Ja ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts, valsts iestāde un privātpersona sazinās, izmantojot e-adresi. Ja fiziskā persona, kurai ir aktivizēts e-adreses konts, lūdz izmantot citu saziņas kanālu, lūgums ir jāpamato.
FOTO: Freepik
Oficiālās elektroniskās adreses likumā ir vairākas izmaiņas, kas stājas spēkā 1. septembrī, tostarp no likuma svītrotas normas, kas iepriekš paredzēja dzēst deaktivizētās un anulētās e-adreses. Vienlaikus stājas spēkā arī grozījumi Paziņošanas likumā, normas, kas saistītas ar e-adresi.
Ar grozījumiem Oficiālās elektroniskās adreses likuma 6. pantā precizēti e-adreses veidošanas nosacījumi. Papildus ir noteikts, ka oficiālā elektroniskā adrese zvērinātam tiesu izpildītājam sastāv no nodokļu maksātāja reģistrācijas numura, maksātnespējas procesa administratoram – no Maksātnespējas administrācijas piešķirtā amata apliecības numura.
No likuma 8. panta izslēgta 3. daļa – pienākums oficiālo elektronisko adrešu katalogā dzēst informāciju par deaktivizētajām un anulētajām e-adresēm. Anotācijā skaidrots: e-adresei ir jābūt unikālai katram e-adreses konta lietotājam un tā ir jāsaglabā neatkarīgi no e-adreses vai e-adreses konta statusa, proti, arī tad, ja e-adrese anulēta vai e-adreses konts deaktivizēts. Līdzīgi kā šobrīd gan Iedzīvotāju reģistrā, gan Uzņēmumu reģistra reģistros piešķir unikālu personas kodu vai reģistrācijas numuru un tas netiek dzēsts, bet gan reģistrā pie ieraksta tiek norādīts tā statuss.
Likuma 12. pants izteikts jaunā redakcijā – par e-adreses konta izmantošanas prioritāti. Šā panta pirmajā daļā noteiktas fiziskas personas tiesības izvēlēties saziņas kanālu, ja tai ir aktivizēts e-adreses konts. Anotācijā norādīts, ka minētais regulējums ir analoģisks Paziņošanas likuma regulējumam, kur tiek noteikts tiesiskais regulējums par privātpersonai saistošu saziņu. Norma paredz nosacījumu, ka citu saziņas kanālu personai nepieciešams īpaši pamatot, piemēram, nav pieejami elektroniskie sakari (internets), nepieciešams saņemt papīra dokumenta oriģinālu.
Likuma 12. panta ceturtā daļa paredz pienākumu fiziskai personai pēc oficiālās elektroniskās adreses konta deaktivizēšanas, ja tā saziņai ar iestādi un dokumentu saņemšanai vēlas izmantot elektroniskos sakarus, elektronisko sakaru veidu (faksa numuru, elektroniskā pasta adresi) iestādei norādīt atkārtoti, proti, iestāde paziņojumus oficiālās elektroniskās adreses konta deaktivizēšanas gadījumā nosūtīs saskaņā ar Paziņošanas likumu līdz brīdim, kad persona paziņos aktuālo elektronisko sakaru veidu, skaidrots grozījumu anotācijā.
Saistībā ar grozījumiem Oficiālās elektroniskās adreses likumā ir pieņemti un 1. septembrī stājas spēkā arī grozījumi Paziņošanas likumā. Tā 9. pants papildināts ar 11daļu, nosakot: dokumentu paziņo uz oficiālo elektronisko adresi Oficiālās elektroniskās adreses likumā noteiktajos gadījumos un kārtībā, ja adresātam ir aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts. Dokuments, kas nosūtīts uz oficiālo elektronisko adresi, uzskatāms par paziņotu otrajā darba dienā pēc tā nosūtīšanas.