Vai varētu, lūdzu, konkretizēt 75. punktu (Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likuma piemērošanas vadlīnijas, 2015. gads, aktualizēts 2017.)?
Vai ir likumīgi, ka tirdzniecības tīkli pieprasa parakstīt līgumus, kur naudas sodi ir norādīti vairāk nekā 10%?
Vai tas ir likumīgi, ka sodi ir pat vairāk nekā 10% no nepiegādātās preces summas?
Vadlīniju 75. punkts. Civillikuma 1716. panta trešā daļa nosaka, ka līgumsods par saistību nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstā laikā (termiņā) var tikt noteikts pieaugošs, taču kopumā ne vairāk par 10% no pamatparāda vai galvenās saistības apmēra. Taču augstākā apmēra ierobežojums visos gadījumos nevar tikt atzīts par samērīgu un atbilstošu. Piemēram, līgumsods arī 10% robežās var tik atzīts par nesamērīgu, ja tas ir noteikts no līguma kopējās summas, bet nepienācīgi izpildītā vai neizpildītā daļa ir ievērojami mazāka. Piemēram, ja mazumtirgotājam tiek piegādāti 95% no pasūtītās maizes daudzuma, tad tirdzniecība aizvien var notikt, un nav samērīgi prasīt līgumsodu no līguma kopējās summas.
Saskaņā ar Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NMPAL) normām sankcijām ir jābūt samērīgām ar mazumtirgotājam nodarīto kaitējumu un nepiegādāto preču vērtību.
Ja sankciju apmērs par preču nepienācīgu izpildi vai neizpildīšanu īstajā termiņā pārsniedz 10% no pamatparāda summas, tās ir atzīstamas par netaisnīgām un nepamatotām. Tomēr arī maksimālais 10% sankciju apmērs var būt pārmērīgs un nepamatots, ja, piemēram, piegādāta lielākā daļa preču un mazumtirgotājam nav traucēta darbība.
Būtiski izceļams, ka līgumsodi par saistību neizpildīšanu pilnībā, piemēram, akcijas preču nepiegādi vispār, nav regulēti un var pārsniegt 10% apmēru. Sīkāks skaidrojums par līgumsodu piemērošanu šādos gadījumos atrodams Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likuma piemērošanas vadlīniju 76. punktā.
Tomēr neatkarīgi no līgumsoda piemērošanas iemesla Konkurences padome (KP) norāda uz samērīguma principu – nevienā situācijā sankcijas nedrīkst būt pārmērīgas. Tas, vai tās ir samērīgas, ir jāvērtē katrā gadījumā individuāli, veicot pārrunas ar iesaistītajām pusēm.
KP kā atbildīgā institūcija par NMPAL normu ievērošanu atgādina, ka šī gada martā iestāde pieņēma pirmo lēmumu par likuma pārkāpumu. KP konstatēja, ka “Mego” un “Vesko” preču zīmolu pārvaldītāja SIA “Baltstor” un tās mazumtirdzniecības kooperācijā ietilpstošā partnere SIA “Lenoka” piegādātājiem sistemātiski piemēroja netaisnīgas un nepamatotas sankcijas, kas bija augstākas par 10% un sasniedza līdz pat 400% no pamatparāda summas.
Gadījumos, ja mazumtirgotājs uzstāj uz pārmērīgu sankciju piemērošanu, KP aicina piegādātājus vērsties pie konkrētā mazumtirgotāja vai KP. Ziņot par šādām un citām likuma neatbilstībām iespējams arī anonīmi, izmantojot ziņošanas rīku iestādes tīmekļvietnē www.kp.gov.lv.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!