Nodarbju klāsts papildināts ar iespēju atbalstīt suvenīru un amatnieku izstrādājumu mazumtirdzniecību.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Programma "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)" ir paredzēta galvenokārt diviem virzieniem – reģionos dzīvojošiem un strādājošiem cilvēkiem, kuri vēlas izveidot savu uzņēmumu, kā arī lauksaimniekiem, kuri vēlas dažādot savu nodarbošanos, atverot papildu nodarbi, nesaistītu ar lauksaimniecību.
Programma ir ļoti populāra, un šajā programmēšanas periodā apgūti jau 13 miljoni latu, tādēļ noteikumi nesen pārskatīti. Ministru kabineta noteikumi Nr. 184 "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 132 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam "Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)""", ko valdība apstiprināja 2011. gada 8. martā, spēkā stājās 2011. gada 19. martā.
Pašlaik iecerēts, ka projektu pieņemšanas kārtas izsludināšana notiks pēc noteikumu publicēšanas un mēnesi pēc izsludināšanas sāksies projektu pieņemšana, kas ilgs vienu mēnesi. Atvēlētā naudas summa varētu būs ap 10 miljoniem latu.
Mainīti summas "griesti" un atbalsta intensitāte
Pēc grozījumu stāšanās spēkā atbalsta intensitāte projektiem būs līdz 60% iepriekšējo 50% vietā, izņemot kurināmā ražošanu, kur tā noteikta 40%, kā tas bija iepriekš. Zemkopības ministrijas (ZM) Lauku attīstības atbalsta departamenta Lauku attīstības fondu atbalsta nodaļas vadītāja Ineta Stabulniece skaidro, ka līdz šim ļoti intensīvi programmā tikusi atbalstīta šķeldas ražošana.
"Tādēļ arī kopējo attiecināmo izmaksu summa kurināmā ražošanai vienai saistīto personu grupai samazināta no 350 000 eiro ekvivalentam latos līdz 200 000 eiro ekvivalentam latos," stāsta nodaļas vadītāja.
Saistītajām personām arī noteikts ierobežojums. Visā plānošanas periodā vienai atbalsta pretendenta saistīto personu grupai kopējā attiecināmo izmaksu summa nevarēs pārsniegt 100 000 eiro ekvivalentus latos jaunu mikrouzņēmumu radīšanai un 200 000 eiro ekvivalentus latos esošās saimnieciskās darbības attīstībai vai dažādošanai.
"No noteikumiem kā pretendentes svītrotas lielās saimniecības."
Noteikumos turpmāk būs iekļautas arī tā dēvētās "saistītās personas", ko noteic Komisijas Regulas Nr. 800/2008. Saistītās personas atbilstoši Regulas 1. pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai definīcijai ir "uzņēmumi, kuru starpā pastāv kādas no šeit norādītajām attiecībām:
"Vienkāršāk sakot, saistītās personas ir uzņēmumi, kas kaut kādā veidā savstarpēji saistīti," skaidro I. Stabulniece. "Šo nosacījumu iekļāvām, lai uzņēmējiem nebūtu vēlēšanās mākslīgi radīt kādus veidojumus tikai ar vienu mērķi - lai visi "meitas" uzņēmumi pēc kārtas saņemtu atbalstu, novārtā atstājot virsmērķi, kādam šis atbalsts domāts."
Lielajām saimniecībām atbalsta nebūs
ZM Lauku attīstības atbalsta departamenta Lauku attīstības fondu atbalsta nodaļas vecākā referente Zane Līde stāsta, ka no noteikumiem kā pretendentes svītrotas lielās saimniecības, klasificējot pēc Komisijas Regulas Nr.800/2008 nosacījumiem.
"Lielās saimnieciskās darbības veicējas regulas izpratnē ir pavisam lielas, tādu Latvijā ir tik maz, ka nebija jēgas tām ļaut pretendēt vēl uz šo finansējumu. Īpaši tādēļ, ka uz šo konkursu lielās saimnieciskās darbības veicējas nekad nebija sniegušas pieteikumus, turklāt pieejamās summas "griesti" - 200 000 eiro ekvivalents latos - šādai lielai saimniecībai ir pārāk mazi līdzekļi, lai tām rastos interese," apsvērumus atklāj Z. Līde.
"Atbalstīs arī tādus mikrouzņēmumus, kas reģistrēti mazāk nekā 12 mēnešus un nav uzsākuši saimniecisko darbību."
Lielo saimniecību vietā noteikumos iekļauti arī tādi mikrouzņēmumi, kas reģistrēti mazāk nekā 12 mēnešus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas un nav uzsākuši reālu saimniecisko darbību.
"Līdz šim potenciālie uzņēmēji varēja piedalīties konkursā kā fiziskas personas ar mērķi dibināt uzņēmumu, bet jau nodibinātam uzņēmumam vajadzēja parādīt darbības rezultātus," teic I. Stabulniece. "Bet jaunie mikrouzņēmumi, kas vairs nav fiziskas personas un vēl arī nevar uzrādīt gada pārskatu un veikt dzīvotspējas aprēķinus, palika ārpus konkursa. Tādēļ noteikumus papildinājām ar iespēju uz atbalstu uzņēmuma radīšanai pretendēt arī jauniem, vēl reālu darbību nesākušiem mikrouzņēmumiem. Ja saimnieciskā darbība ir mikrouzņēmumā uzsākta, tad tam iespējams pretendēt uzņēmējdarbības dažādošanas pasākumos."
Kādi pasākumi vēl izņemti
No noteikumiem izslēgta visa veida pārtikas produktu un dzērienu ražošana. Tas tādēļ, lai nebūtu pasākumu pārklāšanās, jo atbalstu pārtikas ražošanai paredz Lauksaimniecības un mežsaimniecības produktu pievienotās vērtības radīšanas pasākums, skaidro vecākā referente.
Nodaļas vadītāja papildina, ka turpmāk šajā programmā neatbalstīs arī elektroenerģijas ražošanu, gāzes un situma apgādi, gaisa kondicionēšanu un tamlīdzīgas darbības. Šīs darbības atbalsta citi projekti, kas ir gan ZM, gan Vides un reģionālās attīstības ministrijas, gan Ekonomikas ministrijas pārziņā, un šādi tiks izslēgta atbalsta pārklāšanās pēc būtības vienādiem pasākumiem.
Kas vēl nācis klāt
Noteikumi paredz, ka atbalstu turpmāk varēs saņemt pasākumiem, kas saistīti ar veselības aizsardzību, fizioterapiju un reitterapijas pakalpojumiem, arī citiem lauku reģionos nepieciešamiem pakalpojumiem.
"Atbalstu turpmāk varēs saņemt pasākumi, kas saistīti ar veselības aizsardzību. "
Nodarbju klāsts papildināts ar iespēju atbalstīt suvenīru un amatnieku izstrādājumu mazumtirdzniecību, min Z. Līde. Tāpat turpmāk atbalstīs restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumus, ja tie netiks veikti tūrisma mītnēs.
Vairāk plusu reģionu uzņēmumiem
Ikvienu pretendentu noteikti iepriecinās ziņa, ka projektus turpmāk varēs iesniegt jebkurā LAD reģionālajā pārvaldē, vairs nebūs nepieciešams speciāli braukt uz Rīgu.
Nedaudz mainīti projektu atlases kritēriji. "Ja uzņēmuma juridiskā adrese sakritīs ar projekta realizēšanas vietu, tas būs pluss vērtēšanā," saka I. Stabulniece. "Līdz šim ļoti daudz projektu tika iesniegti Lielrīgas reģionālajā pārvaldē, bet projektu realizēšana iecerēta kaut kur Kurzemē vai Latgalē. Ko tas nozīmē? To, ka ienākuma nodokļi palika Pierīgā un netika reģioniem, kur projektu īstenoja. Bet reģionam ienākuma nodokļi ir svarīgi, tādēļ noteikumos ielikām šādu papildinājumu."
Noteikumi arī precizē termiņu, kad jāsāk projekta īstenošana. Pasākumiem, kas saistīti ar būvniecību, realizēšana jāsāk vēlākais gada laikā pēc projekta apstiprināšanas, bet, pasākumiem, saistītiem ar iekārtu iegādi, realizēšana jāsāk pusgada laikā, teic Z. Līde.