FOTO: Fernando Barozza, ScanPix.
1. oktobrī stājas spēkā tiesību norma, kas paredz papildu prasību transportlīdzekļu ziemas riepu marķējumam. Turpmāk ziemas periodā, no 1. decembra līdz 1. martam, automobiļu, kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.
Grozījumi Ministru kabineta noteikumos Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (turpmāk – grozījumi), kuri paredz papildu prasības transportlīdzekļu ziemas riepu marķējumam, stājās spēkā jau pērn, 2023. gada 11. novembrī.
Vienlaikus grozījumos tika noteikts, ka papildu prasība par to, ka ziemas periodā transportlīdzekļa, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kas īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos un marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”, stājas spēkā 2024. gada 1. oktobrī.
Kā skaidro Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD), minētajām izmaiņām tika noteikts pārejas periods, lai riepu tirgotāji un transportlīdzekļu īpašnieki varētu laikus sagatavoties jaunās prasības izpildei.
Proti, no 2024. gada ziemas periodā (1. decembris–1. marts) ceļu satiksmē vairs nedrīkst izmantot vissezonas riepas, kuras nav marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”.
Riepas, kas būs marķētas tikai ar apzīmējumu M+S (dubļi + sniegs), M.S. vai M&S, turpmāk atļauts lietot tikai vasaras periodā – no 1. marta līdz 1. decembrim. Tās ir riepas, kuras konstruētas labākai saķerei ar dubļainu ceļu vai ceļa virsmu ar tikko uzsnigušu vai kūstošu sniegu.
Kā norāda CSDD, izmaiņas veiktas, lai uzlabotu satiksmes drošību un samazinātu ceļu satiksmes negadījumu skaitu:
“Riepas, kas marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”, ir piemērotākas ziemas apstākļiem ziemeļvalstīs, kur sniega sega ir pastāvīga, jo attiecīgās riepas ir īpaši konstruētas izmantošanai sniega vai ledus apstākļos.”
Turklāt pēdējos divos gados arvien biežāk tirgū parādās riepas ar M+S apzīmējumu, kurām protektorā nav iestrādātas speciālās ledus lameles, lai riepas varētu novaldīt uz apledojuša vai slidena ceļa, paskaidro CSDD.
Riepas, kurām protektorā nav iestrādātas speciālās ledus lameles, nav paredzētas braukšanai ziemā.
Proti, riepas tikai ar M+S apzīmējumu nespēj nodrošināt nepieciešamo veiktspēju Latvijas ziemas klimatiskajos apstākļos.
Saskaņā ar CSDD sniegto informāciju šobrīd riepu tirdzniecības vietās ir pieejamas ziemeļvalstu, tostarp Latvijas, klimatam atbilstošās riepas ar “kalna un sniegpārsliņas” marķējumu.
CSDD, veicot riepu pārbaudes uz ceļa iepriekšējā ziemā, konstatēja, ka tikai atsevišķiem transportlīdzekļiem, kas no kopējā skaita veidoja nepilnus 0,3%, bija ziemas riepas bez apzīmējuma “kalns un sniegpārsliņa”.
Papildus CSDD norāda, ka prasība aprīkot automašīnas ar ziemas riepām, kas marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”, jau iepriekš ieviesta arī Igaunijā.
Apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa” ir starptautisks.
Šis apzīmējums liecina, ka riepa ir izgājusi noteiktus testus un atzīta par piemērotu braukšanai sniega, ledus un apledojuma apstākļos.
CSDD uzsver, ka minētajai riepai protektora raksts, materiāla sastāvs vai struktūra ir īpaši konstruēts tās lietošanai bargos sniega apstākļos, kas atbilst Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) noteikumu Nr. 117 “Vienoti noteikumi par riepu apstiprināšanu attiecībā uz rites trokšņa emisiju līmeni un/vai saķeri ar slapju virsmu un/vai rites pretestību [2016/1350]” prasībām.
“Autovadītājiem jāņem vērā, ka gaidāmajā ziemas sezonā, ja transportlīdzeklis būs aprīkots ar riepām, kurām ir tikai M+S apzīmējums bez marķējuma “kalns un sniegpārsliņa”, tās netiks uzskatītas par ziemas riepām. Tādas riepas nedrīkstēs izmantot ziemas periodā un ar tām nebūs iespējams iziet tehnisko apskati,” skaidro CSDD.
Tādējādi CSDD iesaka autovadītājiem būt vērīgiem un, iegādājoties riepu komplektu, izvēlēties ziemas riepas ar jauno apzīmējumu.
Riepām, kuras marķētas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa”, būs arī M+S apzīmējums.
Atbilstoši CSDD sniegtajai informācijai riepas ar apzīmējumu “kalns un sniegpārsliņa” nav aizliegts lietot arī vasaras periodā ar nosacījumu, ka tās nav aprīkotas ar radzēm, jo konkrētās riepas vienlaikus izpilda arī vasaras riepām izvirzītās prasības.
Tomēr CSDD vērš uzmanību, ka braucēji, kuri pieraduši pie dinamiska braukšanas stila, ievēros, ka ziemas apstākļiem paredzētās riepas veiktspēja vasaras periodā nav tik laba kā vasaras riepai, savukārt vienkāršs vadītājs nejutīs īpašu atšķirību. Vienlaikus attiecīgās riepas ir skaļākas, ar lielāku rites pretestību, kas ietekmē degvielas patēriņu un to, ka vasaras apstākļos tās ātrāk dilst, jo ir mīkstākas.
Ceļu satiksmes likuma 71. panta četrpadsmitā daļa par braukšanu laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam ar automobili vai autobusu, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kurš nav aprīkots ar riepām, kas piemērotas braukšanai ziemas apstākļos, paredz naudas soda piemērošanu transportlīdzekļa vadītājam sešu naudas soda vienību (30 eiro) apmērā.
Tāds pats sods – 30 eiro apmērā – noteikts transportlīdzekļa vadītājam par braukšanu laika periodā no 1. maija līdz 1. oktobrim ar automobili vai autobusu, kuram ir riepas ar radzēm (71. panta piecpadsmitā daļa).
Saskaņā ar CSDD sacīto visām riepām jābūt sertificētām un marķētām atbilstoši transportlīdzekļu sertifikācijas prasībām, par ko norāda marķējums ar “E” simbolu:
“Riepas marķējumā ietverta konkrēta informācija: riepas platums; augstuma un platuma attiecība; tās izgatavošanas gads un nedēļa; konstrukcijas veids; nominālais loka diametrs; slodzes indekss; ātruma kategorija un ziemas riepām – apzīmējums “kalns un sniegpārsliņa”.