SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
11. februārī, 2022
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Izglītība
12
12

Noteikts attālināto mācību pieļaujamais apjoms

Stājas spēkā 11.02.2022.
Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Freepik

Attālinātās mācības, kādas Latvijas izglītības iestādēs tiek īstenotas koronavīrusa pandēmijas apstākļos, noteiktā apjomā turpmāk paredzētas kā klātienes mācību procesa daļa.  

Piektdien, 11. februārī, stājas spēkā jauni Ministru kabineta noteikumi Nr. 111, kas noteiks kārtību, kādā jāīsteno attālinātās mācības, lai tās būtu efektīva, kvalitatīva, pilnvērtīga un iekļaujoša klātienes mācību procesa sastāvdaļa, teikts noteikumu projekta anotācijā. Vienlaikus, kā skaidro Izglītības un zinātnes ministrijā, attālinātās mācības nav obligāta prasība – izglītības iestādes tās īsteno atbilstoši savām iespējām. Noteikumos noteikts procentuāli maksimālais attālinātajās mācībās īstenojamais mācību stundu skaits vienā mācību priekšmetā, kursā vai modulī un mācību gadā kopumā.

Caurviju prasmju un adaptācijas spēju stiprināšanai

Attālinātās mācīšanās elementu iekļaušana ikdienas klātienes mācībās sekmē atbildības nodošanu par mācībām pašiem izglītojamajiem, stiprina pašvadītas mācīšanās iemaņas, digitālo pratību, kritisko domāšanu, kā arī problēmrisināšanas un sadarbības caurviju prasmes, kas definētas kā viens no pilnveidotā mācību satura jeb tā dēvētās kompetenču izglītības mērķiem. Pētījumi liecina, ka attālināto mācību elementi uzlabo adaptācijas spējas darbam dažādās situācijās, līdz ar to – mazina spriedzi un apjukumu krīzes laikā, norādīts noteikumu projekta pamatojumā.

Saskaņā ar attālināto mācību definīciju tās notiek, fiziski neatrodoties vienā telpā vai mācību vietā kopā ar pedagogu. Attālinātajās mācībās var izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, bet ne obligāti. Ņemot vērā attālināto mācību mērķi un iespējas, tās var notikt, kā, piemēram, individuāls vai grupu darbs, konsultācijas vai projekta darbs, un risināties dažādās vietās: bibliotēkās, laboratorijās, pētniecības iestādēs, muzejos, dabā, mājās u. c.

Visās izglītības iestādēs un pakāpēs noteiktā apjomā

Noteikumos noteikts procentuāli maksimālais attālinātajās mācībās īstenojamais mācību stundu skaits vienā mācību priekšmetā, kursā vai modulī un mācību gadā kopumā. Piemēram, vispārējā izglītībā – orientējoši līdz divām dienām mēnesī 4.6. klasei, līdz trim dienām mēnesī 7.9. klasei, līdz četrām dienām mēnesī – vidējās izglītības pakāpē.

Attālinātās mācības varēs organizēt visās Latvijas izglītības iestādēs un izglītības pakāpēs, taču noteikumos paredzētas izņēmuma situācijas, kurās attālinātās mācības nenotiek:  

  • pirmsskolas izglītības pakāpē;
  • 1. un 2. klases skolēniem, tai skaitā profesionālās ievirzes izglītības programmās;
  • speciālās pamatizglītības programmās izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem un speciālās pamatizglītības programmās izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem;
  • izglītības programmās, kas tiek īstenotas ieslodzījuma vietās un sociālās korekcijas izglītības iestādēs;
  • medicīniskās izglītības praktiskās un klīniskās mācības veselības aprūpes jomā reglamentētajās profesijās un specialitātēs.

Neformālajā izglītībā (tai skaitā interešu izglītībā) attālinātās mācības var organizēt un īstenot atbilstoši attiecīgās izglītības programmas īstenotāja noteiktajai kārtībai.

Pamatizglītības un vidējās izglītības pakāpē attālinātās mācības kā sastāvdaļu izglītības programmas apguvei klātienes formā pieļaujams īstenot šādā apjomā:

  • 3. klasei – līdz 5% no plānotā mācību stundu skaita mācību priekšmetos mācību gadā;
  • 4. līdz 6. klasei – līdz 10% no plānotā mācību stundu skaita mācību priekšmetos mācību gadā;
  • 7. līdz 9. klasei – līdz 15% no plānotā mācību stundu skaita mācību priekšmetos mācību gadā;
  • 10. līdz 12. klasei – līdz 20% no plānotā mācību stundu skaita mācību priekšmetos (kursos) mācību gadā;
  • profesionālās pamatizglītības programmās – līdz 5% no plānotā kopīgo stundu skaita programmā gadā, ieskaitot moduļu praktisko daļu, prakses moduli vai kvalifikācijas praksi;
  • profesionālās ievirzes izglītības programmās – līdz 5% no plānotā kopīgo stundu skaita programmā;
  • profesionālās vidējās izglītības programmās un arodizglītības programmās – līdz 20% no plānotā kopīgo stundu skaita programmā, ieskaitot moduļu praktisko daļu, prakses moduli vai kvalifikācijas praksi;
  • profesionālās tālākizglītības programmās – līdz 20% no plānotā kopīgo stundu skaita programmā, ieskaitot moduļu praktisko daļu, prakses moduli vai kvalifikācijas praksi;
  • profesionālās pilnveides izglītības programmās – līdz 30% no plānotā kopīgo stundu skaita programmā.

Augstākās izglītības pakāpē pilna un nepilna laika studijās attālinātās mācības var īstenot līdz 50% no attiecīgās studiju programmas īstenošanai noteiktā kontaktstundu skaita, kas norādīts izglītības iestādes apstiprinātajā studiju programmas plānā.

Saskaņā ar izglītības iestādes iespējām   

Izglītības iestādēm jāizvērtē savas iespējas īstenot attālinātās mācības attiecīgajā izglītības pakāpē. Noteikumi paredz ievērot katras izglītības iestādes patstāvību un unikalitāti, tai paredzot izvēles tiesības patstāvīgi pieņemt lēmumu par detalizētāku attālināto mācību organizēšanas kārtību. Tāpat noteikumos paredzēts, ka izglītības iestādei, kura nolēmusi izmantot attālināto mācību formu:

  • stundu sarakstā ir jānorāda attālinātajās mācībās plānotās stundas (nodarbības);
  • jāapzina un jānodrošina tiešsaistes mācīšanās tehniskā vide –, ja attālinātās mācības plānots īstenot, izmantojot informācijas tehnoloģijas;
  • jāapzina, vai izglītojamajiem ir pieejami tehniskie līdzekļi attālināto mācību procesa nodrošināšanai;
  • jānosaka rīcība gadījumā, ja izglītojamā dalība attālinātajās mācībās nav iespējama vai ir traucēta tehnisku iemeslu dēļ, un jāievēro citi nosacījumi.
Labs saturs
12
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI