SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
25. novembrī, 2022
Lasīšanai: 8 minūtes
13
13

Par automašīnas vadīšanu reibumā – turpmāk kriminālatbildība

Stājas spēkā 25.11.2022.
Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Freepik.

Lai samazinātu traģēdiju skaitu, ko ik gadu uz ceļiem izraisa dzērājšoferi un citu apreibinošo vielu lietotāji, 25. novembrī stājas spēkā grozījumi Krimināllikumā un saistītie grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas līdz ar citām izmaiņām paredz kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli reibuma stāvoklī.

Kā minēts likumprojekta “Grozījumi Krimināllikumā” anotācijā, ceļu satiksmes negadījumos ar smagām traumām vai letālām sekām kā viens no negadījuma iemesliem parasti ir vadītāja atrašanās alkohola reibumā. Eiropas Komisijas izvērtējumā1 par alkoholu un transportlīdzekļu vadīšanu tiek uzsvērts, ka, palielinoties alkohola koncentrācijai asinīs, pieaug iespējamība iekļūt ceļu satiksmes negadījumā.

Saskaņā ar Valsts policijas sniegto informāciju 2019. gadā tika konstatēti 2430 transportlīdzekļa vadītāji, kuri vadījuši transportlīdzekli un kuru izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedza 1,5 promiles, un 222 transportlīdzekļa vadītāji, kuri transportlīdzekli vadīja, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē. Savukārt 2020. gadā attiecīgi tika konstatēti 2320 un 211 šādi transportlīdzekļa vadītāji. Salīdzinājumam 2019. gadā transportlīdzekļa vadītāji, kuru izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedza 1,0 promili, bet nepārsniedza 1,5 promiles, bija 613 (2020. gadā – 624).

Turpmāk – kriminālatbildība

Tā kā sods ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots pārkāpumu izdarījušai personai, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu un sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas pārkāpumu izdarīšanas, saskaņā ar Krimināllikuma 262. panta pirmo pirm daļu turpmāk par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, vai par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē varēs sodīt:

  • ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz vienam gadam;
  • ar īslaicīgu brīvības atņemšanu;
  • ar probācijas uzraudzību;
  • ar sabiedrisko darbu;
  • ar naudas sodu;
  • atņemot transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

Vienlaikus ar grozījumiem precizēts arī Krimināllikuma 261. pantā ietvertais jēdziens “transportlīdzeklis”, nosakot, ka ar transportlīdzekļiem jāsaprot:

  • visu veidu automobiļi;
  • traktori un citas pašgājējas mašīnas;
  • tramvaji;
  • trolejbusi;
  • motocikli;
  • citi mehāniskie transportlīdzekļi, kas pārvietojas ar savu enerģijas avotu, izņemot transportlīdzekļus ar iekšdedzes dzinēju, kura darba tilpums ir mazāks par 50 kubikcentimetriem, vai elektromotoru, kura maksimālā jauda nepārsniedz četrus kilovatus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā.

Pastiprinātas arī citas sankcijas

Transportlīdzekļa tiesību atņemšana uz vismaz pieciem gadiem turpmāk paredzēta arī:

  • par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību (transportlīdzekļa vadīšanas tiesības noteiktā kārtībā nav iegūtas vai ir atņemtas) un ja vadītājs atrodas alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē (262. panta pirmā daļa);
  • par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko un citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudei (262.1 panta pirmā daļa);
  • par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai asinīs vai narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, vai par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, ja to izdarījis transportlīdzekļa vadītājs, kurš izraisīja ceļu satiksmes negadījumu, kura rezultātā cietušajam nodarīts viegls, vidējs vai smags miesas bojājums vai kura rezultātā iestājusies cilvēka nāve (262.1 panta otrā daļa).

Izmaiņas arī paredzētas attiecībā uz transportlīdzekļa konfiskāciju, ja transportlīdzeklis vadīts apreibinošo vielu ietekmē (262. pants) un ja transportlīdzekļa vadītājs atsakās no medicīniskās pārbaudes veikšanas (262.1 pants), nosakot, ka tādā gadījumā:

  • konfiskācijai pakļauj noziedzīgu nodarījumu izdarījušai personai piederošo transportlīdzekli, ar kuru tā izdarījusi noziedzīgo nodarījumu (70.13 panta piektā daļa);
  • ja noziedzīgais nodarījums izdarīts ar transportlīdzekli, kas pieder citai personai, no noziedzīgu nodarījumu izdarījušās personas piedzen pilnu vai daļēju šī transportlīdzekļa vērtību (70.14 panta pirmā prim daļa). 

Citas izmaiņas Krimināllikumā

Turpmāk pie kriminālatbildības varēs saukt:

Savukārt par automatizētā datu apstrādes sistēmā esošās informācijas neatļautu grozīšanu, bojāšanu, iznīcināšanu, pasliktināšanu vai aizklāšanu vai apzināti nepatiesas informācijas ievadīšanu automatizētā datu apstrādes sistēmā, ja ar to radīts būtisks kaitējums, turpmāk minimālais brīvības atņemšanas laiks palielināts no diviem uz trim gadiem (243. pants).

Ceļu satiksmes likuma grozījumi

Nosakot kriminālatbildību par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, vai par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, tiek veikti grozījumi arī Ceļu satiksmes likuma 62. panta ceturtajā daļā, nosakot administratīvo atbildību par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles.

Līdz ar to par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, piemēro:

  • velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam naudas sodu trīsdesmit četru naudas soda vienību (170 eiro) apmērā;
  • mopēda vadītājam – no divsimt četrdesmit līdz četrsimt naudas soda vienībām (1200–2000 eiro) un atņem transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

Savukārt par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē (Ceļu satiksmes likuma 62. panta piektā daļa), piemēro:

  • velosipēda vai elektroskrejriteņa vadītājam naudas sodu trīsdesmit četru naudas soda vienību (170 eiro) apmērā;
  • mopēda vadītājam – no divsimt četrdesmit līdz četrsimt naudas soda vienībām (1200–2000 eiro) un atņem transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz pieciem gadiem.

Citas izmaiņas Ceļu satiksmes likumā

Papildus ir veiktas izmaiņas Ceļu satiksmes likuma 24. pantā, kas nosaka transportlīdzekļu vadītāju un atsevišķu kategoriju ceļu satiksmes dalībnieku vecuma ierobežojumu, paredzot, ka turpmāk:

  • TR1 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 15 gadu vecuma (līdz šim – no 16 gadu vecuma)
  • visu veidu traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 16 gadu vecuma (līdz šim – no 17 gadu vecuma).

Grozījumi Ceļu satiksmes likuma 10. panta 1.3 daļā paredz, ka traktortehnikas un tās piekabju un pārējo mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju, kas iesaistītas ceļu satiksmē, reģistrācija veicama līdz nākamajai valsts tehniskajai apskatei vai līdz izbraukšanai no valsts ar transportlīdzekli, kuram reģistrācijas apliecībā norādīts turētājs, ja šī transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks – juridiskā persona – reorganizācijas rezultātā pievienots citai juridiskajai personai un ja nemainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs, bet ne vēlāk kā divu gadu laikā no reorganizācijas reģistrācijas brīža. 

1 Pieejams: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/specialist/knowledge/alcohol_en.

Labs saturs
13
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI