Vērtības ir iestrādātas izglītības paplašinātajos mērķos un sasniedzamajos rezultātos visās mācību jomās, kā arī izpaužas mācību pieejā un attiecībās ar skolēniem, skolas iekšējā kultūrā un plašākā kopienā, norāda jaunā mācību satura ieviesēji.
LV portāla infografika
Līdztekus kompetencēm – arī vērtības. LV portāls skaidro vērtību vietu jaunieviešamajā pilnveidotajā vispārējās izglītības saturā.
“Mūsdienu bērniem ir jāiemācās dzīvot pasaulē, kas nepārtraukti mainās, un nākotnē jābūt gataviem radīt līdz tam nepieredzētu ekonomisko, politisko, sociālo un kultūras vidi,” teikts Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (“Skola 2030”) pamatojumā, ar ko līdz 2022. gadam tiek ieviesta jaunā pieeja vispārējā izglītībā. Lai gan izskan bažas, ka jaunais mācību saturs ir pārāk fokusēts uz praktisku iemaņu attīstīšanu mainīga darba tirgus pieprasījuma apstākļos, pilnveidotās jeb kompetenču pieejas ieviesēji norāda: jauno saturu caurvij vispārcilvēcisko vērtību apguve.
“Lietpratība jeb kompetence bez vērtību komponentes nav iedomājama nevienā profesijā, jo svarīgi ir ne vien tas, ko cilvēks zina un prot, bet arī apziņa par savu zināšanu un prasmju ētisku izmantošanu,” oktobra sākumā profesionālajā konferencē skolotājiem, izglītības politikas veidotājiem un citiem interesentiem ievadrunā pauda VISIC vadītājs Guntars Catlaks. “Kompetenci no vienkārši zināšanām un prasmēm atšķir mērķis un griba, kas ir balstīta vērtībās.”
Mācību satura vērtību dimensija balstīta Latvijas Republikas Satversmē, Vispārējā cilvēktiesību deklarācijā un Eiropas Cilvēktiesību konvencijā noteiktajās vērtībās. Skolas uzdevums ir bērniem un jauniešiem veidot visaptverošu izpratni par tādām vērtībām kā dzīvība, cilvēka cieņa, brīvība, ģimene, laulība, darbs, daba, kultūra, latviešu valoda un Latvijas valsts, veidojot vērtējošu attieksmi un atbildību par sevi un savu rīcību, skaidro “Skolas 2030” pārstāvji.
Jaunajā mācību saturā viens no elementiem ir vērtībās balstīti ieradumi, kas aprakstīti kā tikumi, norāda “Skolas 2030” mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa. Ministru kabineta noteikumu “Izglītojamo audzināšanas vadlīnijas un informācijas, mācību līdzekļu, materiālu un metožu izvērtēšanas kārtība” 7. pants, kurā saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 38. un 39. punktu noteiktas izglītojamo valstiskās un tikumiskās audzināšanas vadlīnijas, norādīti šādi būtiskākie skolēniem izkopjamie tikumi:
Skolēniem apgūstamās vērtības un tikumi jaunajā mācību saturā ietverti praktiski visās mācību jomās un fiksēti izglītības standartā, skaidro Z. Oliņa.
Pamatskolas beidzējiem “Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem”, kas stāsies spēkā no 2020. gada 1. septembra, paredz, ka sociālajā un pilsoniskajā jomā “skolēns domā un rīkojas atbildīgi, apzinoties savas rīcības sekas un cienot dzīvību kā vērtību, viņam ir izveidojušies noturīgi, labvēlīgi sociālie ieradumi saziņā un saskarsmē ar līdzcilvēkiem, ir izkopta nacionālā, vēsturiskā un pilsoniskā apziņa un izpratne par sabiedriskajiem un ekonomiskajiem procesiem.”
Attīstot prasmes sociālajā un pilsoniskajā jomā, 9. klasi beidzis skolēns:
Attiecībās ar līdzcilvēkiem 9. klasi beidzis skolēns:
Vidējās izglītības posmā plānotie skolēnam sasniedzamie rezultāti mācību jomās veidoti trijos mācību satura apguves līmeņos – vispārīgajā, optimālajā un augstākajā. “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem”, kas stāsies spēkā 2020. gada 1. septembrī, sociālās un pilsoniskās mācību jomas optimālajā apguves līmenī paredz, ka 12. klases skolēns “skaidro pasaules notikumus, to cēloņsakarības un idejisko pamatu pagātnē un tagadnē, pauž savu attieksmi pret sabiedriskajiem, ekonomiskajiem, politiskajiem procesiem un atbildīgi iesaistās tajos, pieņem lēmumus, kas saistīti ar karjeru un nākotnes iespējām un pozitīvi ietekmē labklājību lokāli un globāli, pamana netaisnību un rīkojas tā, lai to novērstu, ar cieņu un izpratni izturas pret sabiedrības daudzveidības izpausmēm”.
Attīstot prasmes sociālajā un pilsoniskajā jomā, 12. klasi beidzis skolēns optimālajā mācību apguves līmenī:
Sasniedzamie rezultāti sociālās un pilsoniskās jomas pilnveidotajā mācību saturā noteikti visās vispārējās izglītības programmās – skolēniem, beidzot 3., 6., 9. un 12. klasi, kā arī pirmsskolas izglītībā, kur tos nosaka “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem”, kas stājušies spēkā šīgada 1. septembrī.
Vērtības un ieradumi – visā mācību saturā
Vērtību un tikumu apguve caurvij arī mācību priekšmetus katru atsevišķi, pat tādus, kuriem ar sociālo un pilsonisko jomu šķietami nav tiešas saistības, norāda Z. Oliņa. Piemēram, tehnoloģiju mācību jomā 9. klases skolēns saskaņā ar izglītības standartu pēta videi draudzīgu resursu lietošanas risinājumus un lieto tos, kā arī ievēro intelektuālā īpašuma un personas datu aizsardzības noteikumus, etiķeti virtuālajā vidē, tādējādi apliecinot atbildīgumu pret līdzcilvēkiem un vidi. “Mācību priekšmetu programmās katram mācību priekšmetam ir formulēti 10 ieradumi, kuru attīstība ir ļoti svarīgs šī mācību priekšmeta uzdevums,” skaidro “Skolas 2030” pārstāve. Īpaši vērtībās balstītu ieradumu veidošana jaunajā mācību saturā saistīta ar pilsoniskās līdzdalības prasmēm: “Skolēns redz un izprot, kā darbojas sabiedrība, vide un viņš pats. Skolēnam ir skaidras savas vērtības, un lēmumus iesaistīties sabiedriskos procesos viņš pieņem saistībā ar tām,” pauž Z. Oliņa.
Jaunajā vispārējās izglītības standartā vidējās izglītības posmā skolēniem paredzēts īstenot un aizstāvēt patstāvīgu pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu. Pēdējais, kā norāda “Skolas 2030” pārstāve, skolēnam paver iespējas noskaidrot kādu sabiedrisku vajadzību, “kuras risināšanā viņš var būt līdzdalīgs un kuru var atrisināt, gūstot tiešu pieredzi un pārliecību par savu spēju mainīt pasauli”.
Viens no būtiskiem elementiem pilnveidotajā mācību saturā ir sociāli emocionālā mācīšanās. Tās laikā skolēns gan apgūst pašvadītu mācīšanos – pats izvirza savai izaugsmei nepieciešamos ilgtermiņa un īstermiņa mērķus, analizē savas domāšanas un rīcības gaitu, mācās no kļūdām –, gan sadarbojas ar citiem, izprotot viņu vajadzības, sniedzot līdzvērtīgu ieguldījumu un spējot panākt cieņpilnu kompromisu viedokļu atšķirības gadījumos. Šāda pieredze, kā skaidro Z. Oliņa, skolēnam dod pamatu pozitīvu konstruktīvu attiecību veidošanai ar cilvēkiem visas dzīves garumā.
Jaunajā mācību saturā attīstāmo vērtību un tikumu nostiprināšanā būtiska loma ir kā skolai un pedagogiem, tā skolēnu vecākiem, gan vieniem, gan otriem tās apliecinot arī praksē ar savu personīgo piemēru, vērtībām kompetenču izglītībā veltītajā konferencē pauda pieaicinātie eksperti. “Vērtības nostiprinās tad, kad kopā ir gan to zināšana, gan darīšana,” uzsvēra Latvijas Universitātes asociētā profesore klīniskajā psiholoģijā Baiba Martinsone, norādot: “Vērtības uztur pasaules kārtību un sniedz mums orientierus.” Savukārt, kā pauda filozofijas doktors Nīls Hokss no Lielbritānijas, organizācijas “Vērtībās balstīta izglītība” dibinātājs, vispārējo, universālo vērtību iemantošana skolēnos nostiprina spēju domāt un kontrolēt sevi pašiem, nevis akli ļaut to darīt plašsaziņas līdzekļiem un viedierīcēm.