Saistībā ar auto nomu ir jāzina daži pamatprincipi un jāielāgo prakses rosināti risku novēršanas pasākumi.
LV portāla infografika
Lai viss noritētu bez pārpratumiem, konfliktiem un nepamatotiem tēriņiem, arī saistībā ar auto nomu ir jāzina daži pamatprincipi un jāielāgo prakses rosināti risku novēršanas pasākumi.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra ieteikumi
Pirmām kārtām ir ieteikums ielūkoties Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) interneta vietnē, kur publicēti 10 ieteikumi veiksmīgai īstermiņa auto nomai Latvijā un ārzemēs. Tie ir šādi.
Tāpat pārbaudiet, vai jums ir derīga vadītāja apliecība un kredītkarte. Ja jūsu rīcībā ir tikai debetkarte, tad auto noma pakalpojuma sniegšanu var atteikt. Plānojot brauciena budžetu, ņemiet vērā, ka papildu auto nomas maksai jūsu kredītkartē tiks rezervēti līdzekļi apdrošināšanas pašriska apmērā.
Ja esat saņēmis sodu par ceļu satiksmes pārkāpumu, kuru neesat apmaksājis, auto nomas pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs jums to pieprasīt papildus auto nomas pakalpojumu maksai. Lielākoties auto nomas uzņēmums papildus piestādīs arī maksu par administratīvajiem izdevumiem.
"Pirms līguma slēgšanas pārliecinieties, ka izprotat līguma saturu."
Kā patērētājam rīkoties gadījumā, ja auto nomas pakalpojuma sniedzējs ir nepamatoti (vai arī par pamatotību ir strīds) rezervējis naudas summu no kredītkartes?
Šis jautājums ir ļoti aktuāls īpaši, ārpus Latvijas izmantojot auto nomas pakalpojumus. Ja līguma darbības laikā automašīnai rodas tehniski bojājumi vai esat iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā, nekavējoties sazinieties ar attiecīgo auto nomu. Bet, ja rodas neatrisināmas domstarpības ar kādu no Latvijas Auto nomu asociācijas biedriem, ir jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Kāpēc svarīgi visu noskaidrot un ierakstīt dokumentos?
Saistībā ar iepriekš minētajiem padomiem sīkāku skaidrojumu sniedz PTAC Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja Ilze Žunde: "Pirmām kārtām patiešām ļoti vērīgi jāizlasa nomas līgums, īpaši iedziļinoties nosacījumos par līgumsodu, ja automašīna tiek bojāta vai cieš ceļu satiksmes negadījumā, vai nav iespējams ievērot auto atdošanas termiņu.
Uzmanība jāpievērš arī tehniskās apskates termiņiem un apdrošināšanai. Jo nereti gadās, ka arī komersanti mēdz kļūdīties un tādēļ var rasties ļoti nepatīkamas problēmas."
Par transportlīdzekļa vizuālo apskati – tā vēlama tādēļ, ka lielākie domstarpību cēloņi var būt par to, ka ir bijuši kādi skrāpējumi vai citi defekti, un puses nespēj vienoties, kas tos ir radījis – vai tie bijuši jau pirms transportlīdzekļa nodošanas patērētāja rīcībā vai iegūti ekspluatācijas laikā. Tieši tādēļ transportlīdzekļa pieņemšanas-nodošanas aktā rakstiski ieteicams fiksēt arī to, ka transportlīdzeklis atdots bez jebkādiem papildu defektiem. Vizuālajā apskatē par lieku nebūtu arī fotouzņēmumi, kas apliecina acīmredzamo.
"Dažkārt konflikts rodas par rēķinā uzrādīto summu, kas izrādās lielāka, nekā tika nolīgts iepriekšējās vienošanās laikā. Lai izvairītos no dažādiem pārpratumiem par nomas pakalpojuma maksu, visu informāciju par pakalpojuma izmaksām, kā arī visiem palīgdienestiem ieteicams noskaidrot pašā sākumā," skaidro I.Žunde.
"Jebkurā gadījumā, ja pakalpojuma sniedzējs ir Latvijā reģistrēts komersants, tad strīds ir risināms ar Patērētāju tiesību aizsardzības centra starpniecību.
Sūdzība pirmām kārtām rakstveidā ir jāiesniedz komersantam, un, ja arī tad nav panākts vēlamais rezultāts, tad pēc palīdzības jāvēršas uzraudzības iestādē. Ļoti svarīgi ir jebkuri pierādījumi, tostarp arī fotogrāfijas. Ja radušies zaudējumi citādi nav atrisināmi, tad savu interešu aizsardzība risināma civiltiesiskā ceļā – vēršoties tiesā."
Ja rodas konflikts par citā ES valstī saņemtu pakalpojumu
Ja persona nomas pakalpojumu iegādājas ārpus Latvijas robežām, bet Eiropas Savienības ietvaros un ar auto nomas komersantu rodas pašu spēkiem neatrisināmas domstarpības, tad var palīdzēt Eiropas patērētāju informēšanas centri, ar ko cieši sadarbojas arī PTAC.
Lai nodrošinātu patērētājus ar informāciju par pārrobežu pirkumiem un palīdzētu viņiem rast risinājumus pārrobežu strīdos ar komersantiem, Eiropas Komisija ir izveidojusi Eiropas Patērētāju centru tīklu (ECC-Net), kas sastāv no 29 Eiropas patērētāju centriem (ES dalībvalstis, Norvēģija un Islande).
Šāds centrs ir arī mūsu valstī ("ECC Latvia"). Tas palīdz risināt Latvijas iedzīvotāju problēmas, ja prece vai pakalpojums iegādāts ES, un tāpat sniedz atbalstu ES iedzīvotājiem, ja tiem radušies sarežģījumi, pērkot preces vai pakalpojumus Latvijā.
"Auto ieteicams atdot uzņēmuma darba laikā, saņemot apliecinājumu, ka lietošanas laikā auto nav nodarīti papildu bojājumi."
Strīdu risināšana un juridiskā palīdzība tiek nodrošināta bez maksas, un sūdzību var iesniegt elektroniskā veidā, izmantojot patērētāju informēšanas centra mājaslapu vai arī sūtot vēstuli uz e-pasta adresi info@ecclatvija.lv
Protams, "ECC Latvia" patērētāji var vērsties ne tikai, ja gadījušās domstarpības par auto nomas pakalpojumiem ES dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā un Islandē, bet arī par problēmām un neskaidrībām, ceļojot ar lidmašīnu (atteikta iekāpšana, atcelts reiss, ilga kavēšanās, nozaudēta vai sabojāta bagāža), veicot viesnīcas rezervāciju, iegādājoties tūrisma pakalpojumu paketi u.tml.
Ja konflikts radies ārpus ES teritorijas, tad atliek vien uzmeklēt patērētāju tiesību aizsardzības iestādi attiecīgajā valstī un censties savu taisnību panākt tur.
Atgriežoties pie auto nomas pakalpojumiem, vēl pēdējais PTAC padoms: vienmēr salīdzināt cenas. Salīdzināšana palīdzēs saprast, kuri piedāvājumi ir aizdomīgi lēti vai arī nesamērīgi dārgi. Cena var veidoties no dažādiem faktoriem – pakalpojuma sniedzēja atrašanās vietas, gadalaika, kā arī konkurences. Vēl jāņem vērā komersantu īpašie piedāvājumi, kas izmaksas var ievērojami samazināt.