SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
13. oktobrī, 2011
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Drošība
1
6
1
6

Grozījumi OCTA likumā

OCTA jeb sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana ir obligāta ikvienam transportlīdzeklim, kas piedalās ceļu satiksmē.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

22.septembrī Saeima trešajā un galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) likumā. Grozījumi likumā stāsies spēkā šā gada 26.oktobrī. Tie paredz, ka turpmāk ceļu satiksmes negadījuma zaudējumus būs iespējams pieteikt pie sava apdrošinātāja, ja konkrētā apdrošināšanas sabiedrība būs pievienojusies brīvprātīgajai Tiešajai zaudējumu regulēšanas sistēmai. Tāpat grozījumi noteic, ka OCTA būs jāiegādājas arī mopēdiem un specializētajiem tūrisma transportlīdzekļiem.

Pēc negadījuma pie sava apdrošinātāja

Šobrīd Latvijā pastāv kārtība, ka ceļu satiksmes negadījumā cietušajam, lai saņemtu zaudējumu atlīdzību, ir jāvēršas apdrošināšanas sabiedrībā, kurā atbildību ir apdrošinājis negadījumu izraisījušais transportlīdzekļa īpašnieks. Līdz ar grozījumiem OCTA likumā tiks ieviesta jauna Tiešā zaudējumu regulēšanas (TZR) sistēma.

Plānots, ka TZR sistēma uzlabos apdrošinātāju sniegto pakalpojumu kvalitāti un nodrošinās ātrāku apdrošināšanas atlīdzības izmaksu, jo paredzēs iespēju cietušajai personai sadarboties ar savu apdrošinātāju zaudējumu pieteikšanā, novērtēšanā un apdrošināšanas atlīdzības saņemšanā, nevis vērsties vainīgās puses apdrošinātāju sabiedrībā.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics skaidro: "Ieviešot jauno kārtību, klientam pēc būtības nekas nemainīsies – līdz šim bija jāiet pie vainīgās puses apdrošinātāja, tagad būs jādodas pie tā apdrošinātāja, pie kura ir nopirkta polise. Cilvēkam tas būs daudz dabiskāk. Izvēloties vienu apdrošināšanas sabiedrību, klients ar to sadarbojas visos gadījumos."

"Lai TZR sistēma darbotos, apdrošinātāju sabiedrībām savā starpā būs jānoslēdz savstarpējs līgums."

Lai TZR sistēma darbotos, apdrošinātāju sabiedrībām saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja saistošajiem norādījumiem savā starpā būs jānoslēdz savstarpējs līgums, kas noteiks

  • apdrošinātāja tiesības pievienoties TZR sistēmai un izstāties no tās;
  • apdrošināšanas atlīdzības izmaksas kārtību;
  • savstarpējo norēķinu kārtību;
  • strīdu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksas pienākumu risināšanas kārtību;
  • kā arī regulēs citus ar tiešo zaudējumu regulēšanu saistītus jautājumus.

Lai gan cietušais pieteiksies pie sava apdrošinātāja, ja tas būs pievienojies TZR sistēmai, tomēr galīgais maksātājs būs zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa apdrošinātājs.

Pievienošanās TZR sistēmai būs brīvprātīga. J.Stengrevics informē, ka tās apdrošināšanas sabiedrības, kuras TZR sistēmai nepievienosies, ievēros līdzšinējo zaudējumu pieteikšanas un atmaksas kārtību.

Konkrēti termiņi

Patlaban OCTA likuma 36.pants nenosaka konkrētu termiņu, cik ilgā laikā pēc apdrošinātāja vai LTAB pieprasījuma jāsniedz informācija par negadījuma apstākļiem. OCTA likuma grozījumiem stājoties spēkā, būs noteikts konkrēts laika posms – piecas dienas pēc pieprasījuma saņemšanas.

Tāpat pašreiz likumā nav noteikts konkrēts termiņš, kādā par apdrošināšanas gadījuma iestāšanos jāpaziņo apdrošinātājam vai LTAB. Grozījumi paredz, ka saskaņotais paziņojums būs jāiesniedz desmit dienu laikā no ceļu satiksmes negadījuma dienas.

OCTA mopēdiem un specializētajiem tūrisma auto

Saskaņā ar Eiropas Komisijas direktīvām OCTA likuma grozījumos tika precizēta termina "transportlīdzeklis" definīcija. Līdz ar to pēc likuma grozījumu stāšanās spēkā OCTA polisi būs jāiegādājas arī mopēdu un specializēto tūrisma transportlīdzekļu īpašniekiem.

Šobrīd, ja ceļu satiksmes negadījumā vainīgais izrādās mopēds vai specializētais tūrisma auto, nav garantēts, ka cietušajam kāds segs radušos zaudējumus. "Mopēds nav velosipēds. Tas tomēr uzņem diezgan lielu ātrumu, turklāt šie spēkrati ir dažādi, iespējams, ka ar to tiek vests arī kāds pasažieris. Zaudējums, kuru nodara mopēds, var būt pat ļoti liels, un ir tikai loģiski, ja šo zaudējumu cietušajam kāds sedz," uzsver J.Stengrevics.

"Pievienošanās TZR sistēmai būs brīvprātīga."

Likuma grozījumi nodrošinās to, ka tajos negadījumos, kuros vainīgie būs mopēdu vai specializēto tūrisma transportlīdzekļu vadītāji, cietušajiem būs iespēja saņemt atlīdzību no apdrošināšanas sabiedrības vai Garantijas fonda.

Uzziņai. J.Stengrevics norāda, ka negadījumos cietušie cilvēki, tāpat kā līdz šim, pie apdrošinātāja vai LTAB varēs saņemt informāciju par to, kur pēc negadījuma vērsties, un par kārtību, kādā tiks segts konkrētais zaudējums.

Zaudējumu atlīdzināšana bez PVN

OCTA likumā nemainīga paliek kārtība, kādā apdrošinātāji aprēķina un izmaksā apdrošināšanas atlīdzību. Tomēr grozījumi paredz: ja cietušais vēlēsies saņemt apdrošināšanas atlīdzību skaidrā naudā, tā tiks izmaksāta bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN). To naudas starpību, ko veido PVN, cietušais varēs saņemt pēc tam, kad transportlīdzeklis būs saremontēts (ne vēlāk kā divu mēnešu laikā pēc apdrošināšanas atlīdzības izmaksas) un apdrošinātājam vai LTAB iesniegts rēķins par remontu un maksājumu apliecinošs dokuments par rēķina samaksu.

Šāda kārtība noteikta, lai palīdzētu izvairīties no gadījumiem, kad apdrošināšanas atlīdzība netiek izmantota transportlīdzekļa remontam.
Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU