SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Mudīte Luksa
speciāli LV portālam
03. septembrī, 2013
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
2
2

Lai ceļojums būtu labs un drošs – apdrošini to!

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika

Tuvojas rudens, un daudziem ir vēlme aizejošo vasaru pagarināt, dodoties ceļojumā uz siltām zemēm. Patiešām nav patīkami pirms došanās ceļojumā prātā pārcilāt visas iespējamās ķibeles un domāt, kā pret tām nodrošināties. Taču – būsim reālisti – dažādas nepatikšanas un nelaimes gadījumi mēdz notikt pat tad, ja iepriekš, šķiet, nav bijis ne mazākā pamata par to pat domāt. Taču ir vēl arī citu pieredze, kas tomēr var kalpot par brīdinājumu, un ir pārbaudīta prakse un rīcība, kas ļauj no liekiem tēriņiem un uztraukumiem izvairīties.
īsumā

Iegādājoties komplekso tūrisma pakalpojumu, ieteicams:

  • precīzi noskaidrot, kas ir šā pakalpojuma sniedzējs, vai tas reģistrēts TATO;
  • pirms līguma slēgšanas rūpīgi jāizpēta pakalpojuma programma un pirms līguma noslēgšanas – tā nosacījumi;
  • ja sniegtais pakalpojums neatbilst līguma nosacījumiem, komersanta pārstāvim ir nekavējoties jāizsaka pretenzijas. Ja tas nelīdz, jāpieprasa sastādīt protokolu un jāsavāc visi iespējamie kvalitātes trūkuma pierādījumi;
  • pēc atgriešanās protokols un pierādījumi jāiesniedz tūrisma operatoram vai aģentam;
  • ja taisnība nav panākta, jāvēršas PTAC;
  • obligāti nepieciešama ir ceļojuma apdrošināšana un ļoti vēlama – EVAK.

Diemžēl arī šovasar tūrisma ziņu portālā atrodama informācija par tūrisma komersantiem, kas samaksu no ceļotgribētājiem gan izmānījuši, bet pēcāk vai nu pazuduši ar visu naudu, vai arī sniegtais pakalpojums bijis cenai un nolīgtajam neatbilstošā kvalitātē.

Tādēļ, ja ir nolemts doties ceļojumā, izmantojot tūrisma pakalpojumu, pirmām kārtām jāpārliecinās par tā sniedzēja uzticamību un darbības kvalitāti. Otrkārt, kā mēdz teikt, nelaime nenāk brēkdama, un tādēļ pirms došanās ceļā ir jāsarūpē veselības apdrošināšanas polise. Protams, nav patīkami pat domās piesaukt nelaimi, bet – kāju var salauzt pat uz viesnīcas kāpnēm, svešā zemē pēkšņi par sevi sāk atgādināt sena kaite vai uz gājēju pārejas traumatiski notriekt auto.

Iztērēt nelielu summu par veselības apdrošināšanu būs daudz izdevīgāk nekā pēc tam gudrot, kā savākt naudu samaksai par ārstēšanu (kas ārzemēs mēdz būt visai prāva); turklāt ir taču piedzīvots, ka Latvijā pat jāvāc ziedojumi, lai nelaimes gadījumā cietušais cilvēks varētu tikt mājās.

Ziņas par pakalpojuma sniedzēju un programma

Klientam ir svarīgi atšķirt, kādu tūrisma pakalpojuma veidu viņš grasās izmantot – vienu atsevišķu par noteiktu cenu (piemēram, nakšņošana viesu namā, aviobiļešu iegāde, ekskursija pa kādu pilsētu u.tml.) vai iepriekš sagatavotu vismaz divu pakalpojumu apvienojumu, kas tiek piedāvāts par kopīgu cenu un norisinās laikposmā, ilgākā par 24 stundām, vai ietver izmitināšanu (brauciens un nakšņošana viesu namā, lidojums uz kādu valsti, nakšņošana viesnīcā, ekskursijas ar gidu u.c.). Tas jau ir komplekss tūrisma pakalpojums, ko piedāvā tūrisma operatori (komersanti, kas izstrādā un pārdod kompleksus tūrisma pakalpojumus) un aģenti (komersanti vai saimnieciskās darbības veicēji, kas pilda starpnieka funkcijas, pārdodot tūrisma operatora izstrādātos kompleksos tūrisma pakalpojumus).

Atbilstoši Tūrisma likumam tūrisma operatori un aģenti tiek reģistrēti TATO – tūrisma operatoru datubāzē, kur iekļauta informācija par šā pakalpojuma sniedzējiem mūsu valstī un, kas ļoti svarīgi, par klientu iemaksātās naudas drošības garantijām.

Tūrisma pakalpojumu sniegšanu mūsu valstī regulē Ministru kabineta noteikumi Nr.353 "Noteikumi par tūrisma operatora, tūrisma aģenta un klienta tiesībām un pienākumiem, kompleksa tūrisma pakalpojuma sagatavošanas un īstenošanas kārtību, klientam sniedzamo informāciju un naudas drošības garantijas iemaksas kārtību".

"Ja esat nolēmis doties ceļojumā, izmantojot tūrisma pakalpojumus, jāpārliecinās par tā sniedzēja darbības kvalitāti."

"Tas nozīmē, ka klienta iemaksātā nauda ir apdrošināta un tajā brīdī, kad kaut kas notiek, ir iespēja tūristus nogādāt atpakaļ Latvijā vai atgūt līdzekļus par nenotikušu pakalpojumu," stāsta PTAC Patērētāju informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja Ilze Žunde.

"Pirms iegādāties tūrisma pakalpojumu, ir precīzi jānoskaidro, kas ir šā pakalpojuma sniedzējs, ar ko jūs gatavojaties slēgt līgumu – komersanta reģistrācijas numurs, juridiskā adrese. Ja radīsies problēmas, šī informācija būs nepieciešama. Ir arī jāpārliecinās, vai šis komersants ir starptautisko tūrisma organizāciju un vietējo profesionālo apvienību biedrs: tas tomēr rada lielāku iespējamību, ka pakalpojuma sniedzējs būs uzticams. Tālākais solis ir rūpīga iepazīšanās ar ceļojuma programmu – tūrisma pakalpojuma sniedzēja sagatavotu dokumentu, bukletu vai elektronisku paziņojumu, kas satur informāciju par iecerēto ceļojumu. Šīs programmas parasti ir pieejamas rakstveidā, it īpaši, ja ceļojumā tiek piedāvāti vairāki pakalpojumi un izmaksas ir samērā lielas."

Pakalpojuma programmā ir jābūt iekļautām šādām ziņām:

  • ceļojuma galamērķis un uzturēšanās laiks;
  • sniedzamie pakalpojumi (svarīgi ir norādīt, ka transporta pakalpojumi būs nodrošināti no viesnīcas līdz pasākuma vietai);
  • transportlīdzekļa veids, kategorija un ērtību raksturojums (tam jāpievērš liela vērība, jo par transportlīdzekļu kvalitāti klienti PTAC sūdzas visbiežāk);
  • tūristu mītnes klasifikācija attiecīgajā valstī, atrašanās vieta;
  • paredzētās ēdienreizes, kas iekļautas pakalpojuma cenā;
  • ceļojuma maršruts;
  • pakalpojuma cena un samaksas kārtība;
  • ceļošanai nepieciešamie dokumenti (pase, vīza);
  • medicīniskās formalitātes;
  • termiņš, kurā komersants paziņo par ceļojuma atcelšanu, ja dalībnieku skaits nav pietiekams.

Kad drīkst mainīt līguma nosacījumus

PTAC gan arī informē, ka programmas izsniegšana pakalpojuma sniedzējam nav obligāts pienākums, jo visu svarīgo informāciju var iekļaut līgumā. Taču, ja pakalpojumu programma klientam ir izsniegta, tās apraksts ir līguma neatņemama sastāvdaļa. Tūrisma pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs līgumā atkārtoti nenorādīt pakalpojumu programmā iekļauto informāciju. Kompleksā tūrisma pakalpojuma sniedzējam līdz līguma noslēgšanai ir jāsniedz arī šāda informācija:

  • pasu un vīzu režīms valstīs, ar kurām ir saistīta pakalpojuma sniegšana, vīzu saņemšanas laiks un vieta;
  • medicīnas formalitātes, kas saistītas ar braucienu un uzturēšanos attiecīgajā valstī;
  • izdevumi, kas rodas, ja klients atsakās no pakalpojuma;
  • apstāšanās un pārsēšanās laiks un vieta;
  • komersanta pārstāvja tālruņa numurs attiecīgajā valstī, kur klients ārkārtas gadījumā var vērsties pēc palīdzības;
  • iespējas iegādāties apdrošināšanas polisi;
  • informācija par iespējamiem riskiem, kas var apdraudēt ceļotāja veselību;
  • citas prasības (arī svarīgākās sabiedriskās kārtības normas), kas jāievēro, ceļojot pa attiecīgo valsti un uzturoties tajā.

I.Žunde uzsver, ka pakalpojuma sniedzējs cenu var mainīt tikai tad, ja mainās izmaksas, kas saistītas ar transportlīdzekļa izmantošanu (piemēram, degvielas cena), nodevas, nodokļi vai citi pakalpojumi (lidostas, ostas nodevas un citi nodokļi), kā arī valūtas kurss. "Ja pakalpojumu cena mainās citu iemeslu dēļ, tad komersantam par to ir jāziņo patērētājam jau laikus – ne vēlāk kā 20 dienu pirms ceļojuma sākuma. Tad patērētājam ir izvēle: pieņemt jaunos līguma nosacījumus vai pieprasīt aizstāt šo pakalpojumu ar līdzvērtīgu vai augstākas kvalitātes pakalpojumu, vai arī lauzt līgumu. Tad tūrisma uzņēmumam ir jāatmaksā klientam visa samaksātā naudas summa," informē PTAC pārstāve.

Klientam ir tiesības saņemt no tūrisma uzņēmuma atlīdzību par zaudējumiem, kas radušies saistībā ar līguma neizpildi vai nepietiekamu izpildi, izņemot divus gadījumus: ja pakalpojumi atcelti līgumā paredzētajā termiņā nepietiekama dalībnieku skaita dēļ, kā arī tad, ja to izraisījuši ārkārtēji, iepriekš neparedzami apstākļi, ko pakalpojuma sniedzējs nevarēja ietekmēt, piemēram, dabas katastrofa.

"Kāju var salauzt pat uz viesnīcas kāpnēm."

"Ja tomēr saņemtais pakalpojums neatbilst līguma noteikumiem, tad klientam pirmām kārtām par to ir jāziņo grupas vadītājam, un, visticamāk, trūkumi iespēju robežās tiek novērsti turpat uz vietas. Ja tas nav iespējams, ir jāpieprasa, lai uz jūsu sūdzību pamata pakalpojuma sniedzēja pārstāvis sastāda protokolu. Klienti visbiežāk ir neapmierināti ar viesnīcu numuru, transportlīdzekļu stāvokli, kas vēlāk ir grūti pierādāms. Tādēļ iesakām visu fiksēt protokolā, kā arī fotouzņēmumos; jo vairāk pierādījumu, jo vieglāk jautājumu atrisināt," iesaka I.Žunde.

Pēc tam rakstveida iesniegums un protokols kā savāktie pierādījumi jānosūta tūrisma aģentūrai, kurā ceļojums noformēts. PTAC informē – ja pakalpojuma sniedzējs desmit dienu laikā neatbild, klientam ir tiesības vērsties pēc palīdzības šajā iestādē, iesniedzot dokumentu kopijas un savāktos pierādījumus.

Tūrisma pakalpojuma klientam savukārt ir šādi pienākumi:

  • nepieciešama ceļošanai derīga pase (I.Žunde brīdina, ka ir valstis, kurās pieprasa trīs mēnešu derīguma termiņu uz priekšu);
  • jābūt vakcinētam atbilstoši noteiktajām prasībām;
  • jābūt minimāliem iztikas līdzekļiem atbilstoši attiecīgās valsts ieceļošanas prasībām;
  • jābūt vīzām, ja tās ir nepieciešamas;
  • jāievēro maršrutā iekļauto valstu normatīvie akti;
  • jāierodas pakalpojumu programmā norādītajā laikā un vietā.

Nelaimes gadās arī tiem, ar kuriem nekad nekas slikts nenotiek

Reizi par visām ir jāiegaumē: dodoties ārpus valsts, ir jāiegādājas ceļojuma apdrošināšanas polise. Kā jau iepriekš minēts, nekad nevari būt drošs, kurā brīdī uzbruks veselības likstas. "Šī apdrošināšana spēj nodrošināt ceļotāja sirdsmieru un atrisināt problēmas jebkurā akūtā situācijā," saka "Ergo Insurance SE" Latvijas filiāles nodaļas vadītājs Ervīns Vēveris.

"Bieži vien cilvēki domā, ka apdrošināšana ir lieka naudas izšķērdēšana: nekas ļauns nekad nav noticis un nenotiks arī šoreiz. Taču prakse ir apliecinājusi – nelaime mēdz piemeklēt arī tos, ar kuriem iepriekš nekas ļauns nav gadījies. Iegādājoties polisi, mēs pasargājam sevi un tuviniekus no negaidītiem izdevumiem par medicīnas pakalpojumiem, kas nereti var sasniegt ļoti lielas summas."

Ceļojumu apdrošināšana sedz klienta izdevumus, ja brauciena laikā viņš cietis negadījumā, akūti un negaidīti saslimis, ir nozaudēta bagāža vai radušies citi negaidīti sarežģījumi. "Apdrošināšana sedz izdevumus par medicīnisko palīdzību, ārstēšanos, tostarp operācijām, medicīnisko transportu, repatriāciju uz mītnes zemi, ja traumas ir smagas un nepieciešama ilgstoša ārstēšanās. Apdrošināšana apmaksās arī akūtos zobārstniecības pakalpojumus, un ir apdrošināšanas sabiedrības, kuras sedz tuvinieku ierašanos ārzemēs pie nelaimes gadījumā cietušā, ja tas ir nepieciešams.

"Cenu var mainīt tikai tad, ja mainās transportlīdzekļa izmantošanas izmaksas, nodevas, nodokļi vai valūtas kurss."

Lielākā daļa apdrošināšanas kompāniju (tas jānoskaidro pirms polises iegādes) sadarbojas ar starptautiski pazīstamiem palīdzības dienestiem, un tas nozīmē, ka situācijās, kad medicīniskā palīdzība nepieciešama, to var saņemt ļoti operatīvi. Polisē parasti ir norādīts tālruņa numurs, uz kuru jāzvana, un šie starptautiskie palīdzības dienesti operatīvi palīdzēs visu nokārtot," informē E.Vēveris.

Sīkāk ar ceļojumu apdrošināšanas nosacījumiem var iepazīties apdrošinātāju interneta vietnēs un izvēlēties sev piemērotāko variantu. Taču jāņem vērā vēl kāds aspekts: ja ceļojumā paredzēta, piemēram, riteņbraukšana pa kalniem, slēpošana, snovošana vai citas riskantas nodarbes, ļoti vēlams polisē iekļaut arī civiltiesisko apdrošināšanu. Tas gadījumam, ja uz kalna saskrienaties ar citu "kolēģi" un viņš tādējādi iegūst traumas. Latvijas pilsoņiem ir nācies piedzīvot arī tiesas procesus par šo ārstniecības līdzekļu piedzīšanu, tādēļ labāk – nevajag. Kā liecina apdrošināšanas sabiedrību dati, piemēram, trešdaļai Austrijas braucēju izmaksāta atlīdzība par ceļojuma apdrošināšanu, un tas tiek skaidrots ar slēpošanas traumām.

Bez EVAK – ne soli

Ceļojumā nevajadzētu doties arī bez Eiropas Veselības apdrošināšanas kartes (EVAK). Tas ir visām ES un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm, kā arī Šveices Konfederācijai kopīgs dokuments, kas apliecina šo valstu iedzīvotāju tiesības saņemt valsts apmaksātu neatliekamo un nepieciešamo veselības aprūpi tādā pašā apjomā kā attiecīgās valsts iedzīvotājiem. Plašu informāciju par to var iegūt nacionālā veselības dienesta mājaslapā.

"EVAK karti izsniedz īslaicīgas uzturēšanās gadījumā (līdz 90 dienām) ārvalstīs. Tā nenozīmē to, ka medicīniskā palīdzība iedzīvotājiem tiks sniegta bez maksas. Tā būs pieejama ar tādiem pašiem nosacījumiem kā attiecīgās valsts iedzīvotājiem. Karti izsniedz bez maksas, un tā ir derīga trīs gadus. Te jāzina, kas ir neatliekamā un kas – nepieciešamā medicīniskā palīdzība. Par neatliekamo viss ir skaidrs – to sniedz, lai novērstu draudus dzīvībai.

Nepieciešamā medicīniskā palīdzība EVAK kontekstā nozīmē tādas palīdzības sniegšanu, lai cilvēkam nebūtu jāpārtrauc uzturēšanās attiecīgajā valstī: tā var būt saslimšana ar gripu, saindēšanās, augsta temperatūra un tamlīdzīgi. Nepieciešamās palīdzības apjomu katrā individuālajā gadījumā izvērtēs ārstējošais ārsts," skaidro Nacionālā veselības dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Evija Štālberga.

"Lai medicīnisko palīdzību saņemtu uz EVAK pamata, ir jāvēršas medicīnas iestādēs, kam konkrētajā valstī ir noslēgts līgums ar kompetento iestādi par valsts pakalpojumu sniegšanu. Ja cilvēks ieradīsies kādā privātā medicīnas iestādē, kam šāda līguma nav, EVAK karte netiks akceptēta un viņam par pakalpojumu būs jāmaksā atbilstoši maksas pakalpojumu cenrādim. Jāuzsver, ka privāto apdrošināšanas komersantu polises un EVAK karte viena otru neizslēdz: tām ir atšķirīgi nosacījumi. EVAK nesedz valstī noteiktās pacienta iemaksas un līdzmaksājumus, arī repatriācijas izdevumus. Tajā pašā laikā EVAK ir noderīga, un daudzas privātās apdrošināšanas kompānijas aicina savus klientus pirms privātās polises iegādes saņemt arī EVAK, jo tā, kā jau minēts, sedz neatliekamo un nepieciešamo palīdzību."
Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI