“Pieredze rāda, ka iedzīvotāji taromātos vienā reizē nodod vidēji 20 iepakojumus, taču ir lietotāji, kas uzkrāj lielus tukšo iepakojumu apjomus, līdz ar to esam spēruši soli pretim arī šiem klientiem, lai nodrošinātu vēl ātrāku un ērtāku iepakojumu nodošana procesu. Beramtaromātu ietilpība un pieņemšanas ātrums ir būtiski lielāks, un arī apkopes tiem ir jāveic retāk, turklāt turpat blakus atradīsies jau esošais kiosks ar diviem taromātiem, kas būs piemērotāks mazāku apjomu nodošanai. Esmu patiesi priecīgs, ka tik agrīnā depozīta sistēmas darbības posmā varam papildināt taromātu tīklu ar šo jauno lielapjoma modeli, tādēļ izsaku pateicību tirgotājiem un taromātu uzstādītājiem par operatīvo sadarbību,” komentē SIA Depozīta Iepakojuma Operators valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
“Depozīta sistēmas ieviešanai Latvijā gatavojāmies jau ilgu laiku un esam patiesi priecīgi, ka šobrīd tā veiksmīgi strādā. Ja sākotnēji iedzīvotāji jauno sistēmu pieņēma ar piesardzību, tad šobrīd jau katrs jauninājums tiek sagaidīts ar prieku, novērtējot to, kā tas atvieglo ikdienu. Šogad, pirmajos deviņos mēnešos vien, “Maxima” depozīta punktos nodoto iepakojumu skaits pārsniedz 112,5 miljonus vienību. Jaunā lielapjoma taromāta atvēršana klientiem ir liels solis pretī efektīvākai sistēmas darbībai, kā arī nozīmīgs ieguldījums ilgtspējīgā un sakārtotā vidē mums apkārt. Esam īpaši priecīgi par iespēju būt pirmie, kas saviem klientiem piedāvā beramtaromāta izmantošanu. Depozīta iepakojumu nodošana nu jau ir daļa no ikdienas un šis lielapjoma taromāts ļauj mums parūpēties, lai mūsu klientiem tā būtu vēl ērtāka – nu ikviens varēs nodot līdz pat 100 taras vienībām vienlaikus. Būtiska nianse, kas uz priekšdienām jāņem vērā jaunā beramtaromāta lietotājiem – ar laiku kuponus par šajā taromātā nodotajiem depozīta iepakojumiem nevarēs samainīt pret skaidru naudu, bet tikai atprečot, norēķinoties par precēm,” norāda SIA “Maxima Latvija” drošības, kvalitātes un atbilstības direktore Elīna Stībele
“Jāatzīmē, ka lielapjoma jeb beramtaromāts kā iepakojuma pieņemšanas risinājums nebija iekļauts depozīta sistēmas ieviešanas posmā. Ar šo soli SIA Depozīta Iepakojuma Operators pierāda, ka tam ir būtiska gan depozīta sistēmas tālāka attīstība, gan sistēmas lietotāju vajadzības, ieviešot risinājumus izlietotās taras nodošanas atvieglošanai. Valsts vides dienests atzinīgi vērtē DIO ieguldījumu taromātu tīkla pilnveidē – tuvākajā laikā tiks uzstādīti vēl 2 beramtaromāti, kā arī notiek mazāku taromātu nomaiņa uz lielākiem modeļiem atbilstoši nodotajam tukšā iepakojuma apjomam. Starptautiski lielapjoma taromāti ir ierasta prakse, tomēr, pretstatā Latvijā ieviestajam modelim, visbiežāk tos iegādājas paši tirgotāji. Vienlaikus, piemēram, Lietuvā, kur depozīta sistēma darbojas kopš 2016. gada, beramtaromāti uzstādīti vien nesen. Varam lepoties ar to, ka pie mums šis risinājums ieviests jau tagad – sistēmas darbības otrajā gadā, ” stāsta Valsts vides dienesta ģenerāldirektora vietniece Laura Anteina.
Kā nodot iepakojumus beramtaromātā?
Jaunajā taromāta modelī iedzīvotāji var izbērt līdz pat 100 iepakojumu vienībām vienlaikus. Svarīgi ņemt vērā, ka beramtaromātā var iebērt tikai PET iepakojumus un skārdenes, savukārt stikla pudeles var nodot līdzšinējā taromāta modelī – šāds taromāts būs izvietots arī blakus jaunajam beramtaromātam, lai lietotāji vienā depozīta punkta apmeklējuma reizē varētu nodot visa veida iepakojumus.
Kā jau ierasts, nododot depozīta iepakojumus taromātos visā Latvijā, jāpārliecinās, ka tie ir iztukšoti, nav bojāti un uz tiem atrodas skaidri nolasāms svītrkods un depozīta zīme. Lai nodotu iepakojumus, tos jāizber taromātā un jāaiztaisa taromāta vāks. Taromāts saskaitīs visus nodotos iepakojumus un izdos depozīta kuponu. Gadījumā, ja taromāts kāda iemesla dēļ iepakojumu nevarēs pieņemt, šis iepakojums nonāks atsevišķā nodalījumā, kas atrodas zem ekrāna. Biežākie gadījumi, kad tā var notikt:
- Taromātā kļūdaini ievietota stikla pudele ar depozīta zīmi → stikla tara jānodod blakus esošajā standarta taromāta modelī;
- Taromāts nepieņem PET iepakojumu vai skārdeni ar depozīta zīmi → pārliecinies, ka iepakojums ir iztukšots un nav deformēts, un ievieto to taromātā atkārtoti vai izmanto blakus esošo taromātu;
- Taromāts nepieņem iepakojumu, jo tas ir bojāts un/vai uz tā nav depozīta zīmes → iepakojumu ievieto kioskam blakus esošajā šķirošanas konteinerā.
Beramtaromāts – papildus ērtība HoReCa nozares pārstāvjiem
“Gan lietotājiem, gan arī HoReCa nozares uzņēmumiem nereti nākas saskarties ar to, ka taromāts pie lieliem nododamo iepakojumu apjomiem ātri sasniedz savu piepildījuma limitu, kā rezultāta iepakojumu nodošanas process var ieilgt. Tādēļ lielu iepakojuma apjomu gadījumā aicinu izmantot beramtaromāta priekšrocības. Savukārt tos uzņēmumus, kam regulāri uzkrājas tukšā tara, aicinām slēgt līgumu ar DIO par iepakojumu bezmaksas izvešanu no uzņēmuma – sīkāka informācija pieejama mūsu mājaslapā. Vienlaikus atgādinu, ka arī jaunajam taromātam ir noteikta ietilpība un gadījumā, ja taromāts ir pilns vai tam ir nepieciešama apkope, jāvēršas pie veikala darbinieka,” skaidro Miks Stūrītis.
Depozīta sistēmas operators šobrīd noslēdzis jau 590 līgumus ar HoReCa nozares pārstāvjiem – birojiem, viesnīcām, bāriem, restorāniem un citām iestādēm – par depozīta iepakojumu bezmaksas savākšanu no uzņēmuma un depozīta maksas atgriešanu. Savukārt tie uzņēmumi, kas nav noslēguši līgumu ar DIO, tukšos depozīta iepakojumus uz depozīta punktiem nogādā paši.
Aktuālā informācija par depozīta sistēmu pieejama mājaslapā www.depozitapunkts.lv, kā arī “Depozīta punkts” Facebook un Instagram kontos.