E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 27236
Lasīšanai: 4 minūtes
5
5

Kas sedz darbinieku izdevumus par tualetes apmeklējumu

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
04. septembrī, 2022
Santa

Labdien! Vai tas ir likumīgi, ka Rīgas Centrāltirgū pēc administrācijas lēmuma visas tualetes ir par maksu un tur strādājošajiem pārdevējiem nav citu iespēju darba laikā apmeklēt tualeti kā tikai par maksu? Vai darbiniekam ir pienākums segt šāda veida izdevumus?

A
atbild:
19. septembrī, 2022
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Gita Oškāja, LBAS priekšsēdētāja vietniece

Saskaņā ar darba tiesiskās attiecības un darba aizsardzību regulējošo normatīvo aktu prasībām darba devējam jānodrošina saviem darbiniekiem veselībai droši, nekaitīgi un piemēroti darba apstākļi. Darba apstākļi ietver arī sakārtotas vides nodrošināšanu sanitārā mezgla (tualetes) telpā.

Viens no svarīgākajiem normatīvajiem aktiem, kas darba aizsardzības jomā regulē nodarbināto drošības un veselības prasības darbavietā, ir Ministru kabineta 2009. gada 28. aprīļa noteikumi Nr. 359 “Darba aizsardzības prasības darba vietās” (turpmāk – noteikumi Nr. 359).

Noteikumi Nr. 359 nosaka šādas prasības izlietņu un tualetes telpu ierīkošanai:

  • tualešu un izlietņu skaits ir pietiekams, ņemot vērā nodarbināto skaitu. Attiecīgajās telpās ir nepieciešamie personīgās higiēnas līdzekļi (tualetes papīrs, ziepes, dvieļi vai roku nosusināšanas ierīces) (Noteikumu Nr. 359 27.7. apakšpunkts);
  • tualetes un izlietnes ir ierīkotas tuvu darba un atpūtas telpām, ģērbtuvēm un dušas telpām (Noteikumu Nr. 359 27.8. apakšpunkts);
  • tualetēs ir ierīkota ventilācija un nodrošināta tās darbība (Noteikumu Nr. 359 27.9. apakšpunkts);
  • ir atsevišķas vīriešu un sieviešu tualetes vai nodrošināta to atsevišķa lietošana, kā arī, ja nepieciešams, ierīkota atsevišķa kabīne invalīdiem (Noteikumu Nr. 359 27.9. apakšpunkts).

Papildus noteikumu Nr. 359 30.6. apakšpunktā ir noteikts, ka nodarbināto drošībai un veselības aizsardzībai darba vietās darba devējs nodrošina darba vietu iekārtošanu (īpaši attiecībā uz durvīm, kāpnēm, evakuācijas ceļiem un izejām, ģērbtuvēm, dušām, izlietnēm, tualetēm, atpūtas telpām) tā, lai tajās, ja nepieciešams, būtu iespējams nodarbināt personas ar īpašām vajadzībām (invalīdus).

Darba likuma 76. pantā ir noteikts, ka darba devējam ir pienākums atlīdzināt tos darbinieka izdevumus, kuri atbilstoši darba līguma noteikumiem nepieciešami darba veikšanai, bet Darba aizsardzības likuma 5. panta trešajā daļā ir noteikts, ka ar darba aizsardzību saistītos izdevumus sedz darba devējs.

No iepriekš minētā izriet, ka darba devējam ir pienākums nodrošināt darbiniekiem iespēju izmantot tualeti, turklāt – bez maksas. Darbiniekiem nav pienākuma pašiem segt šāda veida izdevumus.

Ja darba devējam nav savas tualetes, kuras var izmantot darbinieki, tad viņam ir jānodrošina, ka darbiniekiem ir tiesības bez maksas apmeklēt Rīgas Centrāltirgus tualetes, vai arī darba devējam ir jāatlīdzina darbiniekiem izdevumi, kas saistīti ar maksas tualešu apmeklēšanu. Savukārt darbiniekiem vērts zināt, ka pēc viņu pieprasījuma darba devējam ir pienākums izmaksāt paredzamajiem izdevumiem atbilstošu avansu.

Arodbiedrība ir darbinieku darba tiesību un interešu aizstāve un pārstāve. Darbiniekiem ir tiesības iestāties arodbiedrībā, kas ne tikai sniegs bezmaksas konsultācijas darba tiesībās, bet arī palīdzēs risināt strīdus ar darba devējiem. Plašāk par darbinieku aizsardzību un iespēju iestāties arodbiedrībā var uzzināt, sazinoties ar Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību: www.arodbiedribas.lv.

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 259 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas