FM finanšu ministra uzdevumā ir veikusi Rail Baltica projektēšanas fāzes pārbaudi, lai noskaidrotu, vai Satiksmes ministrijas (SM) pieprasītais papildu finansējums ir pietiekami pamatots ar aprēķiniem, ekspertu vērtējumu un cita veida situācijas izpēti un analīzi. Audita rezultāti deva skaidru pamatu turpmākajām darbībām: problēmu eskalēšanai politiskajā līmenī un sabiedrības informēšanai par to, kā tiek īstenots šis stratēģiski svarīgais projekts.
Tāpat FM eksperti ir konsultējušies ar Igaunijas kolēģiem, lai apspriestu reģionālos ekonomikas izaicinājumus, fiskālās un budžeta politikas prioritātes, tostarp diskutējot par Baltijas mēroga infrastruktūras projekta Rail Baltica ieviešanas un finansēšanas procesu. Lai vērtētu papildu finansējuma piesaisti, tiek pārskatītas Eiropas Savienības (ES) fondu programmas. Vienlaikus SM vairākkārt un joprojām tiek aicināta pārskatīt un samazināt projekta izmaksas. Tas ir arī sniedzis rezultātus.
FM uzsver, ka Rail Baltica projekts ir transporta nozares iniciatīva, un saskaņā ar normatīvajiem aktiem par tā pilnvērtīgu īstenošanu ir atbildīga Satiksmes ministrija (SM). FM ir pieejama tā informācija, ko tai sniedz SM, un FM iesaiste projekta ieviešanā ir balstīta uz tās kompetenci, kas paredzēta normatīvajos aktos, piemēram, Likumā par budžetu un finanšu vadību, kā arī uz Ministru kabineta pieņemtajiem lēmumiem. Savukārt projekta risku vadība, izmaksu vērtēšana (t.sk. izmaksu ieguvumu analīze) un kontrole ir jānodrošina projekta ieviesējam, kuram ir pieejama visa ar projekta īstenošanu saistītā informācija.
Tajā pašā laikā FM uzdevums ir nodrošināt fiskālo disciplīnu un valsts budžeta līdzekļu efektīvu pārvaldību, kas arī ir veikts. FM ir nodrošinājusi, ka SM budžetā ieplānotais finansējums projekta īstenošanai nepārsniedz tos projekta saistību apmērus, kas apstiprināti valdībā. Vienlaikus FM vairākkārt ir uzsvērusi nepieciešamību pēc projekta pilnīgas caurskatāmības un skaidras atbildības sadales, lai novērstu ar projekta ieviešanu saistītās problēmas nākotnē.
Tāpat ņemot vērā ierobežotos valsts budžetā pieejamos resursus, FM projekta īstenošanas tempu aicina arī turpmāk plānot atbilstoši pieejamā ES finansējuma apjomam un tā paredzamajai plūsmai, kā arī jau pašlaik koncentrēties uz publiskās un privātās partnerības projekta sagatavošanu atsevišķu pamattrases posmu būvniecībai. FM ieskatā šī ir vienīgā iespēja tuvākajos gados iegūt papildu finansējumu projektam, vienlaikus uzsverot, ka netiek saskatīta iespēja piesaistīt aizņēmumu, nodrošinot tam ārpusbilances uzskaiti.
Rail Baltica ir viens no lielākajiem un stratēģiski svarīgākajiem projektiem reģionā, kas ir būtisks ne tikai Latvijas, bet visas Baltijas valstu ekonomikas izaugsmei un mobilitātes attīstībai. FM aicina SM uzlabot informācijas pieejamību un stiprināt sadarbību, lai Rail Baltica īstenošana notiktu atbilstoši plānotajam un caurskatāmi. FM apliecina savu gatavību arī turpmāk konstruktīvi sadarboties un iesaistīties jautājuma risināšanā savas kompetences ietvaros, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu un veicinātu sabiedrības uzticību lielo infrastruktūras projektu vadībai.