SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
04. novembrī, 2010
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Ekonomika
14
14

Pirmoreiz Latvijā būs konkurss zemas enerģijas patēriņa ēku izmēģinājumprojektiem

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Fiziskas personas varēs iesniegt projektu par vienģimenes dzīvojamās mājas jaunbūvi.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Latvijā tapis pirmais zema enerģijas patēriņa ēku konkursa projekts, kas ļaus uz Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI) finansējumu pretendēt arī fiziskām personām. Konkurss varētu interesēt tos, kas būtu gatavi savu mājokli sākt būvēt vai pārbūvēt atbilstoši zema enerģijas patēriņa ēku standartiem. Proti, tiem, kas vēlētos turpmāk dzīvot „zaļāk”, taupot apgaismojumu, nodrošinot atbilstošu ventilāciju, un siltumu gādāt, izmantojot citu, ne fosilo kurināmo.
Izstrādāts arī projektu konkursa nolikums.

Noteikumu projekts „Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa „Zema enerģijas patēriņa ēkas” nolikums” jau saskaņots Valsts sekretāru sanāksmē šā gada augustā. Tas paredz, ka projektu konkursā komersantiem tiek izvirzītas atšķirīgas un specifiskākas prasības nekā citiem projektu iesniedzējiem. Pašlaik jaunais nolikums piedzīvo pēdējos slīpējumus pirms nokļūšanas ministru datoros.

Kas var piedalīties konkursā

Konkursā varēs piedalīties komersanti, tajā skaitā pašnodarbinātās personas – saimnieciskās darbības veicējas, iesniedzot projektu:

  • dvīņu vai rindu dzīvojamās ēkas jaunbūvei,
  • biroju ēkas jaunbūvei un rekonstrukcijai,
  • mazumtirdzniecības ēkas rekonstrukcijai,
  • ražošanas ēkas rekonstrukcijai, sabiedriskās ēkas – bērnudārza – jaunbūvei un rekonstrukcijai,
  •  sporta ēkas jaunbūvei un rekonstrukcijai.

Savukārt fiziskas personas varēs iesniegt projektu par vienģimenes dzīvojamās mājas jaunbūvi. Vienģimenes dzīvojamā ēka vēl piecus gadus pēc projekta īstenošanas nedrīkst tikt izmantota saimnieciskajai darbībai, tā domāta tikai dzīvošanai.

Projektā varēs piedalīties arī pašvaldības un valsts iestādes.

„Pirmais kucēns” fiziskajām personām

„Šis ir pirmais energoefektivitātes projektu konkurss, kurā uz finansējumu varēs pretendēt fiziskas personas,” apstiprina Vides ministrijas (VIdM) juriskonsulte Ilze Vonda. „Līdz šim ir bijuši atsevišķi Lauku atbalsta dienesta administrēti projekti, kuros varēja piedalīties fiziskas personas – saimnieciskās darbības veicējas. Jaunā kārtība uz atbalstu vairākos pasākumos ļauj startēt arī fiziskām personām - ēkas un zemes īpašniekiem.”

Projektā varēs pieteikties arī pilsētas vai novada pašvaldība, valsts iestāde, Latvijā reģistrēts sīkais (mikro), mazais un arī vidējais komersants. Bet tieši tādēļ, ka piedalās arī fiziskas personas, kurām nav iepriekšējas projektu pieredzes, dokumentu veidojot, soli pa solim skaidrojām terminus un darbības, kas varētu būt nesaprotamas.

Ar ko sākt potenciālajam konkursa pretendentam

Vispirms jāuzzina, ko nozīmē zemas enerģijas patēriņa ēka, kas ir „zaļais” publiskais iepirkums. Noteikti būs nepieciešamas konsultācijas ar arhitektu vai būvinženieri un energoauditoru, kas palīdzēs noskaidrot, uz kuru no pasākumiem vajadzētu un varētu pretendēt.

Ja uz šiem jautājumiem atbilde būs skaidra un dalība konkursā iespējama, seko nākamais solis – projekta dokumentācijas sagatavošana. Šo darbību veikšanai gan jāgaida brīdis, kad noteikumi stāsies spēkā, kad varēs būt attiecināmas projekta energoaudita un tehniskās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas.

Ko nozīmē zemas enerģijas patēriņa ēka

Noteikumu projektā ir sadaļa „III. Projektā sasniedzamie rādītāji un īstenošanas nosacījumi”. Šajā sadaļā uzrādīts enerģijas patēriņš, kāds jāpanāk, realizējot projektu, un kas raksturo zema enerģijas patēriņa ēku.

Lai šos kritērijus precīzi saprastu, noteikti vēl jāiepazīstas ar noteikumu projekta 8. pielikumu „Prasības projekta ēkas tehniskiem rādītājiem”. Rezultāts ir tieši atkarīgs arī no lietojamiem celtniecības un konstrukciju materiāliem.

Vērā jāņem arī noteikumu projekta 26. punkts „Projekta attiecināmo izmaksu ierobežojumi”. Jāpievērš uzmanība tam, ka tehniskās dokumentācijas izmaksas attiecināmas pēc noteikumu spēkā stāšanās (valsts iestādēm un pašvaldībām), bet pārējās izmaksas – tikai pēc projekta iesniegšanas atbildīgajā iestādē (fiziskām personām un komersantiem).

"Noteikti būs nepieciešamas konsultācijas ar arhitektu vai būvinženieri un energoauditoru, kas palīdzēs noskaidrot, uz kuru no pasākumiem vajadzētu un varētu pretendēt. "

„Vispirms, lai startētu konkursā un konstatētu vienkāršam cilvēkam nesaprotamos rādītājus, kas iekļauti noteikumu projekta nosacījumos, ir nepieciešams pieaicināt speciālistu – energoauditoru. Speciālists izmērīs būvē jau esošos rādījumus, piemēram, enerģijas patēriņu apkurei, un aprēķinās, kāds tas būs, kad visi plānotie pasākumi tiks veikti, vai arī aprēķinās plānoto energoefektivitātes rādītāju jaunbūves projektā. Nolikuma projekta 26. punktā minētie rādījumi ir tie, kas jāsasniedz, projektu īstenojot - atkarībā no atbalsta intensitātes,” skaidro I. Vonda.

Sertificēto energoauditoru reģistrs atrodams Ekonomikas ministrijas mājaslapā (www.em.gov.lv/em/2nd/?cat=30272).

Saglabājiet maksājumu čekus!

Tātad, pirms kaut ko sākt, vajag noalgot energoauditoru. Svarīgs nosacījums - fiziskās personas izmaksas, kas rodas, veidojot tehnisko dokumentāciju, tajā skaitā tehniskā projekta sagatavošanu, energoauditu, autoruzraudzību un būvuzraudzību, var iekļaut attiecināmajās izmaksās (kopā tas var veidot 10% no attiecināmajām izmaksām). Svarīgi! Iepriekšminētās darbības drīkst veikt tikai pēc tam, kad spēkā stājušies noteikumi.

„Noteikti jāsaglabā darījumu un samaksu apliecinošie dokumenti,” piekodina juriskonsulte. „Var gadīties, ka ēkai energoaudits jau ir veikts kādam citam nolūkam. Šajā situācijā var lūgt energoauditoram veikto auditu aktualizēt vai pārstrādāt, lai gan energoaudits, gan arī maksāšanas dokuments atbilstu šā konkursa nolikumam.”

Kas ir „zaļā publiskā iepirkuma” princips

Noteikumu projekta 2. pielikuma iesnieguma veidlapas 2.5. sadaļā ir atsauce uz Informatīvo ziņojumu par ieteikumiem zaļā publiskā iepirkuma veicināšanai valsts un pašvaldību institūcijās un ieteikumiem videi draudzīgas būvniecības veicināšanai. Šis ziņojums pieņemts zināšanai 2008. gada 22. decembra MK sēdē (http://www.vidm.gov.lv/lat/darbibas_veidi/zalais_publiskais_iepirkums/?doc=8012). „Ar to noteikti jāiepazīstas, jo visiem konkursa pretendentiem, arī fiziskām personām, kas iegūs finansējumu, būs obligāti jāievēro zaļā iepirkuma prasības,” saka juriskonsulte.

Saistībā ar iepirkumu jāpiemin, ka fiziskās personas, neesot publiskā sektora subjekti Iepirkuma likuma izpratnē, nevar izmantot klasisko publiskā iepirkuma sistēmu, kas norisinās ar Iepirkumu uzraudzības biroja mājaslapas (www.iub.gov.lv) starpniecību. Tādēļ fiziskām personām būs jāveic kas līdzīgs cenu aptaujai – sludinājuma, rakstiskas aptaujas, e–pasta vēstuļu vai cita rakstiska dokumenta veidā, kas pievienojams konkursa materiāliem un apliecina saimnieciski labāko (lētāko) izvēli pēc zaļā iepirkuma principa. Kā tas darāms un cik pretendentu aptaujājami, būs noteikts vadlīnijās, ko izstrādās pēc konkursa nolikuma stāšanās spēkā.

Komersanti iepirkumu veic atbilstoši 2008. gada 5. februāra MK noteikumiem Nr. 65 „Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem” (http://www.likumi.lv/doc.php?id=170573&from=off).

Jāpievērš uzmanība arī tam, ka projektā sasniedzamais CO2 emisiju plānotais samazinājums konkursa nolikumā noteikts atšķirīgs komersantiem un fiziskām personām (0,35 kg CO2/Ls) un tiešās un pastarpinātās pārvaldes iestādēm (0,25 kg CO2/Ls).

Vēl vairāki priekšnosacījumi

Ja pretendents nolēmis būvēt jaunu ēku, zemei jābūt pretendenta īpašumā. Ja iecerēta ēkas rekonstrukcija, īpašumā jābūt zemei un arī ēkai, turklāt ēkai jābūt nodotai ekspluatācijā (reģistrētai zemesgrāmatā) vismaz pirms 10 gadiem. Var būt arī situācija, ka celtniecības stadijā ir jaunbūve, kas nav reģistrēta zemesgrāmatā. Kā rīkoties tad?

„Ja jaunbūve ir tikko sākta būvēt, tad ēka, protams, zemesgrāmatā nav reģistrēta, bet īpašniekam ir izsniegta būvatļauja un apstiprināts tehniskais projekts,” skaidro I. Vonda. „Nepabeigta jaunbūve klasificēsies kā jaunbūve, un uz šo situāciju attiecināmi konkursa nosacījumi par jaunbūvi. Protams, finansējums, kas ēkā jau ieguldīts, skaitīsies neattiecināmās izmaksas. Līdz ar to arī projektam būs nepieciešams mazāks KPFI finansējums.”

Ja ēka jau sākta būvēt, tad noteikti jāpārliecinās, vai projekta tehniskā dokumentācija atbilst konkursa nolikumam – ir jāiesniedz sertificēta arhitekta vai būvinženiera paskaidrojuma raksts. Tātad vislabāk būtu konkursā piedalīties ar vēl neuzbūvētu ēku, jo tad arhitekts, neveicot grozījumus izstrādātā un apstiprinātā projektā, var radīt noteikumiem atbilstošu (zema enerģijas patēriņa) ēkas tehnisko projektu.

"Visiem konkursa pretendentiem, arī fiziskām personām, kas iegūs finansējumu, būs obligāti jāievēro zaļā iepirkuma prasības. "

Var būt arī situācija, ka ēka jau ir pusuzcelta un tajā iebūvēts apkures katls, kas darbojas ar fosilo kurināmo. Konkursa stimulēts, īpašnieks nolemj apkuri nomainīt pret tādu, kas darbojas ar atjaunojamiem energoresursiem (AER). Vai būtu vērts pieteikties konkursam?

„Noteikti kārtīgi jāizvērtē, kādā stadijā būve ir uzcelta,” teic juriskonsulte. „Te neiztikt bez speciālistu vērtējuma. Ir strikti jāizskaitļo, vai lietderīgāk pasūtīt jaunu ēkas projektu vai veikt izmaiņas jau esošajā tehniskajā projektā - atkarībā no būvniecības stadijas. Ja ēka ir pusuzcelta, tad ļoti jāizsver iespējamie ieguvumi un zaudējumi.”

Kādas aktivitātes atbalstīs

Noteikumu projekta 24. punktā ir skaidri pateikts, kādas aktivitātes šajā projektu konkursā tiks atbalstītas:

  •  energoaudita veikšana un tehniskās apsekošanas atzinuma izstrāde (ēkas rekonstrukcijas projektā),
  •  būvprojekta un tehniskās dokumentācijas sagatavošana un saskaņošana ēku energoefektivitāti un būvniecību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā,
  •  zema enerģijas patēriņa ēku būvniecība,
  •   energoefektivitāti paaugstinošu rekonstrukcijas darbu veikšana,
  • siltumapgādes sistēmas maiņa no fosilajiem energoresursiem uz atjaunojamiem, t.sk. atjaunojamo enerģijas avotu uzstādīšana un pieslēgšana,
  •  projekta publicitātes pasākumi.

Noteikumu 24. punkts nosaka, kādas projektu iesniedzēju grupas var pretendēt uz katru atbalstāmo aktivitāti un kādas būs attiecināmās izmaksas. Komersantiem jāpievērš īpaša uzmanība tam, kādi nosacījumi tiks piemēroti katrai atbalstāmajai aktivitātei, piemēram, publicitātes pasākumi nav attiecināmās izmaksas komersantiem,” uz svarīgām niansēm norāda ministrijas juriskonsulte.

24. punktā nav nosaukts, bet 4. pielikumā (Arhitekta vai būvinženiera paskaidrojuma raksts) un arī 3. pielikumā (Ēkas energoaudita pārskats) skaidri saprotams, ka projekta ieviešanas gaitā tiks koriģēts arī apgaismojums, ventilācija un, protams, apkure – atbilstoši zema enerģijas patēriņa ēku standartiem.

Kuras apkures iekārtas aizstājamas

Vēlams aizstāt visas iekārtas, kas darbojas ar fosilo enerģiju - akmeņoglēm, naftu, gāzi, arī elektrību, to vietā ierīkojot AER iekārtas, kas darbināmas ar saules baterijām un kolektoriem, vēja elektrostacijām, šķeldas, salmu, biomasas granulu un malkas katliem, siltuma sūkņiem vai visu iepriekšminēto AER iekārtu kombinētu lietošanu.

Komersantiem dažādas gradācijas un atšķirīgas iespējas

Sīkiem un maziem komersantiem atšķirībā no vidējiem ir piemērojama cita atbalsta intensitāte – šai grupai atbalsta intensitāte, tāpat kā fiziskām personām, ir 65%, vidējiem komersantiem – 55 procenti. Savukārt pašvaldībām un valsts iestādēm – 80 procenti no attiecināmajām izmaksām.

Būtiska norāde: Regulas Nr. 800/2008 izpratnē fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, – zemnieku saimniecības, pašnodarbinātās personas – arī skaitās sīkie un vidējie komersanti, atkarībā no saimniecības lieluma.

Komersanti un attiecināmās izmaksas

Noteikumu projekta 24. punktā „Konkursa ietvaros atbalsta” ir nosauktas atbalstāmās aktivitātes. Tajā skaitā komersantiem, tāpat kā pārējiem pretendentiem, attiecināmajās izmaksās atļauts ieskaitīt

  • energoaudita veikšanu un tehniskās apsekošanas atzinuma izstrādi (ēkas rekonstrukcijas projektā) un ēkas enerģijas patēriņa aprēķina veikšanu jaunbūves projektā;
  •  būvprojekta un tehniskās dokumentācijas sagatavošanu un saskaņošanu.

Svarīga nianse: komersantiem šīs dokumentācijas sagatavošanas konsultāciju izmaksas, tajā skaitā konsultācijas par attiecināmo izmaksu aprēķina veikšanu, ir attiecināmas tikai 50% apmērā - saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 800/2008. Tajā skaitā arī sīkajiem un mazajiem komersantiem un arī fiziskajām personām – saimnieciskā darba veicējām, kas pielīdzinātas komersantiem.

Ieguldījumi vides aizsardzībā

Noteikumu projektā minēts, ka komersantiem atbalstīs papildu ieguldījumus vides aizsardzībā un izmaksas par minētās aktivitātes īstenošanu būs kvalificējamas kā attiecināmas, ja tās palīdzēs sasniegt augstāku energotaupības līmeni. Ko tas nozīmē?

"Komersantiem jāpievērš īpaša uzmanība, kādi nosacījumi tiks piemēroti katrai atbalstāmajai aktivitātei."

„To nosaka Regula (EK) Nr. 800/2008 - atbilstoši šo noteikumu projekta 24. punktā noteiktām atbalstāmām aktivitātēm sīkiem, maziem un vidējiem komersantiem konkursa ietvaros atbalstāmi ir komersanta papildu ieguldījumi vides aizsardzībā, kas ļauj komersantam panākt enerģijas ietaupījumu (skatīt Regulas (EK) Nr. 800/2008 šādus pantus: 21. panta 3. daļu, 23. panta 3. daļu un 26. panta 2. un 3. daļu http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:214:0003:0047:lv:PDF),” paskaidro juriskonsulte. „Tie ir zema enerģijas patēriņa ēku standarti, kas ļauj sasniegt lielāku energoefektivitāti, nekā tas ir parasti.”

Tātad atbalstāms ir tas, kas izdarīts papildus un nes papildu efektu vides aizsardzībā.

Derēs arī projekta grafiskā daļa

Noteikumu projekta 4. pielikumā prasīts sertificēta arhitekta vai sertificēta būvinženiera paskaidrojuma raksts. Iesniegšanai der arī projekta grafiskā daļa, nav obligāti nepieciešams pilns un apstiprināts tehniskais projekts. Bet grafiskai daļai jābūt izstrādātai atbilstoši noteikumu projekta prasībām un tādā stadijā, lai eksperti spētu novērtēt sasniedzamo rādītāju.

Projektu precizēšana

„Iesaku cilvēkiem, kas iesniegs projektus, īpaši fiziskām personām, kurām vēl nav projektu pieredzes, pievērst sevišķu uzmanību administratīviem un kvalitātes kritērijiem. Daļa no tiem nebūs precizējami!” piekodina juriskonsulte. „Šo kritēriju aizpildē kļūdīties būtu nepiedodami, jo, ja kļūda būs neprecizējamā kritērijā, tad automātiski projekts tiks noraidīts.”

Par administratīviem un kvalitātes vērtēšanas kritērijiem sīkāk izklāstīts noteikumu projekta 5. un 6. pielikumā.

Darbu pabeigšanas termiņš – 2012. gada decembris

Stadijas, kādās var pieteikties konkursam, ir dažādas. Viens pretendents sāks no nulles, citam būs jāsaņem atļaujas un dokumenti būvvaldē, citam jāgroza projekts utt. Visiem darbiem, kā paredz noteikumu projekts, jābūt pabeigtiem līdz 2012. gada decembra beigām. Vai tas ir reāls termiņš pilnīgi visu stadiju būvēm, ja noteikumi vēl nav pieņemti Ministru kabinetā un izsludināti?

Noteikumu projektā paredzētais laika grafiks noteic, ka konkurss jāizsludina 15 darbdienu laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā. Projektu iesniegumu iesniegšanas termiņš ir trīs kalendārie mēneši (to var pagarināt līdz vienam mēnesim).

"Pretendentiem jāpievērš īpaša uzmanība administratīviem un kvalitātes kritērijiem - daļa no tiem nebūs precizējami!"

„Plānojam projektu konkursu izsludināt novembrī, līdz martam varēs projektus iesniegt, vērtēšanai atvēlēts aprīlis, līgumu slēgšanai – maijs. Domājam, ka maijā un jūnijā cilvēki varēs uzsākt jau projektu realizēšanu. Tātad celtniecībai paliek pusotra gada,” plāno juriskonsulte. „Turklāt, kā jebkurā konkursā, būs iespējams termiņa pagarinājums par vienu gadu. Protams, iesniedzot pamatojumu.”

Konkursa ietvaros pieejamais finanšu instrumenta finansējums ir 7 261 722 latu. Vienam projektam maksimāli pieļaujamais finanšu atbalsts ir 750 000 latu.

Ja kādam pretendentam nebūs skaidri konkursa nosacījumi, pēc noteikumu projekta pieņemšanas varēs uzdot precizējošus jautājumus, rakstot uz e-pasta adresi kpfi@vidm.gov.lv.

Labs saturs
14
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI