NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Juris Kaža
neatkarīgais žurnālists
17. janvārī, 2017
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: E-pakalpojumi
3
5
3
5

Ar kādām lietotnēm komplektēt jaunu viedtelefonu

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Mobilajās lietotnēs Latvijā visizplatītākie ir video, čatošanas un sociālo tīklu rīki.

FOTO: Freepik

Ir pienācis laiks, kad no lielajiem mobilo sakaru operatoriem un mobilo ierīču tirgotājiem var nopirkt gandrīz tikai un vienīgi t.s. viedtelefonus. Faktiski tie ir internetam pastāvīgi pieslēgti kabatas datori ar telefona pamatfunkciju – balss zvanu. Līdz ar to pats galvenais, pērkot un lietojot šādu telefonu, ir iespējas izmantot dažādas lietotnes (apps), kas piedāvā informatīvu vai izklaidējošu saturu. Tātad nav mazsvarīgi, ar kādām lietotnēm komplektēt jaunu viedtelefonu savām vajadzībām.
īsumā
  • Latvijā var nopirkt gandrīz tikai un vienīgi viedtelefonus, kas tālāk pašam ir jākomplektē ar lietotnēm.
  • Visu lielo Latvijas operatoru lietotņu topā ir čatošanas un sociālo tīklu rīki.
  • Vairāki rīki ļauj "bez maksas" zvanīt pa visu pasauli, izmantojot mobilo internetu.
  • Operatori pēc klientu vajadzībām palīdz atrast un ierīkot populārākās lietotnes.
  • Bite paredz vairāku lietotņu izmantošanu, netērējot datu apjomu, citiem ir neierobežoti vai jaudīgi datu plāni.

"Vecmāmiņas telefonus", ar kuriem var tikai zvanīt un sūtīt īsziņas, var nopirkt pēc pieprasījuma. Tie parasti nav izlikti apskatei plašajā skārienjutīgo dažādu ražotāju viedierīču klāstā tirdzniecības vietās vai operatoru mājaslapās.

Atgriežoties ikdienas rutīnā pēc gadumijas, Latvijas iedzīvotāji sāk lietot svētkos dāvinātos vai dažādās akcijās nopirktos jaunos viedtelefonus un pārskatīt savu telefonu komplektāciju ar lietotnēm. Mobilo sakaru operatori – Latvijas Mobilais Telefons (LMT), Tele2 un Bite – ir ļoti piesardzīgi atklāt konkrētus datus par savu abonentu lietotņu izmantošanas paradumiem, taču labprāt sniedz vispārīgu informāciju un padomus, kā savām vajadzībām komplektēt jaunu viedtelefonu.

Mobilie rīki – no Android vai Apple iOS

Jāpiebilst, ka mobilās lietotnes pieder divām "ģimenēm": tās, kas darbojas ar operētājsistēmu Android, kuru izmanto vairāki telefonu ražotāji – Samsung, Sony, Huawei un citi, un Apple mobilām ierīcēm paredzētais iOS, kas darbojas tikai ar iPhone telefoniem un iPad planšetēm. Lietotnes – īpaši klientu vispieprasītākās – tiek rakstītas abām sistēmām un lielākoties funkcionāli neatšķiras abās vidēs. 2007. gadā tirgū ienākušajam iPhone kā pirmajam skārienjutīgajam viedtelefonam šogad aprit desmit gadu, un tas ir kļuvis daudz jaudīgāks un iedvesmojis desmitiem, ja ne simtiem citu līdzīgu ierīču.

"Klientiem parasti iesakām lietotnes atkarībā no viņu vajadzībām, dzīves stila, interesēm utt.," informē LMT sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Valdis Jalinskis. Viņš uzsver, ka LMT nekontrolē, kādas lietotnes visvairāk izmanto operatora tīklā, taču atklāj, kuras lietotnes pēdējā pusgadā visvairāk uzstādītas LMT klientu apkalpošanas centros.

Pirmajā vietā ir video skatīšanās lietotne LMT Straume, kur tiešraidē un arhīvā var skatīties dažādas sporta sacīkstes un sabiedriskus pasākumus. Tai seko starptautiski pazīstamā lietotne WhatsApp, kas izmanto mobilo internetu vai WiFi pieslēgumu tiešai sarakstei jeb čatošanai starp mobilo sakaru lietotājiem visā pasaulē. Ar WhatsApp arī var veikt "bezmaksas" sarunas – arī teju pa visu pasauli, kas var likties paradoksāli, jo operatoriem par šīm sarunām nemaksā. Tomēr visi Latvijas operatori jau ilgāku laiku piedāvā neierobežotas sarunas par fiksētu maksu, tādēļ par WhatsApp un līdzīgām lietotnēm nevar īsti teikt, ka tās ir bezmaksas.  

Piedāvājumā mijas starptautiskas un Latvijas lietotnes

Vēl LMT ierīkoto lietotņu topā ir sociālais tīkls Facebook, arī Draugiem.lv un e-pasti inbox.lv un gmail, tāpat Viber, kas ir WhatsApp līdzīgs saziņas rīks, un "bezmaksas" zvanu risinājums Skype. Topā arī iekļaujas fotogrāfiju dalīšanās un izrādīšanas lietotne Instagram un navigācijas lietotne Waze.

Otra lielā operatora Tele2 komercdirektors Raivo Rosts vēsta, ka "Tele2 paši datus par populārākajām aplikācijām no klientiem neapkopo, bet, izmantojot dažādus analītikas portālus, redzam, ka arī 2016. gadā vispopulārākās ir sociālo tīklu un video satura aplikācijas (alfabētiskā secībā): Facebook, Instagram, Messenger, Twitter, Viber, Whatsapp un Youtube". Kā zināms, Messenger ir ar Facebook saistīta tiešas sarakstes lietotne, Twitter – īso vēstījumu un rakstisku "sarunu" platforma.

Bites mārketinga nodaļas vadītāja Diāna Šmite norāda, ka operators vairākas lietotnes piedāvā izmantot, netērējot datu pārraides jaudu, kas, visticamāk, arī atspoguļo šo rīku popularitāti. "Noteikti varu teikt, ka tās, kas tiek iekļautas mūsu piedāvājumā, tiek ļoti aktīvi lietotas (Facebook, WhatsApp, Draugiem.lv, Delfi, Waze, Twitter). Mūsu piedāvājumā šīs aplikācijas var lietot, netērējot tarifu plānā iekļauto internetu. Šādā veidā ik mēnesi klientiem atdodam ap 30 terabaitu (TB) datu."

Lieto rīku labāko lietotņu atlasei

D. Šmite informēja, ka Bite, aprīkojot jauna klienta telefonu vai esoša klienta jaunu telefonu, izmanto savu aplikāciju AppZinis, ar kuru var komplektēt telefonu pēc klienta vēlēšanās, izmantojot ekspertu izvēlēto labāko lietotņu sarakstu. Kā skaidro D. Šmite, AppZinis "ir aplikācija, kas ļauj mūsu salona konsultantam kopā ar klientu uzreiz atzīmēt vēlamās aplikācijas un lejupielādēt telefonā. Tas nozīmē, ka nav katru reizi jāiet caur meklētāju, jāmeklē katra aplikācija atsevišķi un jāveic lejupielādes process. Viss notiek kompakti, izvēloties vēlamās kategorijas, tiek atzīmētas kārotās aplikācijas un vien ar pāris klikšķu palīdzību tās jau lejupielādējas telefonā".

Visu operatoru pārstāvji norāda, ka lietotnes var atrast dažādiem mobilās ierīces lietošanas veidiem – pasīvai informācijas iegūšanai, kam der ziņu, laika apstākļu, biržas kursu u.tml. rīki, kā arī aktīvai darbībai interneta pasaulē – iespējai diskutēt, izvietot fotogrāfijas un video, kā arī iepirkties vai veidot jaunas draudzības caur dažādām "randiņu" lietotnēm.

Mobilie rīki arī var dot padomus un būt sava veida "pavadoņi" darbībām reālā dzīvē. "Ērtākai ikdienai savukārt noderēs dažādi plānotāji, navigācijas programmas. Ja esat aktīva dzīvesveida piekritējs, tad iespējams lejupielādēt dažādas treniņprogrammu aplikācijas, ikdienas aktivitātes līmeņa mērītājus un daudzas citas programmas," norāda Tele2 pārstāvis R. Rosts.

Ņemot vērā mobilo lietotņu milzīgo dažādību un plašo piedāvājumu par mērenām cenām (parasti zem 10 eiro gan Apple, gan Google/Android veikalos), ir skaidrs, ka gan Latvijā, gan pasaulē tas, ko saucam par mobilo telefonu, faktiski ir ikdienas darba, izklaides un informācijas palīgs, ar kuru laiku pa laikam arī varam piezvanīt draugiem.

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI