VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Santa Galiņa
LV portāls
10. aprīlī, 2025
Lasīšanai: 11 minūtes
RUBRIKA: LV portāls jautā
TĒMA: Veselība
3
3

Kā nozarei veicies ar jaunā zāļu cenu veidošanas modeļa ieviešanu

FOTO: Ieva Makare, LETA.

No šī gada 1. janvāra ir spēkā jaunais recepšu zāļu cenu veidošanas modelis. Tā izstrādes laikā nozarē iesaistītie saskatīja mazākas zāļu pieejamības risku, savukārt uzreiz pēc modeļa ieviešanas sabiedrībā raisījās neizpratne par zāļu receptēm piemēroto farmaceita pakalpojuma maksu. Dažus mēnešus pēc izmaiņām vaicājam nozarē iesaistītajiem, kā sokas ar modeļa īstenošanu. 

īsumā
  • Farmaceitu biedrība: “Visgrūtāk bija un ir uzklausīt iedzīvotāju negācijas par farmaceita pakalpojuma maksas apmēru, kas būtiski ietekmē farmaceitus. (..) Pozītīvi vērtējam to, ka zālēm netiek piešķirtas komercatlaides, kas bieži vien bija maldinošas.”
  • Aptieku biedrība: “Uzskatām, ka ir pasliktinājusies zāļu pieejamība, jo dažas zāļu lieltirgotavas no 2025. gada 1. janvāra sākušas piemērot zāļu piegādes maksu. Šāda piegādes maksa aptiekām nekad nav bijusi, tā nav ierēķināta aptieku izdevumos.”
  • Pacientu organizāciju tīkls: “Katrā pacientu kopienā situācija ir atšķirīga – dažu medikamentu pieejamība uzlabojas, citu, tieši pretēji, – samazinās.”

2025. gada 1. janvārī stājās spēkā jaunais zāļu cenu veidošanas modelis – gan kompensējamām, gan nekompensējamām recepšu zālēm tiek noteikti vienādi fiksēti zāļu lieltirgotavu un aptieku uzcenojumi. Papildus tam no šī gada pacientam aptiekā ir jāmaksā 0,75 eiro par farmaceita pakalpojumu – pirmreizēju receptes atprečošanu.

Reformas mērķis ir uzlabot zāļu pieejamību pacientiem un samazināt iedzīvotāju izdevumus par medikamentiem. Veselības ministrija lēš, ka, ieskaitot arī maksājumu par farmaceita pakalpojumu, recepšu zālēm jākļūst pat par piektdaļu lētākām.


Plašāk par tēmu >>

 

Dārgākām zālēm lielāks cenas samazinājums

“Latvijā šobrīd  ir aptuveni 800 vispārēja tipa aptieku un aptieku filiāļu, kuras apkalpo un izplata zāles iedzīvotājiem. Gada sākumā dati liecināja, ka jauno uzcenojumu dēļ vairāk nekā trīs tūkstoši recepšu zāļu maksāja mazāk nekā pagājušajā gadā,” LV portālu aprīļa sākumā informēja Veselības ministrija (VM).

Aptiekas cenas maiņa, pieskaitot 0,75 eiro (par pirmreizējo receptes apkalpošanu) pie katra zāļu iepakojuma 

Ražotāja cena

Iepriekšējā aptiekas cena ar PVN

Pašreizējā aptiekas cena ar PVN + 0,75 eiro

Aptiekas cenas starpība (jaunā – vecā)

1

1,85

2,99

+ 1,14

2

3,65

4,89

+ 1,24

3

5,39

6,01

+ 0,63

5

8,71

8,25

 0,46

10

16,51

13,85

2,65

50

72,06

58,65

13,41

70

99,16

81,05

18,11

100

139,82

115,55

24,27

500

681,90

563,55

118,35

1000

1359,50

1123,55

235,95

50 000

67 764,30

56 003,55

11 760,75

100 000

135 524,30

112 003,55

23 520,75

Avots: Veselības ministrija.

“Statistikas dati liecina, ka aptuveni 10% pacientu lieto zāles, kas maksā dažus eiro. Pārējie pacienti lieto dārgākas zāles, un šiem pacientiem kopējie izdevumi par recepšu medikamentiem, kas nav kompensējamo zāļu sarakstā, varētu būt samazinājušies par 15–20%,” secina VM.  

Nozares ministrija norāda, ka gada laikā plānots vērtēt jauno recepšu zāļu cenu veidošanas modeli un nepieciešamības gadījumā veikt izmaiņas.

Ir izveidota darba grupa ar pārstāvjiem no VM, Zāļu valsts aģentūras un Nacionālā veselības dienesta, kas regulāri tiekas un vērtē aktuālos jautājumus saistībā ar jauno uzcenojumu modeli recepšu zālēm un to ieviešanu. Ministrija sola, ka jau aprīlī nāks klajā ar pirmajiem secinājumiem un datiem.

LV portāls jautā: Kā pirmajos trīs mēnešos veicies ar jaunā zāļu cenu veidošanas modeļa ieviešanu?

Farmaceitiem visgrūtāk ir uzklausīt iedzīvotāju negācijas

Dace Ķikute

Latvijas Farmaceitu biedrības prezidente

FOTO: Paula Čurkste, LETA.

Jaunā zāļu uzcenojuma modeļa ieviešana no aptieku farmaceitiem ir prasījusi milzīgus papildu personiskos resursus – kā profesionālos, tā emocionālos. Recepšu atprečošanas process būtiski sarežģījās un kļuva laikietilpīgāks. E-recepte diemžēl pilnībā nebija tehniski sagatavota, lai bez kļūdām un trūkumiem varētu reģistrēt farmaceita pakalpojuma maksu pacientam un elektronizēt papīra receptes.

Turklāt izrādījās, ka papīra recepšu skaits ir pārsteidzoši liels, tāpēc valsts pašreiz gatavo grozījumus tiesību aktos ar mērķi samazināt papīra recepšu skaitu.  

Noslēdzot janvāri, nozīmīgs skaits recepšu netika uzreiz iekļauts aptiekām atmaksājamajā summā tieši tehnisku iemeslu dēļ. Tas nozīmē, ka receptes atkārtoti jāpārskata un jāizlabo kļūdas, līdz ar to aptiekām naudas saņemšana no valsts var kavēties.  

Pirmā ceturkšņa beigās daļa e-receptes tehnisko problēmu ir novērsta, situācija vairs nav tik saspringta. Tomēr visgrūtāk bija un ir uzklausīt iedzīvotāju negācijas par farmaceita pakalpojuma maksas apmēru, kas būtiski ietekmē farmaceitus. Diemžēl negācijas visdažādākajos veidos nav pazudušas.  

Par aptieku finansiālajiem rādītājiem jāgaida ziņas no valsts iestādēm, tomēr var teikt, ka, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir aktivizējušies individuālo aptieku pārdošanas procesi.  

Pozītīvi vērtējam to, ka zālēm netiek piešķirtas komercatlaides, kas bieži vien bija maldinošas.   

Ir novērojumi, ka palielinās klientu plūsma aptiekās, kuras arī agrāk uzsvaru nav likušas uz komercatlaižu piešķiršanu un zāļu reklamēšanu, bet regulāri sniegušas mutiskus skaidrojumus un konsultācijas, – tātad pacientiem ir svarīga individuālā farmaceitiskā aprūpe, īpaši iegādājoties recepšu zāles.

Iespēja piedalīties >>


Sabiedriskajai apspriešanai nodota iecere turpināt pāreju uz digitālajām zāļu receptēm

Uzskatām, ka ir pasliktinājusies zāļu pieejamība

Agnese Ritene

Aptieku biedrības valdes priekšsēdētāja

FOTO: Edijs Pālens, LETA.

Pēc Aptieku biedrības biedru sniegtās informācijas, pirmie divi mēneši reformas ieviešanā bijuši ļoti saspringti, jo radās vairākas tehniskas problēmas un nianses, par kurām nebija skaidrības.  

2024. gada nogalē tika pieņemts lēmums, ka papīra receptes turpmāk būs lietojamas tikai vienreiz.  

Tas, ka recepte tiek atņemta un ir jāizpērk viss atlikušais daudzums, citādi recepte zudīs, pacientos radīja neapmierinātību un neizpratni.  

Tāpat pacienti nebija sapratuši, ka daļa zāļu kļūs lētākas, bet daļa – dārgākas, kā arī atsevišķos gadījumos nebija izpratnes par farmaceita pakalpojuma maksu. Tas viss kopumā ir radījis pamatīgu spriedzi arī kolēģos. 

Vairāki tehniskie jautājumi šobrīd ir atrisināti vai risinājuma stadijā, bet patlaban tērējam daudz laika, lai atrastu rēķinos neiekļautās receptes. 

Vienlaikus uzskatām, ka ir pasliktinājusies zāļu pieejamība, jo dažas zāļu lieltirgotavas no 2025. gada 1. janvāra sākušas piemērot zāļu piegādes maksu.  

Šāda piegādes maksa aptiekām nekad nav bijusi, tā nav ierēķināta aptieku izdevumos. Biedri informē par situācijām, kad aptieka piegādā zāles pacientam un pati piemaksā no uzņēmuma līdzekļiem par to piegādi, jo uzcenojums un farmaceita pakalpojuma maksa to nesedz. Problēma Veselības ministrijai ir zināma, bet risinājuma vēl nav. 

Aptieku vadītāji ir uztraukušies par finansiālo situāciju, to, vai ar ienākumiem būs iespējams uzturēt aptieku – maksāt algas farmaceitiem un farmaceita asistentiem un segt saimnieciskos izdevumus, īpaši vasaras mēnešos.  

Bažas rada arī apstāklis, ka uzcenojums un pakalpojuma maksa ir fiksēta, līdz ar to, pieaugot izdevumiem par telpu nomu, elektrību, apkuri utt., jutīsim negatīvu ietekmi uzņēmuma darbībā, turpretī ienākumu sadaļa paliks nemainīga.  

Tāpat uzskatām, ka farmaceita pakalpojuma maksas veidošanas princips ir neadekvāts, jo farmaceita konsultācija jāsniedz katrā recepšu zāļu izsniegšanas reizē, līdz ar to arī pakalpojuma maksu vajadzētu piemērot katrā izsniegšanas reizē.  

Farmaceits ir pieejamākais veselības aprūpes speciālists un ievērojami atslogo veselības aprūpes sistēmu. Šobrīd nav pietiekami izmantots viņu potenciāls dažādu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai.

Katrā pacientu kopienā situācija ir atšķirīga

Baiba Ziemele

Latvijas Pacientu organizācijas tīkla valdes priekšsēdētāja

FOTO: Edijs Pālens, LETA.

Turpinās darbs pie normatīvo aktu salāgošanas, un arī mēs esam pauduši savu viedokli un priekšlikumus un gaidām, kad noslēgsies pirmais ceturksnis un ministrija nāks klajā ar ziņojumu par situāciju un izmaiņām salīdzinājumā ar pagājušo gadu.  

Katrā pacientu kopienā situācija ir atšķirīga – dažu medikamentu pieejamība uzlabojas, citu, tieši pretēji, – samazinās.

Taču joprojām ir svarīgi, lai pacienti zāles lietotu racionāli – saskaņā ar ārstu norādījumiem, atbilstoši vadlīnijām jeb pareizās devās un režīmos –, kas nav iespējams, ja pacients nevar iegādāties visas nozīmētās zāles vai ja tās nav pieejamas aptiekās. Gadījumos, kad zāles ir pārāk dārgas un pacients tās nevar iegādāties, pacienti mēdz paši izvēlēties, kuras zāles lietos un kuras ne, lai iekļautos savā budžetā. 

Farmaceita pakalpojums nozīmē, ka farmaceitam būtu ne tikai jāizsniedz šis izrakstītais medikaments, bet arī jākonsultē pacients – jāpaskatās, vai viņš jau nav iegādājies medikamentu ar tādu pašu aktīvo vielu, bet citu nosaukumu, vai zāles savā starpā ir saderīgas, jāpaskaidro, kā tās jālieto. Daudzi farmaceiti to vienmēr ir darījuši, īpaši mazajās aptiekās, kur pacientiem mēdz būt “savs aptiekārs”.  

Tāpat jāatceras, ka zāles nav konfektes – to lietošana ir gan pētīta, gan aprakstīta vadlīnijās, un tās parasti netiek ieteiktas pacientiem bez reālas veselības vajadzības. Jāņem vērā, ka zāles, kas derēja draudzenei vai kaimiņienei, ne vienmēr būs piemērotas pašam – katrs cilvēks ir individuāls un tieši tāpēc nepieciešama ārsta konsultācija. Tāpat ne visiem ir piemēroti vitamīni vai citi bezrecepšu medikamenti. Ja pacienti vēlas ietaupīt naudu, tad var sākt ar šo – nepirkt nevajadzīgus medikamentus un tādējādi saudzēt savu ķermeni un apkārtējo vidi. 

***
Šajā publikācijā paustais intervētās personas viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI