VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
05. jūnijā, 2025
Lasīšanai: 13 minūtes
RUBRIKA: Viedoklis
TĒMA: Izglītība
3
3

Kas ir Eiropas skolu sadarbības tīkls “eTwinning”, un kādas iespējas tas paver pedagogiem – projektu piemēri Latvijā

Publicitātes foto

Latvijas izglītības sistēmas pamatā ir skaidrs mērķis: dot iespēju ikvienam jaunietim kļūt par mērķtiecīgu un spējīgu savas nākotnes veidotāju. Līdztekus zināšanu un prasmju apguvei mēs vēlamies, lai jaunieši būtu empātiskas un pārliecinātas personības, kas apzināti piedalās sabiedriskajā dzīvē, sadarbojas ar citiem un lepojas ar piederību Latvijai. Lai sasniegtu šo mērķi, izglītības sistēmai jānodrošina padziļinātas zināšanas, iespēja attīstīt dzīvei būtiskas prasmes un uz nākotni vērstu domāšanu. Savukārt mācīšanās procesā nozīmīga ir skolotāja lomas maiņa –, nevis sniedzot skolēniem gatavas atbildes, bet vairāk ļaujot viņiem pie tām nonākt pašiem, piedāvājot uzdevumus, kas rosina skaidrot, pretstatīt, vispārināt un sarunāties. Citiem vārdiem sakot, – mācīties iedziļinoties. Svarīga loma konkrētās misijas īstenošanā ir Eiropas skolu sadarbības tīklam eTwinning.

UZZIŅAI

 

Par eTwinning

eTwinning ir Eiropas Savienības programmas izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomā “Erasmus+” aktivitāte, kura tiek īstenota, izmantojot projektu kā mācību metodi un nodrošinot kompetenču pieeju izglītībā, veicina pedagogu profesionālo pilnveidi IKT, metodikas un valodu jomā. Reģistrējoties eTwinning, skolotāji var īstenot projektus vietējā un Eiropas mērogā, izmantot bezmaksas tiešsaistes partneru atrašanas, sadarbības un projekta norises atainošanas rīkus, kā arī piedalīties vietējā un starptautiskā mēroga pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos gan tiešsaistē, gan klātienē. Pašlaik eTwinning reģistrējušies aptuveni viens miljons skolotāju, no kuriem vairāk nekā 4500 ir Latvijas pedagogu. Informācija par eTwinning pasākumiem pieejama šeit.

 

Uzņēmīgiem pedagogiem ir nepieciešama kopiena

eTwinning ir Eiropas Savienības programmas izglītības un mācību, jaunatnes un sporta jomā “Erasmus+” aktivitāte, kas bezmaksas tiešsaistes platformā apvieno vairāk nekā miljons pedagogu no 46 valstīm un teritorijām. Šajā aktivitātē divām un vairāk izglītības iestādēm ir izdevība sadarboties un īstenot kopīgu projektu mācību stundu laikā, atrodoties katrai savā valstī. Skolotāji kopā ar skolēniem izvēlas tēmas, nosaka projekta ilgumu, apzina sev pieejamos resursus un seko līdzi plāna izpildei.

Nodrošinot sadarbību starp pedagogiem un skolēniem visā Eiropā un ārpus tās, eTwinning mērķis ir veicināt radošumu, inovatīvu mācību procesu un bērnu, jauniešu līdzdalību. Tā ir iespēja skolotājiem mācību stundas padarīt saistošākas un radošākas, kā arī mudināt audzēkņus jēgpilni izmantot tehnoloģijas, apgūt svešvalodas un mācīties sadarboties ar cilvēkiem, kam ir atšķirīga pārliecība un attieksme. Turklāt eTwinning ne vien palīdz iedvesmoties jaunām idejām, kā skolēnus mācīt, bet arī veicina pedagogu profesionālo pilnveidi, īpaši informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā.

Projekti bagātina mācību darbu ikdienā un jau agrīnā vecumā veido pamatus aktīvai pilsoniskajai līdzdalībai.

Lai veicinātu jauniešu līderību, Latvijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests mērķtiecīgi paplašina savu darbību, pedagogu profesionālās pilnveides pasākumos iekļaujot skolēnus. Tagad arī pamatskolas audzēkņi rada eTwinning projektu idejas, savukārt skolotāji šīs iniciatīvas atbalsta.

Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA), kuras paspārnē atrodas Latvijas eTwinning Nacionālais atbalsta dienests, iedrošina pedagogus integrēt formālajā izglītībā neformālās izglītības metodes.

Attiecīgā pieeja var palīdzēt bērniem un jauniešiem veiksmīgāk sasaistīt zināšanas ar reālo dzīvi un sasniegt kā mācību, tā sociālos mērķus.

eTwinning aktivitātē skolotāji apgūst gan zināšanas mācību satura integrācijai, gan inovatīvas, uz bērnu centrētas metodes. Arī skolēnu pašpārvaldēm tiek nodrošināti resursi, lai mudinātu tās uzņemties atbildību un veidot pašiem savu skolas vidi.

Pirmsskolas kā pārmaiņu virzītāji

Lai gan Latvijā ir salīdzinoši neliels iedzīvotāju skaits, mēs eTwinning kopienā darbojamies ļoti aktīvi – esam viena no Eiropas valstīm ar lielāko eTwinning dalībnieku skaitu uz katru iedzīvotāju. Turklāt, kas varētu šķist negaidīti, gandrīz puse no vairāk nekā 5000 eTwinning projektu pēdējo 20 gadu laikā nākuši tieši no pirmsskolām un sākumskolām.

Varētu pieņemt, ka eTwinning galvenokārt iesaistās vidējās izglītības iestādes, kur svešvalodu un digitālās prasmes ir augstākā līmenī.

Tomēr Latvijā tieši pirmsskolas vecuma bērni un sākumskolas skolēni ir pārmaiņu līderi. Pirmsskolu projektu ir ne vien daudz, bet tie ir arī ļoti kvalitatīvi.

Daudzi no tiem saņēmuši atzinību gan nacionālajā, gan Eiropas līmenī, apliecinot mūsu pedagogu ieguldījumu un bērnu potenciālu.

Nenoliedzami, eTwinning Nacionālais atbalsta dienests iegulda nozīmīgus resursus pedagoģiskajā un tehniskajā atbalstā skolotājiem. Mēs piedāvājam dažādus profesionālās pilnveides formātus – kā tiešsaistē, tā klātienē –, kā arī praktiskos rīkus, pamācības un atbalsta tīklus, piemēram, vēstnieku un mentoru komandu. Visaptverošais atbalsts ir veicinājis plaukstošu eTwinning kopienu, kurā skolotāji jūtas novērtēti, motivēti un vēlas sadarboties.

Ņemot vērā pirmsskolas izglītības specifiskās vajadzības, jau četrus gadus pēc kārtas īstenojam mērķtiecīgas kampaņas, vēršot uzmanību tādām tēmām kā patstāvības veidošana, emocionālā regulācija, pamata lasīšanas un rakstītprasmes, runas prasmes un aktīva līdzdalība. Ar 17 pasākumiem un gandrīz 4700 dalībnieku kampaņās teorija tiek apvienota ar praktiskajiem rīkiem, lai pedagogi varētu droši uzsākt projektus – no plānošanas un projektu partneru meklēšanas līdz īstenošanai un izvērtējumam.

Skolotāji un skolēni savu eTwinning ceļojumu nereti sāk ar nelieliem nacionālā līmeņa projektiem un pakāpeniski iesaistās plašākā starptautiskajā sadarbībā. Pedagogu iesaiste ir brīvprātīga – bez papildu finansējuma vai ārējās motivācijas. Skolotāji šos projektus redz kā nozīmīgu ieguldījumu gan savā, gan bērnu un skolēnu izaugsmē, tāpēc strādā ar patiesu aizrautību, ieguldot papildu laiku un darbu. Kaut arī projektu metode ir daļa no pamata un vispārējās izglītības standartiem, eTwinning sniedz iespēju to izmantot arī pirmsskolā. Tādējādi bērni jau mazotnē mācās sadarboties, domāt radoši un pielietot iegūtās zināšanas dzīvē. Daži projekti kļūst par “Erasmus+” programmas iniciatīvām. Tas apliecina, ka pedagogu entuziasms un pārliecība par konkrētās pieejas vērtību izglītības iestādēs rada paliekošas pārmaiņas.

eTwinning projektu piemēri Latvijā

Dalīšos ar pāris projektu piemēriem, kas Latvijā īstenoti eTwinning aktivitātē.

Priekuļu pirmsskolas izglītības iestāde “Mežmaliņa” ir izcils paraugs, kā apvienot eTwinning, “Erasmus+” un Ekoskolu programmas. Kopš 2007. gada 14 pedagogi un vadība īstenojuši 48 eTwinning projektus, saņēmuši piecas nacionālās un vairākas Eiropas līmeņa balvas.

Viņu projekti aptver dažādas tēmas – no modernās mākslas līdz robotikai – un atspoguļo spēcīgu fokusu uz ilgtspēju un pilsonisko līdzdalību. Tāpēc Priekuļos nav nekā neparasta, ka pirmsskolas vecuma bērni tiekas ar vietējās pašvaldības amatpersonām, lai risinātu invazīvo augu izplatības problēmu, tā parādot, ka pat mūsu jaunākie valsts iedzīvotāji var veicināt pārmaiņas vides jomā.

Turpretī jaunākajā “Erasmus+” projektā Find Your Way Through the Clouds!, ko īstenoja sadarbībā ar Itāliju, 5–7 gadus veci bērni tika iesaistīti kosmosa un astronautu dzīves izpētē. Izmantojot praktiskās un digitālās aktivitātes, bērni būvēja raķetes, pilnveidoja angļu valodas un IKT prasmes, kā arī izveidoja video stāstu par kosmosu pētošo degunradzi Robertu.

Projekts tika atzīts par 2024. gada nacionālo finālistu un saņēma īpašu balvu no Kosmosa izziņas centra.

Izceļams arī Kokneses pamatskolas–attīstības centra projekts Fairy Tale Unites Us, kurā piedalījās skolēni no Latvijas, Rumānijas un Turcijas. Tas apvienoja 6–12 gadus vecus skolēnus, tostarp audzēkņus ar intelektuālās attīstības traucējumiem, lai pētītu pasakas kā daļu no kopīgā kultūras mantojuma. Viņi veidoja pirkstiņlelles, izspēlēja pasakas un izgatavoja e-grāmatu un kalendāru 2025. gadam. Šis ir lielisks piemērs iekļaujošai un starpkultūru izglītībai.

Baložu vidusskolā redzam, kā eTwinning veicina skolēnu līderību. Audzēkņi, kuri “eTwinning” sāka darboties pirmajā klasē, Covid-19 pandēmijas laikā, nesen ieguva nacionālo atzinību par starptautisko projektu “Pozitīvo domu kartītes”. Sadarbībā ar skolām no Grieķijas, Polijas, Igaunijas un Somijas minētais projekts veicināja emocionālo labbūtību, izmantojot apzinātību, afirmācijas un pateicības.

Viens no reģioniem, kurā ir liels eTwinning aktīvo skolotāju īpatsvars, ir Latgale. Tas izceļas ar īpašu darbīgumu un īstenoto projektu kvalitāti.

Pēdējo četru gadu laikā piecas no astoņām eTwinning nacionālajām balvām piešķirtas izglītības iestādēm Rēzeknē, Daugavpilī un Ludzas novadā. Projektu īstenotāji bērnus iesaista visos posmos – ideju ģenerēšanā, projektu plānošanā, nozīmīgu lēmumu pieņemšanā un izvērtēšanā.

Tā, piemēram, Blontu pirmsskolas izglītības iestādē katrā projektā mērķtiecīgi iekļauj un izpēta bērnu uzdotos jautājumus. Projektā “Vistas dzīves cikls” bērniem interesēja, vai no ledusskapī atrodamajām olām inkubatorā izšķilsies cāļi. Savukārt projekta Nettle researchers plānošanas posmā bērni domāja pētāmos jautājumus par nātrēm, uz kuru pamata pedagogi tālāk plānoja projekta aktivitātes. Šogad Blontos iecerēts stiprināt arī bērnu līderību, ieviešot savu pašpārvaldi.

Minētie piemēri ir tikai ieskats tajā, kāda ietekme eTwinning ir pirmsskolas un sākumskolas izglītībā Latvijā. Arī turpmāk JSPA un eTwinning Nacionālā atbalsta dienests ir apņēmības pilni sniegt iespēju gan skolotājiem, gan skolēniem un bērniem vadīt procesus, ieviest inovācijas un sadarboties. Ar strukturētu atbalstu, praktiskajiem rīkiem un iedvesmojošu kopienu varam veidot tādu bērnu un jauniešu paaudzi, kas ne tikai spēs pielāgoties izaicinājumiem nākotnē, bet arī aktīvi veidos iekļaujošu, ilgtspējīgu un atbildīgu sabiedrību.

eTwinning Skolu” un vēstnieku tīkls – atbalsts mērķtiecīgiem pedagogiem

eTwinning Skolas” ir izglītības iestādes, kuras izceļas ar mērķtiecīgu sadarbību, kvalitāti un aktīvu skolotāju komandu. Tās atbilst Eiropas Komisijas noteiktajiem kritērijiem interneta drošībā, skolēnu līdzdalības veicināšanā izglītības iestādē un kopienā, pedagogu sadarbības veicināšanā, kā arī sniedz profesionālās pilnveides iespējas skolotājiem reģionā.

Kopš “eTwinning Skolas” iniciatīvas ieviešanas Latvijā attiecīgais statuss piešķirts gandrīz 130 reižu. Ik gadu tajā aktīvi darbojas 20–30 izglītības iestāžu, kas pārstāv dažādus valsts reģionus un izglītības līmeņus – no pirmsskolas līdz profesionālajai un interešu izglītībai. Tās kalpo kā reģionālie mācību un sadarbības centri, kuros skolotāji iegūst jaunas zināšanas un saņem praktisku atbalstu, iedvesmojas no pieredzējušajiem kolēģiem. Minētajās izglītības iestādēs regulāri notiek profesionālās pilnveides pasākumi sadarbībā ar Latvijas eTwinning Nacionālo atbalsta dienestu, kurus vada eTwinning vēstnieki.

Pedagogiem, kuri meklē partnerus starptautiskajai sadarbībai, “eTwinning Skolas” ir uzticams ceļvedis. Viņi var būt droši, ka arī citās valstīs šajās skolās strādā profesionāla, motivēta skolotāju komanda, kas pārzina projektu metodi un darbojas ar skaidru vīziju. Tas ievērojami atvieglo kontaktu veidošanu un projekta kvalitātes nodrošināšanu.

Latvijā darbojas arī eTwinning vēstnieki – zinoši un atsaucīgi pedagogi, kuri sniedz atbalstu kolēģiem visā valstī.

Viņi konsultē par projektu metodes izmantošanu mācību darbā, palīdz veikt pirmos soļus un pilnveidot jau uzsāktās iniciatīvas. Ar gadiem eTwinning kopienā iesaistījušies vairāki skolotāji, kuri šo darbu turpina ilgstoši, veidojot stipru un pieredzē balstītu profesionālo tīklu.

Strukturēta un profesionāla atbalsta sistēma nodrošina, ka ikviens pedagogs Latvijā neatkarīgi no pieredzes vai izglītības līmeņa var droši spert soļus starptautiskajā sadarbībā, attīstīt profesionālo izaugsmi un būt daļa no mūsdienīgas, uz izcilību orientētas izglītības vides, kurā skolēni jau mazotnē veidojas par empātiskiem, atbildīgiem un uz sabiedrības ilgtspēju nākotnē virzītiem cilvēkiem.

***
Šajā publikācijā paustais autora viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
3
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI