Personiskais paraksts var būt salasāms un nesalasāms, un tajā jāatveido personvārds pilnā vai saīsinātā veidā. Ar krustiņu mūsdienās parakstīties nedrīkst.
FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Paraksta maiņai pamatojumu nevajag
Paraksts ir personas pašrocīgi rakstīts personvārds pilnā vai saīsinātā veidā. Šādi paraksts skaidrots MK noteikumos Nr.134 "Personu apliecinošu dokumentu noteikumi". Atveidotais paraksts var būt salasāms vai nesalasāms. MK noteikumos ietvertais paraksta skaidrojums izslēdz iespēju personām parakstīties ar krustiņu, saulīti vai tamlīdzīgiem simboliem, kas neatveido personvārdu.
Bērniem līdz 10 gadu vecumam vai personām, kas nespēj parakstīties fizisku trūkumu, veselības stāvokļa vai rakstītneprasmes dēļ, personu apliecinošā dokumentā paraksts neparādās.
Der atcerēties – jo izstrādātāks un sarežģītāks paraksts, jo tā īpašnieks ir vairāk aizsargāts: citām personām būs sarežģīti parakstu atdarināt.
Parakstu, kāds tas redzams personu apliecinošā dokumentā (pasē vai eID), ne visi lieto, parakstot dokumentus ikdienā. Iemesli atšķirīga paraksta lietošanai ir dažādi, piemēram, pasē atveidotais paraksts sanācis neveikls un neizteiksmīgs. Latvijas normatīvie akti nenosaka, ka personai savs paraksts uz dokumentiem jāatveido tāds pats, kāds tas ir personu apliecinošā dokumentā. Līdz ar to nav aizliegts paralēli lietot atšķirīgus parakstus. Tāpat normatīvie akti neparedz, ka, ja persona ir mainījusi uzvārdu, piemēram, laulību ceļā, tad tai obligāti būtu jāmaina arī paraksts. Paraksta maiņa līdz ar uzvārda maiņu ir katra individuāla izvēle.
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) Pasu nodaļas vadītāja Dzintra Peneze norāda, ka personu apliecinošā dokumentā atveidotie paraksti netiek iekļauti nevienā datubāzē un parakstu lietošana netiek uzraudzīta.
Mainīt personisko parakstu var jebkurā brīdī, un PMLP nodaļā, aizpildot iesniegumu personu apliecinoša dokumenta izsniegšanai, nav jāmin paraksta maiņas pamatojums. Šajā iesniegumā atveidotā paraksta attēls automātiski tiks iekļauts izsniedzamajā pasē vai eID. Turklāt, ja, piemēram, eID ir "jaunais" personas paraksts, nav nepieciešams mainīt pasi – tā būs derīga arī ar "veco" parakstu.
Paraksts apliecina dokumenta juridisko spēku
Paraksts ir viens no rekvizītiem, kas ir nepieciešams dokumenta juridiskā spēka nodrošināšanai. To nosaka Dokumentu juridiskā spēka likuma 4.panta pirmās daļas 3.punkts. Atsevišķos likumos ir paredzēti izņēmumi no šā principa, paredzot, ka dokumentam var būt juridisks spēks arī bez paraksta (piemēram, skat. Civilprocesa likuma 406.5panta trešo daļu, likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 6.panta 1.3daļu, likuma "Par grāmatvedību" 7.1pantu).
Dokuments ir jāparaksta pašrocīgi, un parakstu papīra dokumentā nedrīkst atveidot ar tehniskiem līdzekļiem, piemēram, izmantojot spiedogu, pretējā gadījumā netiks nodrošināts dokumenta juridiskais spēks. Tas ir noteikts Dokumentu juridiskā spēka likuma 5.panta pirmajā daļā. Tieslietu ministrijas Normatīvo aktu kvalitātes nodrošināšanas nodaļas vadītāja Kristīne Kuprijanova atzīmē, ka arī uz dokumentiem, kuri paredzēti lietošanai organizācijas iekšienē, parakstu nedrīkst atveidot ar tehniskiem līdzekļiem, tas jādara pašrocīgi.
"Izstrādātāku un sarežģītāku parakstu ir grūtāk viltot."
Ja ir situācija, ka dokuments jāparaksta, bet fiziskā persona ir rakstītnepratēja vai fiziski nav spējīga parakstīt dokumentu, tad tās vietā dokumentu paraksta cita persona un šo faktu ar parakstu apliecina divi liecinieki. Parakstītajā dokumentā par lieciniekiem jāietver ziņas, kas nepārprotami ļauj viņus identificēt.
Ministru kabineta noteikumi Nr.916 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" paredz, ka organizācijas, tās struktūrvienības vai koleģiālas institūcijas dokumentā jāatvēl vieta attiecīgās amatpersonas amata nosaukumam, personiskajam parakstam un jāietver šīs personas paraksta atšifrējums (vārda iniciālis un uzvārds vai vārds un uzvārds). Savukārt fiziskas personas dokumentā saskaņā ar minētajiem Ministru kabineta noteikumiem nav obligāta prasība iekļaut personiskā paraksta atšifrējumu, jo attiecīgās personas vārds un uzvārds parādās jau rekvizītā "dokumenta autors".
Amatpersonām jāpievērš uzmanība sava paraksta rūpīgai izpildei un nevajadzētu tā konstrukciju vienkāršot steigas dēļ. Parakstot dokumentu, jāiekārtojas ērti un jānodrošina normāli apstākļi, piemēram, kvalitatīvi rakstāmpiederumi un līdzena pamatne, kas ļaus daudz precīzāk atveidot personisko parakstu.
Paraksta maiņa var radīt sarežģījumus
Ja ikdienā katrs dokuments tiek parakstīts atšķirīgi, personai var rasties sarežģījumi pierādīt, ka ir dokumenta parakstītāja. Savukārt, ja uz dokumenta ir tāds pats paraksts kā personu apliecinošā dokumentā, tad persona bez grūtībām var pierādīt, ka dokuments ir viņas parakstīts.
Normatīvie akti neparedz, ka personai citas iestādes būtu jāinformē par personiskā paraksta maiņu. Tomēr vienlaikus jāpatur prātā, ka pastāv normatīvie akti, kas paredz paraksta parauga iesniegšanu, piemēram, MK noteikumi Nr.386 "Kārtība, kādā Valsts kase nodrošina elektronisko informācijas apmaiņu". Ja uz personu attiecas pienākums iesniegt savu paraksta paraugu, tad paraksta maiņas gadījumā personai par šo faktu būtu jāinformē institūcija, kurā glabājas paraksta paraugs.
"Parakstu papīra dokumentā nedrīkst atveidot ar tehniskiem līdzekļiem."
Uzņēmumu reģistrā norāda, ka par paraksta maiņu uzņēmumu amatpersonām, kurām ir paraksta (pārstāvības) tiesības, nav jāziņo. Personas paraksts ir atveidots arī transportlīdzekļa vadītāja apliecībā. VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcijā" apliecina, ka, ja mainās paraksts personu apliecinošajā dokumentā, bet vārds un/vai uzvārds nemainās, jauna apliecība nav jāizņem.
Savukārt, piemēram, ja personai ir mainījies uzvārds un arī paraksts personu apliecinošā dokumentā, tai būs jāmaina arī bankas karte. AS "Swedbank" pārstāve Vineta Savicka skaidro: "Tas ir būtiski situācijās, kad kāds, kurš pieņem no cilvēka maksājuma karti, izmantojot savas tiesības, vēlas pārliecināties, vai persona, kas uzrāda karti, ir tā pati persona, kurai šī karte pieder. Lai nenokļūtu nepatīkamā situācijā, kad kartes pieņēmējs aiztur karti, no savas puses iesakām karti apmainīt pēc iespējas ātrāk."