30.09.2021. Jūrmalas pilsētas domes sēdē tika pieņemts lēmums no nākamā gada 1. aprīļa noteikt maksu par iebraukšanu Jūrmalā visu gadu 3 eiro apmērā. Vienlaikus saskaņā ar Jūrmalas pilsētas domes 12.01.2017. saistošo noteikumu Nr. 1 “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā” 21. punktu nodevu nemaksā, ja iebraukšanas dienā īpaša režīma zonā Jūrmalā saņemta caurlaide par fiziskajai personai īpašumā, valdījumā vai turējumā esošo transportlīdzekli, kas reģistrēts uz šīs personas vārda Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai citas valsts transportlīdzekļu reģistrā, ja persona ir deklarējusi dzīvesvietu Jūrmalas pilsētā vai personai piederošais nekustamais īpašums atrodas Jūrmalas pilsētā. Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 41. pantam pašvaldības dome pieņem ārējos normatīvos aktus (saistošie noteikumi). Tomēr Latvijā konstitucionālā līmenī ir nostiprināts vienlīdzības princips Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 91. panta pirmajā teikumā, kas paredz, ka visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Šā principa uzdevums ir nodrošināt, lai tiktu īstenota tāda tiesiskas valsts prasība kā likuma aptveroša ietekme uz visām personām un lai likums tiktu piemērots bez jebkādām privilēģijām. Ņemot vērā iepriekšminēto, kā konkrēti Jūrmalas pilsētas domes 12.01.2017. saistošo noteikumu Nr. 1 “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā” 21. punkts atbilst Satversmes 91. panta prasībām?
Pašvaldībām, lai tās nodrošinātu savu funkciju izpildi, saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 14. panta trešo daļu ir tiesības likumā noteiktos gadījumos izdot saistošos noteikumus. Konkrētajā gadījumā Jūrmalas pilsētas domes 12.01.2017. saistošie noteikumi Nr. 1 “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā” izdoti saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 43. panta pirmās daļas 13. punktu (dome ir tiesīga izdot saistošus noteikumus par citiem likumos un Ministru kabineta noteikumos paredzētajiem jautājumiem), likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12. panta pirmās daļas 6. punktu (vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās) un Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par kārtību, kādā pašvaldība var uzlikt pašvaldības nodevas” 11. punktu (nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās, kuras ir noteiktas attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumā ceļu satiksmes drošības uzlabošanai, sabiedrības veselības, sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanai, kā arī dabas, īpaši aizsargājamo kultūrvēsturisko teritoriju un kultūras pieminekļu aizsardzībai, pašvaldība ir tiesīga uzlikt personām, kuras transportlīdzekļi iebrauc attiecīgajā īpaša režīma zonā).
Pašvaldības nodeva saskaņā ar likuma “Par nodevām” 1. panta 3. punktu ir pašvaldības domes noteikts obligāts maksājums pašvaldības pamatbudžetā vai speciālajā budžetā. Izskatāmajā gadījumā tās maksātājs ir speciāls subjekts (transportlīdzekļa īpašnieks, turētājs vai vadītājs), kurš ar transportlīdzekli iebrauc īpaša režīma zonā Jūrmalā (Jūrmalas pilsētas domes 12.01.2017. saistošo noteikumu Nr. 1 “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā” 10. un 11. punkts). Savukārt minēto noteikumu 21. punkts noteic personas, kuras ir atbrīvotas no nodevas samaksas, ja iebraukšanas dienā īpaša režīma zonā Jūrmalā saņemta caurlaide.
Satversmes tiesa, interpretējot Satversmes 91. pantu, ir atzinusi, ka vienlīdzības princips liedz valsts institūcijām izdot tādas normas, kas bez saprātīga pamata pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kuras atrodas vienādos un pēc noteiktiem kritērijiem salīdzināmos apstākļos. Vienlīdzības princips pieļauj un pat prasa atšķirīgu attieksmi pret personām, kas atrodas atšķirīgos apstākļos, kā arī pieļauj atšķirīgu attieksmi pret personām, kas atrodas vienādos apstākļos, ja tam ir objektīvs un saprātīgs pamats (sk. Satversmes tiesas 2001. gada 3. aprīļa sprieduma lietā Nr. 2000-07-0409 secinājumu daļas 1. punktu).
Ņemot vērā norādīto, secināms, ka Jūrmalas pilsētas domes 12.01.2017. saistošo noteikumu Nr. 1 “Par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā Jūrmalas pilsētas administratīvajā teritorijā” 21. punkts nav pretrunā ar Satversmes 91. panta pirmo teikumu (visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā).
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!