E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 25433
Lasīšanai: 4 minūtes
1
1

Izglītības iestādes vadītājs nodrošina speciālo vajadzību izvērtēšanu

Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
02. februārī, 2022
Helmuts

Bērna obligātā novērtēšana pirmsskolā un pirmsskolas logopēda darbs Ministru kabineta (MK) noteikumi Nr. 453 šobrīd paredz izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanu, kuru veic skolotājs, taču logopēda primārais darbs, uzsākot jaunu semestri, ir novērtēt izglītojamā runu, valodu un komunikācijas prasmes. Rezultātā rodas situācija, kad logopēds savu darbu jau ir izdarījis un novērtējis izglītojamā runas, valodas un komunikācijas prasmes. Septembra/oktobra beigās logopēds jau skaidri redz, cik izglītojamo var iekļaut korekcijas nodarbībās, atbilstoši slodzei, balsoties uz saviem runas, valodas un komunikācijas prasmes novērtēšanas datiem. Vai ir iespējams uzlabot speciālo vajadzību izvērtēšanu, jau laikus iekļaujot gan logopēda, gan speciālā pedagoga piesaisti? Nosaukums “izglītojamā speciālo vajadzību izvērtēšana…” liek domāt, ka jau pašā izvērtēšanas sākumā piedalās atbalsta speciālisti, bet, caurskatot dokumentu, šķiet, ka logopēds un speciālais pedagogs gaida, kad skolotājs būs veicis izvērtējumu. Vai ministrija saprot, ko logopēds dara, uzsākot semestri un kā tas iet kopā ar konkrēto MK noteikumu Nr. 453?

A
atbild:
09. februārī, 2022

Ministru kabineta noteikumi Nr. 453  “Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs” ir saskaņoti ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 556 “Prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamos ar speciālām vajadzībām”. Minēto MK noteikumu Nr. 556  7.  punkts noteic, ka izglītības iestādes vadītājs apstiprina izglītojamo speciālo vajadzību noteikšanas kārtību, kā arī individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādes un īstenošanas kārtību, nosakot katras plāna īstenošanā iesaistītās personas pienākumus un atbildību un par plāna īstenošanu atbildīgo pedagogu.

Līdz ar to katra izglītības iestāde pati nosaka kārtību, kādā veidā notiek speciālo vajadzību izvērtēšana un kādi pienākumi tās laikā ir katram pedagogam. Atbilstoši Izglītības likuma 30. panta regulējumam izglītības iestādes vadītājs katram bērnam, kas uzsāk obligāto izglītību pirmsskolas izglītības programmā, nodrošina speciālo vajadzību izvērtēšanu, ievērojot Ministru kabineta noteikto izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodiku. Tātad atbildība par speciālo vajadzību izvērtēšanas norisi ir izglītības iestādes vadītājam, un liela nozīme ir tam, kā vadītājs organizē šo darbu.

 

MK noteikumi Nr. 453 “Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs” ir pagaidu kārtība un būs spēkā līdz 2023. gada beigām. Darba grupa strādā pie jaunas pirmskolas vecuma bērnu attīstības skrīninga metodes (SM) izstrādes, kas būs paredzēta 1,5–6 gadus vecu bērnu speciālo vajadzību izvērtēšanai pirmsskolas izglītības iestādēs un ģimenes ārstu praksēs. Nākamajā gadā ir plānoti pedagogu kursi, kā arī atbalsta materiālu izveide.

 

Šā gada 28. janvārī Pārresoru koordinācijas centrs sadarbībā ar Pašvaldību savienību organizēja semināru par šīs jaunās metodikas izstrādes jautājumiem. Semināra ieraksts un prezentācijas pieejamas Pašvaldību savienības tīmekļa vietnes adresē https://www.lps.lv/lv/tiesraides-videoarhivs/videoarhivs/772-seminars-par-bernu-agrinas-attistibas-skrininga-izstradi-un-pilotu. Aicinām sekot aktuālajai informācijai par turpmāko šīs metodikas izveidi!

 

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 253 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas