SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Laura Platace
LV portāls
06. augustā, 2013
Lasīšanai: 8 minūtes

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklamēšanai atsevišķi ierobežojumi

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Aiga Dambe, LV portāls

Reklāmas jomā pastāv dažādi ierobežojumi, kas ir jāievēro reklāmas devējam un kas jāzina arī patērētājam, lai reklāma viņu nemaldinātu. Savas prasības ir noteiktas alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklamēšanai. Turklāt šā gada 20.jūnijā alkoholisko dzērienu reklāmai likumā ir pieņemti papildu ierobežojumi.
īsumā

Grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likumā paredz:

  • alkoholisko dzērienu reklāmā ir jāinformē par alkoholisko dzērienu pārdošanas, iegādāšanās un nodošanas aizliegumu nepilngadīgām personām;
  • no 2014.gada 1.jūlija alkoholiskos dzērienus ir aizliegts reklamēt vides reklāmās.

Reklāmai jābrīdina par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi

Šā gada 19.jūlijā stājās spēkā grozījumi Alkoholisko dzērienu aprites likuma 10.panta pirmajā daļā, nosakot, ka alkoholisko dzērienu reklāmā ir jāietver informācija, kas brīdina sabiedrību par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, kā arī informē par alkoholisko dzērienu pārdošanas, iegādāšanās un nodošanas aizliegumu nepilngadīgām personām. Šādai informācijai ir jāatvēl vismaz 10 procenti no konkrētās reklāmas apjoma.

Šo informāciju ir jānorāda reklāmas apakšējā daļā ar melniem burtiem uz balta fona, turklāt burtu izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.

Taču ir jāņem vērā, ka šīs prasības neattiecas uz alkoholisko dzērienu preču zīmju, kā arī uz alkoholiskajiem dzērieniem sniegtās pamatinformācijas (alkoholiskā dzēriena nosaukums, cena, tilpums, kā arī cita patērētājam svarīga informācija) izvietošanu alkoholisko dzērienu tirdzniecības, ražošanas un uzglabāšanas vietās un uz sadzīves priekšmetiem, ja tie izmantoti par reklāmas nesējiem (Alkoholisko dzērienu aprites likuma 10.panta otrā daļa).

Grozījumu mērķi sīkāk skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde: "Izmaiņas Alkoholisko dzērienu aprites likumā paredz, ka turpmāk alkoholisko dzērienu reklāmā būs jāietver ne tikai informācija, kas brīdina par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, bet arī aizliegumu nepilngadīgām personām alkoholiskos dzērienus pārdot, iegādāties un nodot. Tātad grozījumu mērķis ir radīt labvēlīgus priekšnoteikumus alkohola patēriņa ierobežošanai, īpaši attiecībā uz nepilngadīgām personām."

"Alkoholisko dzērienu reklāmā turpmāk būs ietverama ne tikai informācija, kas brīdina sabiedrību par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, bet arī informācija par pārdošanas, iegādāšanās un nodošanas aizliegumu nepilngadīgām personām."

Precīza reklāmā iekļaujamā frāze likumā nav noteikta. I.Žunde norāda: PTAC, veicot uzraudzības aktivitātes, ir konstatējis, ka komersanti alkoholisko dzērienu reklāmu ietveramajā brīdinājuma uzrakstā bieži izmanto vārdu "pārmērīgs". Likumā ir noteikts obligātais nosacījums alkoholisko dzērienu reklāmā iekļaut informāciju, kas brīdina sabiedrību par alkohola lietošanas negatīvo ietekmi, un vārds "pārmērīgs" brīdinājuma tekstā neatbilst minētajai normai, kā arī likuma jēgai un nav nepieciešams.

"Jēdziens "pārmērīgs", būdams neizmērāms un subjektīvs, PTAC ieskatā mazina vai var mazināt brīdinošās informācijas iedarbību un tātad arī tās mērķa sasniegšanu," skaidro PTAC pārstāve.

Tabakas izstrādājumu reklāma – specializētajos izdevumos

Savukārt tabakas reklāma ir aizliegta, un tā pieļaujama tikai specializētajos izdevumos. To paredz likuma "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" 8.panta 1.daļa: "Reklāma ir atļauta tikai speciālajos izdevumos, kas paredzēti komersantiem, kuri nodarbojas ar tabakas izstrādājumu tirdzniecību, kā arī izdevumos, kas izdoti un drukāti valstīs, kuras nav Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis, un nav paredzēti ES tirgum."

Tabakas izstrādājumu reklāmā ir jāiekļauj informācija par tabakas izstrādājumu lietošanas kaitīgumu, un šādai informācijai jāaizņem vismaz pieci procenti no reklāmas platības (likuma  8.panta 2.daļa).

Biežāk sastopamie pārkāpumi

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ik gadu veic reklāmas un komercprakses uzraudzības pasākumus. I.Žunde informē, ka PTAC pārliecinās par Alkohola aprites likumā noteikto ierobežojumu ievērošanu alkoholisko dzērienu reklāmās.

2012.gadā PTAC pieņēmis 10 lēmumus, piemērojot reklāmas izplatītājiem un pasūtītājiem administratīvo sodu par reklāmas ierobežojumu pārkāpumiem. Visbiežāk konstatētais pārkāpums alkoholisko dzērienu reklāmā ir brīdinošās informācijas neiekļaušana.

2013.gadā pieņemts viens lēmums, kur komersantam aizliegts izplatīt konkrēto reklāmu un piemērots naudas sods 1200 latu apmērā.

I.Žunde uzsver, ka PTAC tāpat raugās, vai netiek reklamēti tabakas izstrādājumi, jo tabakas izstrādājumu reklāma ir aizliegta. Pēdējo divu gadu laikā konstatēts šāda veida pārkāpums un pieņemts viens lēmums par naudas soda uzlikšanu 1000 latu apmērā.

Alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežojumi

Alkoholisko dzērienu reklāmā vairs nevar attēlot dažādas sadzīves situācijas. Alkoholisko dzērienu aprites likuma 11.panta pirmā daļa noteic, ka alkoholisko dzērienu reklāmā ir aizliegts:

  • attēlot personas lietojam alkoholiskos dzērienus;
  • izmantot Latvijas valsts simboliku;
  • paust uzskatus par alkoholiskajiem dzērieniem kā ārstniecības līdzekli;
  • saistīt alkoholisko dzērienu lietošanu ar sporta nodarbībām vai transportlīdzekļa vadīšanu;
  • paust uzskatus, ka alkoholiskajiem dzērieniem piemīt stimulējoša vai nomierinoša ietekme vai ka tie palīdz atrisināt personiskas problēmas;
  • negatīvi atspoguļot atturību vai mērenību alkohola lietošanā;
  • radīt iespaidu, ka alkoholisko dzērienu lietošana nodrošina panākumus sociālajā vai seksuālajā jomā.

Vēl reklāmas aizliegums ir noteikts Reklāmas likumā. Tā 5.panta trešā daļa paredz, ka alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklāmā ir aizliegts izmantot bērnus, kā arī adresēt alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu reklāmu bērniem. Vēl tiesību normās ietverts aizliegums sponsorēt bērnu izklaides un sporta pasākumus, ja informācijā par sponsorēšanu ir norāde uz kādu alkoholisko dzērienu (izņemot sponsora nosaukumu), kā arī alkoholisko dzērienu lietošanu (Alkoholisko dzērienu aprites likuma 11.panta otrā daļa).

"Visbiežāk izplatītais pārkāpums alkoholisko dzērienu reklāmā ir brīdinošās informācijas neiekļaušana."

Ir noteikti arī alkoholisko dzērienu reklamēšanas vietas ierobežojumi. Šā likuma 11.panta trešā daļa paredz, ka alkoholiskos dzērienus ir aizliegts reklamēt:

  • izglītības un ārstniecības iestādēs un uz šo iestāžu ēkām un būvēm;
  • uz vēstuļu korespondences un pasta paku sūtījumiem;
  • uz grāmatu, žurnālu, laikrakstu un to pielikumu ārējām lapām (vāka);
  • uz sabiedriskā transporta līdzekļiem un tajos.

Jaunajos grozījumos Alkoholisko dzērienu aprites likumā ir iekļauta norma, kas norāda, ka no 2014.gada 1.jūlija alkoholiskos dzērienus būs aizliegts reklamēt arī vides reklāmās.

Tabakas izstrādājumu reklāmas un sponsorēšanas ierobežojumi

Tabakas reklāma ir aizliegta, turklāt pastāv vēl arī citi tabakas izstrādājumu reklāmas ierobežojumi. Likuma "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu" 9.panta otrajā daļā ir noteikts, ka ir aizliegts:

  • ražot un tirgot saldumus, uzkodas, kā arī rotaļlietas un citus priekšmetus tabakas izstrādājumu formā, kas var pie­saistīt nepilngadīgo uzmanību;
  • tabakas izstrādājumu un jebkurā citā reklāmā attēlot personas smēķējam;
  • tabakas izstrādājumu reklāmā izmantot maldinošus, dezinformējošus, viltus līdzekļus vai citus paņēmienus, kas var radīt kļūdainu priekšstatu par tabakas īpašībām, tās iedarbību uz veselību, ar tabakas izstrādājumu lietošanu saistītajiem riskiem vai vielām, kuras izdalās, lietojot tabakas izstrādājumus.

Attiecībā uz sponsorēšanas ierobežojumiem šī panta trešā daļa paredz, ka komersantiem, kuru galvenā darbības joma ir tabakas izstrādājumu ražošana vai tirdzniecība, aizliegts sponsorēt pasākumus vai darbības, kurās ir iesaistītas vairākas ES dalībvalstis vai kuras norisinās vairākās ES dalībvalstīs, vai kurām ir pārrobežu ietekme.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI