FOTO: Ieva Čīka, LETA
Saeimai jālemj par izmaiņām Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) sastāvā. LV portāls skaidro, kas to nosaka, kādas funkcijas veic CVK un ar ko nodarbojas tās locekļi.
Saeima ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc tās sanākšanas izveido Centrālo vēlēšanu komisiju kā pastāvīgi darbojošos valsts institūciju, nosaka likums “Par Centrālo vēlēšanu komisiju”. Proti, kopš brīža, kad jaunievēlētā Saeima uzsāk darbu, tai sešu mēnešu laikā ir jāizveido jauna CVK. Tātad 13. Saeimai šis uzdevums būtu jāpaveic, vēlākais, 6. maijā. Tiesa, tas nenozīmē, ka tautas priekšstāvjiem obligāti jāmaina komisijas sastāvs, jo tās locekļiem nav paredzēts pilnvaru termiņa ierobežojums. Komisijas locekļu amata kandidāti Saeimas deputātiem ir jāizvirza līdz šī gada 7. martam, lēma Saeimas Prezidijs un Frakciju padome.
CVK ir pastāvīga un vēlēta valsts institūcija, kuras pienākums ir Saeimas, Eiropas Parlamenta, pašvaldību vēlēšanu, kā arī tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanas sagatavošana un vadīšana.
Nozīmīgākie Centrālās vēlēšanu komisijas pienākumi ir:
CVK par savu darbību un pieņemtajiem lēmumiem informē sabiedrību ar preses izdevumu, televīzijas un radio palīdzību. Tās sēdēs var būt klāt valsts un pašvaldību institūciju un Centrālajā vēlēšanu komisijā akreditēto masu informācijas līdzekļu pārstāvji.
CVK sastāvā ir deviņi locekļi – vēlētāji jeb balsstiesīgi Latvijas Republikas pilsoņi, no kuriem priekšsēdētāju un septiņus locekļus ievēlē Saeima, bet vienu locekli no tiesnešu vidus – Augstākā tiesa savā plēnumā. Pašreizējā Centrālā vēlēšanu komisija ir ievēlēta 2015. gada 12. martā, un tās priekšsēdētājs kopš 1997. gada ir Arnis Cimdars. Pirmajā sēdē CVK, aizklāti balsojot, no sava vidus ievēlē priekšsēdētāja vietnieku un sekretāru.
“Lai gan CVK locekļus un priekšsēdētāju ievēlē Saeima, šie amati nav politiski, bet administratīvi,” skaidro CVK pārstāve Kristīne Bērziņa. Komisijai nav likumdošanas iniciatīvas tiesību, tās locekļi ir publisko tiesību subjekti un drīkst īstenot tikai tos pasākumus un pakalpojumus, kas noteikti tiesību aktos. CVK neveido politiku, bet izpilda likumu, raugās, lai vēlēšanu likumi tiktu pareizi un vienveidīgi piemēroti.
CVK priekšsēdētājs, viņa vietnieks un komisijas sekretārs ir valsts amatpersonas. Pārējie komisijas locekļi nav valsts amatpersonas likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izpratnē.
Kārtību, kādā Saeima izraugās CVK priekšsēdētāju un locekļus, nosaka pati Saeima. To nosaka Saeimas kārtības ruļļa 32. pants. Kandidatūras komisijas priekšsēdētāja un locekļu amatiem deputāti iesniedz Saeimas Prezidijam rakstveidā.
“Līdzšinējā prakse bijusi tāda, ka katra no Saeimā ievēlētajām frakcijām nominē vismaz vienu pārstāvi Centrālajā vēlēšanu komisijā. Ja Saeimā bijis mazāk frakciju, nekā ir komisijas locekļu skaits, tad ir bijuši gadījumi, kad lielākā frakcija nominējusi vairākus pārstāvjus vai, piemēram, vairākos sasaukumos komisijā darbojies arī pārstāvis no Latvijas Pašvaldību savienības,” skaidro K. Bērziņa.
CVK priekšsēdētājs:
Priekšsēdētāja prombūtnes laikā viņa amata pienākumus pilda priekšsēdētāja vietnieks, bet priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka prombūtnes laikā – Centrālās vēlēšanu komisijas sekretārs.
CVK loceklis:
CVK sekretārs:
Komisijas sekretāra prombūtnes laikā viņa amata pienākumus pilda kāds no komisijas locekļiem, kuram tas tiek uzdots ar komisijas lēmumu.
Nē. No komisijas locekļiem pastāvīgi komisijā strādā priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks un sekretārs. Pārējie komisijas locekļi drīkst savienot šo amatu ar citiem darba pienākumiem. Likums “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” noteic, ka CVK locekļi savu pienākumu pildīšanas laikā pēc komisijas lēmuma ir atbrīvojami no pienākumiem savā darbavietā, saglabājot viņu amatu vai darbavietu.
Latvijā gan parlamenta, gan pašvaldību vēlēšanas notiek reizi četros gados, bet Eiropas Parlamenta vēlēšanas reizi piecos gados. Praksē tas nozīmē, ka gandrīz katru gadu notiek kādas vēlēšanas. 2017. gadā bija pašvaldību vēlēšanas, 2018. gadā – Saeimas vēlēšanas, šogad – Eiropas Parlamenta vēlēšanas.
Vēlēšanu sagatavošana un nodrošināšana jeb vēlēšanu cikls Latvijā aizņem aptuveni 10–13 mēnešus. Tā sadalījums redzams šajā diagrammā:
Katras vēlēšanas sākas ar iepriekšējo vēlēšanu pieredzes izvērtēšanu, nepieciešamo izmaiņu likumdošanā apzināšanu, izstrādāšanu, apspriešanu un pieņemšanu parlamentā, vēlēšanu sagatavošanas plāna izstrādi, finansējuma pieprasīšanu, iepirkumu organizēšanu, skaidro K. Bērziņa. Tikai pēc šiem priekšdarbiem var ķerties pie vēlēšanu sagatavošanas. Pēc vēlēšanām CVK arī sagatavo un izdod izdevumu par tām. Nepārtraukti tiek uzturēta un ar aktuālo informāciju papildināta komisijas mājaslapa, atbildēts uz pētnieku, vēlētāju jautājumiem un pieprasījumiem. Ja pieejamais finansējums to ļauj, vēlēšanu starplaikos ir iespējams rīkot izglītojošus pasākumus un veikt pētījumus, informē CVK pārstāve.
CVK uzdevumu lokā ir arī darbs ar vēlētāju likumdošanas iniciatīvām, kas jāiesniedz reģistrēšanai komisijā, parakstu pārbaudes par Eiropas pilsoņu iniciatīvām un parakstu vākšanas par parlamentā apturētu likumu, Saeimas atsaukšanas ierosinājumu vai referendumu rīkošanu.
CVK locekļu un darbinieku atlīdzību (mēneša amatalga, piemaksas, sociālās garantijas u. c.) nosaka atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam. 2019. gadā komisijas priekšsēdētāja amatalgas likme pirms nodokļu nomaksas ir 3074,00 eiro, priekšsēdētāja vietniekam un sekretāram – 2611,00 eiro.
CVK locekļiem noteiktā atalgojuma likme mēnesī ir 1963,00 eiro, taču jāņem vērā, ka vēlēšanu komisijas locekļu atalgojums tiek aprēķināts atbilstoši nostrādātajām stundām. Tā kā komisijas locekļi nestrādā pastāvīgā darbā komisijā, tad viņu atalgojumu pārsvarā veido nostrādāto stundu skaits, gatavojoties un apmeklējot komisijas sēdes. Ja kādā mēnesī nav bijis nepieciešamības sasaukt komisijas sēdi vai komisijas loceklis sēdi nav apmeklējis, tad attiecīgajā periodā komisijas loceklis arī atalgojumu nesaņem, skaidro K. Bērziņa.
Saeimas ievēlēto CVK locekli Saeima var atsaukt no komisijas, ja to pieprasa ne mazāk kā 10 Saeimas deputāti vai ja Saeima ir saņēmusi attiecīgā komisijas locekļa iesniegumu par darbības izbeigšanu komisijā. Augstākās tiesas ievēlēto CVK locekli no komisijas var atsaukt Augstākā tiesa. Ja kāds komisijas loceklis izbeidz darbību komisijā, Saeima vai Augstākā tiesa viņa vietā ievēlē citu komisijas locekli.