FOTO: Freepik.
Turpmāk skolēnam, kurš nav ieguvis apliecību par pamatizglītības apguvi, nodrošinās papildu atbalstu un noteiktos gadījumos arī iespēju vienlaikus uzsākt profesijas apguvi. To paredz grozījumi vairākos Ministru kabineta (MK) noteikumos.
18. jūlijā stājas spēkā:
Noteikumi Nr. 11 papildināti ar jaunu 26.3 punktu, kas paredz tiesības uzsākt apgūt arodizglītību skolēnam, kurš nav pabeidzis 9. klasi, saglabājot vietu eksterņa statusā iepriekšējā skolā, ja pastāv šādi priekšnosacījumi:
Tādā gadījumā izglītības iestādes vadītājs, pamatojoties uz skolēna vecāka iesniegumu, saglabās bērnam vietu skolā eksterņa statusā. Savukārt nākamā mācību gada noslēgumā izglītojamais varēs atkārtoti kārtot valsts pārbaudījumu tajā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmetā, kurā iepriekš neieguva vērtējumu, un saņemt dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.
Izvēloties minēto iespēju, nākamā mācību gada laikā, apgūstot arodizglītības programmu, skolēns vienlaikus arī papildus mācīsies 9. klases noslēguma eksāmenā nenokārtotā mācību priekšmeta (kursa) saturu vai tā daļu. Noteikumi paredz, ka profesionālās izglītības iestāde, kurā skolēns uzsāk apgūt arodu, attiecīgā priekšmeta apguvei izstrādā individuālu izglītības programmas plānu, balstoties uz iepriekšējās izglītības iestādes ieteikumiem. Skola, kurā bērns iepriekš mācījās, sniedz izglītojamā raksturojumu, tai skaitā stiprās puses, un risku izvērtējumu, ņemot vērā:
Savukārt atbilstoši grozījumiem MK noteikumos Nr. 332 par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu (stājas spēkā 2025. gada septembrī) profesionālās izglītības iestāde:
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sniegtā informācija liecina, ka atbilstoši piedāvātajiem pasākumiem izglītojamajiem būs iespēja apgūt tādas arodizglītības programmas kā “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”.
Minētās programmas varēs apgūt šādās profesionālās izglītības iestādēs:
IZM uzsver, ka tiek saglabāta iespēja atkārtoti mācīties 9. klasē, saņemot atbalstu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai apgūtu iztrūkstošās zināšanas un prasmes un iegūtu tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmā.
MK noteikumos Nr. 11 precizēts, ka tiem skolēniem, kuri atkārtoti mācīsies 9. klasē, būs vēlreiz jāapgūst visi izglītības programmā un stundu plānā ietvertie mācību priekšmeti.
Vienlaikus noteikumi papildināti ar jaunu 26.1 punktu, nosakot papildu atbalstu bērniem, kuri atkārtoti mācās tajā pašā klasē. Šādās situācijās izglītības iestādei būs jāizstrādā individuālais izglītības programmas apguves plāns sasniedzamo rezultātu sekmīgai apguvei nākamā mācību gada laikā un jānodrošina mentora atbalsts.
Noteikumos paredzēts, ka individuālajā izglītības programmas apguves plānā norāda:
Izglītības iestāde ar konkrēto plānu iepazīstina izglītojamā vecākus.
IZM informē, ka individuālā plāna izstrāde un individuālais atbalsts izglītojamajiem, kuri atkārtoti mācīsies 9. klasē vai tiks uzņemti profesionālās izglītības iestādē, tiks nodrošināts saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākumu “Integrēta “skola–kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs”.