Likumprojekts paredz, ka tabakas aizstājējprodukti nedrīkstēs radīt maldinošu priekšstatu, proti, to iepakojumam būs aizliegts līdzināties rotaļlietai, pārtikas vai kosmētikas produktam.
FOTO: Freepik.
Saeimā otrajā lasījumā atbalstītais likumprojekts, kas paredz ierobežot jauniešu vidū populāro tabakas aizstājējproduktu apriti un lietošanas iespējas, ir izraisījis plašas diskusijas sabiedrībā. Šajā skaidrojumā esam apkopojuši, kādas ir gaidāmās izmaiņas, vēršot uzmanību tabakas aizstājējproduktu aprites ierobežojumiem, tomēr ar grozījumiem plānots ieviest stingrāku regulējumu arī attiecībā uz tabakas izstrādājumiem. Piemēram, tie paredz paaugstināt vecuma cenzu, nosakot, ka visa veida tabakas izstrādājumus turpmāk būs aizliegts pārdot personām, kuras ir jaunākas par 20 gadiem. Tāpat plānots ieviest aizliegumu smēķēt daudzdzīvokļu māju terasēs u. tml.
Darbu pie likumprojekta “Grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” sāka jau iepriekšējā – 13. Saeima – pirms nepilniem trim gadiem.
Turpinot izskatīšanu 14. Saeimā, likumprojekta anotācijā akcentēts, ka tā “mērķis ir paredzēt regulējumu Latvijas tirgū ienākušajiem tabakas aizstājējproduktiem, t. sk. beztabakas nikotīna spilventiņiem, kas nesatur tabaku, bet satur nikotīnu, un kuru aprite šobrīd Latvijā netiek regulēta”. Tāpat ar likumprojektu iecerēts noteikt regulējumu jebkuram citam jaunam nikotīnu saturošam vai nesaturošam produktam, kas varētu parādīties Latvijas tirgū un kuru paredzēts izmantot līdzīgi kā tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, bezdūmu tabakas izstrādājumus, elektroniskās smēķēšanas ierīces un to uzpildes tvertnes, neatkarīgi no nikotīna satura šajā produktā un tā lietošanas. Līdz ar regulējuma ieviešanu tabakas aizstājējproduktiem tiks ierobežota šādu produktu brīva pieejamība sabiedrības mazaizsargātajām grupām, piemēram, bērniem un jauniešiem, kā arī nodrošinātas prasības, lai tirgū esošie aizstājējprodukti būtu droši un sabiedrība būtu informēta par to negatīvo ietekmi uz veselību.
“Šobrīd no visiem izglītības darbiniekiem reti kurš skolotājs vai skolas direktors neceļ trauksmi par to, ka pašlaik e-cigaretes skolās ir kā sērga,” likumprojekta 2. lasījumā pauda deputāte Inga Bērziņa.
Šo produktu pieejamība un popularitāte starp skolas vecuma bērniem bija noteicošais faktors, lai likumprojektā noteiktu, ka turpmāk tabakas aizstājējproduktus drīkstēs pārdot un pirkt personas, kuras sasniegušas 20 gadu vecumu. Saskaņā ar diskusijām Saeimā šāda vecumposma izvēle pamatojama ar to, ka divu gadu rezerve kopš personas pilngadības sasniegšanas palīdzētu izskaust nevēlamo produktu izplatību skolās, jo nereti mazāko klašu skolēniem aizliegtās vielas piegādā vecāko klašu audzēkņi – personas, kuras sasniegušas 18 gadu vecumu.
Grozījumi paredz arī aizliegumu tirgot tabakas aizstājējproduktus internetā, ierobežot to sponsorēšanu un reklamēšanu, tostarp izvietot redzamā vietā veikalos, informāciju par produktu pieejamību sniedzot tikai pēc pircēja pieprasījuma.
Vienas no ievērojamākajām diskusijām izvērtušās par Tabakas aprites likuma trešā panta 2. daļas 4. punkta papildinājumu, kas nosaka, ka tirgū aizliegts laist smēķēšanai paredzētus tabakas izstrādājumus, tai skaitā jaunieviestus tabakas izstrādājumus, kuru sastāvā ir piedevas, kas atvieglo ieelpošanu vai nikotīna uzņemšanu, kā, piemēram, mentols, tā analogi un geraniols, kā arī trešā panta 2. daļas 8. punktu, kas identisku aizliegumu paredz arī elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumiem un tabakas aizstājējproduktiem, kuri satur aromatizētājus.
Ar grozījumiem plānots noteikt nikotīna maksimālo koncentrāciju tabakas aizstājējproduktā – ne vairāk kā četri miligrami uz gramu.
Iecerēts, ka turpmāk tirgū pieejamie tabakas aizstājējprodukti nedrīkstēs radīt maldinošu priekšstatu, proti, to iepakojumam aizliegts līdzināties rotaļlietai, pārtikas vai kosmētikas produktam. Uz iepakojuma vienības un ārējā iepakojuma aizliegts izvietot tādus elementus, kas rada kļūdainu iespaidu par attiecīgo tabakas aizstājējproduktu īpašībām, ietekmi uz veselību vai apdraudējumiem, atsaukties uz garšu, smaržu, jebkādiem aromatizētājiem un citām piedevām vai to trūkumu, likt domāt, ka konkrētajam produktam ir labāka bioloģiskās sadalīšanās spēja vai citas videi labvēlīgas īpašības.
Produkti tiks papildināti ar brīdinošiem informatīviem materiāliem, kuros būs ietvertas norādes par nikotīna saturu un daudzumu, tabakas aizstājējprodukta masu vienā iepakojuma vienībā, brīdinājums par ietekmi uz veselību, norāde, ka produktu nav ieteicams lietot jauniešiem un nesmēķētājiem, vienlaikus ar citiem nikotīnu saturošiem produktiem, tiks minētas kontrindikācijas, iespējamā nevēlamā iedarbība un cita informācija, ar kuru tiks uzsvērta konkrētā produkta atbildīgas lietošanas nepieciešamība.
Plānotas arī izmaiņas Tabakas aprites likuma 10. pantā, kas nosaka smēķēšanas ierobežojumus. Likumprojektā noteikts aizliegt lietot bezdūmu tabakas izstrādājumus un tabakas aizstājējproduktus izglītības iestāžu, izglītības iestāžu dienesta viesnīcu, audzināšanas iestāžu telpās un to lietošanā esošajās teritorijās.
Aizliegumu smēķēt paredzēts attiecināt arī uz daudzdzīvokļu māju terasēm, azartspēļu organizēšanas vietām, Saeimas un Ministru kabineta ēku.
Par tabakas aizstājējproduktu tirgošanu internetā paredzēts piemērot naudas sodu fiziskajai personai no divdesmit līdz četrdesmit divām naudas soda vienībām (no 100 līdz 200 eiro), savukārt juridiskajai personai – no četrdesmit līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām (no 200 līdz 700 eiro). Turpretī par tabakas aizstājējproduktu iegādāšanos internetā, izņemot iegādi no trešās valsts, paredzēts piemērot naudas sodu fiziskajai personai no divdesmit līdz četrdesmit divām naudas soda vienībām (no 100 līdz 210 eiro).
Par aizstājējproduktu pārdošanu personām, kuras ir jaunākas par 20 gadiem, plānots piemērot naudas sodu juridiskās personas darbiniekam (pārdevējam) no piecdesmit sešām līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām (no 280 līdz 700 eiro), bet juridiskajai personai – no simt četrdesmit līdz tūkstoš četrsimt divdesmit naudas soda vienībām (no 700 līdz 7100 eiro).
Mazumtirdzniecības vietas, kuras neievēros prasību izvietot produktus pircējam neredzamā vietā, tiks sodītas ar brīdinājumu vai naudas sodu juridiskajai personai no desmit līdz septiņdesmit naudas soda vienībām (no 50 līdz 350 eiro).
Kā jau tika minēts, diskusijas izvērsās par grozījumu aizliegt tabakas aizstājējproduktus ar dažādiem aromātiem.
“Likumprojekta būtība ir tāda, ka tas pilnībā aizliedz e-cigaretes, un tā tas arī ir jāpasaka, jo, pieņemot garšu un smaržu aizliegumu, attiecīgās cigaretes vairs nepastāv, tas ir aizliegums. Tādējādi tas ir lobijs “tradicionālajām” cigaretēm. Sanāk, ka mēs norādām – “tradicionālās” cigaretes ir ļoti labi. Taču katrā “tradicionālajā” cigaretē ir astoņi miligrami nikotīna,” savu viedokli izteica deputāte Ramona Petraviča.
Līdzīgu nostāju pauda Latvijas Tirgotāju asociācija: “Mēs atkārtoti uzsveram, ka izstrādātais regulējums jāvērtē ne vien saskaņā ar vispārējām sabiedrības veselības, bet arī uzņēmēju interesēm, jo pašlaik faktiski tiek ierosināts pilnīgs nikotīna spilventiņu aizliegums.”
Veselības ministrijas Veselības veicināšanas un atkarību profilakses nodaļas vecākā eksperte Sanita Lazdiņa šī gada 18. aprīlī Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Sociālo un politisko pētījumu institūta rīkotajā diskusijā “Multidisciplinārs skatījums uz atkarību problemātiku Latvijā” ministrijas nostāju atbalstīt aromatizētāju aizliegumu skaidroja ar vēl neizpētīto ietekmi uz veselību, kādu tie var radīt.
“Tas, ka tos lietojam pārtikā, nenozīmē, ka tie ir droši inhalējot,” sacīja S. Lazdiņa. Eksperte arī uzsvēra, ka aromātu aizlieguma vienādošana ar produkta aizliegumu ir pārspīlēta. “Ņemot vērā, ka personai atkarība veidojas no nikotīna, nevis aromāta, nav pamata apgalvot, ka konkrēta aromāta aizlieguma dēļ šie produkti vairs nebūs pieejami,” norādīja VM pārstāve.
Plašākas diskusijas raisīja arī vecuma cenzs, ar kuru tiek noteikts, ka tirgot un iegādāties tabakas aizstājējproduktus var personas, kuras sasniegušas 20 gadu vecumu.
Latvijas Ārstu biedrības sagatavotajā vēstulē, kuru parakstījušas vairāk nekā 60 ar medicīnas nozari saistītas organizācijas, pausts atbalsts vecuma ierobežojumam.
“Mūsdienās aptuveni 90% nikotīna atkarīgo kļūst atkarīgi, būdami nepilngadīgi. E-cigaretes un nikotīna spilventiņi ir “ieejas vārti” uz cigarešu smēķēšanu un pāragru nāvi, savukārt aromatizētāji ir galvenais instruments arvien plašākai bērnu un jauniešu piesaistei šiem nikotīnu saturošajiem produktiem.
Ārstu profesionālās organizācijas uzskata, ka arguments par lielākiem budžeta ieņēmumiem, tirgojot atkarību un potenciāli arī priekšlaicīgu nāvi izraisošus produktus, kā arī iebildumi pret ierobežojumu noteikšanu, kas primāri vērsti uz bērnu un jauniešu pasargāšanu no atkarības, ir neētiski un neatbilst valsts interesēm, jo ilgtermiņā radīs daudz lielākus zaudējumus Latvijas sabiedrības veselībai un ekonomikai.”
Tomēr šis lēmums rada satraukumu tirgotājiem. SIA “MAXIMA Latvija” Saeimā iesniegusi priekšlikumu noteikt pārejas periodu vecuma ierobežojumam, ņemot vērā, ka likums attieksies arī uz 20 gadu vecuma slieksni nesasniegušiem nodarbinātajiem.
“Šobrīd Latvijas mazumtirdzniecības uzņēmumos tiek nodarbināti kasieri un pārdevēji no 18 gadu vecuma. Stājoties spēkā grozījumiem un paaugstinot vecumu, no kura persona var tikt nodarbināta tabakas izstrādājumu pārdošanā, mazumtirdzniecības uzņēmumiem vajadzēs uzteikt darbu tiem kasieriem, kuri nebūs sasnieguši 20 gadu vecumu, vai vienoties par šo darbinieku nodarbināšanu citos amatos, kas nav saistīti ar tabakas izstrādājumu apriti,” vēstīts priekšlikumā.
Likumprojekts “Grozījumi Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likumā” tiks skatīts 3. lasījumā. Plānots, ka grozījumu daļa, kura attieksies uz aromatizētāju aizliegumu, stāsies spēkā šī gada 23. oktobrī, jo ir saistīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/40/ES, kas nosaka gan grozījumu nepieciešamību, gan spēkā stāšanās datumu.