FOTO: Freepik
Oficiālās elektroniskās adreses likums noteic, ka e-adrese no šā gada 1. jūnija ir obligāta valsts iestādēm. Vairākām institūcijām un amatpersonām tā kļūs obligāta vēlāk, likumā noteiktos termiņos. Iedzīvotājiem ir izvēles brīvība – izveidot savu adresi varēs no 2019. gada.
LV portāls skaidrojumā „Oficiālā elektroniskā adrese obligāta kļūs pakāpeniski” jau rakstīja, ka valsts iestādēm tā jāsāk lietot no šā gada 1. jūnija. Par vairākiem praktiskiem jautājumiem skaidrojošas atbildes sniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM), šī likuma izstrādātāja.
Oficiālās elektroniskās adreses likuma mērķis ir nodrošināt drošu, efektīvu un kvalitatīvu elektronisko saziņu un elektronisko dokumentu apriti starp valsts iestādēm un privātpersonām.
Tātad iedzīvotājam jāzina, uz kurām iestādēm likums attieksies no 1. jūnija, jo tās jau nav tikai Saeima, ministrijas vai dažādi dienesti.
Uzņēmumu reģistrā (UR) Publisko personu un iestāžu (PPI) sarakstā, piemēram, 24. maijā bija 2816 ieraksti, tas ir, par 80 ierakstiem vairāk nekā vēl pirms nedēļas. Daļa vēl ir apstiprināšanas procesā. Sarakstā ir gan varas iestādes, gan bērnudārzi, gan bibliotēkas u.c.
Kā iestādes tiks pie oficiālās e-adreses? Un vai visām šajā sarakstā reģistrētajām iestādēm tāda tiks piešķirta?
E-adrese tiks izveidota automātiski visām iestādēm, kas iekļautas Uzņēmumu reģistra PPI sarakstā. Ja iestādes nebūs iekļautas šajā sarakstā, e-adrese tām netiks izveidota. E-adrese valsts iestādēm ir Uzņēmumu reģistra reģistrācijas numurs, skaidro VARAM Sabiedrisko attiecību nodaļas vecākā referente Laura Jansone.
Lai iestādes varētu izmantot e-adresi, tām ir jānodrošina piekļuve e-adreses kontam:
Iestādēm ir jānodrošina informācijas iekļaušana par sevi UR PPI sarakstā. Saskaņā ar grozījumiem likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru", kas spēkā stājās 2017. gada 27. jūnijā, UR veido un uztur vienotu PPI sarakstu, kurā iekļautās ziņas par valsts iestādēm un pašvaldībām brīvi un bez maksas būs pieejamas ikvienam interesentam.
VARAM pārstāve norāda: Likums nosaka, ka līdz šā gada 1. aprīlim iestādēm pašām bija jānodrošina normatīvajiem aktiem atbilstošas informācijas ievade, taču uz šo brīdi vēl aizvien ir daudzas iestādes, kas šo likumā minēto uzdevumu nav izpildījušas (nav sniegušas par sevi informāciju), vai arī informācija ir norādīta neatbilstoši normatīvajiem aktiem.
Tā kā Publisko personu un iestāžu saraksts ar 1. jūniju būs pieejams publiski, kā arī to plānots izmantot daudzās citās iestādes sistēmās kā iestāžu klasifikatoru vai uzskaitei un statistikai, šobrīd VARAM sadarbībā ar Uzņēmumu reģistru organizējot pasākumus, lai veicinātu ticamas informācijas ievadīšanu un lai nodrošinātu, ka informācija par valsts pārvaldi kopumā ir atbilstoša situācijai un tiesiskajam regulējumam.
Protams, tehnoloģiju rīki nav aptaustāmi kā apģērba gabals veikalā, tomēr arī virtuālo attēlojumu var raksturot.
Piemēram. Uzņēmumu reģistra sarakstā ir Latvijas Republikas Saeima: reģ. Nr. 90000028300; Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija: reģ. Nr. 90000028508; orķestris „Rīga”: reģ. Nr. 40900013252. No likuma saprotams, ka e-adresē būs iestādes reģistrācijas numurs. Kādi vēl simboli vai norādes?
L. Jansone skaidro, ka saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 6. panta 1. punktu e-adrese, piemēram, Latvijas Republikas Saeimai ir šāda: 90000028300. E-adreses risinājums neparedz konkrētā personas identifikatora norādīšanu ārpus e-adreses risinājuma, taču, lai pārliecinātos, vai personai ir aktivizēts e-adreses konts, šāda pārbaude ir jāveic tiešsaistē e-adreses katalogā (veicot meklēšanu pēc reģistrācijas numura vai nosaukuma).
Privātpersona portālā “Latvija.lv” iestādi varēs atrast arī pēc iestādes nosaukuma vai reģistrācijas numura.
Pašreiz iedzīvotājs iestādes mājaslapā atrod e-pasta adresi, kas norādīta saziņai, un var sūtīt e-pastu. Piemēram, Labklājības ministrijai: lm@lm.gov.lv. Vai e-pasta adrese ministrijai būs jāaizstāj ar e-adresi?
Lai nodrošinātu efektīvu saziņu ar personām, jāņem vērā, ka iestādes e-pasti pastāvēs arī paralēli, jo iedzīvotāji e-adresi var izveidot brīvprātīgā kārtā, tātad ne visām personām būs izveidota e-adrese, skaidro L. Jansone. „E-adresi nav iespējams pielīdzināt iestādes e-pastam, jo tie ir pilnīgi dažādi divi tehniski risinājumi – līdz ar to e-adrese neaizstās e-pastu. E-adrese valsts pārvaldē kā vienots risinājums tiek ieviests, lai elektroniskā vidē nodrošinātu garantētu, drošu un ērtu oficiālo saziņu starp valsts iestādēm un privātpersonām, tai skaitā, to nodrošinot vienas sistēmas ietvaros (slēgtā vidē).”
Pašreiz iedzīvotājs var iesniegt iesniegumu iestādei, izmantojot portālu Latvija.lv. Ja valsts iestādei tiek izveidota e-adrese, vai iesniegumu iestādei varēs rakstīt uz šo adresi? Un vai saglabāsies arī iepriekšējā kārtība – vai joprojām varēs iesniegt iesniegumu iestādei portālā Latvija.lv (tātad autentificējoties)?
E-pakalpojums "Iesniegums iestādei" ir izstrādāts un darbojas uz Iesniegumu likuma pamata, tas ir, persona iestādei var nosūtīt lūgumu, sūdzību, priekšlikumu vai jautājumu, un šo e-pakalpojumu varēs izmantot arī tās personas, kuras nebūs izveidojušas e-adresi. Ņemot to vērā, šie abi risinājumi pastāvēs paralēli, norāda ministrijas pārstāve.
Iedzīvotājam, ja tam arī būs izveidota e-adrese, ir iespēja vērsties pie valsts, izmantojot dažādus saziņas kanālus – klātienē, pa pastu vai ar kurjeru –, un arī visus e-saziņas kanālus, līdz ar to persona varēs izvēlēties, kādu risinājumu (e-adresi vai e-pakalpojumu “Iesniegums iestādei”) izmantot, sūtot iesniegumu iestādei. Taču jāņem vērā, ka atbilde tiks nosūtīta uz e-adresi, ja personai būs aktivizēts e-adreses konts.
Iedzīvotājiem oficiālā e-adrese būs brīvprātīga. Bet – vai to varēs iegūt jau no 1. jūnija, ja privātpersona vēlēsies? Kā privātpersona tai varēs pieteikties?
Atbilstoši likumam iedzīvotāji e-adresi varēs sākt izveidot ar 2019. gada 2. janvāri. Tai pieteikties varēs elektroniski valsts pārvaldes pakalpojumu portālā Latvija.lv.
E-adreses izmantošanas termiņi katram subjektam ir noteikti likuma pārejas termiņos, īstenojot pakāpenisku e-adreses ieviešanu.
No šā gada 1. jūnija e-adrese būs obligāti jāizmanto valsts un pašvaldību iestādēm, plānošanas reģioniem, valsts augstskolām un zinātniskiem institūtiem, publiskiem nodibinājumiem, prokuratūrai un privātpersonām, kam deleģēts valsts pārvaldes uzdevums. No 2020. gada e-adresi lietos tiesas, zvērināti tiesu izpildītāji un maksātnespējas administratori.
Juridiskās privātpersonas (komersanti un citi tiesību subjekti, kas reģistrēti Uzņēmumu reģistrā, – biedrības, nodibinājumi, arodbiedrības, politiskās partijas, reliģiskās organizācijas u.c.) e-adresi brīvprātīgi varēs sākt izmantot, sākot no 2019. gada sākuma, bet no 2020. gada 1. janvāra e-adreses lietošana tiem būs obligāta.
Rezerves karavīriem e-adrese būs obligāta ar 2019. gada 1. februāri.
Kas norādīs uz to, ka tā ir privātpersonas oficiālā e-adrese? Un kā tā atšķirsies no citām, piemēram, valsts iestāžu e-adresēm.
L. Jansone skaidro: Fiziskai personai e-adreses identifikators būs personas kods, juridiskām personām – Uzņēmumu reģistra reģistrācijas numurs. Visas privātpersonas (tāpat kā valsts iestādes), kurām būs aktualizēts e-adreses konts, tiks iekļautas e-adrešu katalogā. Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 8. panta ceturto daļu e-adrešu katalogā iekļautajai informācijai var piekļūt:
Piekļuve e-adrešu katalogam tiks nodrošināta atkarībā no izvēlētā e-adreses konta piekļuves veida – ja iestāde izmantos programmsaskarni, e-adrešu katalogs būs pieejams dokumentu vadības sistēmā vai biznesa vadības sistēmā, bet ja e-adrešu tīmekļa pārlūku – pārlūkā. Abos risinājumu veidos būs iespējams pārbaudīt, vai personai ir aktivizēts e-adreses konts vai ne, un gadījumā, ja ir, tad e-adrešu katalogā varēs izvēlēties adresātu un nosūtīt dokumentu.
Privātpersonām e-adrešu katalogs būs pieejams portālā Latvija.lv, meklējot sarakstā valsts iestādi pēc nosaukuma vai reģistrācijas numura.
Likums nereglamentē dokumentu apriti starp privātpersonām, starp komersantiem, starp komersantu un privātpersonu.
VARAM skaidro, ka atbilstoši likuma 4. pantam e-adrese attiecas uz elektronisko saziņu un elektronisko dokumentu apriti starp:
Saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses koncepciju (apstiprināta ar Ministru kabineta 2014. gada 3. marta rīkojumu Nr. 90) ir noteikts, ka 10 mēnešu laikā pēc elektroniskās adreses ieviešanas pirmās kārtas īstenošanas jāizstrādā un VARAM jāiesniedz MK informatīvais ziņojums par e-adreses ieviešanas pirmās kārtas īstenošanu, kā arī, ja secināts, ka nepieciešams nodrošināt saraksti starp privātpersonām, piedāvāt modeli, kādā īstenot elektroniskās adreses ieviešanas otro kārtu sarakstes nodrošināšanai starp privātpersonām.
Informatīvie materiāli par e-adresi ir atrodami VARAM mājaslapā.
LV portāla skaidrojumā „Oficiālā elektroniskā adrese obligāta kļūs pakāpeniski” jau minēts, ka likumam, kas stājās spēkā 1. martā, ir grozījumi, ar tiem koriģēti e-adreses ieviešanas termiņi. Pašreiz Saeimā izskatīšanā ir vēl vieni grozījumi (17. maijā pieņemti 2. lasījumā).