SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 15 minūtes
RUBRIKA: Likumprojekts
TĒMA: Nodokļi

Ar jaunu likumu plānots būtiski mainīt līdzšinējo ceļu nodevu sistēmu

FOTO: Evija Trifanova, LETA.

Lai izpildītu Eiropas Savienības direktīvas prasību dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu, Saeimā iesniegts likumprojekts “Ceļu nodevu likums”. Pieņemot jaunu likumu, kas aizstās šobrīd spēkā esošo Autoceļu lietošanas nodevas likumu, plānots būtiski mainīt līdzšinējo nodevu sistēmu, piemēram, atcelt autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti) un ieviest principu – maksā “piesārņotājs” un “lietotājs”.

īsumā
  • Latvijā šobrīd ir spēkā Autoceļu lietošanas nodevas likums, kas nosaka autoceļu lietošanas nodevas par laiku (vinjetes) piemērošanu (neatkarīgi no nobrauktā attāluma) kravas transportlīdzekļiem.
  • No 2030. gada 25. marta Eiropas transporta pamattīklā autoceļu lietošanas nodeva par laiku (vinjeti) kravas transportlīdzekļiem netiks piemērota.
  • Latvijā plānots no 2030. gada 1. janvāra ieviest ceļu infrastruktūras nodevu, kas aizstās līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti).
  • Plānots, ka ceļu infrastruktūras nodeva būs valsts nodeva par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu ar transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, un no transportlīdzekļa veida.
  • Likumprojekts paredz ieviest autoceļu lietošanas nodevu kravas transportlīdzekļiem, kas dotu tiesības izmantot valsts galvenos vai reģionālos autoceļu konkrētu laikposmu.
  • Likumprojektā paredzētas tiesības pašvaldībām noteiktos gadījumos ieviest ielu nodevu M, N, O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehnikai.
  • Ar jauno likumu plānots divkārt samazināt sodus par autoceļu lietošanas nodevu maksāšanas pārkāpumiem.

Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 24. februāra direktīvu (ES) 2022/362, ar ko groza Direktīvas 1999/62/EK, 1999/37/EK un (ES) 2019/520 attiecībā uz dažu infrastruktūru lietošanas maksas noteikšanu transportlīdzekļiem (Direktīva 2022/362), izstrādāts Ceļu nodevu likums (likumprojekts).

Likumprojekta mērķi, kā skaidrots tā anotācijā, ir:

  • izveidot autopārvadājumu iekšējo tirgu ar vienlīdzīgiem konkurences apstākļiem;
  • nostiprināt principu “lietotājs maksā” un “piesārņotājs maksā” piemērošanu;
  • nodrošināt autoceļu infrastruktūras finansējumu;
  • novērst sastrēgumus un gaisa piesārņojuma, kā arī trokšņa negatīvo ietekmi uz vidi un veselību;
  • sekmēt transporta nozares dekarbonizāciju, palīdzot īstenot Parīzes nolīgumu par klimata pārmaiņām1 un Eiropas Savienības plānus samazināt CO2 emisijas.

Lai panāktu noteiktos mērķus, likumprojekts paredz ieviest ar ceļu lietošanu saistītas valsts nodevas:

  • ceļu infrastruktūras nodevu;
  • autoceļu lietošanas nodevu;
  • ielu nodevu.

Ceļu infrastruktūras nodevu plānots ieviest no 2030. gada 1. janvāra

Latvijā šobrīd ir spēkā Autoceļu lietošanas nodevas likums, kas nosaka autoceļu lietošanas nodevas par laiku (vinjetes) piemērošanu (neatkarīgi no nobrauktā attāluma) kravas transportlīdzekļiem, kuru pilnā masa ir lielāka par 3 tonnām, un kravas transportlīdzekļu sastāviem, kuru pilnā masa ir lielāka par 3,5 tonnām. 

Savukārt Direktīva 2022/362 paredz, ka no 2030. gada 25. marta Eiropas transporta pamattīklā autoceļu lietošanas nodeva par laiku (vinjeti) kravas transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3,5 tonnām, netiks piemērota. Tāpēc arī Latvijā plānots no 2030. gada 1. janvāra ieviest ceļu infrastruktūras nodevu, kas aizstās līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku (vinjeti) un attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām.

Likumprojektā skaidrots (skat. 12.–14. pantu), ka ceļu infrastruktūras nodeva ir valsts nodeva, kas jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu ar transportlīdzekli atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, un no transportlīdzekļa veida.

Ceļu infrastruktūras nodevu maksā par mehāniska transportlīdzekļa ar četriem vai vairāk riteņiem vai transportlīdzekļu sastāva, kas paredzēti vai tiek izmantoti pasažieru vai kravas pārvadāšanai pa ceļiem, nobraukto attālumu pa valsts galveno vai reģionālo autoceļu, ietverot:

  • ceļu infrastruktūras lietošanas maksājumu – maksājums, ko iekasē, lai atgūtu izmaksas, kas rodas saistībā ar ceļu infrastruktūras būvniecību, uzturēšanu, darbību un attīstību;
  • maksājumu par satiksmes sastrēgumiem – maksājums, ko uzliek transportlīdzekļiem, lai atgūtu izmaksas, kuras rodas saistībā ar satiksmes sastrēgumiem, un lai samazinātu satiksmes sastrēgumus;
  • maksājumu par ārējām izmaksām – maksājums, ko iekasē, lai atgūtu izmaksas saistībā ar vienu vai vairākiem šādiem aspektiem: 1) satiksmes radītu gaisa piesārņojumu; 2) satiksmes radītu trokšņa piesārņojumu; 3) satiksmes radītām CO2 emisijām.

Nodeva tiks aprēķināta Ministru kabineta noteiktajā apmērā, ņemot vērā ieguldījuma izmaksu atgūšanas principu, kas balstās uz ceļu infrastruktūras gaidāmo tehniskās kalpošanas laiku vai uz kādu citu amortizācijas laikposmu (ne mazāku par 20 gadiem), kā arī izvērtējot galalietotāju maksājumu apmēru.

Vienlaikus paredzēts noteikt nodevas maksas samazinājumus vai atvieglojumus, piemēram, transportlīdzekļiem, kurus izmanto personas ar invaliditāti, vai bezemisiju transportlīdzekļiem ar pilnu masu līdz 4,25 tonnām.

Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka, ieviešot ceļu infrastruktūras nodevu, iekasētie finanšu līdzekļi tiks novirzīti tikai ceļu infrastruktūras būvniecībai, uzturēšanai un attīstībai, līdz ar to kopumā ceļu stāvoklim Latvijā vajadzētu uzlaboties.

Par laikposmu, kurā izmanto autoceļus, maksājama autoceļu lietošanas nodeva

Atbilstoši likumprojektam (skat. 4.–11. pantu) autoceļu lietošanas nodeva ir valsts nodeva, kas dod tiesības ar transportlīdzekli konkrētu laikposmu izmantot valsts galvenos vai reģionālos autoceļus, kas minēti likumprojekta 1. pielikumā.

Autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pienākums likumprojektā noteikts par:

  • kravas transportlīdzekli, kura pilna masa ir lielāka par 3000 kilogramiem un mazāka par vai vienāda ar 3500 kilogramiem (ja ir kravas transportlīdzekļu sastāvs, tad maksā tikai par velkošo kravas transportlīdzekli);
  • kravas transportlīdzekli, kura pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem;
  • kravas transportlīdzekļu sastāvu, kurā ietilpst kravas transportlīdzeklis, kura pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem.

Autoceļu lietošanas nodevu maksa noteikta atkarībā no transportlīdzekļa motora emisiju līmeņa un no transportlīdzekļa vai transportlīdzekļu sastāva asu skaita par laiku (24 stundām, nedēļu, mēnesi, deviņiem mēnešiem vai gadu), kurā paredzēts lietot autoceļus (skat. likumprojekta 2. pielikumā noteiktās likmes).

Pašvaldībām tiesības noteikt ielu nodevu

Patlaban likuma “Par nodokļiem un nodevām” 12. panta pirmās daļas 6. punkts noteic, ka vietējās pašvaldības domei ir tiesības Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā savā administratīvajā teritorijā uzlikt pašvaldības nodevas par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonās.

Likumprojektā paredzētā ielu nodeva (skat. likumprojekta 17.–19. pantu) ir pašvaldības nodeva, kas jāmaksā par ielu lietošanu (izņemot tranzīta ielas2) ar M, N, O kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehniku.

Plānots, ka pašvaldības domei būs tiesības pašvaldības administratīvajā teritorijā uzlikt ielu nodevu šādos gadījumos:

  1. ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus un galvenais pārsnieguma iemesls ir transportlīdzekļu radītais gaisa piesārņojums;
  2. lai veicinātu ielu atbildīgu lietošanu, transporta radītā piesārņojuma samazināšanu un videi draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu.

Ielu nodevas apmēru pašvaldības dome noteiks saistošajos noteikumos, ņemot vērā transportlīdzekļa emisiju līmeni.

Vienlaikus pašvaldības domei, nosakot nodevas lielumu, paredzētas tiesības par papildu kritēriju noteikt transportlīdzekļa pilno masu, kā arī paredzēt atšķirīgu likmi atsevišķās diennakts stundās, piemēram, sastrēgumu laikā.

Plānots, ka pašvaldībai ar saistošajiem noteikumiem būtu tiesības noteikt papildu atvieglojumus un atbrīvojumus no ielu nodevas samaksas:

  • transportlīdzekļiem, kas veicina mazāku transportlīdzekļu lietošanu pašvaldības teritorijā (piemēram, par taksometriem, koplietošanas transportlīdzekļiem);
  • transportlīdzekļiem, kurus izmanto persona ar invaliditāti vai kuri pieder tai;
  • par vienu daudzbērnu ģimenes locekļa īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu transportlīdzekli.

Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka ielu nodevas noteikšanas tiesības pašvaldībām jānosaka savos saistošajos noteikumos, jo jāņem vērā faktori, kas dažādās vietās var atšķirties:

  • piesārņojuma līmenis;
  • piesārņojuma veidi un avoti;
  • iedzīvotāju skaits un blīvums;
  • tranzītā cauri braucošo transportlīdzekļu skaits un citi aspekti.

Attiecīgajai pašvaldībai ir paredzēts pienākums ne vēlāk kā divus mēnešus pirms ielu nodevas ieviešanas par to informēt iedzīvotājus.

Plānots samazināt sodu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem

Likumprojekts paredz autoceļu lietošanas nodevas un ceļu infrastruktūras nodevas samaksas kontroli uzticēt Valsts policijai un Valsts robežsardzei, savukārt ielu nodevas samaksas kontroli – pašvaldības policijai.

Ceļu nodevu maksāšanas pārkāpumu varēs fiksēt ar policijas, ceļu pārvaldītāja, Ceļu satiksmes drošības direkcijas vai dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja rīcībā esošajiem tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli.

Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka arvien vairāk pārkāpumu tiek fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Piemēram, 2022. gadā fiksēti 476 autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumi, bet 2023. gadā – 8254. 

Vienlaikus pastāv problēma, ka transportlīdzekļa īpašnieks var tikt sodīts par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu pat vairākas reizes dienā. Ņemot vērā pieaugošo tehnisko līdzekļu skaitu uz autoceļiem, ar kuriem iespējams noteikt autoceļu lietošanas nodevas pārkāpumu, neapturot transportlīdzekli, likumprojektā ir divkārt samazināts sods par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem.

Likumprojektā pirms tā izskatīšanas pirmajā lasījumā Saeimā paredzēti šādi soda mēri:

  • par autoceļu lietošanas nodevas nesamaksāšanu (23. pants):
    • ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta pilnā apmērā, tad transportlīdzekļa īpašniekam piemēro naudas sodu no 150 līdz 250 eiro (saskaņā ar pašreizējo regulējumu3 – no 300 līdz 500 eiro);
    • ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta, tad transportlīdzekļa īpašniekam piemēro naudas sodu no 250 līdz 500 eiro (saskaņā ar pašreizējo regulējumu4 – no 500 līdz 1000 eiro).
  • par ceļu infrastruktūras nodevas nesamaksāšanu (24. pants):
    • ja ceļu infrastruktūras nodeva nav samaksāta pilnā apmērā, tad transportlīdzekļa īpašniekam piemēro naudas sodu no 150 līdz 250 eiro.
    • ja ceļu infrastruktūras nodeva nav samaksāta, tad transportlīdzekļa īpašniekam piemēro naudas sodu no 250 līdz 500 eiro.
  • par ielu nodevas nesamaksāšanu (25. pants):
    • ja ielu nodeva nav samaksāta, tad transportlīdzekļa īpašniekam piemēro naudas sodu no 25 līdz 75 eiro.

Vienlaikus likumprojekts paredz, ka, maksājot sodu, maksājama arī ceļu nodeva (ja tā nav samaksāta pirms soda piemērošanas), par ko persona tiks informēta, saņemot paziņojumu par sodu. Tāpat papildus paziņojumā tiks iekļauta informācija par nepieciešamību samaksāt izdevumus par paziņojuma sagatavošanu un nosūtīšanu.

Personai, kura izvairās no autoceļu lietošanas nodevas un ceļu infrastruktūras nodevas samaksas, kas konstatēta pārkāpuma gadījumā, kā arī no naudas soda izpildes par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu un ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu, liegts izsniegt transportlīdzekļa vadītāja apliecību, veikt personas īpašumā (valdījumā, turējumā) esoša transportlīdzekļa valsts tehnisko apskati un reģistrācijas darbības Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā vai Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvajā sistēmā, izņemot transportlīdzekļa norakstīšanu un transportlīdzekļa reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, nododot numura zīmes. Šādi ierobežojumi pastāv jau šobrīd personām, kas izvairās naudas soda izpildes par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu, saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 14.2 pantu.

Tā kā autoceļu lietošanas nodevu līdz 2030. gadam aizstās ceļu infrastruktūras nodeva un Administratīvās atbildības likuma 25. pants paredz, ka administratīvā soda piemērošana neatbrīvo sodīto personu no tā pienākuma izpildīšanas, par kura nepildīšanu piemērots administratīvais sods, attiecīgi ierobežojumi attiecināmi arī uz izvairīšanos no autoceļu lietošanas nodevas un ceļu infrastruktūras nodevas samaksas, kas konstatēta pārkāpuma gadījumā, kā arī no naudas soda izpildes par ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas noteikumu neievērošanu. Likumprojekta anotācijā uzsvērts, ka šāds regulējums ir visefektīvākais līdzeklis persona, kura vēlēsies piedalīties ceļu satiksmē, samaksās sodu un nesamaksāto nodevu.

Plānots, ka ceļu nodevas piedziņa tiek uzsākta, ja nodeva nav samaksāta gada laikā no pārkāpuma fiksēšanas brīža (likumprojekta 20., 21. pants).

Sabiedrības līdzdalības ietvaros saņemtie iebildumi un likumprojekta virzība

Sabiedrības līdzdalības ietvaros par likumprojektu saņemti iebildumi no akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” – par to, ka likumprojektā nav paredzēts ne ceļa infrastruktūras nodevas apmērs, ne veids, kā tiks aprēķināta maksa par nobraukumu pa valsts autoceļiem. Satiksmes ministrija kā likumprojekta izstrādātāja ir skaidrojusi, ka tās rīcībā šobrīd nav pētījumu, kas ļautu aprēķināt ceļu infrastruktūras nodevas ieviešanas izmaksas un to likmes no 2030. gada. Likumprojekts tiek virzīts šobrīd (vairākus gadus pirms infrastruktūras nodevas ieviešanas), lai likumā tiktu pārņemtas Direktīvas 2022/362 normas, tādēļ pie aprēķinu metodikas un nodevu apmēra vēl tikšot strādāts.

Likumprojekts šī gada 6. martā tika iesniegts izskatīšanai Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā.

Satiksmes ministrijas informācija >>

 

1 Parīzes nolīgums ir starptautisks līgums, kas tā parakstītājiem uzliek juridiskas saistības rīkoties, lai cīnītos pret klimata pārmaiņām. Vairāk skatīt šeit: https://www.consilium.europa.eu/lv/policies/paris-agreement-climate/.

2 Saskaņā ar likuma “Par autoceļiem” 2. panta sesto daļu tranzīta iela ir pašvaldības īpašumā esoša pilsētas iela, kura ir valsts autoceļa sākums vai turpinājums un pa kuru notiek tranzīta satiksme.

3 Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11. panta pirmā daļa.

4 Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11. panta otrā daļa.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI