VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Anda Līce
Rakstniece - publiciste
27. augustā, 2009
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Komentārs
2
10
2
10

Mūžīgie Indrāni

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Mans Sibīriju izgājušais kaimiņš, cilvēks ar zelta rokām, ir paveicis šķietami neiespējamo – būdams allaž darbīgs un ideju pārpilns, viņš ir atjaunojis savas dzimtas lielās mājas un sakopis apkārtni. Nesen es viņam neapdomīgi pajautāju, kas to visu turpinās? Redzot, kā viņš „uzsprāga”, es sapratu – tieši šis jautājums viņā nemitīgi gruzd kā zemdega. Neatkarīgi no tā, cik liela ir mūsu rocība un praktiskās darbības atvēziens, šo jautājumu mēs īstenībā sev uzdodam ikviens. Latviešu mūžīgie Indrāni, ko tik smalki ir atpazinis un parādījis Rūdolfs Blaumanis.
No vienas puses, ir jāraujas – kā citādi nākamajām paaudzēm nodosi darba tikumu, piederības savai dzimtai un tautai apziņu un, protams, arī taustāmo mantojumu? No otras puses, ko mēs tā raujamies pušu? Vai vēl nav saprasts – viss ir nīcīgs, nekas nav paturams! Vēsture rāda – svešie vai savējie sarūpēto izputina. Cilvēku dzimumu var iedalīt cēlējos un postītājos. Skumji jau tas ir, bet laikam gan zināms līdzsvars starp radīšanu un sabrukšanu citādi nav panākams. Ja nekas nekad nesagrūtu, mums vairs nebūtu ko atjaunot un celt un viss apstātos. Izskatās, ka šodien šis savādais līdzsvars ir izjaukts – pārmēru daudzi no pienākumiem un darba bēguļo, tas, saprotams, dzīvei atņem garšu, apgrūtina sirdsapziņu un tad nākas to ar kaut ko apdullināt.



Pirmā vieta, kur cilvēks sastopas ar darbu, ir ģimene, pēc tam seko skola. Latvija diemžēl ir pārņēmusi no pasaulē praktizētās bērnu audzināšanas to pilnīgi ačgārno daļu, kas bērnu visādi pasargā no pienākumiem un atbildības. Šīs lietas bez stingrības ieaudzināt nav iespējams. Stingrība savukārt ir pasludināta par audzināšanas lielāko kļūdu, un tā nu gan vecāki, gan pedagogi savu izlutināto atvašu nekaunības priekšā stāv bezpalīdzīgi un apmulsuši. Es joprojām nespēju noticēt, ka skolēniem vairs nav jātīra sava klase, skola un tās apkārtne, ka to dara kādi algoti cilvēki no malas vai pat viņu skolotāji. Ir kaut kas salaists tādā dēlī, ka tas vairākām paaudzēm var maksāt dzīves jēgu. Dzīve ir bijusi un būs skarba. Lai vējš nenolauztu un nesaliektu stumbru, tikko iestādītus kociņus parasti piesien, katrā pusē iedzenot pa mietiņam, pārējais paliek pašu ziņā – jāaug ir pašiem. Līdzīgi notiek arī ar bērniem – viņiem atbilstoši savam vecumam jau ģimenē ir jāiegūst grūtību pārvarēšanas pieredze. Siltumnīcas pieredze vēlāk izrādās daudz bīstamāka par grūtībām. Vieni, ar tām sastapušies, gudro, kā tās pārvarēt, citi – kā no tām izvairīties. Šodien mūsu sabiedrībā valda izvairīšanās filozofija – mēs izvairāmies no tiešām atbildēm, no pienākumiem pret ģimeni un valsti, no atbildības Dieva, likumu, sirdsapziņas priekšā. Bet, lai izvairītos, ir jāmanipulē un jāspekulē pilnīgi ar visu – ticību, uzticību un mantisko daļu.



Kam un ko mēs atstāsim, kas turpinās mūsu iesākto, šie ir valstiski svarīgi jautājumi, uz kuriem vispirms jāatbild katram individuāli. Cik no Indrānu ošiem atstāt, cik cirst pašiem, cik atdot citiem un cik iestādīt izcirsto vietā? Ko mēs krājam saviem bērniem un mazbērniem – galveno vai pārejošo? Gudri rīkojas tie vecāki, kas ekonomiskajos spaidos izgrozās tā, ka bērni var apmeklēt mūzikas vai mākslas skolu, darboties kādā interešu pulciņā. Ko mēs ar savu piemēru viņiem rādām? Var strādāt tik nikni, ka uz deguna jākrīt un tādējādi citus no darba aizbaidīt. Un var strādāt priecīgi, tā, ka citiem gribas piebiedroties. Priecīga darba augļiem ir pavisam cita garša, tad pie viena galda labprāt sēž visas paaudzes.
***
Šajā publikācijā paustais autora viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
10
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI