Mans bērns 2025. gada vasarā pabeidza pašvaldības vidusskolas 9. klasi. Mācību laikā viņam bija izstrādāts individuālo atbalsta pasākumu plāns mācību procesā un uzvedības korekcijā. Bērnam ir diagnosticēts UDHS, viņš regulāri saņem Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas bērnu psihiatra konsultācijas un medikamentozo terapiju. Šobrīd bērns mācās tehnikuma 1. kursā. Tomēr tehnikumā (dibinātājs – Izglītības un zinātnes ministrija) mums tika norādīts, ka šos atbalsta pasākumus nepilngadīgajam turpināt nav iespējams. Vai profesionālās izglītības iestādei nav pienākuma nodrošināt individuālo atbalstu bērnam ar speciālām vajadzībām, ja šāda atbalsta nepieciešamība ir konstatēta un dokumentēta pamatskolas laikā? Kā pareizi rīkoties šādā situācijā?
Vispārējās izglītības likuma 53. panta otrajā daļā noteikts, ka izglītības iestāde nodrošina atbilstošu atbalsta pasākumu pieejamību izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām, kuri uzņemti vispārējās izglītības programmā. Izglītības iestāde katram uzņemtajam izglītojamajam ar speciālām vajadzībām izstrādā individuālu izglītības programmas apguves plānu.
Ārējie normatīvie akti nosaka arī cita veida atbalstu izglītojamajiem ar speciālām vajadzībām, taču tie visi attiecas uz vispārējās izglītības apguvi.
Profesionālās izglītības likumā un citos profesionālo izglītību reglamentējošajos ārējos normatīvajos aktos analogas normas nav iekļautas.
Tas gan nenozīmē, ka izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām vispār netiek piedāvāts nekāds atbalsts profesionālās izglītības ieguvei. Jāņem vērā Vispārējās izglītības likuma 50. panta ceturtajā daļā noteiktais, ka izglītojamie ar speciālām vajadzībām pēc pamatizglītības vai vispārējās vidējās izglītības iegūšanas speciālās izglītības iestādē viena līdz triju gadu laikā var apgūt arī profesionālās pamatizglītības programmas.
No minētā gan izriet, ka īpaši atbalsta pasākumi netiek paredzēti izglītojamajiem, kas mācās jebkurā profesionālās izglītības programmā.
Informācija Nacionālajā izglītības iespēju datubāzē par profesionālās izglītības programmām, kas piemērotas cilvēkiem ar invaliditāti un/vai funkcionāliem traucējumiem, liecina, ka 2025./2026. mācību gadā konkrētas profesionālās izglītības programmas cilvēkiem ar speciālajām vajadzībām piedāvā:
Kopumā cilvēkiem ar īpašajām vajadzībām pašlaik tiek piedāvāts apgūt 1263 programmas.
No jūsu sniegtās informācijas izriet, ka esat izvēlējušies apgūt profesionālās izglītības programmu, kurā īpašs atbalsts personām ar speciālajām vajadzībām nav paredzēts un nav pieejams. Tas neliedz turpināt mācības, ja veselības stāvoklis to atļauj. Protams, jāturpina saņemt ārstu konsultācijas un regulāri lietot izrakstītos medikamentus. Ne vienam vien ir izdevies veiksmīgi iegūt izvēlēto izglītību, neraugoties uz to, ka īpašs atbalsts mācību laikā konkrētās programmās nav saņemts. Pretējā gadījumā vai nu jāizvēlas tāda profesionālās izglītības programma, kura atbilst konkrētā izglītojamā iespējām, vai arī jāturpina izglītības ieguve vispārējās vidējās izglītības iestādē.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!