VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Santa Galiņa
LV portāls
Šodien
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: Intervija
TĒMA: Izglītība

Kādas mācību iespējas pieaugušajiem piedāvā platforma “Stars”

LV portālam: ELĪNA PURMALE-BAUMANE, Valsts izglītības attīstības aģentūras Pieaugušo izglītības departamenta direktore.

Elīna Purmale-Baumane: “Šobrīd mēs redzam, ka ar augstāko izglītību, kas iegūta pirms divdesmit gadiem, vairs nav tik viegli noturēties un konkurēt darba tirgū, ir jāmācās papildus, jāizglītojas visa mūža garumā.”

Publicitātes attēls

Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) izstrādājusi platformu “Stars”. Tajā, ieviešot individuālo mācību kontu pieeju, tiek piedāvātas mācības pieaugušajiem un dažādi atbalsta pasākumi mācību ceļā. Sarunā ar VIAA Pieaugušo izglītības departamenta direktori ELĪNU PURMALI-BAUMANI noskaidrojām, ar ko šī platforma ir īpaša un ko tā piedāvā pieaugušo izglītības jomā. 

īsumā
  • Platformu veido personu (iedzīvotāju), izglītības iestāžu, VIAA darbinieku, pašvaldību koordinatoru un karjeras konsultantu profili. 
  • Iedzīvotāji platformā var izveidot individuālo mācību kontu, kurā uzkrāt informāciju par savu izglītību un saņemt karjeras konsultācijas.  
  • Izglītības iestādes savā profilā var iesniegt mācību piedāvājumus, komplektēt mācību grupas, apmainīt dažādus datus u. c. 
  • Kontu var izveidot ikviens, uzreiz obligāti nav jāpiesakās mācībām. Šobrīd platformā ir reģistrēti vairāk nekā septiņpadsmit tūkstoši kontu. 
  • Pieprasīta ir apmācība par mākslīgo intelektu. Cilvēki interesējas, kā to izmantot savā darbā.  
  • Platformā var redzēt izglītības programmu izmaksas. Dažas mācības pieejamas bez maksas, citos projektos jāiesaistās ar līdzmaksājumu. Trūcīgās un maznodrošinātās personas ir atbrīvotas arī no tā. 
  • Līdzās mācībām tiek piedāvāti arī dažādi atbalsta pasākumi, piemēram, transporta izmaksu kompensācija. Ir uzsākts mentora atbalsts.  
  • Lielākā daļa kursantu ir vecumā no 35 līdz 44 gadiem. Redzam, ka cilvēkiem ar augstāko izglītību vai profesionālo vidējo izglītību ir lielāka motivācija mācīties. 

Ar ko platforma “Stars” ir īpaša? 

Tās mērķis ir izveidot vienu kopīgu punktu dažādu resoru izglītības programmu piedāvājumam. Mācības piedāvā daudzi resori – Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA), Ekonomikas ministrija (EM), pašvaldības un citi.  

Lai cilvēkiem nebūtu jāapmeklē katrs resors atsevišķi, plānots informāciju sniegt vienā platformā.  

Šobrīd platforma “Stars” vēl ir izstrādes un aprobēšanas stadijā, un tajā pagaidām iekļauti trīs projekti. Divi ir mūsu pašu, VIAA īstenotie, kas ir “Digitālās prasmes lietpratējiem” un “Mācības nodarbinātajiem”. Trešo projektu – “Digitālo pamatprasmju apmācības” – piedāvā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM).  

Taču, plānojot projektu klāstu papildināt, esam jau uzsākuši sarunas ar Valsts kanceleju, Valsts administrācijas skolu, arī jau pieminēto NVA. Vēlamies, lai šī platforma cilvēku aizved pareizajā, viņam nepieciešamajā virzienā.  

Būtiska ir arī platformas struktūra, ko veido personas (iedzīvotāju), izglītības iestāžu, VIAA darbinieku, pašvaldību koordinatoru un karjeras konsultantu profili. 

Iedzīvotāji platformā var izveidot individuālo mācību kontu, kurā uzkrāt informāciju par savu izglītību. 

Šobrīd te iespējams uzkrāt datus par to, ko cilvēks pašreiz mācās. Vienlaikus viņš savam mācību kontam var pievienot dokumentus par iepriekš iegūto izglītību. Līdz ar to platformā iespējams saglabāt visu informāciju, kas saistīta ar personas izglītību, lai nepieciešamības gadījumā nevajadzētu dokumentus “meklēt pa atvilktnēm”.  

Tāpat, izveidojot individuālo mācību kontu, var saņemt karjeras konsultācijas, veikt prasmju novērtēšanas testus.  

Nākotnē plānojam piedāvāt iespēju dalīties ar saviem izglītības dokumentiem. Tas noderēs gadījumos, kad darba devējs vēlēsies iepazīties ar potenciālā darbinieka izglītības dokumentiem. Tāpat personai, kas piedalīsies kādā vakanču konkursā, tiks nodrošināta iespēja no sava mācību konta pievienot vajadzīgos sertifikātus vai dokumentus.  

Savukārt izglītības iestādes savā profilā var iesniegt mācību piedāvājumus, komplektēt mācību grupas, apmainīt dažādus datus u. c.  

VIAA darbinieki savu profilu izmanto, lai, piemēram, pārbaudītu mācību mērķa grupas un piešķirtu finansējumu.  

Būtiska loma platformā ir arī pašvaldību koordinatoru profilam, jo pašvaldības vislabāk zina, kā mācībām motivēt savus iedzīvotājus.  

Cik individuālo mācību kontu šobrīd ir reģistrēti?  

Vairāk nekā septiņpadsmit tūkstoši. Kontu var izveidot ikviens, nevajag obligāti pieteikties kādām mācībām. Mūsuprāt, šībrīža aktivitāte ir liela, jo projekts noteic, ka aprobācijas procesā konts jāizveido vismaz trīsarpus tūkstošiem cilvēku. Esam šo skaitu ievērojami pārsnieguši. 

Skaits ir patiešām liels, ņemot vērā, ka individuālo mācību kontu pieeja tika ieviesta vien pagājušā gada beigās. Kā ir ar mācībām – vai arī tām var pieteikties jebkurš?  

Projektos “Digitālās pamatprasmes” un “Digitālās prasmes lietpratējiem” var pieteikties jebkurš – bezdarbnieki, nodarbinātie, visi, kas vien vēlas mācīties. Savukārt projekts “Mācības nodarbinātajiem”, kā jau nosaukums pasaka priekšā, paredzēts cilvēkiem, kas strādā, tostarp pašnodarbinātajiem, tāpat šīm mācībām var pieteikties, piemēram, māmiņas, kas atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā, ja viņām ir saglabājušās darba tiesiskās attiecības.  

Pastāstiet mazliet sīkāk par mācībām! Cik tās maksā?  

Mums ir dažāda veida izglītības programmas. Profesionālajās tālākizglītības programmās var iegūt profesiju. Tās ir garas mācības, vismaz gadu, tajās jāiziet 240 stundu kvalifikācijas prakse uzņēmumos.  

Piedāvājam arī īsākas programmas. Tie ir moduļi vai moduļu kopas no garajām programmām, ja cilvēkiem ir nepieciešams apgūt kādu daļu no garās programmas.  

Mācību maksas ir dažādas. Platformā var redzēt izglītības programmu izmaksas. Projekta “Digitālās prasmes lietpratējiem” mācības ir praktiski bez maksas, savukārt projektā “Mācības nodarbinātajiem” jāiesaistās ar līdzmaksājumu. Taču trūcīgās un maznodrošinātās personas ir atbrīvotas arī no tā.  

Divi no trīs platformā šobrīd iekļautajiem projektiem piedāvā apgūt digitālās prasmes. Kāpēc tik liels uzsvars likts tieši uz tām?  

VIAA piedāvātais projekts “Digitālās prasmes lietpratējiem” tiek finansēts atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānam. Šajā plānā būtiska uzmanība tiek pievērsta tieši digitālo prasmju attīstībai. Taču arī projektā “Mācības nodarbinātajiem”, kurā var apgūt dažādas profesijas, digitālās prasmes ir būtiskas. Tas saistīts ar to, ka mūsdienās dažādas tehnoloģijas un digitālie risinājumi tiek izmantoti gandrīz visās nozarēs.  

Arī vērojot, kādas programmas ir vispopulārākās, redzam izteiktu pieprasījumu pēc apmācības par mākslīgā intelekta izmantošanu dažādās nozarēs.  

Cilvēki interesējas par to, kā savā darbā lietot mākslīgo intelektu.  

Līdzās mācībām tiek piedāvāti arī dažādi atbalsta pasākumi, piemēram, transporta izmaksu kompensācija, mērķstipendijas maznodrošinātajiem un trūcīgajiem, karjeras konsultācijas. Kāpēc ir būtiski sniegt papildu atbalstu?  

Īstenojot iepriekšējo projektu,  sapratām, ka cilvēkiem ir jādod kāda papildu motivācija mācībām.  

Jāņem vērā arī tas, ka, piemēram, projektā “Mācības nodarbinātajiem” lekcijas pārsvarā notiek vakaros vai brīvdienās, tāpēc visbiežāk, lai mācītos, cilvēkiem nākas pārplānot savu ikdienu. Turklāt tad, kad kursants nonāk līdz kvalifikācijas praksei, kas ilgst 240 stundas, viņš nereti ir spiests ņemt darbā atvaļinājumu, citi ņem pat bezalgas atvaļinājumu, lai izietu šo praksi. Tāpēc papildu motivācija šāda atbalsta veidā ir ļoti svarīga.  

Tāpat ne vienmēr izglītības iestādes atrodas “pāri ielai”. Piemēram, Ogres tehnikums specializējas tieši kokapstrādes mācībās. Tā ir vienīgā šāda veida izglītības iestāde Latvijā. Ne visi, kas izvēlas šo programmu, dzīvo Ogrē, tāpēc sniedzam atbalstu ceļa izdevumiem.

Esam arī uzsākuši piedāvāt mentora atbalstu. Tas nozīmē: ja kādā izglītības posmā cilvēks nonāk grūtībās un šaubās, vai mācības turpināt, tad mentors nāk palīgā un nomierina, iedrošina.  

Taču, neraugoties uz atbalsta pasākumiem, jārēķinās, ka ap 20–25% izglītojamo mācības nepabeigs.  

Kāds ir vidējais kursanta profils?  

Mazliet aktīvākas ir sievietes, bet priecē, ka izrāviens nav ļoti liels un abu dzimumu pārstāvji ir gandrīz vienādā daudzumā.  

Lielākā daļa kursantu ir vecumā no 35 līdz 44 gadiem. Esam novērojuši, ka cilvēkiem ar augstāko izglītību vai profesionālo vidējo izglītību ir lielāka motivācija mācīties.  

Viņi labāk zina, kādas prasmes viņiem ir nepieciešams apgūt.  

Kā jūs iedrošinātu cilvēkus pieteikties mācībām? Varbūt varat padalīties ar kādu veiksmes stāstu. 

Šis projekts sācies nesen, tāpēc veiksmes stāstu vēl nav. Taču, ņemot vērā atsauksmes no iepriekšējā projekta, kas bija ļoti līdzīgs tagadējam, tikai ar mazāk atbalsta pasākumiem, kursanti īpaši izceļ to, ka mācības palīdz efektīvāk veikt savus darba pienākumus.  

Šobrīd redzam, ka ar augstāko izglītību, kas iegūta pirms divdesmit gadiem, vairs nav tik viegli noturēties un konkurēt darba tirgū, ir jāmācās papildus, jāizglītojas visa mūža garumā. 

Arī platformas nosaukumā – “Stars” – iekodēta ideja par ģeometrisku figūru, kas sākas no viena punkta un ir bezgalīga; tāpat stars ir gaismas avots. Šī taisne, līdzīgi kā mācību ceļš, ir bezgalīga.  

***
Šajā publikācijā paustais intervētās personas viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI