E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 35527
Lasīšanai: 3 minūtes

Patērētāja tiesības, ja preci, kas nodota garantijas remontam, nav iespējams salabot

J
jautā:
20. februārī, 2025
Patrīcija

Labdien! Nodevu preci garantijas remontam un pēc vairāku mēnešu vilcināšanās saņēmu atbildi, ka preci nav iespējams salabot vai samainīt pret jaunu, jo tā vairs netiek ražota. Pakalpojuma sniedzējs piedāvāja atmaksāt 63 eiro no 255 eiro vērtas preces. Uz ziņu, ka vēlos saņemt atpakaļ savu bojāto preci, es saņēmu atbildi, ka tā ir utilizēta. Vai pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs utilizēt preci bez manas piekrišanas? Vai viņi ir tiesīgi atmaksāt man tikai 1/5 no summas, ko esmu samaksājusi par preci, pamatojoties uz nolietojuma %? 

A
atbild:
27. martā, 2025
Vēršam uzmanību, ka šajā atbildē sniegtā tiesību normu interpretācija ir informatīva.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) norāda, ka saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu pārdevējs var atteikties novērst preces neatbilstību līguma noteikumiem vai apmainīt preci, ja tas nav iespējams vai radītu pārdevējam nesamērīgas izmaksas, bet pārdevējam nav tiesību bez patērētāja piekrišanas preci utilizēt vai veikt kādas citas darbības. 

Ja pārdevējs nevar novērst preces neatbilstību, tad patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai pārdevējs samērīgi samazina preces cenu vai atceļ līgumu un atmaksā par preci samaksāto naudu. Bet, samazinot cenu vai atceļot līgumu un atmaksājot patērētājam par preci samaksāto naudu, var tikt ņemts vērā preces nolietojums vai labums, ko patērētājs guvis, lietojot preci, un par ko līgumslēdzējas puses ir vienojušās.  

PTAC norāda, ka normatīvie akti nenosaka metodiku, pēc kādas tiek aprēķināts nolietojums vai labums, ko patērētājs ir guvis. Komersanti piedāvā risinājumu atbilstoši iekšēji izstrādātai kārtībai, visbiežāk ņemot vērā laiku no preces iegādes dienas. Ja līgums tiek lauzts un par preci tiek atmaksāta summa, par ko puses vienojušās, tad parasti prece tiek nodota pārdevējam. Turpmāk pārdevējs pats lemj, ko ar šādu preci iesākt, piemēram, vai to utilizēt. 

Minēto tiesību izmantošana neizslēdz patērētāja tiesības pieprasīt zaudējuma atlīdzību, ko strīda gadījumā var vērtēt tiesa.  

Ja precei atklājas defekts, tad patērētājam vispirms rakstveidā jāvēršas pie komersanta, lai vienotos par risinājumu izlīguma ceļā. Ja patērētājam ir pamats nepiekrist pārdevēja piedāvājumam, tad patērētājs var lūgt palīdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centram, iesniedzot oficiālu iesniegumu par strīdu. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas