E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 26761
Lasīšanai: 8 minūtes

Kas nosaka aprūpētāja attiecības ar klientiem un darba devēju

J
jautā:
10. jūlijā, 2022
Ilona

Labdien. Strādāju vienā no SIA, kas sniedz mājas aprūpes pakalpojumu Rīgas Sociālā dienesta klientiem. SIA, kur strādāju, maksā 3,50–4,50 eiro stundā bruto, nav veselības apdrošināšanas, nav piemaksas par pieredzi vai izglītību, prēmijas, kā arī neapmaksā sabiedrisko transportu, braucienu pie klienta vai uz sociālo dienestu, lai kārtotu klientam sociālo statusu. Klients dzīvo viens, ratiņkrēslā, patīk iedzert un pārsvarā ēd no bezmaksas virtuves. Dažas reizes jūnijā informēju SIA, ka klientam nav ko ēst, dzīvo pusbadā, biju veikalā divas reizes mēnesī, kad klients iedeva 5 eiro. Mainīju gultas veļu, mazgāju dzīvokli un vannas istabu. Jūnijā sākumā nokārtoju sociālo statusu, diemžēl pēc statusa piešķiršanas nebija ievadīti dati, un klients nesaņem ēdienu no bezmaksas virtuves, gāju jūnija vidū sociālajā dienestā skaidrot. Vienlaikus saņēmu izziņu, ka klientam piešķirts trūcīgā statuss, kur parakstījos par saņemšanu, atdevu klientam un paskaidroju iemeslu. Klients bija dusmīgs. Pēc tam Līgo svētki, bezmaksas virtuve nestrādāja. Pēc svētkiem nokārtoju, lai uz mājām atvestu Eiropas bezmaksas pakas. Klients jūnijā beigās rakstiski sūdzējās, ka aprūpētāja neapmeklēja vairāk nekā mēnesi, nebija sniegts mājas aprūpes pakalpojums. Uzreiz pēc klienta sūdzības SIA pieprasīja skaidrojumu par vizītēm, klienta pārtiku ar stingriem vārdiem: “Pierādi vizītes!” Aprūpētāja skaidrojumi nav ņemti vērā, jo klientam vienmēr ir taisnība. Klientam jāēd, pat ja klientam patīk iedzert. Jautājumi: 1) Vai aprūpētājai ir pienākums nodrošināt klientu ar pārtiku par savu naudu, ja klientam nav naudas, virtuves piederumu? No aprūpētājas likumīgi lūgt pierādīt savas vizītes pie klienta? Ne amata apraksta, ne darba līguma, ne tādas vienošanās ar SIA nav. 2) Kā var pierādīt vizītes, ja klients dzīvo viens un uz aprūpētāja atskaites parakstās reizi mēnesī? 3) Vai pierādījumam var veikt pie klienta audio un video ierakstu vizītes laikā un tas nebūs pārkāpums? 4)  Ja nav pierādījumu no aprūpētāja puses, SIA var neapmaksāt un atbrīvot no darba? Vēlams, lai atbildi sniegtu darbinieki no darba inspekcijas un Rīgas Sociālā dienesta.

A
atbild:
20. jūlijā, 2022
Rīgas dome
Lita Brice, Labklājības departamenta direktora biroja Klientu servisa nodaļas vadītāja
Rīgas dome
Liene Červinska, Sociālā dienesta Sociālā darba nodaļas vecākā sociālā darbiniece sociālā darba jomā

Rīgas domes Labklājības departamenta direktora biroja Klientu servisa nodaļas vadītāja Lita Brice un Rīgas Sociālā dienesta Sociālā darba nodaļas vecākā sociālā darbiniece sociālā darba jomā Liene Červinska secīgi sniedz atbildes uz jūsu jautājumiem.

1) Vai aprūpētājai ir pienākums nodrošināt klientu ar pārtiku par savu naudu, ja klientam nav naudas, virtuves piederumu? Nē, nav. Aprūpētājam par klienta sociālo situāciju, tās izmaiņām ir jāziņo savam darba devējam – aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam (ar kuru Rīgas Sociālajam dienestam (turpmāk –RSD) ir noslēgts līgums), kas savukārt informē RSD par izmaiņām klienta sociālajā situācijā, apstākļiem, kas traucē/apgrūtina kvalitatīvi veikt klienta aprūpi, un RSD jau tālāk iesaistās situācijas risināšanā. Lai saprastu, kā būtu risināms šāds sociālais gadījums, būtu jāzina personas dati, lai izvērtētu situāciju, jo nevar viennozīmīgi pieņemt, ka klientam nav naudas – varbūt nauda ir, bet viņš to izlieto, piemēram, alkoholam, nevis pārtikai.

2) Vai no aprūpētājas likumīgi lūgt pierādīt savas vizītes pie klienta? Aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējam par pakalpojuma sniegšanu ir jāsagatavo aprūpes darbu izpildes apliecinājumi. Tās var būt darba laika uzskaites lapas, elektroniski aprūpes darbu izpildes uzskaites apliecinājumi u. tml. Kāda būs aprūpes darbu izpildes apliecinājuma forma, nosaka pakalpojuma sniedzējs un par to informē savu darbinieku – aprūpētāju: kādi dokumenti ir jāaizpilda un jāiesniedz, lai atskaitītos un apliecinātu savu paveikto darbu. No jūsu izklāsta saprotams, ka jautājums ir par to – vai pakalpojuma sniedzējs (darba devējs) var lūgt darbiniekam (aprūpētājam) pierādīt, ka ir bijis vizītē. Tā noteikti ir konkrētā darba devēja iekšējā kārtība, kurā ir atrunāts tas, kas notiek gadījumos, kad ir konfliktsituācijas, kurās klients teic, ka aprūpētājs nav bijis, bet patiesībā darbi ir veikti. Ja tādas kārtības nav, aprūpētājam ir tiesības katru dienu lūgt klientam apliecināt ar parakstu uz aprūpes plāna vai kaut vai paša veidotas parakstu lapas vizītes norisi.

3) Par jūsu informācijā norādīto, ka ne amata apraksta, ne darba līguma, ne tādas vienošanās ar SIA nav. RSD ir noslēgta vispārīgā vienošanās ar 8 aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējiem. Aprūpētāja savstarpējās darba tiesiskās attiecības – darba līguma slēgšana ar aprūpes mājās pakalpojuma sniedzēju – neietilpst RSD kompetencē. Aprūpētāja strādā bez darba līguma? Kāpēc? Tā ir katra cilvēka atbildība strādāt oficiāli, ar darba līgumu. Labklājības departamenta rīcībā nav informācijas, ka kāds no aprūpes pakalpojuma sniedzējiem nodarbinātu cilvēkus bez darba līgumiem.

4) Kā var pierādīt vizītes, ja klients dzīvo viens un aprūpētāja atskaitēs parakstās reizi mēnesī? Pats aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs izstrādā noteikumus par to, kādi dokumenti un kas aprūpētājam ir jāiesniedz, lai apliecinātu savu paveikto aprūpes darbu. Aprūpētājam nav jāizdomā, kādi būs viņa darba izpildes apliecinājumi, to nosaka pakalpojuma sniedzējs. Par to jau norādīts, atbildot uz jūsu 2. jautājumu.

5) Vai pierādījumam var veikt pie klienta audio un video ierakstu vizītes laikā, un vai nebūs pārkāpums? Ja jā, tad jāveic audio un video ik dienu vai ik nedēļu? Kam jānodrošina (ar labu telefonu, atmiņas kartēm) – SIA vai aprūpētājai tas jāgādā par savu naudu? Aprūpētājam ir jāsagatavo tādi darba izpildes apliecinājumi, kurus ir izstrādājis viņa darba devējs – aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs. Ierakstu veidošana nav pienākums nevienai no pusēm. Jebkurā gadījumā ir jāievēro personas datu aizsardzības principi un visām iesaistītajām pusēm ir jābūt informētām par ierakstu veikšanu. Pašvaldība šādus pakalpojumus neapmaksā.

6) Ja nav pierādījumu no aprūpētāja puses, vai SIA var nesamaksāt un atbrīvot no darba?  Kā jau minēts, aprūpētājam ir jāsagatavo tādi darba izpildes apliecinājumi, kurus ir izstrādājis viņa darba devējs – aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs. Tās arī ir darba devēja un darba ņēmēja attiecības. Ja persona tiks nepamatoti atbrīvota – par to var ziņot Valsts darba inspekcijā.

Kā jau norādījušas Rīgas sociālās jomas speciālistes, par darba tiesisko attiecību pārkāpumiem jūs varat ziņot Valsts darba inspekcijai. Darbinieka tiesības un pienākumus reglamentē Darba likums. VDI konsultācijas darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumos iespējams saņemt pa konsultatīvo tālruni 67186522; e-pasts: vdi@vdi.gov.lv

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU