FOTO: Freepik
Satversmes tiesas spriedums lietā Nr. 2019-33-01 Latvijas likumdevējam ir devis uzdevumu – nodrošināt visu ģimeņu, t. sk. ārpus laulības kopā dzīvojošo pāru, neatkarīgi no viņu seksuālās orientācijas, juridisko, ekonomisko un sociālo aizsardzību.
Ievērojot minēto, ir izstrādāts likumprojekts “Civilās savienības likums”, ar kuru tiek izveidots tiesiskais regulējums, kas paredz ikvienai personai iespēju noslēgt civilo savienību ar citu personu, ar kuru tā veido kopīgu mājsaimniecību. Likumprojekts pašreizējā redakcijā civilajai savienībai neparedz visas tiesības, kuras Civillikumā šobrīd ir noteiktas laulībā esošajām personām, piemēram, tas neregulē savstarpējās mantošanas un kopīgi audzināto bērnu tiesības.
Latvijas normatīvajos aktos šobrīd nav paredzēta ne dažādu dzimumu pāru kopdzīves, ne viena dzimuma pāru kopdzīves tiesību aizsardzība, jo Latvijas likumdevējs līdz šim ir paudis negatīvu nostāju pret ārpus laulības esošu partnerattiecību nostiprināšanu tiesību aktos, noraidot iepriekš iesniegtās iniciatīvas.
Kā norādīts likumprojekta “Civilās savienības likums” anotācijā (turpmāk – likumprojekts), ar likumprojektu tiek nodrošināts, ka civilajās savienībās stāvoši pāri var kļūt valstij “redzami”, ja tie likumprojektā noteiktajā kārtībā noformē savstarpējās attiecības, tādējādi saņemot aizsardzību personiskajām un mantiskajām attiecībām tajā paredzētajā apmērā.
Aicinot atbalstīt likumprojektu pirmajā lasījumā, deputāts Mārtiņš Šteins norādīja: “Civilās savienības likums ir kompromiss starp konservatīvām un liberālām vērtībām, kas sasniegts gan tiesiski, gan cilvēcīgi. Satversmes 110. pants liek valstij aizsargāt jebkuru ģimeni un bērnu, taču valsts sniegtā aizsardzība šobrīd nav pieejama pāriem, kuru attiecības nav reģistrētas. Valsts dažādos veidos apgrūtina šo pāru dzīvi un rada necilvēcīgas situācijas, kuras pāri nevar atrisināt. Faktiskais dzīvesbiedrs nesaņem partnera kopšanas tiesības invaliditātes gadījumā; faktiskie dzīvesbiedri nesaņem nodokļu atvieglojumus; faktiskie dzīvesbiedri nevar brīvi saņemt informāciju un pieņemt lēmumus veselības aprūpes jomā, nevar mantot; nesaņem atbalstu no valsts un pašvaldībām dzīvesbiedra bojāejas gadījumā.”
Likumprojekts paredz noteikt, ka civilā savienība ir divu fizisku pilngadīgu personu notariāli noslēgta vienošanās, kas nodibina vai izbeidz likumprojektā noteiktās personu savstarpējās nemantiskās un mantiskās tiesības un pienākumus.
Zvērināts advokāts Jānis Lapsa, kurš kā eksperts piedalījies ar tieslietu ministra rīkojumu izveidotajā darba grupā Civilās savienības likumprojekta izstrādei, norāda: “Šis likumprojekts ir ļoti sasteigts, jo tika pazaudēts laiks, lai ar to pilnvērtīgi strādātu, tādēļ pašreizējā redakcijā tas nerisina būtiskus jautājumus, kuri būtu jārisina saskaņā ar Satversmes tiesas spriedumu, piemēram, kas atbilstu bērna labākajām interesēm.”
Civilā savienība šī likumprojekta izpratnē, zināmā mērā, ir līgums jeb divu personu savstarpējs, ar vienošanos pamatots gribas izteikums, kas tiek noslēgts, abām pusēm klātesot pie notāra, bez termiņa un ir spēkā līdz tās izbeigšanai.
Likumprojekts paredz, ka civilo savienību ar Latvijas pilsoni, Latvijas nepilsoni vai citu ārvalstnieku būtu tiesības noslēgt:
Civilo savienību būtu aizliegts noslēgt personām:
Pēc civilās savienības noslēgšanas notārs par to paziņotu Fizisko personu reģistram, lai šīs ziņas tiktu iekļautas vienotajā fizisko personu reģistrācijas un uzskaites sistēmā, tādējādi nodrošinot fizisko personu identifikāciju un attiecīgi nepieciešamības gadījumā valsts un pašvaldību iestādēm tiesību aktos noteiktajos gadījumos tiesības iegūt informāciju, ka personas sastāv civilajā savienībā, lai tām nodrošinātu tiesību aktos, kā arī nākotnē, noteikto personisko un mantisko tiesību sociālo un ekonomisko aizsardzību.
Civilā savienība varētu tikt izbeigta:
Atšķirībā no laulības regulējuma paredzēts, ka, abpusēji nolemjot izbeigt civilo savienību, pusēm nav noteikti laika ierobežojumi, t. i., lai lūgtu notāru sastādīt attiecīgo notariālo aktu, netiek prasīts, lai puses noteiktu laika periodu būtu dzīvojušas šķirti.
Civilās savienības izbeigšanas gadījumā pusēm jāvienojas par kopīgās mantas sadali un par kopīgo nepilngadīgo bērnu aizgādību, saskarsmes tiesību izmantošanu un uzturlīdzekļiem (ievērojot Civillikuma regulējumu).
Ja puses nevarētu vienoties par šiem jautājumiem vai kāda puse nevēlētos izbeigt civilo savienību, jautājums būtu jārisina tiesā, savukārt, ja ir panākta savstarpēja vienošanās, tad civilo savienību var izbeigt pie notāra, parakstot notariālo aktu (Fizisko personu reģistrā tiktu aktualizēta informācija par civilās savienības izbeigšanu).
Attiecībā uz civilās savienības izbeigšanu J. Lapsa vērš uzmanību, ka likumprojekts šobrīd nerisina jautājumu par civilās savienības spēkā neesamību, kā, piemēram, ja atklājas, ka ārvalstnieks ir sniedzis nepatiesu informāciju par savu ģimenes stāvokli, kā arī neparedz nekādus kritērijus, kādi tiesai būtu jāvērtē, piemēram, situācijā, ja viena puse vēlas izbeigt civilo savienību, bet otra to nevēlas.
Ar civilās savienības noslēgšanu pusēm būtu savstarpējs pienākums gādāt un atbalstīt vienai otru, rūpēties par kopīgo mājsaimniecību atbilstoši katras puses ienākumiem. Kopīgās mājsaimniecībās paredzētas arī tiesības pusēm vienai otru atvietot, proti, darījumi, kurus viena civilās savienības puse ir noslēgusi šajā savienībā, atzīstami par noslēgtiem arī otras puses vārdā, ja no konkrētās lietas apstākļiem nav redzams pretējais.
Kopīgas mājsaimniecības ietvaros civilās savienības pusēm noteiktas vienādas tiesības, bet domstarpību gadījumā pusēm būtu jācenšas vienoties, piemēram, izmantojot mediācijas pakalpojumus, ja domstarpības nav iespējams atrisināt savstarpējās pārrunās, tomēr, lai izšķirtu strīdu, varētu vērsties tiesā.
Puses nebūtu ierobežotas arī savstarpēji noslēgt dažādus tiesiskus darījumus. Piemēram, civilās savienības noslēgšana pati par sevi nedod pusei tiesības pārstāvēt otru pusi ārstniecības procesā, taču pusēm nav liegts pilnvarot vienai otru, noslēdzot pilnvarojuma līgumu.
Katrai civilās savienības pusei būtu tiesības patstāvīgi rīkoties ar savu mantu nāves gadījumam. Likumprojekts neparedz pušu savstarpējas mantošanas tiesības pēc likuma, t. i., netiek mainīts Civillikumā noteiktais princips mantošanai atbilstoši mantojuma atstājēja gribai un mantinieku radniecības tuvumam, un mantinieku šķirām. Tādējādi civilās savienības puses, rīkojoties ar savu mantu nāves gadījumam, var sastādīt vai nu testamentu, vai mantojuma līgumu.
Par likumprojekta virzību atbildīgās Saeimas Juridiskās komisijas deputāts Jānis Butāns uzsvēris: “Komisijas vārdā vēlos informēt, ka šis likums gluži nav tas pats, kas Civillikums, un neparedz civilajai savienībai visas tās pašas tiesības, kuras nosaka Civillikums. Kā, piemēram, nav paredzēta pušu uzvārdu maiņa, likumiskā mantošana starp pusēm, civilās savienības puses nav viens otram neatraidāmie mantinieki, nav paredzēta civilās savienības nodibināšana dzimtsarakstu nodaļās un konfesijās.”
Likumprojektā pušu mantiskās attiecības regulētas, nosakot, ka:
Likumprojekts nosaka arī civilās savienības pušu kopīgās mājsaimniecības izdevumu segšanas kārtību, kā arī paredz, ka vienas puses manta neatbild par otras puses saistībām, paredzot pusei veikt aktīvu rīcību, lai uz tās mantu netiktu vērsta piedziņa.
Paredzēts, ka pušu mantiskās attiecības izbeidzas ar civilās savienības izbeigšanos, bet strīda gadījumā pušu kopīgās mantas dalīšana tiesā ir izlemjama vienlaikus ar civilās savienības izbeigšanu.
J. Lapsa norāda, ka steigas dēļ likumprojektā ir ietverts minimālais regulējums, bet daudzi jautājumi, piemēram, nodokļu jautājumi civilās savienības partneru starpā, netiek risināti, kā arī atšķirībā no Civillikumā nostiprinātā samērā plašā laulības regulējuma iztrūkst paskaidrojošas normas, kas potenciāli noderētu tiesvedības procesos.
Nenoliedzami, ar izstrādāto likumprojektu ir iesākts darbs pie būtiskām izmaiņām tiesību sistēmā, lai civilo savienību noslēgušajām personām noteiktu atbilstošu sociālo un ekonomisko aizsardzību, tomēr šī likuma pieņemšanas gadījumā būs nepieciešams pārskatīt arī citus tiesību aktus un izvērtēt nepieciešamību tajos veikt grozījumus, lai sniegtu sociālo un ekonomisko aizsardzību pāriem, kuri noslēgs civilo savienību, piemēram:
Attiecībā uz bērnu tiesību regulējumu J. Lapsa norāda, ka likumprojekts šobrīd skar jautājumu par civilās savienības pušu kopīgo bērnu aizgādību, bet neatrisina bērnu interešu jautājumus (pārstāvību, uzturlīdzekļus, saskarsmes tiesības, adopciju) viena dzimuma partneru attiecībās, kurās bērni tiesiski nevar būt kopīgi.
Piemēram, ja viendzimuma partneri reģistrē civilo savienību un šajā ģimenē ir bērns, un pēc 10 gadiem šī savienība tiek izbeigta, tad pusei, kura nav bērna bioloģiskais vecāks, turpmāk vairs nav nekādu tiesību uz saskarsmi ar šo bērnu, un tā rezultātā var ciest bērns.
Lai likums stātos spēkā, par to divos lasījumos vēl jālemj Saeimai. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam noteikts līdz šīgada 21. aprīlim.
UZZIŅAIAr Satversmes tiesas spriedumu par neatbilstošu LR Satversmes 110. panta pirmajam teikumam atzītā Darba likuma 155. panta pirmā daļa spēku zaudē no 2022. gada 1. jūnija. Saeimā 31. martā ir iesniegti apjomīgi grozījumi Darba likumā, kas cita starpā paredz papildināt 155. pantu ar jaunu daļu, kas nodrošinātu iespēju izmantot desmit darba dienu ilgu paternitātes atvaļinājumu citai personai, kura nav bērna tēvs. Piedāvātā redakcija ir izteikta šādi: “Ja bērna paternitāte nav atzīta (noteikta), tad citai personai, kas nav bērna māte, ir tiesības uz 10 darba dienu ilgu atvaļinājumu, lai pēc bērna mātes lūguma iesaistītos bērna aprūpē. Šādu atvaļinājumu piešķir tūlīt pēc bērna piedzimšanas, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc bērna piedzimšanas.” Saeimā 7. aprīlī ir iesniegti saistītie grozījumi likumā “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu”, kas paredz noteikt paternitātes pabalsta izmaksas nosacījumus personai, kura pēc bērna mātes lūguma iesaistās bērna aprūpē, ja bērna paternitāte nav atzīta vai noteikta. Uzzini vairāk >>
14. aprīlī stājās spēkā grozījumi Pacientu tiesību likumā, kas paredz pacienta tiesības lēmumu pieņemšanai ārstniecībā pilnvarot paša izvēlētu uzticības personu. |