Saskaņā ar VID informāciju no visiem telefoniski uzdotajiem jautājumiem 85% gadījumu atbilde tiek sniegta uzreiz, tas ir, telefonsarunā.Tomēr lielais vairums – 76% telefona zvanu – ir anonīmi. Savukārt 24% nodokļu maksātāju, lai sniegtu un saņemtu konkrētu atbildi, sevi identificē, nosaucot EDS kodu.
Saziņai ar Valsts ieņēmumu dienestu ir vairākas iespējas. Kuras no tām nodokļu maksātāji izmanto visbiežāk, kādi jautājumi tiek uzdoti un ar kādu informāciju katrs var patstāvīgi iepazīties, detalizēti aplūkots šajā skaidrojumā.
Saistībā ar Saeimā pērnruden iesniegto iedzīvotāju kolektīvo iesniegumu “Par vienkāršotu mazās uzņēmējdarbības nodokļu režīmu”, kurā tika aicināts šādu režīmu izveidot arī pašnodarbinātajām un radošajām personām, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Amatniecības un mazās uzņēmējdarbības apakškomisija divās sēdēs uzklausīja informāciju par likumos jau paredzēto vienkāršoto nodokļu samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem –, kura izveidi bankas sola 1. jūlijā vai trešā ceturkšņa beigās.
Apakškomisija darba kārtībā bija iekļāvusi arī jautājumu, kas saistīts ar vienota informatīvā tālruņa ieviešanu par saimnieciskās darbības uzsākšanu un nodokļu režīmu izvēles iespējām saimnieciskās darbības veicējiem. Kā norādīja apakškomisijas vadītājs Romāns Naudiņš, sazinoties pa telefonu, VID parasti atbild, ka personai nepieciešams rakstīt vēstuli, taču cilvēkam būtu vieglāk saprast, ja visu varētu uzzināt telefonsarunā, kurā tiktu saņemta detalizēta, izsmeļoša atbilde.
VID Nodokļu pārvaldes direktora vietnieks Mārtiņš Kalniņš, informējot deputātus par pašreizējo saziņu ar klientiem, uzsvēra, ka VID sniedz konsultācijas un informāciju visiem, kuri vēlas zināt par nodokļu režīmiem un to izvēles iespējām, sniedzot informāciju par katru no tiem, tomēr nodokļu režīma izvēle ir individuāls lēmums, jo tā ir atkarīga gan no uzņēmējdarbības veida, gan no vairākiem citiem faktoriem.
Kā sazināties ar VID, kādas iespējas biežāk izmanto nodokļu maksātāji, ko jautā iedzīvotāji, kuri vēlas sākt saimniecisko darbību, kā VID tīmekļvietnē atrast sev nepieciešamo informāciju, atbildot uz LV portāla jautājumiem, skaidro VID Nodokļu pārvaldes speciālisti.
Nodokļu maksātājiem ir pieejami vairāki saziņas veidi – klātienē, telefoniski, elektroniski vai rakstiski. Savukārt 24/7 režīmā var sazināties ar virtuālo asistentu Tomu, kurš palīdz orientēties apjomīgajā VID mājaslapā un sniedz atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem.
Klātienē konsultāciju var saņemt gan VID nodaļās, gan Valsts un pašvaldības vienotajos klientu apkalpošanas centros. VID pieņem visus, kuri iepriekš, telefoniski ir pieteikušies konsultācijai. Joprojām ir iespēja VID adresēto sūtījumu nosūtīt arī pa pastu, taču vienkāršāk un lētāk ir sazināties elektroniski, izmantojot EDS.
VID konsultatīvā tālruņa darbību nodrošina 94 konsultanti. Konsultējot maiņās, vienlaikus konsultē līdz pat 47 konsultanti. Pērn ir sniegta 485 031 konsultācija, tostarp par nodokļu piemērošanu, ņemot vērā izvēlēto nodokļu režīmu.
Zvanot uz tālruni 67120000, jāizvēlas tēma:
Jau patlaban telefoniskajās konsultācijās ir noteikta specializācija, piecas tēmas, no kurām izvēloties tēmu “Nodokļi un EDS”, konsultācija tiek sniegta, ņemot vērā, vai zvanītājs ir privātpersona vai komersants (zvanītājam ir jāizvēlas). Telefona konsultanti ir specializējušies atbilžu sniegšanā gan privātpersonām, gan komersantiem.
Zvanot uz VID tālruni (67120000), var saņemt arī personificētu konsultāciju. Tādā gadījumā jāpieslēdzas elektroniskajai deklarēšanas sistēmai (EDS) un jānosauc EDS sākuma lapā, norādē “Kods telefoniskai identificēšanai” redzamais četrzīmju kods. Šāda iespēja ir piemērota cilvēkam, kuram jau ir savs mazais bizness un, iespējams, radušās neskaidrības ar deklarāciju iesniegšanu un nodokļu nomaksu atbilstoši tam nodokļu režīmam, kādu viņš ir izvēlējies, reģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējs.
Nodokļu maksātājam, sevi identificējot, konsultants var sniegt personificētu atbildi, ņemot vērā nodokļa maksātāja konkrēto situāciju, atbilstoši nodokļa maksātāja personīgajai informācijai un VID uzkrātajiem datiem.
Saskaņā ar VID informāciju no visiem telefoniski uzdotajiem jautājumiem 85% gadījumu atbilde tiek sniegta uzreiz, tas ir, telefonsarunā.
Tomēr lielais vairums – 76% telefona zvanu – ir anonīmi. Savukārt 24% nodokļu maksātāju, lai sniegtu un saņemtu konkrētu atbildi, sevi identificē, nosaucot EDS kodu.
No tiem, kuri vēlas konsultāciju telefoniski, 55% ir komersanti (uzņēmumu grāmatveži), savukārt 45% – fiziskas personas.
Atsevišķs tālruņa numurs (+371 67122443) ir norādīts diasporai. 2021. gadā saziņas tālrunis diasporai tika izmantots salīdzinoši maz, tāpēc no 2021. gada rudens zvani no šī numura tiek pāradresēti uz vispārējo VID konsultatīvo tālruņa numuru 67120000. Šī līnija tika aktīvi izmantota no 2020. gada, kopš Lielbritānija izstājās no Eiropas Savienības, un saistībā ar to ārzemēs dzīvojošie tautieši pārsvarā jautāja par Latvijas nerezidenta statusa iegūšanu, kā arī gada deklarācijas iesniegšanu.
Šeit jāpiebilst, ka pēc Krievijas karaspēka iebrukuma Ukrainā, VID ir izveidojis speciālu konsultatīvo tālruni nodokļu jautājumos, kādi varētu rasties, atbalstot Ukrainas iedzīvotājus, – 67120012. Zvanot uz to, ikviens uzņēmējs un iedzīvotājs var saņemt VID konsultantu atbildes uz jautājumiem par nodokļu nomaksu dažādās ar atbalstu un sadarbību saistītās situācijās, piemēram, vācot vai nosūtot ziedojumus, sniedzot pajumti, palīdzot bēgļiem uzsākt darba gaitas vai savu saimniecisko darbību Latvijā u. c. Šis tālrunis darbosies darba dienās no pirmdienas līdz ceturtdienai no plkst. 8.15 līdz plkst. 17.00, bet piektdienās no plkst. 8.15 līdz plkst. 15.45.
Lai saprastu un vērtētu apstākļu kopumu, par kuru tiek jautāts, vēloties saņemt atbildi rakstveidā, ir būtisks jautājuma izklāsts. Saziņa rakstveidā ir iespējama elektroniskajā deklarēšanas sistēmā (EDS), norādē “Sarakste ar VID”. Arī šis saziņas veids ir paredzēts klientu apkalpošanai. Sarakstes iespēja ir atrodama EDS pirmās lapas (darbvirsmas) kreisajā augšējā stūrī, uzklikšķinot uz izvēlnes ikonas.
Izvēlei ir daudzas kategorijas (tēmas):
Sadaļā “Sarakste ar VID” ir svarīgi savai vēstulei izvēlēties precīzu kategoriju (tēmu), lai jautājums ar situācijas izklāstu ātrāk nonāktu pie attiecīgās jomas speciālistiem.
LV portāls praksē ir pārliecinājies par divām situācijām, izmantojot EDS, lai uzdotu jautājumu sadaļā “Sarakste ar VID” saistībā ar pašnodarbinātā piereģistrēšanos MUN maksātājos (atbilde ar precīzām norādēm tika saņemta jau nākamajā dienā) un ārvalstu nodokļu administrācijas prasīto izziņu par Latvijā ieturētajiem nodokļiem (pāris dienu laikā tika saņemta gan atbilde, gan izziņa).
VID tīmekļvietnē, norādē “Kā ar mums sazināties”, iespējams atrast informāciju par telefona numuriem, kas atlasīti atbilstoši dažādām situācijām.
Tāpat kā daudzu citu valsts pārvaldes iestāžu mājaslapās, arī VID ir virtuālais asistents. Toms klientiem ir pieejams jau divus gadus.
Virtuālais asistents Toms atbild rakstiski un nepārtraukti pilnveidojas, lai sniegtu detalizētāku informāciju par nodokļu piemērošanu. 2021. gadā Tomam visbiežāk tika uzdoti jautājumi par saimniecisko darbību (par tās uzsākšanu, veidiem u. c.). Samērā bieži tika uzdoti jautājumi arī par tādām tēmām kā:
Pirms pandēmijas VID regulāri rīkoja seminārus klātienē. Tos apmeklēja arī topošie uzņēmēji. Nu jau divus gadus semināri tiek rīkoti attālināti, un to materiāli dažādos formātos (videoierakstos, prezentācijās, atbildēs uz seminārā uzdotajiem jautājumiem) ir pieejami arī pēc semināru norises.
VID uzsver, ka attālinātie semināri sasniedz daudz lielāku auditoriju, jo tā ir iespēja tiešsaistē noskaidrot atbildes uz jautājumiem arī tiem klientiem, kuri atrodas, piemēram, Liepājā, Ventspilī, Rēzeknē vai jebkurā citā pilsētā, un nevar fiziski ierasties uz interesējošo semināru klātienē noteiktajā dienā un laikā.
Semināru materiāli (arī iepriekšējo gadu) ir atrodami VID tīmekļvietnes sadaļā “Aktualitātes”, izvēloties “VID semināru materiāli”.
Arī LV portāls e-konsultācijās nereti saņem jautājumus, kas saistīti, piemēram, ar nodokļu režīma izvēli, uzsākot savu biznesu. Cilvēki zina, ka būs jāmaksā nodokļi. Taču jāapzinās, ka biznesa plāns, risku uzņemšanās, grāmatvedības kārtošana, tāpat kā preču un produkcijas pircēju atrašana, lai gūtu peļņu, ir individuāla atbildība.
Lai izvēlētos piemērotāko nodokļu režīmu, vispirms ieteicams ieskatīties VID mājaslapā: vid.gov.lv.
Pirmajā lapā ir svarīgākais – kādi ir nodokļi, informācija saimnieciskās darbības veicējiem un uzņēmējdarbības uzsācējiem, norāde uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, jaunumi utt. Protams, nepieciešamās informācijas iegūšanai jāatvēl brīvs laiks.
Norādē “Nodokļi” ir informācija par katru nodokļu veidu. Savukārt katram nodoklim ir savs informatīvais bloks, kurā ieteicams apskatīt sadaļu “Informatīvie un metodiskie materiāli”. Informācijas lietotāji būs pamanījuši, ka pašreiz šie materiāli regulāri tiek aktualizēti. Turklāt par daudziem jautājumiem tie ir datēti ar 2022. gadu.
Pieejamo materiālu ir daudz, līdz ar to tie ir sagrupēti konkrētās tēmās, lai būtu vieglāk orientēties. Piemēram, IIN metodiskie materiāli pieejami sadaļās “Nodokļi” > “Iedzīvotāju ienākuma nodoklis” > “Informatīvie un metodiskie materiāli”.
Visplašākā ir sadaļa “Nodokļa piemērošanas kārtība”, kurā ir pieejami 35 informatīvi skaidrojošie materiāli. Nav nepieciešams lasīt visu informāciju, katram ir savs bizness, nodokļu režīms vai atsevišķa situācija, par kuru var iegūt informāciju. Piemēram:
VID katru mēnesi saviem klientiem papildus piedāvā saņemt jaunumu vēstuli, kurā ir informācija par aktuālajām nodokļu administrēšanas tēmām un pievienotas saites uz informatīvajiem materiāliem VID interneta vietnē. VID aicina interesentus pierakstīties jaunumu vēstuļu saņemšanai, to var izdarīt VID mājaslapā.
Diezgan reti dzirdamas diskusijas, kurās pašnodarbināto, mazo nodokļu maksātāju interešu pārstāvības argumentos kā piemērs netiktu piesauktas zeķu adītājas. Jau minētā Saeimas Amatniecības un mazās uzņēmējdarbības apakškomisija, kurā tika spriests par vienkāršotu nodokļu administrēšanu mazās un vidējās saimnieciskās darbības veicējiem, nebija izņēmums. Tāpēc LV portāls jautāja VID – vai tiešām zeķu adīšana ir rūpals, par kurā nopelnīto naudu cilvēki bieži interesējas, kā lai samaksā nodokļus, kā lai to reģistrē, kādu nodokļu režīmu izvēlēties? Ja mēnesī vai nedēļā tiek noadīti un pārdoti daži zeķu pāri, vai ir nepieciešams reģistrēties VID?
Par mājsaimniecībā adītu zeķu pārdošanu, nodokļu režīmu un nodokļu samaksu interesējas reti.
Gūstot ienākumus no pašdarinātu rokdarbu pārdošanas, personai ir jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējai (SDV) pirms saimnieciskās darbības uzsākšanas. Vispārīgi skaidrojot, likumdošanas normās ir pausts, ka jebkura darbība ar mērķi gūt peļņu ir saimnieciskā darbība, tātad personai, kura nodarbojas ar saimniecisko darbību, ir jāmaksā nodokļi. Ja vispārīgo skaidrojumu reducējam līdz zeķu adīšanai, tad tā ir darbība, kas tiek veikta ar konkrētu nolūku – pārdot adījumus un gūt atlīdzību par pašdarināto preci. Protams, normatīvajos aktos ir precīzi nosacījumi un kritēriji, kuri nošķir saimniecisko darbību, kas apliekama ar nodokļiem, no citas darbības. VID konsultē klientus un katru gadījumu vērtē individuāli – pēc darījumu ekonomiskās būtības.
Iedzīvotājiem ir pieejami valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri (VPVKAC), kuros var pieteikt atsevišķus pieprasītākos valsts pakalpojumus un pašvaldības pakalpojumus.
Reģionālie klientu centri, kuros līdzdarbojas VID darbinieki, ir Tukuma, Smiltenes, Aizkraukles, Valkas, Gulbenes, Bauskas, Ludzas, Līvānu un Alūksnes pašvaldībā.
Pakalpojumu klāsts tiek paplašināts. Pilotprojekta ietvaros iedzīvotājiem Olainē, Ilūkstē, Višķos, Viļakā, Viesītē un Rubenē VPVKAC telpās ir iespēja videokonferences režīmā saņemt VID darbinieka konsultāciju jautājumos par kapitāla pieaugumu.
Savukārt pilnvarotā pakalpojumu sniegs VPVKAC darbinieki, ja fiziskai personai nav pieejami personas elektroniskās identifikācijas līdzekļi. Fiziskas personas vārdā, pamatojoties uz pilnvarojumu, gada ienākumu deklarāciju VID EDS iesniegs centra darbinieks.
Pēdējos divos gados par saimnieciskās darbības veicējiem, pašnodarbinātajiem, autoratlīdzības saņēmējiem ir bijis gana daudz diskusiju, grozījumu likumos, tostarp saistībā ar minimālajām obligātajām iemaksām. VID dati (iegūti šīgada 10. martā) par fiziskajām personām, kuras reģistrējušās VID kā:
Autoratlīdzību saņēmēji, kuri izvēlas saimnieciskās darbības veicēja satusu, no 2021. gada 1. jūlija reģistrējas kā VID saimnieciskās darbības veicēji, izvēloties vispārējo vai MUN režīmu, tādēļ atsevišķi netiek uzskaitīti.
Saimnieciskās darbības veicēji gada ienākumus deklarē un ienākuma nodokli maksā rezumējošā kārtībā, šogad – par 2021. gadu. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām dažādās situācijās ir iespējamas arī korekcijas. Tāpēc LV portāls lūdza VID informāciju, kādas summas pašnodarbinātie samaksāja nodokļos 2020. gadā, kā arī, lai gūtu priekšstatu par nodokļu maksātāju “sastāvu”, – nodokļu maksājumu atšķirības.
Pašnodarbināto VSAOI iemaksas 2020. gadā bija 37 696 578,11 eiro. Iedzīvotāju ienākuma nodoklis – 33 753 883,21 eiro (IIN summā ir visas pašnodarbināto personu veiktās iemaksas, t. i., gan samaksa pēc gada ienākumu deklarācijas datiem, gan kapitāla pieauguma nodoklis, gan IIN par darba ņēmējiem).
IIN lielākā iemaksu kopsumma vienai personai par gadu ir 269 624,97 eiro, mazākā – 0,01 eiro.
Latvijā pašnodarbinātie ir dažādu ienākumu guvēji. Likumā “Par valsts sociālo apdrošināšanu” noteikts, ka pašnodarbinātais ir persona, kura: