DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
03. decembrī, 2013
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Latvijas skolēnu zināšanu līmenis turpina uzlaboties, bet daudz vēl jāpilnveido

Publicēts pirms 11 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Šodien Latvijas Universitātē notika Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) starptautiskā izglītības kvalitātes pētījuma rezultātu prezentācija ”Latvijas skolēnu kompetence matemātikā, dabaszinātnēs un lasīšanā starptautiskā salīdzinājumā”, kurā pētījuma autori iepazīstināja ar 4 gadu garumā veikta pētījuma pirmajiem rezultātiem. Pasākumā piedalījās arī LR izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvji, LU vadība, skolu direktori, skolotāji, vecāku organizāciju, izglītības pārvalžu, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības pārstāvji un citi.

Pasākumu atklāja LU rektors prof. Mārcis Auziņš, klātesošos uzrunāja arī LR Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāre Sanda Liepiņa, LR Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētāja, LU prof. Ina Druviete un Valsts Izglītības attīstības aģentūras (VIAA) direktore Dita Traidās.

Pētījums ir tapis laikā no 2010. līdz 2013.gadam 65 pasaules valstīs iegūtajiem salīdzinošiem datiem par piecpadsmit gadus vecu skolēnu kompetencēm matemātikā, dabaszinātnēs, lasīšanā un finanšu jomā, veicot pētījumu un analīzi plašā valsts, izglītības iestādes, skolēna un viņa  ģimenes faktoru kontekstā. Pētījuma rezultāti šodien, 3.decembrī, vienlaikus tika prezentēti visās 65 pētījumadalībvalstīs.

Par "OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas 2012" pirmajiem rezultātiem Latvijā ziņoja pētījuma vadītājs Latvijā prof. Andris Kangro. Raksturojot Latvijas skolēnu uzrādīto rezultātu spilgtākās iezīmes, var pieminēt atšķirības zēnu un meiteņu uzrādītajos rezultātos – Latvijā meiteņu sasniegumi ir izteikti augstāki nekā zēnu. Tradicionāli tas ir lasītprasmes rādītājos, bet Latvijas gadījumā – arī dabaszinātnēs. Turklāt pēdējo gadu laikā atšķirība par labu meitenēm ir pieaugusi. Tāpat jāuzsver arī rezultātu diversifikācija, piemēram, lauku skolu un galvaspilsētas ģimnāziju skolēnu sasniegumos par labu pēdējiem. Pētnieki īpaši akcentē nepieciešamību nodrošināt vienlīdzīgu pieeju izglītībai.

Pētījuma rezultāti uzrāda, ka skolēnu sasniegumi kopumā uzlabojas un pēc daudziem rādītājiem Latvija atbilst vidējam OECD līmenim, tomēr daudzās jomās ir nepieciešami mērķtiecīgi uzlabojumi. Tostarp jānodrošina arī turpmāka Latvijas izglītības kvalitātes paaugstināšanās kopumā - atbalstot un pilnveidojot izglītību lauku skolas (t.sk. sakārtojot skolotāju algu sistēmu un izglītības iestāžu tīklu), pastiprinot darbu ar izcilajiem skolēniem, pievēršot papildus uzmanību zēnu sasniegumiem, izmantojot un izplatot ģimnāziju pieredzi un iespējas kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā, novērtējot un atbalstot skolotāju profesiju, izglītību un tālākizglītību, lai skolām piesaistītu jaunus, talantīgus pedagogus.

Pasākuma laikā LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta direktors prof. Andrejs Geske iepazīstināja prezentēja ar OECD Starptautiskajā skolēnu novērtēšanas programmā ciklos izmantotajiem uzdevumiem.

Pētnieki izsaka pateicību 6896 Latvijas skolēniem no 270 skolām, to direktoriem un skolotājiem – pētījuma koordinatoriem skolā, kuri pārstāvēja Latviju OECD SSNP 2012 izmēģinājuma pētījumā 2011.gadā un pamatpētījumā 2012.gadā, nodrošinot Latvijas datu savākšanu nepieciešamajā kvalitātē un apjomā.

Latvijā OECD SSNP 2012 pētījumu īstenoja Valsts izglītības attīstības aģentūra sadarbībā ar Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniekiem. Latvija piedalījusies OECD pētījumos kopš 2000.gada.

Pētījums veikts Eiropas Sociālā fonda finansētā projekta "Atbalsts izglītības pētījumiem" vienošanās Nr. 2011/0011/1DP/1.2.2.3.2/11/IPIA/VIAA/001 ietvaros.

Vairāk par pētījumu: http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm un http://www.ipi.lu.lv/publikacijas/

Par Latvijas Universitāti

Latvijas Universitāte dibināta 1919.gadā un ir lielākā un tradīcijām bagātākā augstākās izglītības iestāde Latvijā, kurā studē 15 tūkstoši studentu. Visas vairāk nekā 130 LU īstenotās  studiju programmas ir akreditētas. Tās 13 fakultātēs un 21 institūtā strādā mūsu valsts vadošie speciālisti dabas, humanitārajās un sociālajās zinātnēs. Universitātes darbības mērķis ir kļūt par starptautiski atzītu Eiropas un pasaules nozīmes zinātnes universitāti, dodot ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā un sabiedrības ilgtspējīgā attīstībā.

Papildu informācija:
Linda Mihno
LU PPMF Izglītības zinātņu nodaļas studiju metodiķe
Tālr.: 67034027, e-pasts: Linda.Mihno@lu.lv

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI