DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Skola

Cilvēktiesību komisija aicina turpināt pilnveidot rīcības algoritmu vardarbības novēršanai skolās

FOTO: Freepik.

Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas deputāti trešdien, 12. martā, iepazīstoties ar rīcības algoritmu vardarbības novēršanai izglītības iestādēs un plānotajām izmaiņām Izglītības likumā, aicināja atbildīgos speciālistus turpināt darbu pie šī nozīmīgā jautājuma. Šajā algoritmā kā galvenā ir uzsvērta prevencija – laikus reaģēt uz riskiem, saprast vardarbības cēloņus un sniegt iesaistītajām pusēm atbalstu.

“Bērnu aizsardzības centrs ieguldījis nozīmīgu darbu, apmācot ap 3000 skolu speciālistus un pedagogus, lai saprastu šo vardarbības novēršanas rīku un spētu to pielietot praksē. To jau atzinīgi novērtējušas daudzas skolas, taču redzam, ka nepieciešami daudzi uzlabojumi. Piemēram, kā strādāt ar skolēnu, ja skola vardarbības dēļ viņam uz laiku noteikusi attālinātās mācības. Svarīgi, lai gan ar bērnu, gan visām iesaistītajām pusēm runātu un būtu skaidra rīcība, un skolēns pēc tam varētu normāli atgriezties skolas vidē,” uzsver komisijas priekšsēdētāja Leila Rasima.

Iepriekšējās sēdēs esam iepazinušies ar konkrētiem skaitļiem – daudzi bērni skolās ir izjutuši gan fizisko, gan emocionālo vardarbību, un ļoti daudzi no viņiem nav zinājuši, kā rīkoties, ar to saskaroties, norāda L.Rasima. Arī tagad centra veiktajās aptaujās, kurās piedalījās vairāk nekā 8000 bērnu un jauniešu vecumā no 11 līdz 19 gadiem, liecina, ka bērnu labbūtība un apmierinātība ar savu vidi ir mazinājusies salīdzinājumā ar 2017.gadā veikto aptauju. Taču, kā uzsvēra centra speciālisti, arvien vairāk skolotāju izprot savu rīcību un iesaistās problēmu risināšanā. Tāpat bērni un jaunieši aptaujā norādījuši, ka pieaugušie viņus pietiekami nesadzird.   

Bērnu aizsardzības centra (BAC) pārstāvji šodien deputātus informēja, ka ir apkopoti priekšlikumi algoritma pilnveidei, piemēram, iekļaut tajā vecāku atbildību, apmācīt arī bērnudārza pedagogus. Aptuveni 63 procentu apmācīto atzinuši, ka rīcības algoritms ir saprotams. Apmācību ieraksts speciālistiem joprojām ir pieejams centra Youtube kanālā. Tāpat pagājušā gada septembrī Liepājas Rietumkrasta vidusskolā ir sākts pilotprojekts par algoritma īstenošanu, sacīja BAC pārstāvji.

Patlaban izglītības pārvaldes lielāko daļu sūdzību saņem tieši par savstarpējām attiecībām skolās, sēdē akcentēja Izglītības ministrijas pārstāvji. Ministrija izstrādājusi izmaiņas Izglītības likumā, kas paredz, ka izglītības iestādēm būs jānodrošina sistemātiski vardarbības novēršanas un labbūtības veicināšanas pasākumi. Tāpat likumā paredzēts noteikt, ka izglītojamajam ir tiesības saņemt nepieciešamo palīdzību un atbalstu vardarbības gadījumā. Rosināts, ka izglītības iestādes šo pasākumu īstenošanu sāktu ne vēlāk kā līdz nākamā gada beigām.

BAC pērn sadarbībā ar Izglītības ministriju izstrādāja jaunu vardarbības gadījumu risināšanas algoritmu izglītības iestādēs. Algoritma mērķis ir pilnveidot un sniegt skolu personālam zināšanas un prasmes par vardarbības prevenciju un tās nozīmību, vardarbības jēdzienu un pazīmēm, lai izglītības iestādes personāls varētu laikus reaģēt un risināt konkrētus gadījumus. Tāpat arī risināt gadījumus, kad skolēns pārkāpj uzvedības normas vai apdraud savu vai citu personu dzīvību, veselību un drošību izglītības vidē. Algoritmā arī izdalīti uzvedības pārkāpumu smaguma līmeņi, to izvērtēšanas kritēriji un izglītības iestādes rīcība.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI