Labdien! Man radies jautājums par sodu, kuru var piemērot par gājēju pārejas šķērsošanu, degot sarkanajai gaismai: ja šo pārkāpumu fiksē videokamera pašvaldības policijas mašīnā, policijas mašīna man seko un noskaidro personību, bet administratīvā pārkāpuma protokolu nesastāda uz vietas, bet sola nosūtīt pa pastu, tad nav saprotams, kāpēc sodu, ja to vēlas piemērot, neliek samaksāt uz vietas? Vai protokols nav jāsastāda manā klātbūtnē? Jo nav paredzams, kādi apstākļi ietekmēs soda piemērošanu, to nosakot vēlāk. Un vēl jautājums: ja, man šķērsojot ielu pie sarkanās gaismas, neviens netika apdraudēts (netuvojās neviena mašīna), vai var piemērot maksimālo sodu, 30 eiro?
Ceļu satiksmes noteikumu 14. punkts noteic, ka vietās, kur ceļu satiksme tiek regulēta, gājējiem jāievēro satiksmes regulētāja vai gājēju luksofora signāli, bet, ja tādu nav, – transportlīdzekļu satiksmes regulēšanas luksofora signāli.
Ceļu satiksmes likuma 70. panta otrā daļa par gājējiem noteikto pienākumu pārkāpšanu paredz piemērot brīdinājumu vai naudas sodu gājējam no 2 līdz 6 naudas soda vienībām (no 10 līdz 30 eiro).
Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma (AAL) 19. panta otro daļu, nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai: reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus.
Valsts policijai nav pienākums administratīvā pārkāpuma lietu obligāti izskatīt uz vietas. Policija lietu var izskatīt gan uz vietas, gan iestādē. Proti, saskaņā AAL 129. pantu, ja administratīvā pārkāpuma lietu izskata un lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā pieņem tūlīt pēc pārkāpuma konstatēšanas, administratīvā pārkāpuma lietu izskata pārkāpuma konstatēšanas vietā.
Administratīvā pārkāpuma lietu neizskata pārkāpuma konstatēšanas vietā, ja:
Ja administratīvā pārkāpuma lietu neizskata pārkāpuma konstatēšanas vietā, to izskata iestādē. Ja iestādei ir vairākas teritoriālās struktūrvienības, administratīvā pārkāpuma lietu izskata tajā struktūrvienībā, kuras darbības teritorijā ir pārkāpuma konstatēšanas vieta.
Proti, AAL paredz divas administratīvo pārkāpumu lietu kategorijas:
Kā norādīts AAL skaidrojumos, ja vien tas ir iespējams, lieta ir jāizskata tūlīt pēc pārkāpuma konstatēšanas, taču, vai tas ir objektīvi iespējams, ir atstāts amatpersonas ziņā.[1]
AAL 133. pants paredz, ka administratīvā pārkāpuma lietu izskata un lēmumu pieņem pēc iespējas ātrāk, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Valsts policijas pieņemto lēmumu par administratīvā soda piemērošanu var pārsūdzēt.
AAL 166. panta pirmajā daļā noteikts, ka administratīvā pārkāpuma lietā pieņemto lēmumu var pārsūdzēt augstākai amatpersonai persona, kurai piemērots administratīvais sods, kā arī cietušais, bet daļā par rīcību ar mantu: arī aizskartais mantas īpašnieks.
Atbilstoši AAL 167. pantam sūdzību iesniedz rakstveidā un tajā norāda:
Jāņem vērā, ka saskaņā ar AAL 168. pantu administratīvā pārkāpuma lietā pieņemto lēmumu persona var pārsūdzēt augstākai amatpersonai 10 darbdienu laikā no lēmuma paziņošanas dienas
[1] Laveniece-Straupmane, N. Administratīvā pārkāpuma lietas sagatavošana izskatīšanai. Administratīvo pārkāpumu tiesības: Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi. Rīga, Tiesu namu aģentūra, 2020, 399. lpp.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!