FOTO: Ivars Soikāns, LETA
Pirmo reizi Latvijā rudens sākumā plānots ieviest bezmaksas reisus aptuveni 20 reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu. Visvairāk šādu maršrutu būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kurās iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim būs skaidri konkrēti reisi.
“Teritorijās ar zemu apdzīvotības blīvumu ieņēmumi no sabiedriskajā transportā pārdotajām biļetēm ir zemi un sabiedriskais transports galvenokārt pilda sociālu funkciju. Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, šādās teritorijās plānots ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu,” skaidro satiksmes ministrs Tālis Linkaits. “Mazapdzīvotās teritorijās, kurās tiks ieviesti šie bezmaksas reisi, iespēja braukt ar sabiedrisko autobusu būs ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.”
Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz “Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam”, kuras galvenais mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un ērtu sabiedrisko transportu un kuru 2019. gadā valdība pieņēma konceptuālajā ziņojumā. Sabiedriskā transporta koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls ir dzelzceļš, bet autobusi papildina vilcienu pārvadājumus.
Informatīvajā ziņojumā “Par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.–2030. gadam” skaidrots, ka 2018. gadā Latvijā bija 65 pagasti ar iedzīvotāju blīvumu četri un mazāk iedzīvotāju uz kvadrātkilometru.
Sabiedriskais transports šajās vietās pilda sociālo funkciju, ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir samērā zemi.
Valsts dotāciju segums pār izdevumiem šādos maršrutos nereti pārsniedz 85%, tomēr šie maršruti tiek saglabāti, nodrošinot piekļuvi sabiedriskajam transportam mazapdzīvotajās teritorijās. Ņemot vērā maršrutu rentabilitātes rādītājus, reisu skaits attiecīgajos maršrutos ir minimāls.
Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” izstrādāti, lai ieviestu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta 2.1 daļu attiecībā uz pasūtītāja tiesībām ieviest bezmaksas sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos. Valdības pieņemtās izmaiņas stājas spēkā 10. jūlijā.
Noteikumi nosaka:
Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi bez maksas tiks ieviesti aptuveni 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu, norādīts noteikumu projekta anotācijā.
Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) ir identificējusi potenciālos bezmaksas maršrutus, tomēr to daudzums varētu mainīties, ņemot vērā aktuālos datus un izvērtējot kritēriju kvantitatīvos rādītājus. Lai izvērtētu, kurās teritorijās ieviešams bezmaksas sabiedriskais transports, tiks izmantoti 2019. gada dati.
ATD patlaban analizē reģionālo maršrutu tīklu, atlasot visus maršrutus, kas atbilst noteiktajiem kritērijiem, informēja sabiedrības sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone. ATD prognozē, ka visvairāk šādu maršrutu, kuros visiem pasažieriem braucienu apmaksās valsts, būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kurās iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim visi maršruti jau būs zināmi.
Informatīvajā ziņojumā “Par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.–2030. gadam” kā piemēri minēti maršruti Viļaka–Žīguri–Katleši (Latgales plānošanas reģions), Skujene–Kaive–Skujene (Vidzemes plānošanas reģions), Kuldīga–Kabile (Kurzemes plānošanas reģions), Pilskalne–Sproģi (Zemgales plānošanas reģions).
Noteikumi papildināti ar V.2 nodaļu, kas nosaka kritērijus, pēc kādiem sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos sniedz bez maksas. Tie ir:
Plānots, ka maršruti, kuros tiks nodrošināti bezmaksas pasažieru pārvadājumi, tiks pārskatīti vismaz reizi gadā.
Savukārt Sabiedriskā transporta padome šos maršrutu reisus apstiprinās uz diviem gadiem ar nosacījumu, ka pēc sešiem mēnešiem no lēmuma pieņemšanas dienas padomei lēmums jāpārskata, lai pārliecinātos, ka tajos tiek izpildīti visi kvantitatīvie rādītāji. Ja kritēriji netiks izpildīti, tad bezmaksas maršruta statuss tiks atcelts.
ATD sekos līdzi pieprasījumam gan pašreizējos bezmaksas reisos, gan vērtēs reģionālo maršrutu tīklu, pārbaudot, vai nav parādījušies jauni maršruti.
ATD pēc gada (2022. gada septembrī) veiks kritēriju kvantitatīvo rādītāju analīzi un nepieciešamības gadījumā tos pārskatīs, ņemot vērā risinājuma virzību un attīstību, kā arī izvērtējot apstiprināto bezmaksas maršrutu funkcionalitāti un pieprasījumu.
Atsevišķs konkurss, lai noskaidrotu, kurš pārvadātājs apkalpos maršrutos, kuros tiks ieviests bezmaksas sabiedriskais transports, netiks rīkots, jo tie ir šobrīd eksistējoši maršruti, kuros pakalpojumu nodrošinātājs jau tika izraudzīts atklāta konkursa kārtībā, informē Z. Plone.
Arī kārtība, kā saņemt pakalpojumu, paliks tāda pati. Vienīgās izmaiņas būs tādas, ka tā vietā, lai nopirktu biļeti, pasažierim tiks izsniegta nulles vērtības biļete. Tādējādi ATD rīcībā būs informācija par katra reisa pieprasījumu.
Plānots, ka, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu, valsts dotācijas būtiski nepalielināsies, jo papildus jākompensē būs tikai nelielā ieņēmumu daļa, kas šobrīd tiek iegūta, pārvadājot pasažierus, kuri maksā pilnu vai daļēju biļetes cenu, norāda ATD.
Negūto ieņēmumu daļa, kas netiks iekasēta šajos maršrutos, pārvadājot pasažierus, 2021. gadā (četri mēneši) lēšama 12 100 eiro apmērā, rakstīts likumprojekta anotācijā. Turpmākos trīs gadus būs vajadzīgi ap 36 300 eiro gadā, kas tiks segti no pašreizējā valsts budžeta.