Avots: VID
Lielākā daļa iedzīvotāju zina, kas ir Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēma, jo tā tiek aktīvi izmantota gada ienākumu deklarāciju iesniegšanai. Uzņēmējiem tā ir obligāta deklarāciju un pārskatu iesniegšanai, pārējiem iedzīvotājiem pagaidām vēl brīvprātīga. Ne visi ir informēti, ka sistēma tiek papildināta ar jaunām saziņas iespējām, kas ieviestas, domājot par nodokļu maksātāju ērtībām.
E-vidē valsts pārvalde piedāvā arvien jaunus pakalpojumus, kurus var izmantot attālināti. Iestādes mudina izmantot šīs iespējas, lai netērētu ne savu, ne citu laiku un naudu. Valsts ieņēmumu dienests (VID) nav izņēmums. Turklāt Latvijas nodokļu administrācijas elektroniskie pakalpojumi valstī regulāri tiek atzīti starp labākajiem, VID vairākkārt ieguvis Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģiju balvu “Platīna pele” par elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS) īstenotajiem projektiem.
Katram lietotājam ir savi paradumi, kā nonākt līdz galamērķim. Arī EDS var pieslēgties gan no VID galvenās mājaslapas (norāde EDS), gan ievadot interneta adrešu joslā adresi eds.vid.gov.lv, gan izmantojot portālu www.latvija.lv (EDS jāraksta meklētājā, atsevišķas “pogas” nav). Lai pieslēgtos EDS, nepieciešams klikšķināt uz norādes “Pieslēgties ar Latvija.lv” un pēc tam izpildīt prasīto – autentificēties vai nu ar kādu no 9 internetbankām, vai kādu no abiem drošajiem parakstiem.
VID Nodokļu pārvaldes Klientu apkalpošanas daļas vadītāja Diāna Blūma VID sadarbībā ar finanšu institūciju “Altum” rīkotajā izglītojošajā seminārā “Praktiskais ceļvedis nodokļos un finansējuma piesaistē biznesa uzsācējiem” uzsvēra: EDS nav domāts tikai grāmatvežiem, arī uzņēmēji un jebkura cita fiziskā persona EDS var uzzināt daudz noderīga. Tātad tas nozīmē, ka EDS nav izmantojama tikai vienreiz gadā, lai aizpildītu savu ienākumu deklarāciju. EDS uztverama kā VID virtuālais klientu apkalpošanas centrs, piebilst D. Blūma.
EDS var iesniegt dokumentus, deklarācijas un pārskatus, sazināties ar VID, iesniegt paziņojumus, izmantojot sadaļu “Reģistri”, tāpat uzņēmumi var piereģistrēt struktūrvienību, reģistrēt kases aparātu, iedzīvotāji – redzēt savu nodokļa grāmatiņu. Visi lietotāji var pieprasīt dažādas izziņas. Sistēmā ir personalizēts kalendārs, publicētas nodokļu samaksas iespējas, pārskati un cita informācija.
Izmantojot EDS, neko nevar nojaukt vai sabojāt, iedrošina D. Blūma. EDS var aplūkot jebkuru pārskatu un jebkuru izziņu, var uzzināt datus, tos saglabāt, taču nevar veikt nekādas izmaiņas.
Vēl kāda, iespējams, svarīga informācija – EDS ir pieejama arī krievu un angļu valodā.
Pagājušā gada nogalē VID pārtrauca atbildēt uz anonīmu lietotāju uzdotajiem jautājumiem. Kā skaidro D. Blūma, nodokļu joma ir specifiska, ir daudz nianšu un bieži vien atbilde uz jautājumu ir atkarīga no konkrētiem apstākļiem. Līdz ar to katram situācija arī ir atšķirīga, tāpēc vispārīga atbilde ar daudziem iespējamiem variantiem arī nodokļu maksātājam ir grūti saprotama. Daudz vienkāršāk uz jautāto atbildēt ir tad, ja zināms konkrēts gadījums.
Prakse arī rādot, ka tas ir liels ieguvums – gan speciālistam ir vieglāk sagatavot konkrētu atbildi, gan nodokļa maksātājam vieglāk to saprast.
VID mājaslapas kontaktu sadaļā ir norāde – “Sazinies ar mums”. Uzklikšķinot uz šīs norādes, klients automātiski tiek novirzīts uz EDS sadaļu “Sarakste ar VID”. Turpat var nonākt arī no EDS, kurā atrodas šī iespēja. Tātad sadaļā “Sarakste ar VID” var nonākt dažādi, vai nu ar mājaslapas starpniecību, vai arī uzreiz no EDS.
VID var iesūtīt arī konsultatīvus jautājumus uz e-pasta adresi: vid@vid.gov.lv. Tad sūtījumam jābūt parakstītam ar drošu elektronisko parakstu. Arī tas domāts, lai klients būtu identificējams un, izpētot viņa individuālo gadījumu, varētu saprast situāciju un sniegt konkrētu atbildi pēc būtības.
D. Blūma piebilst, ka VID joprojām var rakstīt arī anonīmi – ieteikumus, sūdzības vai ziņojumus par pārkāpumiem.
Sadaļā “Sarakste ar VID” ir svarīgi savai vēstulei precīzi izvēlēties jautājuma kategoriju:
Ja nepieciešama konsultācija par normatīvajiem aktiem, tad tā arī jānorāda. Jo pareizāk izvēlēsieties jautājuma kategoriju, jo ātrāk jautājums nonāks līdz izpildītājam un ātrāk saņemsiet atbildi, uzsver D. Blūma.
Piemēram, nereti klients izvēlas kategoriju “Paziņojums VID”, kaut gan ir vēlējies konsultēties par kādu jautājumu. Tad jautājums iet garus apkārtceļus – caur VID lietvedību, dažādu struktūrvienību vadību, kamēr jautājums nonāk līdz klientu apkalpošanas speciālistam, pagājis krietns laiks, savukārt, ja klients būtu izvēlējies kategoriju “Konsultācija par nodokļu jautājumiem”, nodokļu speciālists ātri saņemtu jautājumu un operatīvi sniegtu atbildi.
Kopš pagājušā gada personificētas konsultācijas var saņemt, arī zvanot uz konsultatīvo tālruni (67120000). Arī šajā gadījumā nepieciešama EDS starpniecība, jo, sistēmai pieslēdzoties, sākuma lapā ir iespēja apskatīties kodu telefoniskai identificēšanai.
D. Blūma iesaka: pirms zvanīt uz konsultatīvo tālruni, vēlams ieiet EDS un pierakstīt automātiski ģenerēto telefoniskās saziņas kodu. Kad sazvanīts konsultatīvais tālrunis, tad, nosaucot savu vārdu uzvārdu un nosaucot šo kodu, VID konsultants identificē zvanītāju kā konkrētu nodokļu maksātāju. Un tad speciālists var sniegt situācijai atbilstošu konkrētu atbildi. Šo ģenerēto kodu nav nepieciešamības iegaumēt, jo katru reizi, kad no jauna pieslēdzaties EDS, kods tiek mainīts.
Viens no EDS pieejamiem rīkiem ir personalizēts dokumentu iesniegšanas saraksts un atgādinājumu kalendārs.
Kalendārā no VID puses ir atzīmes, kad kādas deklarācijas un pārskati iesniedzami, arī informācija par to, vai kaut kas ir nokavēts vai arī tuvojas kādas deklarācijas iesniegšanas termiņš. Kalendārs, protams, ir svarīgs grāmatvežiem, taču arī uzņēmējs pats EDS var paskatīties, kāda ir situācija ar VID iesniedzamo dokumentu plūsmu.
Nodokļus var samaksāt arī EDS. Tas ir ļoti ērti, jo katram nodoklim automātiski piesaistīts konta numurs, uzreiz ir redzama maksājamā summa. Turklāt ir iespēja samaksāt gan visu summu, gan daļu no tās. Ja nodokļu maksātājam ir vairāki uzņēmumi, maksājuma mērķī ieteicams norādīt uzņēmuma nosaukumu vai reģistrācijas numuru.
EDS sadaļā “Pārskati” var redzēt visu informāciju, kāda par konkrēto nodokļu maksātāju ir pieejama VID datubāzēs. Arī fiziskā persona var paskatīties, kā par viņu tiek maksāti nodokļi, izskatīt ierakstus algas nodokļa grāmatiņā un vēsturisko informāciju, kuriem darba devējiem un ienākumu izmaksātājiem algas grāmatiņa laika gaitā ir bijusi iesniegta, kā arī apskatīties pašas personas VID norādītos kontu reģistra datus, lai pārliecinātos, vai tie ir aktuāli. Jo arī šie dati ir nepieciešami, piemēram, aizpildot gada ienākumu deklarāciju.
Uzņēmēji šajā sadaļā var atrast pārskatu “Iesniedzamās deklarācijas, nodokļu aprēķini un pārskati”. Tajā ir atspoguļots detalizēts grafiks, kādos termiņos kurš pārskats un kura deklarācija ir iesniedzami.
Pārskatu sadaļa EDS regulāri tiek papildināta. Piemēram, šobrīd ir pieejami pārskati par dažādām jomām:
Tātad šajā sadaļā ir pieejama ļoti plaša informācija par VID datubāzēs uzkrātajiem datiem, kas attiecas uz konkrēto nodokļu maksātāju. Līdz ar to uzņēmējs var apskatīties, piemēram, kādas struktūrvienības uzņēmumā reģistrētas, iesniedzamās un iesniegtās deklarācijas, datus par PVN deklarācijām, arī ar atzīmēm, kas tajās ir bijis kļūdains.
Nodokļu maksātājiem nereti ir nepieciešama kāda VID apliecināta izziņa, piemēram, uzņēmumiem, lai piedalītos publiskajos iepirkumos, vajadzīga izziņa par nodokļu parādu neesamību.
Izziņu var pieprasīt, ieejot EDS, kur tā tiek sagatavota izdrukai pāris sekunžu laikā. Izziņa ir pārbaudāma ar QR kodu. Proti, jebkurš cits EDS lietotājs, izmantojot QR koda informāciju vai nokopējot attiecīgo saiti, var pārbaudīt šīs izziņas autentiskumu. Publiskajā iepirkumā tā ir iesniedzama kā oficiāls dokuments.
Uzņēmēji bieži jautājot: ja tiek plānots izveidot struktūrvienību, kā tā ir jāreģistrē. Reģistru sadaļā tam ir norāde. Reģistrējot struktūrvienību, veidlapā jāieraksta visa prasītā informācija, jāpievieno attiecīgie līgumi, un iesniegums VID ir iesniegts.
Protams, struktūrvienību var reģistrēt arī citā veidā – norādīt par to sarakstē ar VID, arī tad reģistrācija tiks veikta, tikai tas notiks ilgāk, ne tik operatīvi kā tad, ja reģistrāciju veiktu sadaļā “Reģistri”, skaidro D. Blūma.
Šādā pašā veidā var piereģistrēt kases aparātus.
Ja biznesā kādu brīdi ir radušās problēmas, likums paredz iespēju lūgt nodokļu samaksas termiņa pagarinājumu. Arī to iespējams kārtot EDS. Iesniegumu veidlapas ir pieejamas gan EDS, gan VID mājaslapā.
Ja nav īsti saprotams, kādu iesniegumu aizpildīt, ir vēl kādi jautājumi, arī tad šos jautājumus var uzdot jau minētajā sadaļā “Sarakste ar VID”. Tāpat var zvanīt uz VID konsultatīvo tālruni un iegūt tā VID inspektora kontaktus, kas nodarbosies tieši ar jūsu uzņēmuma nodokļu samaksas termiņa pagarināšanas iespējām, skaidro D. Blūma.
EDS lietotāji tiek lūgti atsaukties uz aicinājumu aktualizēt savu kontaktinformāciju, kas parādās, pieslēdzoties EDS. Proti, ir jāaktualizē e-pasta adrese un pēc tam ir jāaktivizē uz šo e-pastu saņemtā saite. Pretējā gadījumā nesaņemsiet e-pastā informāciju, ka EDS ir pienācis kāds ziņojums no VID.