Saeima apstiprinājusi priekšlikumu atjaunot audzinoša rakstura piespiedu līdzekli bērniem, kas būs kā alternatīva, lai par mazāk nozīmīgiem likumpārkāpumiem nepiemērotu kriminālatbildību.
Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus var piemērot bērniem no 11 līdz 18 gadiem, ja viņi izdarījuši nodarījumu vai pārkāpumu, par kuru likumā paredzēta kriminālā vai administratīvā atbildība. Likuma grozījumus atbalsta arī Valsts Bērnu tiesību aizsardzības inspekcija (VBTAI).
No uzvedības ierobežojumiem kā audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa Saeima nolēma attiekties 2006. gadā saistībā ar pašvaldību nespēju nodrošināt šim mērķim vajadzīgo finansējumu un likuma ievērošanas kontroli. Gandrīz 40% pašvaldību netiek iekārtotas individuālās profilakses lietas un izstrādātas sociālās korekcijas un sociālās palīdzības programmas, liecina 2008. gadā BTAI veiktais pētījums (http://www.bti.gov.lv/lat/apmacibas_seminari/Konferencu_materiali/?doc=1430&page).
Pašlaik, kā norāda Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētāja Ingrīda Circene, panākta vienošanos ar pašvaldībām, kas atbalsta likuma grozījumus. Likumprojekta saskaņošanas procesā ir panākta vienošanās, ka audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – uzvedības ierobežojumus – izpildi pašvaldības nodrošinās to esošā finansējuma ietvaros.
Aizliegs apmeklēt noteiktas vietas
Grozījumi Labklājības ministrijas iesniegtajā likumprojektā paredz iespēju bērnam noteikt uzvedības ierobežojumus uz laiku no 30 dienām līdz 12 mēnešiem. Bērnam varēs aizliegt apmeklēt noteiktas sabiedriskās vietas, satikties ar noteiktām personām, uzlikt par pienākumu noteiktā diennakts laikā atrasties savā dzīvesvietā, kā arī periodiski ierasties uz reģistrāciju Valsts policijā. Kā audzinoša rakstura piespiedu līdzekli bērnam varēs noteikt arī pienākumu piedalīties pašvaldības sociālās korekcijas un sociālās palīdzības programmās, turpināt pamatizglītības apguvi, kā arī ierasties uz konsultāciju pie psihologa, ārsta vai cita speciālista.
"Bērnam varēs aizliegt apmeklēt noteiktas sabiedriskās vietas, satikties ar noteiktām personām, uzlikt par pienākumu noteiktā diennakts laikā atrasties savā dzīvesvietā."
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 58. pantu pašvaldības izstrādā uzvedības speciālās korekcijas un sociālās palīdzības programmu katram bērnam, kurš vairāk nekā divas reizes izdarījis administratīvos pārkāpumus, ubago, klaiņo vai veic citas darbības, kas var novest pie prettiesiskas rīcības. Lemjot par bērna ievietošanu sociālās korekcijas iestādē, tiesām turpmāk pēc iespējas būs jāņem vērā bērna izglītības līmenis un nepieciešamība turpināt izglītību, kā arī mācību gada sākums un beigas.
Grozījumi arī precizē iesaistītās starpniekinstitūcijas un kārtību, kādā persona, kura izdarījusi nodarījumu vai pārkāpumu, noslēdz izlīgumu ar cietušo vai viņa pārstāvi.
Atturēs no atkarībām piespiedu kārtā
Likumprojekts paredz, ka tiesnesis vai administratīvā komisija varēs uzlikt bērnam par pienākumu ārstēties no alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu vai citādas atkarības arī tad, ja bērns vai viņa vecāki tam nepiekrīt.
Likuma „Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” 14. pants nosaka bērnam par pienākumu ārstēties no alkohola, narkotisko, psihotropo vai toksisko vielu vai citādas atkarības, ja tā bijusi par pamatu pārkāpuma izdarīšanai. Jāatzīmē, ka, tikai administratīvi sodot bērnu, šādu papildu piespiedu līdzekli piemērot nevar. Atkarību konstatē ārstniecības persona (narkologs vai ģimenes ārsts). Pašvaldības administratīvajai komisijai līdz lietas izskatīšanai ir tiesības pieprasīt visu objektīvai lietas izskatīšanai nepieciešamo papildinformāciju, tai skaitā uzaicināt ārstniecības iestādes pārstāvi.
VBTAI norāda, ka galvenie faktori, kas patlaban kavē kvalitatīvas palīdzības sniegšanu atkarīgajiem bērniem, ir pakalpojumu nepieejamība un nesaskaņota ārstniecības personu un policijas pārstāvju darbība. Līdz šim ārstēšanu no atkarības kavējusi nepieciešamība bērna piekrišanai to veikt, kā arī dažādu institūciju neskaidrība par savu lomu atkarību profilaksē un novēršanā, uzskata inspekcija.
"Bērnam par pienākumu varēs noteikt ārstēšanos no atkarībām arī bez viņa vai vecāku piekrišanas. "
Lai ierobežotu nepilngadīgo smēķēšanu, alkoholisko dzērienu un citu apreibinošo vielu lietošanu, kas pēdējā laikā kļūst par arvien aktuālāku problēmu, līdz izskatīšanai Saeimā ir nonākuši arī Iekšlietu ministrijas izstrādātie grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā. Tie paredz nepilngadīgo atbildību par smēķēšanu, alkoholisko dzērienu vai citu apreibinošo vielu lietošanu vai atrašanos alkoholisko dzērienu vai citu apreibinošo vielu ietekmē. Šāds normatīvo aktu papildinājums, kā uzskata likumprojekta autori, pašvaldības administratīvajai komisijai radīs plašākas tiesības vienlaikus vērtēt gan nepilngadīgā rīcību un noteikt sodu atbilstoši likumā „Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem” noteiktajam regulējumam, gan izvērtēt nepilngadīgā vecāku atbildību.
Kā jau LV.LV informējis, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas rīkotajā valsts un pašvaldības institūciju, kā arī ārstu diskusijā 2007. gada jūnijā tika nolemts piedāvāt bērnu obligātu ārstēšanu no psihotropo, narkotisko un alkoholisko vielu atkarībām pat no deviņu gadu vecuma līdzšinējo vienpadsmit gadu vietā.
Piespiedu audzinošo līdzekļu piemērošanas kārtība
Piespiedu audzinošos līdzekļus pašvaldību komisijas piemēro bērniem, kuri izdarījuši administratīvo pārkāpumu, par ko kompetentā iestāde (Valsts policija, pašvaldības policija vai jebkura cita iestāde, kuras kompetencē ir uzsākt lietvedību administratīvā pārkāpuma lietā) ir pieņēmusi lēmumu par administratīvā pārkāpuma lietas vai materiālu nosūtīšanu administratīvajai komisijai audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanai. Komisija administratīvā pārkāpuma lietu izskata un lēmumu pieņem 15 dienu laikā pēc materiālu saņemšanas. Iestādei vai amatpersonai jautājums par piespiedu rakstura audzinošu līdzekļu piemērošanu jāizvērtē īpaši rūpīgi, ņemot vērā, ka saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likumu visām darbībām attiecībā uz bērnu neatkarīgi no tā, kāda institūcija to veic, pirmkārt ir jānodrošina bērna tiesības un intereses, norāda VBTAI.
"Grozījumi APK paredz nepilngadīgo atbildību par smēķēšanu, alkoholisko dzērienu vai citu apreibinošo vielu lietošanu vai atrašanos reibumā."
Pašvaldību administratīvā komisija pašlaik spēkā esošā likuma ietvaros bērnam var piemērot šādus pamata audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus:
- izteikt brīdinājumu;
- uzlikt par pienākumu atvainoties cietušajām personām, ja tas piekrīt tikties ar vainīgo;
- nodot bērnu galvojumā vecākiem vai aizbildņiem, kā arī citām personām, iestādēm vai organizācijām;
- uzlikt par pienākumu ar savu darbu novērst radītā kaitējuma sekas;
- bērnam, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu un kuram ir ienākumi, uzlikt par pienākumu atlīdzināt nodarīto zaudējumu.
Komisijas lēmuma izpildi uzrauga pašvaldības izvēlēta iestāde sadarbībā ar bērna vecākiem, izglītības iestādēm, Valsts policiju, sabiedriskajam organizācijām un citām iestādēm. Tādējādi pašvaldība savā nolikumā paredz vai ar rīkojumu uzdod kādai municipālajai struktūrvienībai veikt konkrētas funkcijas. Kā liecina VBTAI apkopotā informācija, pašvaldības lēmuma izpildes uzraudzīšana visbiežāk deleģēta municipālajai policijai vai pašvaldības sociālajam dienestam. Diemžēl pašvaldībās bieži vien nav speciālistu, kas nodarbotos ar apreibinošo vielu atkarīgo bērnu piespiedu ārstēšanas problēmām.
Jaunās likuma normas dos iespēju saukt pie atbildības arī tos bērnus, kas nav sasnieguši kriminālatbildības vai administratīvās atbildības vecumu (līdz noziedzīga nodarījuma izdarīšanas dienai nav sasniegušas 14 gadu vecumu), kā arī ļaus piemērot dažādus ierobežojumus. Vienlaikus, kā norāda VBTAI priekšniece Laila Rieksta-Riekstiņa, tiktu novērstas sekas, ko bērnam radītu kriminālā vai administratīvā sodāmība. Daudzus audzinoša rakstura līdzekļus var piemērot pašvaldībā uz vietas, tādējādi piešķirot pašvaldībām plašu kompetenci darbā ar riska grupas bērniem, skaidro inspekcijas vadītāja.