“Tīmekļvietne www.rindapiearsta.lv ir jauns, parocīgs rīks, kurā iedzīvotājiem ir redzams gaidīšanas laiks medicīnas pakalpojumu saņemšanai, sākot no īsākās rindas uz garāko. Turklāt tas ir ērti lietojams arī mobilajās ierīcēs, ļaujot apskatīt izvēlētās ārstniecības iestādes atrašanos kartē un nospiest uz tālruņa numuru, lai uzreiz sazinātos ar reģistratūru,” informēja veselības ministre Anda Čakša.
Informāciju atjaunos reizi mēnesī
Šobrīd meklētājs atspoguļo datus par valsts apmaksāto ambulatoro pakalpojumu rindu garumu – ārstu speciālistu konsultāciju, diagnostisko izmeklējumu, dienas stacionāra un zobārstniecības, rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai. Vietnes izkārtojums ļauj ērti atlasīt nepieciešamo pakalpojumu arī pēc atrašanās vietas (Rīgas reģions, Vidzeme, Kurzeme, Zemgale, Latgale).
“Šos datus ārstniecības iestādes apkopo un nosūta Nacionālajam veselības dienestam (NVD) reizi mēnesī, tādēļ tiem ir informatīvs raksturs un ir iespējamas nobīdes no patiesā gaidīšanas laika,” atzīst veselības ministre. Aktuālo informāciju pacients var uzzināt, sazinoties ar attiecīgās ārstniecības iestādes reģistratūru.
Palīgs orientēties pakalpojumu klāstā
Neraugoties uz to, ka informācija netiek atjaunota katru dienu un neatspoguļo reālo situāciju šobrīd, jaunā tīmekļvietne var būt efektīgs palīgs orientēties valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju klāstā un īsā laikā noskaidrot, kur nepieciešamā konsultācija vai izmeklējums ir pieejams visātrāk.
Piemēram, pacientam ir nepieciešams veikt ehokardiogrāfiju. Ja vietnē “rindapiearsta.lv” atrodamā informācija liecina, ka Paula Stradiņa Klīniskajā universitātes slimnīcā šis pakalpojums 1. jūnijā bija pieejams 214 dienu laikā, situācija šobrīd diezin vai būs krasi mainījusies. Vienlaikus, meklējot attiecīgā izmeklējuma pieejamību Rīgas reģionā, mēs uzzinām, ka ehokardiogrāfiju ir iespējams veikt 37 citās ārstniecības iestādēs, desmit no tām pakalpojums ir pieejams mēneša laikā, bet Rīgas veselības centra filiālē “Imanta” rindu nav.
Pakalpojumu var saņemt jebkurā ārstniecības iestādē
Gaidīšanas laiks, lai saņemtu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, dažādās ārstniecības iestādēs var būt pat ļoti atšķirīgs.
Viens no iemesliem, kāpēc šāda situācija veidojas, ir pacientu nezināšana, ka dažādus izmeklējumus var veikt ne tikai lielākajās slimnīcās, bet arī citās, mazākās, veselības aprūpes iestādēs visā Latvijā. Ja vienā ārstniecības iestādē, lai saņemtu valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, jāgaida rindā, pacientam ir tiesības vērsties citā ārstniecības iestādē, kurā gaidīšanas rindas nav vai tā ir mazāka.
Šajā ziņā nav ģeogrāfisku vai kādu citu ierobežojumu. Vietu, kur saņemt valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu, var izvēlēties brīvi – neatkarīgi no dzīvesvietas vai ģimenes ārsta prakses atrašanās vietas. Arī gadījumā, ja ārsta izsniegtajā nosūtījumā ir norādīta konkrēta ārstniecības iestāde pakalpojuma saņemšanai, ar šo nosūtījumu var droši doties uz jebkuru citu medicīnas iestādi, kura piedāvā vajadzīgo izmeklējumu vai manipulāciju par valsts budžeta līdzekļiem. Sīkāks izklāsts LV portāla skaidrojumā “Nosūtījums uz izmeklējumu – ko der zināt?”.
Svarīgi atzīmēt, ka valsts apmaksātus pakalpojumus sniedz tikai tās ārstniecības iestādes, kuras ir noslēgušas līgumu ar Nacionālo veselības dienestu. Tīmekļvietnē “rindapiearsta.lv” ir apkopota informācija tikai par tām iestādēm, kas sniedz valsts apmaksātos veselības aprūpes pakalpojumus.
Iedzīvotājus aicina ziņot par nepilnībām
NVD direktores vietnieks veselības aprūpes administrēšanas jautājumos Edgars Labsvīrs vērš uzmanību, ka meklētājs vēl darbojas testa režīmā. Tāpēc iedzīvotāji ir aicināti ziņot par pamanītajām kļūdām, rakstot uz e-pasta adresi info@vmnvd.gov.lv vai zvanot uz bezmaksas informatīvo tālruni 80001234. Piemēram, NVD ļoti noderīga būs informācija par gadījumiem, kad ārstniecības iestāde nav sniegusi meklētājā uzrādīto pakalpojumu kā valsts apmaksātu vai pakalpojuma saņemšanas gaidīšanas laiks ļoti būtiski atšķīries no uzrādītā.