Labvakar! Jau pirms ilga laika (apmēram 15 gadiem) noslēdzu līgumu ar “Tele 2”, SIM karte tika atdota bijušajai draudzenei. Viņa, protams, izveidoja man parādu 220 eiro apmērā. Parādu viņa neatzīst. Es to apmaksāt nevēlos. Ko lai dara? Paldies!
Saskaņā ar Komerclikuma 406. pantu no komercdarījuma izrietošie prasījumi noilgst triju gadu laikā, ja likumā nav noteikts cits noilguma termiņš. Tādējādi, lai vērtētu noilguma iestāšanās piemērošanu, ir jāsaprot, kad ir izbeigts sadarbības līgums un kad izveidojies parāds. Jūs norādāt, ka līgums ar “Tele 2” noslēgts pirms 15 gadiem, taču, lai izsecinātu, vai šī parādu atgūšanai ir piemērojams noilgums, jākonstatē parāda rašanās datums (diena, kad iestājās saistību izpildes termiņš) un jāpieskaita secīgi 3 gadi.
Bez šaubām, ir jāņem vērā arī noilguma pārtraukšanas aspekti, t. i., vai kreditors nav pārtraucis noilguma termiņa tecējumu ar atgādinājuma vēstulēm vai citā pierādāmā veidā.
Ja no parāda rašanās brīža neesat saņēmusi nevienu atgādinājumu un informāciju par parāda esību un atmaksas pieprasījumu, pirmšķietami secināms, ka prasītājs “Tele 2” ir zaudējis prasījuma tiesības noilguma dēļ.
Par Jūsu tiesībām atprasīt parādu no savas “draudzenes”, kas saistības neatzīst, paskaidrojam, ka arī Jūsu tiesības parāda atprasīšanas termiņā ir ierobežotas. Saskaņā ar Civillikuma 1895. pantu, kas noteic, ka visas saistību tiesības, kuras nav noteikti izņemtas no noilguma ietekmes un kuru izlietošanai nav likumā noteikti īsāki termiņi, izbeidzas, ja tiesīgā persona tās neizlieto desmit gadu laikā.
Tas nozīmē: ja Jūs neesat savlaicīgi un pierādāmi cēlis pretenzijas pret personu, kas nodarīja Jums zaudējumus, tad esat zaudējis prasījuma tiesības.
Tāpat jāvērtē, kas pieprasa Jums parāda atmaksu – pats kreditors (“Tele 2”) vai parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzējs.
Ņemot vērā minēto, iesakām Jums realizēt parāda ārpustiesas atgūšanas likuma 7. panta 1. daļā noteiktās tiesības – neatzīt prasītāja prasījumus un lūgt pamatot tos, arī attiecībā uz noilgumu.
Kreditora un parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju darbību parādu ārpustiesas atgūšanas jomā Latvijā uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un Datu valsts inspekcija (atbilstoši kompetencei) likuma 4. panta 1. daļas izpratnē, t. i., ja Jūs saskatāt savu tiesību aizskārumu parādu atgūšanas pakalpojumu sniedzēju vai kreditora darbībā, Jums ir tiesības vērsties ar motivētu iesniegumu (pretenziju) Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!