Plānots, ka aptuveni pusi no pieejamā finansējuma ieguldīs asistīvo tehnoloģiju* iegādei un uzturēšanai. Kā izmēģinājumprojekts izglītības iestādēs tiks īstenota asistīvo tehnoloģiju apmaiņas sistēmas ieviešana, nodrošinot izglītojamos ar individuālai lietošanai paredzētājām asistīvajām tehnoloģijām. Asistīvo tehnoloģiju klāsts tiks noteikts, balstoties uz projekta ietvaros plānotās izpētes rezultātiem. Tāpat asistīvo tehnoloģiju efektīvas un pārskatāmās pieejamības nodrošināšanai pilnveidos Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmu (RUMIS) un Valsts izglītības informācijas sistēmu (VIIS). Projekta ietvaros veiks iesaistīto speciālistu un izglītības iestāžu darbinieku izglītošanu, kā arī izglītojamo likumisko pārstāvju konsultācijas par izglītojamam izsniegto asistīvo tehnoloģiju lietošanu.
Plānotais projekts ir asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei paredzētās apmaiņas sistēmas prototips, par kuru projekta īstenošanas noslēgumā tiks iegūti secinājumi un rekomendācijas turpmākai sistēmas darbībai, tajā skaitā uzlabojumiem.
Līdzšinējā kārtība un prakse izglītojamos ar invaliditāti, kustību traucējumiem un citām speciālām vajadzībām, nespēj pilnībā nodrošināt ar nepieciešamajiem tehnoloģiskajiem risinājumiem un speciālajiem palīglīdzekļiem, lai sniegtu nepieciešamo atbalstu izglītības programmu apguvei. Tāpat secināts, ka izglītības iestādēm ir grūtības precīzi orientēties asistīvo tehnoloģiju klāstā un pilnībā pārzināt asistīvo tehnoloģiju izmantošanas iespējas. Nepieciešami arī kvalitatīvāki centralizēti dati par izglītojamo vajadzībām, lai pilnvērtīgi nodrošinātu atbalstu.
Šodien apstiprinātie noteikumi “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot vienlīdzīgu piekļuvi iekļaujošiem un kvalitatīviem pakalpojumiem izglītības, mācību un mūžizglītības jomā, attīstot pieejamu infrastruktūru, tostarp veicinot noturību izglītošanā un mācībās attālinātā un tiešsaistes režīmā” 4.2.1.2. pasākuma “Izveidot asistīvo tehnoloģiju izglītības programmu apguvei apmaiņas sistēmu” īstenošanas noteikumi” pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē.
*Asistīvās tehnoloģijas ir ierīces, programmatūra vai sistēmas, kas palīdz cilvēkiem ar invaliditāti vai ierobežotām spējām darīt lietas, ko citi dara bez palīdzības. Piemēram, dažādā veida programmatūras, ekrāna lasītāji neredzīgiem cilvēkiem Runas sintezatori vai komunikācijas ierīces cilvēkiem ar runas traucējumiem, specializētas datoru tastatūras vai peles, teksta palielināšanas programmas vājredzīgiem cilvēkiem un citas. Minētā atbalsta ietvaros tiks nodrošinātas asistīvās tehnoloģijas, kas ir tieši paredzētas izglītības programmu apguvei, nedublējot palīglīdzekļus, kurus nodrošina VSIA “Vaivari”.