AS "Sadales tīkls" infografika
Izvēloties elektrības tirgotāju un patēriņam piemērotāko tarifu, jāņem vērā:
Jāsazinās ar tirgotāju un jānoslēdz līgums.
Tirgotāju mainīt var mēneša pirmajā datumā. Līgums jānoslēdz līdz iepriekšējā mēneša 15.datumam.
Tirgotājs sadarbojas ar AS "Sadales tīkls", kurš piegādās elektroenerģiju.Saprotamā valodā izsakoties, elektroenerģijas tirgus atvēršana nozīmē, ka elektrības cenu Latvijā valsts vairs neregulēs, un tas skar aptuveni 900 tūkstošus mājsaimniecību. Lai no nākamā gada 1.janvāra mājsaimniecības iegādātos elektroenerģiju par sev izdevīgāko cenu, līdz šā gada 15.decembrim jāizvēlas savam elektroenerģijas patēriņam atbilstošākais piedāvājums, vienojoties ar tirgotāju par elektroenerģijas cenu un citiem nosacījumiem un noslēdzot līgumu. Tirgotāju mājsaimniecības varēs mainīt arī vēlāk un turklāt bieži - līdz katra mēneša 15.datumam. Ja lietotājs līdz 15.decembrim nenoslēgs līgumu ne ar vienu tirgotāju, elektroenerģijas piegādi tam nodrošinās esošais tirgotājs universālā pakalpojuma ietvaros, norādīts Ekonomikas ministrijas (EM) informācijā.
Jauno elektrības pirkšanas kārtību nosaka Elektroenerģijas tirgus likums un Ministru kabineta noteikumi Nr.50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi".
Elektrības četri tirgotāji
Valstij piederošo elektrotīklu uztur un apkalpo AS "Sadales tīkls", kas turpmāk būs visu tirgotāju sadarbības partneris un risinās ar elektroenerģijas piegādi saistītos tehniskos jautājumus – patērētās elektroenerģijas uzskaiti, skaitītāju rādītāju kontroli, bojājumu novēršanu u.tml.
Par to informācija atrodama uzņēmuma mājaslapā, kur ir norādīti arī četri elektroenerģijas tirgotāji, kuri publiskojuši piedāvājumus mājsaimniecībām no 2015.gada 1.janvāra, to kontaktinformācija, mājaslapu adreses:
Lai jaunais pakalpojumu sniedzējs/tarifs būtu spēkā no 1.janvāra, izvēle ir jāizdara līdz 15.decembrim ("Baltcom" - līdz 10.decembrim; ja pieteiksies "Baltcom" elektrībai no 11.–31.decembrim, līgums būs spēkā no 2015.gada 1.februāra).
Tātad ar katra tirgotāja piedāvājumu detalizēti var iepazīties konkrētā uzņēmuma mājaslapā publicētajā informācijā.
"Ar katra tirgotāja piedāvājumu detalizēti var iepazīties konkrētā uzņēmuma mājaslapā publicētajā informācijā."
Tirgotāju piedāvājuma salīdzināšanai var izmantot arī elektrības cenu kalkulatorus, kuri savukārt atrodami divās mājaslapās: www.energija24.lv un www.elektroenergija.lv. Ievadot savas mājsaimniecības patēriņa datus kalkulatoros, var papētīt, piemēram, kā secīgi no zemākās uz augšu izkārtojas cenas, kāda varētu būt izdevīgākā. To ieteicams darīt bez sasprindzinājuma un liekiem uztraukumiem, jo gada laikā ietaupījums vai zaudējums vidusmēra patērētājam nevarētu būt tik liels, lai situācijā, kad mums nav nekādas pieredzes tirgotāja izvēlē, sevi vēlāk šaustītu par kļūmīgu izvēli.
Piemēram, ja mēnesī elektrības patēriņš ir 250 kWh un izvēlas kādu no izdevīgā gala cenām, gada laikā pārmaksātais (vai attiecīgi ietaupītais) var svārstīties no pāris eiro līdz apmēram piecpadsmit eiro. Bet gada tēriņu vajadzētu parēķināt, jo mēnesī pāris desmitu centu vai eiro šurpu turpu vēl nav pārliecinošs arguments izvēlē.
Abonēšanas maksa un citi papildizdevumi
Izvēloties vai arī tikai pētot cenu piedāvājumus tirgotāju mājaslapās vai kalkulatoros, ir jāpievērš uzmanība maksājumiem, kas ir ārpus cenas par vienu kilovatstundu. Tādi, piemēram, var būt: apmaksas kārtība, līguma termiņi, to pārtraukšana.
Elektrības rēķinā nākamgad var parādīties arī ailīte – abonēšanas maksa. Tāda nav visiem tarifiem. Un abonēšanas maksa ir atšķirīga – no apmēram 1 eiro un vairāk. Tātad gadā tie ir vismaz 12 eiro.
Protams, ja rēķinu izvēlēsities saņemt pa pastu, par to arī būs jāmaksā papildus. Ja mēnesī maksa par pastā piegādātu rēķinu ir 50 centi, tad gadā tie būs 6 eiro, ja par piegādāto rēķinu pa pastu tirgotājs prasa 1 eiro, gadā tie būs 12 eiro.
Uzmanība ir jāpievērš arī katrā konkrētajā tarifa piedāvājumā paredzētajam līguma termiņam un iespējamai soda naudai par līguma laušanu. Jo, ja līgums būs uz 24 mēnešiem, taču pēc gada sapratīsiet, ka cits tarifs ir izdevīgāks, soda nauda (kas arī ir atšķirīga) var būt dārgs šķērslis kaut ko mainīt.
Izvēle un universālais pakalpojums
Kad nu tā stunda ir situsi un izvēle ir jāizdara, ir divas iespējas. Viena - nedarīt neko (arī tā ir izvēle) vai otra - mēģināt noorientēties piedāvājumos un izšķirties, no kā un par kādu cenu turpmāk pirkt elektrību.
Izvēle nav vienkārša, ņemot vērā piedāvāto tarifu klāstu un dažādas katram piemītošās pat it kā niansētas atšķirības.
Taču Elektroenerģijas tirgus likuma 32.pantā ir paredzēts, ka tirgotājiem, kas piedāvā elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem, savā piedāvājumā ir jāietver universālais pakalpojums. Tā nosacījumus un izteikšanas veidu nosaka Ministru kabinets. MK 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" 33.punktā paredzēts, ka universālā pakalpojuma piedāvājumā iekļauj šādus nosacījumus un informāciju: tas ir terminēts 12 mēnešu tirdzniecības līgums, kurā elektroenerģijas cena ir fiksēta visu līguma darbības laiku un lietotājam ir tiesības šo līgumu izbeigt pirms tā darbības beigām bez līguma laušanas maksas.
Diskusijās gan paši tirgotāji, gan eksperti izteikušies, ka, visticamāk, sākotnēji ļoti daudzas mājsaimniecības izvēli neizdarīs, tātad paliks pie universālā pakalpojuma. Tāpēc LV portāls lūdza elektrības tirgus dalībniekus raksturot universālo tarifu salīdzinājumā ar citiem piedāvājumiem.
"Universālais produkts ir drošības garants jebkurai mājsaimniecībai, jo tirgotājs garantē fiksētu elektroenerģijas cenu 12 mēnešiem. Tas ir tāds piedāvājums, kas par elektrību nodrošina ekonomiski pamatotu cenu, kā arī izvēles brīvību, jo nav nekādu līgumsaistību. Klients jebkurā mirklī var pieņemt lēmumu un izvēlēties citu piedāvājumu, kura nosacījumi viņa mājsaimniecībai šķiet pievilcīgāki," skaidro AS "Latvenergo" preses sekretāre Sandra Vējiņa.
"Latvenergo" piedāvājumā ir 6 tarifu plāni – produktu līnija "Elektrum" ("Elektrum Universālais", "Elektrum Ekonomiskais", "Elektrum Klasiskais", "Elektrum Izdevīgais 200+", "Elektrum Izdevīgais 600+", "Elektrum Dinamiskais").
Universālā pakalpojuma aprakstā ir norāde uz izlīdzināto maksājumu. Vai tātad jāsaprot, ka tas būs obligāts?
S.Vējiņa klāsta: izvēloties "Elektrum Universālo" produktu, kā vienīgā norēķinu metode šim piedāvājumam ir izlīdzinātais maksājums – ērtākais un vienkāršākais norēķinu veids tirgus situācijā. Tādēļ mājsaimniecība katru mēnesi maksās izlīdzinātu summu, balstoties uz vēsturisko patēriņu. Rēķins netiek sūtīts, jo klientam ir zināma maksājuma summa, par kuru ir jānorēķinās.
Maksājot izlīdzināti, klients nepārmaksās ne centa. Ar izlīdzināto maksājumu nav apgrūtinošā pienākuma katru mēnesi nolasīt un paziņot skaitītāja rādījumus. Katru mēnesi tiek maksāta viena, iepriekš zināma summa, tādējādi ir vieglāk plānot savus tēriņus. Laika gaitā klients arī pats var sazināties ar klientu servisu un izmainīt ikmēneša maksājuma summu, ja viņa patēriņa ieradumi mainās - pieaug vai tieši otrādi – samazinās. "Latvenergo" klientu servisa bezmaksas tālrunis – 80 200 400.
"Ja tirgotāju neizvēlēsies, maksās par universālo pakalpojumu."
"Latvenergo" pārstāve informē, ka mājsaimniecībām, kuru mēneša elektroenerģijas patēriņš ir līdz 200 kWh, ir nosūtīti "Elektrum Universālā" produkta piedāvājumi, kuri paredz turpmākus norēķinus ar izlīdzinātā maksājuma metodi. Tāpēc katrā piedāvājumā pievienota arī maksājuma kartīte ar ikmēneša maksājuma summu. Maksājums aprēķināts atkarībā no konkrētās mājsaimniecības vidējā mēneša patēriņa.
Ja "Latvenergo" pašreizējais klients neizvēlēsies konkrētu tarifu līdz 15.decembrim, "Latvenergo" no 1.janvāra elektrību viņam pārdos par universālo tarifu. Kā īsti rīkoties, ja klients vēlas tieši universālo tarifu: steigt paziņot par to un slēgt līgumu vai arī nedarīt neko, jo tāpat būs universālais tarifs?
Tiem klientiem, kuri nebūs apstiprinājuši neviena produkta izvēli un nebūs izvēlējušies arī kāda cita elektroenerģijas tirgotāja piedāvājumu, no 1.janvāra automātiski tiks piemērots "Elektrum Universālais" produkts. Ja klients piekrīt šim piedāvājumam, viņam šobrīd nekas nav jādara, uzsver "Latvenergo" pārstāve.
SIA "220 Enerģija" mārketinga vadītāja Madara Jurgelāne saistībā ar universālo pakalpojumu piebilst: MK noteikumi Nr.50 nosaka, ka universālais pakalpojums stājas spēkā tādā gadījumā, ja lietotājs nav noslēdzis jaunu līgumu. Šobrīd "220 Enerģija" piedāvā slēgt divu veidu līgumus – 12 mēnešu līgumu pēc garantētas cenas vai beztermiņa līgumu ar biržas indeksētu cenu. "220 Enerģijas" universālo pakalpojumu lietotāji sāks saņemt ne ātrāk kā 2016.gada 1.janvārī – ja būs beidzies pirmais noslēgtais līgums, bet nebūs noslēgts jauns.
Skaidrojot uzņēmuma pašreizējo piedāvājumu, M.Jurgelāne klāsta, ka "220 Enerģija" cenu plānus nosacīti var iedalīt divās daļās:
a) garantētā cena (fiksēta un nemainīga cena par 1kWh uz visu līguma periodu, kas lietotājam sniedz iespējas paredzēt un plānot precīzas izmaksas);
b) biržas cena (lietotāja iespēja nepārmaksāt par elektrības patieso vērtību un iegādāties to no vispatiesākā avota - NordPoolSpot elektroenerģijas biržas), turklāt lietotājam ir iespēja vēl samazināt izmaksas par 1kWh, maksājot ar priekšapmaksu.
Šobrīd "220 Enerģija" piedāvātie cenu plāni ir viszemākie salīdzinājumā ar pārējiem tirgotājiem, piebilst uzņēmuma pārstāve.
Raksturojot "Baltcom" universālā tarifa atšķirību salīdzinājumā ar citiem uzņēmuma piedāvātajiem tarifiem, sabiedrisko attiecību speciāliste Inese Tauriņa norāda: "Baltcom" universālā tarifa līgums tiek slēgts bez termiņa ierobežojuma, tas nozīmē, ka klients jebkurā mēnesī, sākot ar nākamā mēneša 1.datumu, varēs izvēlēties citu piedāvājumu. Arī līgumsods par pirmstermiņa līguma laušanu nav paredzēts. Taču "Baltcom" standarta elektroenerģijas līgums tiek slēgts uz 12 mēnešiem, un soda nauda par pirmstermiņa līguma laušanu ir 10 eiro gadā ar ceturkšņa samazinājumu 2,50 eiro.
Universālajam tarifam ir fiksēta kWh cena – tāda ir arī "Baltcom" EKO enerģijai (EUR 0,1745), taču "Baltcom" standarta elektrības cena ir mainīga atkarībā no klienta patēriņa – jo lielāks patēriņš, jo lētāka 1 kWh (EUR 0,1620 – 0,1665).
I.Tauriņa arī uzsver, ka "Baltcom" visus savus elektroenerģijas piedāvājumus ir veidojis tā, ka nav nekādas slēptas maksas, ne arī abonēšanas maksas. Tātad universālā tarifa 1 kWh cena ir 0,1740 eiro, tāpat arī EKO enerģijas 1 kWh cena ir 0,1745 eiro, bet standarta elektrības piedāvājumā kWh cena samazinās, palielinoties patēriņam (EUR 0,1620 – 0,1665).
Kas ietilpst ikmēneša maksājumā?
EM mājsaimniecības aicina vērst uzmanību uz elektroenerģijas kopējo cenu, kura sastāv no 4 komponentēm:
Pārvades un sadales tīkla pakalpojumu tarifi un obligātā iepirkuma komponente arī turpmāk tiks regulēti, tos nosaka Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Vienīgais, ar ko elektroenerģijas tirgotāji savā starpā konkurē, ir elektroenerģijas cena. PVN (21%) tiek aprēķināts no iepriekšminēto komponenšu summas.
Valsts atbalsts atsevišķām iedzīvotāju grupām
Likumā ir noteikts atbalsts mazaizsargātajām grupām, kurām par noteiktu daudzumu mēnesī būs mazāks maksājums, pašreizējais "Starta tarifs" 11,64 centi – par vienu kilovatstundu. "Sadales tīkla" informācijā par valsts atbalstu norādīts: daudzbērnu ģimenēm – iespēja iegādāties 300 kWh mēnesī par elektrības cenu, kas līdzvērtīga līdzšinējam "Starta tarifam". Jāpiesakās AS "Latvenergo" (www.e-latvenergo.lv vai klientu apkalpošanas centros); trūcīgām un maznodrošinātām personām – iespēja iegādāties 100 kWh mēnesī par elektrības cenu, kas līdzvērtīga līdzšinējam "Starta tarifam". Savas pašvaldības sociālajā dienestā jāpaziņo AS "Latvenergo" līguma numurs, uz kuru atbalstu attiecināt. Citur papildus pieteikties nav nepieciešams.