FOTO: Freepik.
Lai samazinātu traģēdiju skaitu, ko ik gadu uz ceļiem izraisa dzērājšoferi un citu apreibinošo vielu lietotāji, 25. novembrī stājas spēkā grozījumi Krimināllikumā un saistītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas līdz ar citām izmaiņām paredz kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli reibuma stāvoklī.
Kā minēts likumprojekta “Grozījumi Krimināllikumā” anotācijā, ceļu satiksmes negadījumos ar smagām traumām vai letālām sekām kā viens no negadījuma iemesliem parasti ir vadītāja atrašanās alkohola reibumā. Eiropas Komisijas izvērtējumā1 par alkoholu un transportlīdzekļu vadīšanu tiek uzsvērts, ka, palielinoties alkohola koncentrācijai asinīs, pieaug iespējamība iekļūt ceļu satiksmes negadījumā.
Saskaņā ar Valsts policijas sniegto informāciju 2019. gadā tika konstatēti 2430 transportlīdzekļa vadītāji, kuri vadījuši transportlīdzekli un kuru izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedza 1,5 promiles, un 222 transportlīdzekļa vadītāji, kuri transportlīdzekli vadīja, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē. Savukārt 2020. gadā attiecīgi tika konstatēti 2320 un 211 šādi transportlīdzekļa vadītāji. Salīdzinājumam 2019. gadā transportlīdzekļa vadītāji, kuru izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedza 1,0 promili, bet nepārsniedza 1,5 promiles, bija 613 (2020. gadā – 624).
Tā kā sods ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots pārkāpumu izdarījušai personai, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu un sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas pārkāpumu izdarīšanas, saskaņā ar Krimināllikuma 262. panta pirmo pirm daļu turpmāk par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, vai par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē varēs sodīt:
Vienlaikus ar grozījumiem precizēts arī Krimināllikuma 261. pantā ietvertais jēdziens “transportlīdzeklis”, nosakot, ka ar transportlīdzekļiem jāsaprot:
Transportlīdzekļa tiesību atņemšana uz vismaz pieciem gadiem turpmāk paredzēta arī:
Izmaiņas arī paredzētas attiecībā uz transportlīdzekļa konfiskāciju, ja transportlīdzeklis vadīts apreibinošo vielu ietekmē (262. pants) un ja transportlīdzekļa vadītājs atsakās no medicīniskās pārbaudes veikšanas (262.1 pants), nosakot, ka tādā gadījumā:
Turpmāk pie kriminālatbildības varēs saukt:
Savukārt par automatizētā datu apstrādes sistēmā esošās informācijas neatļautu grozīšanu, bojāšanu, iznīcināšanu, pasliktināšanu vai aizklāšanu vai apzināti nepatiesas informācijas ievadīšanu automatizētā datu apstrādes sistēmā, ja ar to radīts būtisks kaitējums, turpmāk minimālais brīvības atņemšanas laiks palielināts no diviem uz trim gadiem (243. pants).
Nosakot kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, vai par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, tiek veikti grozījumi arī Ceļu satiksmes likuma 62. panta ceturtajā daļā, nosakot administratīvo atbildību par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles.
Līdz ar to par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, piemēro:
Savukārt par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē (Ceļu satiksmes likuma 62. panta piektā daļa), piemēro:
Papildus ir veiktas izmaiņas Ceļu satiksmes likuma 24. pantā, kas nosaka transportlīdzekļu vadītāju un atsevišķu kategoriju ceļu satiksmes dalībnieku vecuma ierobežojumu, paredzot, ka turpmāk:
Grozījumi Ceļu satiksmes likuma 10. panta 1.3 daļā paredz, ka traktortehnikas un tās piekabju un pārējo mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kas iesaistītas ceļu satiksmē, reģistrācija veicama līdz nākamajai valsts tehniskajai apskatei vai līdz izbraukšanai no valsts ar transportlīdzekli, kuram reģistrācijas apliecībā norādīts turētājs, ja šī transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks – juridiskā persona – reorganizācijas rezultātā pievienots citai juridiskajai personai un ja nemainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs, bet ne vēlāk kā divu gadu laikā no reorganizācijas reģistrācijas brīža.
1 Pieejams: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/alcohol_en.