FOTO: Freepik.
Šajā apskatā LV portāls ik nedēļu apkopo informāciju par jaunākajiem likumprojektiem, kurus likumdevējs – Saeima – lēmis nodot izskatīšanai komisijās. Lai jaunie likumi vai likumu grozījumi stātos spēkā, Saeimai tie jāskata trijos lasījumos. Ja likumprojektam ir noteikta steidzamība, tad parlaments to skata divos lasījumos.
2025. gada 22. maijā Saeima izskatīšanai komisijām nodevusi astoņus likumprojektus:
22. maijā Saeima izskatīšanai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā nodeva likumprojektu “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā”, kas paredz, ka mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) režīmu varēs piemērot arī personas, kas ir reģistrētas Valsts ieņēmumu dienesta (VID) PVN maksātāju reģistrā saskaņā ar Pievienotās vērības nodokļa likuma (turpmāk – PVN likums) 139.2 pantā noteikto īpašo reģistrācijas kārtību (minētais pants stāsies spēkā 2025. gada 1. jūlijā – red. piez.).
Proti, 2025. gadā ES stājās spēkā vairākas izmaiņas tiesību aktos, kuru mērķis ir pilnveidot pārrobežu regulējumu mazajiem uzņēmumiem. Latvijā jaunās ES normas tika pārņemtas ar grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas stājās spēkā 2025. gada 1. janvārī (atsevišķas izmaiņas vēl tikai stāsies spēkā 2025. gada 1. jūlijā).
Viena no izmaiņām, kas stāsies spēkā 1. jūlijā, ir īpašā kārtība, kādā PVN maksātāju reģistrā jāreģistrējas nodokļu maksātājiem, kuri nav sasnieguši PVN maksātāju reģistrācijas slieksni (50 000 eiro), bet saņem pakalpojumus no citas ES dalībvalsts vai trešās valsts PVN maksātājiem vai iegādājas preces ES teritorijā.
Kā norādīts likumprojekta “Grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā” anotācijā, šobrīd atbilstoši Mikrouzņēmumu nodokļa likumam mikrouzņēmums ir individuālais komersants, individuālais uzņēmums, zemnieka vai zvejnieka saimniecība, kā arī fiziskā persona, kas reģistrēta VID kā saimnieciskās darbības veicējs, ja šīs personas nav reģistrētas PVN maksātājas.
Lai mikrouzņēmums varētu izvēlēties maksāt MUN, tam ir jāatbilst šādiem kritērijiem:
Anotācijā skaidrots, ka atbilstoši pašreizējam regulējumam, ja mikrouzņēmums kļūst vai tam jākļūst par reģistrētu PVN maksātāju saskaņā ar PVN likumu, tas zaudē MUN maksātāja statusu ar nākamo taksācijas periodu (kalendāra gadu):
“Šobrīd MUN maksātājiem ir ierobežotas tiesības sniegt vai saņemt ar PVN apliekamus pakalpojumus, ja minētā persona, veicot savu saimniecisko darbību, plāno iesaistīties pārrobežu darījumos, jo tad personai jāreģistrējas PVN maksātāju reģistrā.
Attiecīgi, kļūstot par reģistrētu PVN maksātāju, personai ir sarežģītākas nodokļu uzskaites un grāmatvedības kārtošanas prasības.
Proti, ja nodokļu maksātājs ir reģistrēts PVN maksātājs vai viņam ir jākļūst par reģistrētu PVN maksātāju saskaņā ar PVN likumu, tad nav pamata piemērot MUN režīmu, jo MUN režīms paredz samazinātas administratīvās prasības un atvieglotu nodokļu maksāšanas kārtību.”
Tādējādi, ņemot vērā PVN likuma izmaiņas, kas stāsies spēkā 1. jūlijā, likumprojekts paredz, ka personas, kas reģistrētas VID PVN maksātāju reģistrā saskaņā ar PVN likuma 139.2 pantā noteikto īpašo reģistrācijas kārtību, būs tiesīgas iegūt MUN maksātāja statusu.
Tāpat MUN maksātāja statusu varēs saglabāt MUN maksātāji, kas tiks reģistrēti VID PVN maksātāju reģistrā saskaņā ar PVN likuma 139.2 pantā noteikto īpašo reģistrācijas kārtību.
|
Vienlaikus anotācijā vērsta uzmanība uz to, ka tiem nodokļu maksātājiem, kas atbilstoši PVN 139.2 pantā noteiktajam reģistrējas VID PVN maksātāju reģistrā un maksā PVN, bet MUN maksāšanai ir izvēlējušies vienkāršotā MUN aprēķināšanas un maksāšanas kārtību saskaņā ar Mikrouzņēmumu nodokļa likuma 7.1 pantu, paziņojums par PVN samaksu ir jāiesniedz un PVN jāmaksā pašiem.
Proti, vienkāršotā MUN aprēķināšanas un maksāšanas kārtība nenodrošinās automātisku PVN ieturēšanu un paziņojuma par PVN samaksu sagatavošanu, teikts anotācijā.
Paredzēts, ka likumprojekts stāsies spēkā vienlaikus ar PVN likuma 139.2 pantu, t. i., 1. jūlijā.
22. maijā Saeima izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā nodeva likumprojektu “Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā”, kas paredz ieviest Eiropas Savienības (ES) Tiesas 2022. gada 8. septembra spriedumā “Lux Express Estonia” pret pret Majandus-ja Kommunikatsiooniministeerium izdarītos secinājumus, kā arī precizēt atsevišķu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma tiesību normu piemērošanu.
Kā norāda Satiksmes ministrija (SM), plānoto izmaiņu mērķis ir:
Saskaņā ar SM sniegto informāciju būtiskākās izmaiņas, ko paredz ieviest likumprojekts, ir šādas:
Ar visām plānotajām izmaiņām var iepazīties šeit.
22. maijā Saeima izskatīšanai Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā nodeva divus saistītus likumprojektus, kurus izstrādāja vairāki deputāti – Uldis Augulis, Līga Kozlovska, Didzis Zemmers, Gunārs Kūtris, Gundars Daudze, Augusts Brigmanis, Anita Brakovska, Ligita Gintere, Harijs Rokpelnis (Zaļo un Zemnieku savienības frakcija) un Oļegs Burovs (pie frakcijām nepiederošs):
Likumprojekta “Grozījumi Vietējo pašvaldību referenduma likumā” mērķis ir nodrošināt, ka katrai pašvaldībai ir pienākums rīkot referendumu un ievērot tā iznākumu jautājumā par jaunas kulta ēkas būvniecību, kas neatbilst latviešu un lībiešu tradīcijām, latviskai dzīvesziņai un kristīgajām vērtībām.
Likumprojekta autoru ieskatā piedāvātās izmaiņas radīs skaidru procedūru, kas garantēs, ka referendumā iegūtais lēmums atspoguļos vietējās kopienas patieso gribu.
Tādējādi Vietējo pašvaldību referenduma likumu plānots papildināt ar vairākām jaunām tiesību normām, nosakot, ka:
“Iedzīvotājiem tiks dota skaidra un nepārprotama iespēja paust savu viedokli, kas nostiprinās vietējās kopienas vienotību un atbildības sajūtu. Šāda pieeja radīs uzticēšanos pašvaldības lēmumiem un veicinās stabilu sadarbību starp iedzīvotājiem un attīstītājiem. Skaidri definēta referenduma kārtība samazinās arī drošības riskus un spriedzi sabiedrībā, kas raisās kulta celtņu sabiedriskās apspriešanas gadījumos,” skaidrots likumprojekta anotācijā.
Savukārt saistītajā likumprojektā “Grozījumi Būvniecības likumā” plānots papildināt Būvniecības likuma 15. panta trešo daļu ar 3. punktu, nosakot, ka būvatļauju neizdod, ja pašvaldības referendumā nav atbalstīta tādas jaunas kulta ēkas būvniecība, kura neatbilst Latvijas Republikas Satversmē nostiprinātajām latviešu un lībiešu tradīcijām, kā arī kristīgajām vērtībām.
22. maijā Saeima izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā nodeva likumprojektu “Grozījumi Ostu likumā”, kas paredz īstenot ostu pārvaldības reformu un ostu pārvaldības modeli ar mērķi atgriezt pašvaldību līdzdalību ostu pārvaldībā, to depolitizējot un izvirzot augstas prasības par pārstāvju profesionālo kompetenci un politisko neitralitāti.
Būtiskākās izmaiņas, ko paredz likumprojekts, ir šādas:
Kā iepriekš norādījis bijušais satiksmes ministrs Kaspars Briškens, ostu pārvaldības reforma depolitizēs pārvaldību, samazinās birokrātisko slogu un veicinās ostu industriālo attīstību:
“Latvijas ostu sektors ir būtisks nacionālās ekonomikas elements, kas nodrošina stratēģiski svarīgus transporta un loģistikas pakalpojumus, veicinot gan iekšzemes, gan starptautisko tirdzniecību. Ostas ir ne tikai ekonomikas dzinējspēks, bet arī nozīmīgs loģistikas infrastruktūras elements, kas prasa efektīvu pārvaldību un nepārtrauktu attīstību.
Svarīgi ir rast risinājumus, kas atbilst katras ostas specifikai un ilgtermiņa attīstības vajadzībām. Esmu gandarīts, ka ostu pārvaldības reforma ieiet finiša taisnē, kas nozīmē, ka esam tuvāk ostu darbības transformācijai un efektīvākai to darbībai.”
Vienlaikus 22. maijā Saeima izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā nodeva saistošu likumprojektu “Grozījumi Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā”, kas paredz daļēji saglabāt līdzšinējo Liepājas speciālā ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldības modeli.
Plānots, ka ostu pārvaldības reforma tiks attiecināta uz Rīgas un Ventspils ostām, savukārt Liepājas SEZ pārvaldi reforma skars tikai daļēji, uzlabojot tās pārvaldības neatkarību un novēršot iespējamo interešu konflikta situāciju, kad uzņēmēju pārstāvjiem ir tieša ietekme uz potenciālo konkurentu darbības nosacījumiem.
Kā iepriekš skaidrojusi Satiksmes ministrija, šāds risinājums balstīts uz līdzšinējās Liepājas SEZ darbības rezultātiem un nepieciešamību daļēji saglabāt līdzšinējo Liepājas SEZ pārvaldības modeli, kas sevi ir pierādījis kā efektīvu un ilgtspējīgu risinājumu.
|
22. maijā Saeima izskatīšanai Juridiskā komisijā nodeva likumprojektu “Grozījumi Satversmes tiesas likumā”, kas paredz:
Atbilstoši anotācijā sniegtajai informācijai šobrīd tiesiskais regulējums nenodrošina, ka prokuroriem, kuri kļūst par Satversmes tiesas tiesnešiem, saglabātos tiesības atgriezties prokurora amatā un saņemt izdienas pensiju:
“Tas rada situāciju, kurā prokurori, pieņemot tiesneša amatu Satversmes tiesā, riskē ar savu karjeras nepārtrauktību un prokurora amatā uzkrātajām sociālajām garantijām. Šāds regulējums nemotivē ieņemt Satversmes tiesas tiesneša amatu, jo pēc Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru beigām pastāv risks zaudēt gan izdienas pensiju, gan turpmākās profesionālās karjeras iespējas prokuratūrā.”
Tādējādi likumprojekts paredz precizēt Satversmes tiesas likuma 7.1 pantu, lai nodrošinātu par Satversmes tiesas tiesnesi apstiprinātiem prokuroriem garantijas atgriezties līdzvērtīgā prokurora amatā pēc tiesneša pilnvaru termiņa izbeigšanās Satversmes tiesā, kā arī paredzētu tiesības uz prokurora izdienas pensiju.
Papildus likumprojektā plānotas šādas izmaiņas:
Ar visām plānotajām izmaiņām var iepazīties šeit.
22. maijā Saeima izskatīšanai Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā nodeva likumprojektu “Grozījumi likumā “Par ietekmes uz vidi novērtējumu””, kas paredz pilnveidot tiesisko regulējumu ietekmes uz vidi novērtējuma (IVN) jomā, lai mazinātu administratīvo slogu, stiprinātu investoru tiesisko paļāvību, kā arī optimizētu sabiedrības informēšanas pasākumus, tai skaitā definējot katru sabiedrības iesaistes posmu atbilstoši mērķim.
Likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” (turpmāk – IVN likums) mērķis ir novērst vai samazināt fizisko un juridisko personu paredzēto darbību vai plānošanas dokumentu īstenošanas nelabvēlīgo ietekmi uz vidi.
Saskaņā ar IVN likuma 1. panta 1. punktu ietekme uz vidi nozīmē paredzētās darbības vai plānošanas dokumenta īstenošanas izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību (īpaši aizsargājamās sugas un to dzīvotnes, īpaši aizsargājamos un Eiropas Savienības nozīmes biotopus), augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, materiālās vērtības, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība.
Vienlaikus IVN likumā ir transponētas IVN direktīvas un Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 27. jūnija direktīvas 2001/42/EK par noteiktu plānu un programmu ietekmes uz vidi novērtējumu normas, kā arī tiesību normas no Eiropas Savienības tiesību aktiem par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras, kā arī savvaļas putnu aizsardzību.
Tostarp IVN likums nosaka darbības, kurām nepieciešams IVN, secību, kādā IVN veicams, nosakot visu procedūrā iesaistīto pušu pienākumus, tiesības un arī atbildību, kā arī darbības, kurām nepieciešams veikt sākotnējo izvērtējumu, un normas, kas regulē stratēģiskā IVN veikšanu.
Svarīga sadaļa IVN likumā ir veltīta arī sabiedrības līdzdalībai IVN procesā, ņemot vērā daudzos nacionālajos un starptautiskajos tiesību aktos nostiprinātās sabiedrības tiesības dzīvot labvēlīgā vidē un saņemt informāciju par vidi, kas nostiprinātas Latvijas Republikas Satversmes 115. pantā.
Kā norādīts likumprojekta anotācijā, saistībā ar iepriekšminēto nepieciešams saglabāt līdzsvaru starp katra indivīda tiesībām uz dzīvi viņam ērtā vidē, tautsaimniecības attīstību, investīciju veicēju tiesisko paļāvību un Eiropas Savienības tiesiskā regulējuma ievērošanu.
Saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju likumprojekts izstrādāts, pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas informatīvo ziņojumu “Par rīcības plānu administratīvā sloga mazināšanai nekustamo īpašumu attīstīšanas jomā”, rekomendācijām un iesaistīto valsts institūciju ierosinājumiem, ar mērķi pilnveidot ne tikai tiesisko regulējumu IVN jomā, mazinot administratīvo slogu un stiprinot investoru tiesisko paļāvību, bet arī veikt citus precizējumus, kas veicinās IVN procesa un to veidojošo posmu savstarpēju sasaisti un secīgumu un nostiprinās sabiedrības līdzdalību dažādos IVN procesa posmos atbilstoši tās mērķim.
Plānotās izmaiņas ir plašas. Sīkāk ar tām var iepazīties šeit.