SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Izglītība

Noteiktos gadījumos uzsākt aroda apguvi varēs arī pirms pamatizglītības iegūšanas

Stājas spēkā 18.07.2025.

FOTO: Freepik.

Turpmāk skolēnam, kurš nav ieguvis apliecību par pamatizglītības apguvi, nodrošinās papildu atbalstu un noteiktos gadījumos arī iespēju vienlaikus uzsākt profesijas apguvi. To paredz grozījumi vairākos Ministru kabineta (MK) noteikumos.

īsumā
  • Uzsākt apgūt arodu varēs arī tie skolēni, kas ir saņēmuši liecību par vispārējās pamatizglītības apguvi, ja vērtējums visos mācību priekšmetos nav zemāks par četrām ballēm, bet kuriem nav izdevies nokārtot vienu gala eksāmenu.
  • Jaunais regulējums paredz iespēju šiem bērniem sākt apgūt arodizglītības programmu, saglabājot vietu iepriekšējā skolā, lai nākamā mācību gada noslēgumā atkārtoti kārtotu valsts pārbaudījumu tajā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmetā, kurā iepriekš vērtējumu neieguva.
  • Noteikumi paredz, ka profesionālās izglītības iestāde, kurā skolēns uzsāk apgūt arodu, nodrošina viena attiecīgā priekšmeta apguvi un izstrādā individuālu izglītības programmas un atbalsta pasākumu plānu.
  • Izglītojamajiem būs iespēja apgūt tādas arodizglītības programmas kā “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”.
  • Noteikumos noteikts, ka atbalsts saskaņā ar individuālu izglītības programmas apguves plānu jānodrošina arī tiem skolēniem, kuri izvēlēsies atkārtoti mācīties 9. klasē, taču tādā gadījumā būs vēlreiz jāapgūst visi izglītības programmā un stundu plānā ietvertie mācību priekšmeti.

18. jūlijā stājas spēkā:

Tiesības apgūt arodizglītību, ja nav izdevies nokārtot vienu eksāmenu

Noteikumi Nr. 11 papildināti ar jaunu 26.3 punktu, kas paredz tiesības uzsākt apgūt arodizglītību skolēnam, kurš nav pabeidzis 9. klasi, saglabājot vietu eksterņa statusā iepriekšējā skolā, ja pastāv šādi priekšnosacījumi:

  • ir saņemta liecība par vispārējās pamatizglītības apguvi un vērtējums visos mācību priekšmetos gadā nav zemāks par četrām ballēm;
  • ir kārtoti valsts pārbaudes darbi un vērtējums nav iegūts ne vairāk kā vienā valsts pārbaudes darbā (eksāmenā vai centralizētajā eksāmenā).

Tādā gadījumā izglītības iestādes vadītājs, pamatojoties uz skolēna vecāka iesniegumu, saglabās bērnam vietu skolā eksterņa statusā. Savukārt nākamā mācību gada noslēgumā izglītojamais varēs atkārtoti kārtot valsts pārbaudījumu tajā vispārējās pamatizglītības mācību priekšmetā, kurā iepriekš neieguva vērtējumu, un saņemt dokumentu par vispārējās pamatizglītības apguvi.

Izvēloties minēto iespēju, nākamā mācību gada laikā, apgūstot arodizglītības programmu, skolēns vienlaikus arī papildus mācīsies 9. klases noslēguma eksāmenā nenokārtotā mācību priekšmeta (kursa) saturu vai tā daļu. Noteikumi paredz, ka profesionālās izglītības iestāde, kurā skolēns uzsāk apgūt arodu, attiecīgā priekšmeta apguvei izstrādā individuālu izglītības programmas plānu, balstoties uz iepriekšējās izglītības iestādes ieteikumiem. Skola, kurā bērns iepriekš mācījās, sniedz izglītojamā raksturojumu, tai skaitā stiprās puses, un risku izvērtējumu, ņemot vērā:

  • ar mācību darbu un izglītības iestādes vidi saistītos riskus;
  • sociālās vides un veselības riskus;
  • ar ģimeni saistītos riskus;
  • ekonomiskos riskus.

Savukārt atbilstoši grozījumiem MK noteikumos Nr. 332 par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu (stājas spēkā 2025. gada septembrī) profesionālās izglītības iestāde:

  • novērtē izglītojamā zināšanas un prasmes;
  • izstrādā individuālu izglītības programmas apguves plānu, kurā norāda datus par izglītojamo, informāciju par riskiem, atbalsta pasākumiem un stundu skaitu, kas paredzēts katram atbalsta pasākumam, un atbalsta personālu, kurš piesaistīts minēto pasākumu nodrošināšanai;
  • nodrošina viena vispārējās pamatizglītības mācību priekšmeta apguvi.

Kādas profesijas varēs apgūt

Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sniegtā informācija liecina, ka atbilstoši piedāvātajiem pasākumiem izglītojamajiem būs iespēja apgūt tādas arodizglītības programmas kā “Frizieru pakalpojumi”, “Ēdināšanas pakalpojumi”, “Dārzkopība”, “Kokizstrādājumu izgatavošana”, “Sociālā aprūpe”, “Šūto izstrādājumu ražošanas tehnoloģija”.

Minētās programmas varēs apgūt šādās profesionālās izglītības iestādēs:

  • Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikumā;
  • Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma Cīravas struktūrvienībā;
  • Smiltenes tehnikuma Alsviķu struktūrvienībā;
  • Bebrenes vispārizglītojošajā un profesionālajā vidusskolā;
  • Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā;
  • Rīgas Valsts tehnikuma Krāslavas teritoriālajā struktūrvienībā;
  • Jelgavas Amatu vidusskolā;
  • Dobeles Amatniecības un vispārizglītojošajā vidusskolā.

Papildu atbalsts, atkārtoti mācoties tajā pašā klasē

IZM uzsver, ka tiek saglabāta iespēja atkārtoti mācīties 9. klasē, saņemot atbalstu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu, lai apgūtu iztrūkstošās zināšanas un prasmes un iegūtu tiesības turpināt izglītību vidējās izglītības programmā.

MK noteikumos Nr. 11 precizēts, ka tiem skolēniem, kuri atkārtoti mācīsies 9. klasē, būs vēlreiz jāapgūst visi izglītības programmā un stundu plānā ietvertie mācību priekšmeti.

Vienlaikus noteikumi papildināti ar jaunu 26.1 punktu, nosakot papildu atbalstu bērniem, kuri atkārtoti mācās tajā pašā klasē. Šādās situācijās izglītības iestādei būs jāizstrādā individuālais izglītības programmas apguves plāns sasniedzamo rezultātu sekmīgai apguvei nākamā mācību gada laikā un jānodrošina mentora atbalsts.

Noteikumos paredzēts, ka individuālajā izglītības programmas apguves plānā norāda:

  • datus par izglītojamo;
  • informāciju par riskiem;
  • izglītojamā neapgūtos vai nepietiekami apgūtos sasniedzamos rezultātus;
  • to apguvei plānotos atbalsta pasākumus un stundu skaitu, kas paredzēts katram atbalsta pasākumam;
  • atbalsta personālu, kas piesaistīts minēto pasākumu nodrošināšanai;
  • zināšanu un prasmju apguves regulāru izvērtējumu.

Izglītības iestāde ar konkrēto plānu iepazīstina izglītojamā vecākus.

IZM informē, ka individuālā plāna izstrāde un individuālais atbalsts izglītojamajiem, kuri atkārtoti mācīsies 9. klasē vai tiks uzņemti profesionālās izglītības iestādē, tiks nodrošināts saskaņā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas 4.2.3.1. pasākumu “Integrēta “skola–kopiena” sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs”.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI