Freepik
Stājušās spēkā apjomīgas izmaiņas Profesionālās izglītības likumā, paredzot veidot elastīgu, uz indivīda vajadzībām un spējām orientētu profesionālās izglītības sistēmu, kas vienlaikus pilnībā atbilstu nozaru vajadzībām.
Grozījumi Profesionālās izglītības likumā, kas stājās spēkā 1. aprīlī, turpina reformas profesionālajā izglītībā. Izmaiņas tuvina līdzšinējo profesionālo kvalifikāciju sistēmu Eiropas praksei, paredz lielākas iespējas nozarēm iesaistīties profesionālās kvalifikācijas piešķiršanā, precizē izglītības iestāžu tipoloģiju, kopumā veicinot izglītības iespējas visu mūžu un tautsaimniecības attīstību, vēstīts likumprojekta anotācijā.
Grozījumi sistematizē profesionālās izglītības iestādes, nosakot iestāžu tipoloģiju atbilstoši to mērķiem. Profesionālās vidējās izglītības iestādes turpmāk būs:
Pāreja uz profesionālās izglītības iestāžu institucionālās akreditācijas sistēmu ir noteikta, sākot ar 2024. gadu. Akreditācijas procesā tiks izvērtēta gan iestādes darbības kvalitāte, gan atbilstība dibinātāja noteiktajam iestādes statusam. Akreditācija paredzēta uz sešiem gadiem.
Pieņemtie grozījumi Profesionālās izglītības likumā paredz turpināt un pilnveidot profesionālās izglītības satura reformu, tostarp saistībā ar profesionālajām kvalifikācijām Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI). Līdzšinējā profesionālo kvalifikāciju sistēma tuvināta Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai. No pieciem līdzšinējiem profesionālās kvalifikācijas līmeņiem pāriets uz astoņiem, tādējādi nodrošinot salīdzināmību ar citu valstu kvalifikāciju sistēmām vai ietvarstruktūrām.
Profesionālās izglītības sistēma būs vairāk orientēta uz indivīda vajadzībām un spējām, skaidro par likumprojekta virzību Saeimā atbildīgās Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens.
Pērn, decembrī, skaidrojot izmaiņas, kādas paredz jaunā sistēma, tobrīd vēl IZM profesionālās un pieaugušo izglītības departamenta vecākais eksperts Jānis Gaigals uzsvēra tālākizglītības nozīmi: “Tā nav zemas un vidējas kvalifikācijas speciālistu kvalifikācijas celšana. Cilvēkam visos kvalifikācijas līmeņos ir nepieciešams iegūt papildu zināšanas visu darba mūžu.”
Profesionālās izglītības likums turpmāk lielā mērā attieksies uz visu profesionālo izglītību, ieskaitot augstāko izglītību, izņemot tās daļas, kuras regulē Augstskolu likums. Ļaujot savienot formālajā un neformālajā izglītībā apgūto, tiek paplašinātas mūžizglītības iespējas.
Likuma izmaiņas paredz iespēju veidot nozaru eksaminācijas centrus, kuros nozaru organizācijām būs iespēja iesaistīties profesionālās kvalifikācijas piešķiršanā, to darot neatkarīgi no izglītotāja. Ļaujot savienot formālajā un neformālajā izglītībā apgūto, tiks paplašinātas mūžizglītības iespējas – ikvienam pieaugušajam būs iespējams pilnveidot vispārējās un profesionālās prasmes, kā arī pārkvalificēties.
Ieviešot modulārās profesionālās izglītības programmas, būtiski samazināsies laiks, kas nepieciešams, lai reaģētu uz darba tirgus prasībām. Izmaiņas ļaus profesionālās izglītības sistēmu kopumā veidot elastīgāku, reaģējot uz tautsaimniecības nozaru vajadzībām darba tirgū, skaidro IZM. “Beidzot ir iespējams īstenot lozungus, ar kuriem dzīvojam 30 gadu – profesionālās izglītības atbilstību darba tirgus prasībām, izglītības sistēmas spēju ātri reaģēt uz izmaiņām darba tirgū, inovācijām u. tml. Jaunā sistēma dod iespēju reaģēt uz jebkurām izmaiņām sešu mēnešu laikā, lai darba tirgū ienāktu speciālists ar jaunajām prasmēm,” uzsvēra J. Gaigals.
Paredzēts, ka IZM turpmāk veiks monitoringu par profesionālās izglītības programmu absolventu iegūto kvalifikāciju, nodarbinātību un ienākumiem. Balstoties uz monitoringa datiem, IZM sadarbībā ar Ekonomikas ministriju sagatavos ikgadēju izvērtējumu par absolventu iekļaušanos darba tirgū pirmajos divos gados pēc absolvēšanas.
2021./2022. mācību gadā profesionālo pamata un vidējo izglītību kopumā apgūst 28 tūkstoši izglītojamo, kas ir par 256 audzēkņiem vairāk nekā pirms gada, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.