LV portāla infografika
Ir daudz dažādu situāciju, kad iedzīvotājam nepieciešams vērsties kādā valsts iestādē, piemēram, lai uzzinātu atbildi uz konkrētu jautājumu, lai iesniegtu savu ierosinājumu, sūdzību. Jebkuru iesniegumu var iesniegt kā rakstveidā, tā arī elektroniski vai mutvārdos, un ierēdņiem ir jāsniedz atbilde neatkarīgi no tā, kādā veidā iedzīvotājs vērsies valsts pārvaldē.
Iestādēm ir jādod atbilde ne vēlāk kā viena mēneša laikā. Ja atbilde netiek sniegta, iedzīvotājs var vērsties tiesā.
Lai paplašinātu iedzīvotāju iespējas sazināties ar valsts institūcijām, veikti grozījumi Iesniegumu likumā.
Iesniegums bez elektroniskā paraksta
Iesniegumu likumā teikts, ka gadījumos, kad iedzīvotājs savu iesniegumu iestādei sūta elektroniski, tas jāparaksta ar elektronisko parakstu. Ja elektroniskā veidā saņemts iesniegums nav parakstīts ar elektronisko parakstu, tad iestādes vadītājs nosaka kārtību, kādā ir jāsniedz atbilde uz konkrēto iesniegumu.
Sākot ar šā gada 1.septembri iedzīvotāji savus iesniegumus varēs neparakstīt ar elektronisko parakstu, jo būs iespēja sevi identificēt ar interneta bankas vai elektroniskās identifikācijas kartes starpniecību. Iedzīvotājam autorizējoties vienotajā valsts un pašvaldību pakalpojumu portālā "Latvija.lv" un no turienes sūtot elektronisko iesniegumu, attiecīgā iestāde varēs noskaidrot personas identitāti bez elektroniskā paraksta.
Papildu alternatīva
Grozījumi Iesniegumu likumā nemaina jau iepriekš noteikto kārtību, kādā iedzīvotāji iesniedz rakstisku, elektronisku vai mutisku iesniegumu valsts iestādēm, bet nosaka papildu alternatīvu jau esošajai kārtībai – iesniegt elektronisko iesniegumu, izmantojot portālu "Latvija.lv".
Valsts reģionālās attīstības aģentūras (VRAA) direktora vietniece elektroniskās pārvaldes jautājumos Vita Narnicka skaidro, ka "vienotais valsts un pašvaldību pakalpojumu portāls "Latvija.lv" no šā gada 1.septembra būs papildu leģitīms kanāls e-saziņai ar valsts un pašvaldību iestādēm".
Iesnieguma ceļš portālā "Latvija.lv"
V.Narnicka skaidro, ka iesniegumu portālā varēs iesniegt tikai fiziskas personas, kuras būs autorizējušās portālā, izmantojot autentifikācijas līdzekļus (ar internetbankas vai elektroniskās identifikācijas kartes starpniecību). VRAA pārstāve norāda, ka iedzīvotājiem tiks piedāvātas šādas iespējas iesniegumu iesniegšanai:
Vēl tiks piedāvāta pieteikumu iesniegšanas forma, kurā būs jānorāda:
"Iedzīvotājs nospiedīs pogu "Iesniegt", un iesniegums tiks iesūtīts iestādes e-konsultāciju darba vidē. Iestādei e-konsultāciju darba vidē tiks nodrošināta iespēja veikt iesniegumu apstrādi, tomēr iestāde to varēs veikt arī tāpat kā līdz šim - iestādes sistēmā. Iestāde sagatavoto atbildi nosūtīs, izmantojot e-konsultāciju risinājumu. Par katru darbību, kas notiks ar iesniegumu (nosūtīts iestādei, pārsūtīts, sniegta atbilde u.c.), iedzīvotājs saņems atbilstošu paziņojumu savā darba vietā portālā "Latvija.lv", kā arī informācija tiks nosūtīta uz iedzīvotāja norādīto e-pasta adresi," skaidro V.Narnicka.
Iesniegumu iesniegšanas kārtība – tāpat kā līdz šim
Iesniegumu likuma 3.pants paredz, ka iedzīvotājs savu iesniegumu valsts iestādēm var iesniegt rakstiski, elektroniski vai izteikt mutvārdos. Mutvārdos izteikts iesniegums nepieciešamības gadījumā iedzīvotāja klātbūtnē tiek noformēts rakstveidā, un tā kopija izsniegta iesniedzējam.
Gadījumos, kad iesniegums tiek iesniegts iestādē rakstiski, persona var lūgt sniegt apliecinājumu tam, ka dokuments patiešām ir iesniegts. To ir ieteicams darīt, lai izvairītos no gadījumiem, kad pārpratuma dēļ iestāde iesniegumu nav saņēmusi vai arī nav sniegusi atbildi un iesniedzējs ir vērsies tiesā.
"Grozījumi Iesniegumu likumā veikti, lai paplašinātu iedzīvotāju iespējas sazināties ar valsts institūcijām."
Iesniedzot iesniegumu, iedzīvotājam tajā ir jānorāda ziņas par sevi: fiziskajai personai – vārds un uzvārds, adrese; ja nepieciešams, citas ziņas, kas palīdz sazināties ar iesniedzēju, savukārt juridiskajai personai – nosaukums un juridiskā adrese. Iesniegumu likuma 3.pants nosaka: ja nepieciešams, iesniegumam pievieno dokumentu kopijas, kas apstiprina iesniegumā minētos apstākļus.
Tālāk iesniegums tiek reģistrēts un tam gatavo atbildi, ja iedzīvotājs ir norādījis, ka atbilde ir nepieciešama. Atbilde attiecīgajai iestādei ir jāsniedz ne vēlāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
Atbildi nesniedz vai tā nepatīk
Dzīvē mēdz būt dažādi gadījumi, kad gaidītā atbilde uz iesniegumu nav saņemta pat pēc mēneša ilgas gaidīšanas. Šādos gadījumos ir ieteicams noskaidrot, vai konkrētā iestāde ir iesniegumu saņēmusi, piemēram, piezvanīt un apvaicāties.
Iesniegumu likuma 7.pantā noteikts, kad iestāde ir tiesīga iesniegumu atstāt bez izskatīšanas. Tās ir situācijas, ja:
Šajos gadījumos (atskaitot pirmo), iestādei ir jāinformē persona par to, ka iesniegums ir atstāts bez izskatīšanas un jānorāda pamatojums. Jāatceras, ka portālā "Latvija.lv" varēs iesniegt tikai valsts un pašvaldību iestādēm adresētus iesniegumus. "Ja tiks konstatēts, ka iesnieguma adresāts nav valsts iestāde, tad attiecīgā iestāde, kura šo iesniegumu saņems, rīkosies Iesniegumu likuma noteiktajā kārtībā, paziņojot iedzīvotājam, ka iesniegums neatbilst iestādes kompetencei," norāda V.Narnicka.
Ja iedzīvotājs nav mierā ar sniegto atbildi, viņam ir tiesības atbildi pārsūdzēt. To var izdarīt Administratīvajā rajona tiesā.
"Latvija.lv" – ne tikai iedzīvotājiem, bet arī valsts iestādēm
Līdztekus iepriekš minētajam, grozījumi Iesniegumu likumā paredz, ka portālu "Latvija.lv" varēs izmantot arī valsts pārvaldes iestādes savstarpējai sarakstei, piemēram, gatavojot kopīgu atbildi uz iesniegumu.
"Iesniegt iesniegumu, izmantojot portālu „Latvija.lv”, būs iespējams no 1.septembra."
"Iesniegumu iesniegšanas risinājumu jeb e-konsultācijas risinājumu plānots attīstīt tā, lai tas nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principu elektroniskā vidē. Pašlaik tiek izstrādāta Ministru kabineta koncepcija," informē VRAA direktora vietniece Vita Narnicka.
Uzziņai
Atgādinām, ka "Latvijas Vēstneša" portāla "Par likumu un valsti" pamatuzdevums ir sniegt skaidrojošu informāciju par būtiskākajām tiesību aktos ietvertajām normām, kas izmantojamas ikdienā un profesionālajā darbībā. LV portāla sadaļā "Vēlos noskaidrot!" ikvienam ir iespējas iesūtīt sev interesējošo jautājumu par valsts pakalpojumiem un tiesisko regulējumu Latvijā: par personas tiesībām, pienākumiem, rīcībām, situācijām. Atbildes uz jautājumiem sniedz atbildīgo nozaru speciālisti un LV portāla redakcija.