FOTO: Ivars Soikāns, LETA
Tapuši jauni noteikumi, kādos skolēnus uzņem izglītības programmās, atskaita no tām, kā arī pārceļ nākamajā klasē. Jaunais regulējums skar arī izglītību ģimenē, reemigrantu bērnus, bāreņus, skolēnus, kuri zinības apgūst speciālajās izglītības programmās.
13. janvārī spēkā stājušies Ministru kabineta noteikumi “Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē”. Jaunais regulējums nepieciešams, ņemot vērā jauno pieeju izglītības procesa organizēšanai (skolu tīkla optimizāciju un pāreju uz kompetenču pieejā balstīto vispārējās izglītības saturu), teikts likumprojekta anotācijā. Noteikumi regulē arī kārtību, kādā notiek izglītības ieguve ģimenē, kas īpašu aktualitāti guvusi saistībā ar pandēmijas radītajiem apstākļiem.
Vadītājs pēc izglītojamā uzņemšanas izglītības programmā, pamatojoties uz vecāka iesniegumu, ir tiesīgs ar rīkojumu uz vienu mācību gadu noteikt, ka pamatizglītības pirmā posma (1.—6. klasē) izglītības programmas daļā paredzēto mācību saturu, izņemot speciālo pamatizglītību, izglītojamais apgūst ģimenē un par to ir atbildīgi viņa vecāki, ja:
Ģimenei ir jānodrošina bērna mācībām nepieciešamā mācību vide un atbalsts mācību satura apguvei, bet izglītības iestāde konsultē bērna vecākus un novērtē bērna mācību sasniegumus mācību gada laikā. Tā kā pašreizējos noteikumos konsultāciju skaits un mācību sasniegumu novērtēšana bija definēta vispārīgi, grozījumi šo normu precizējuši, informē Izglītības un zinātnes ministrija. Valsts izglītības informācijas sistēmas dati liecina, ka 2021./2022. mācību gadā izglītību ģimenē iegūst 190 bērni, bet 2020./2021. mācību gadā ģimenē izglītojās 209 bērni.
Ņemot vērā Latvijas Republikas tiesībsarga izteiktos priekšlikumus par bāreņu un bez vecāku gādības palikušo bērnu tiesībām un praksē konstatētajām problēmsituācijām, noteikumi papildināti ar regulējumu, kas paredz, ka šādus bērnus izglītības programmā uzņem prioritārā kārtā:
Nosacījumi par bāreņa uzņemšanu prioritārā kārtā ir attiecināmi arī uz bāreņa ar speciālām vajadzībām uzņemšanu speciālās pirmsskolas izglītības grupā pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumā ieteiktās speciālās pirmsskolas izglītības programmā. Gadījumā, ja bāreņa deklarētajai dzīvesvietai tuvākajā izglītības iestādē vispārējās pamatizglītības programmā (valsts ģimnāzijās, uzņemot izglītojamos 7.—9. klasē) vai bāreņa izvēlētās izglītības iestādes vispārējās vidējās izglītības programmā tiek rīkots iestājpārbaudījums un ir noteikti uzņemšanas kritēriji, bārenis prioritārā kārtā ir jāuzņem, ja viņš rīkotajā iestājpārbaudījumā un noteiktajos uzņemšanas kritērijos uzrāda vienādu rezultātu ar citu izglītojamo.
Noteikumos precizē arī atbalstu reemigrantu izglītības ieguvei. Lai diagnosticētu bērna mācīšanās vajadzības un plānotu turpmāko mācīšanās procesu, noteikts, ka izglītojamā mācību snieguma vērtēšanas komisija nosaka bērna valodu prasmes līmeni un apgūtā mācību satura līmeni. Ņemot vērā komisijas ieteikumus, bērnam tiek noteikts atbalsts viena līdz divu mācību gada laikā mācību priekšmetu “Latviešu valoda” vai “Literatūra”, vai “Latviešu valoda un literatūra” apguvei un valsts valodas prasmes pilnveidei citos mācību priekšmetos.
Noteikumos arī precizētas obligātās prasības pārcelšanai nākamajā klasē un mācību pasākumi, un pēcpārbaudījumi pamatizglītības pakāpē. Izdarot attiecīgu ierakstu liecībā un izglītojamo mācību sasniegumu kopsavilkuma žurnālā, izglītojamo ar skolas vadītāja rīkojumu pārceļ vispārējās izglītības programmas nākamajā klasē, ja:
Noteikts, ka papildu mācību pasākumi un pēcpārbaudījumi ir īstenojami saskaņā ar izglītības iestādes noteikto grafiku, nepārsniedzot trīs nedēļas, bet ne ilgāk kā līdz attiecīgā gada 25. augustam.