SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
10. jūlijā, 2021
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
8
8

Būs bezmaksas sabiedriskais transports atsevišķos reģionālajos maršrutos

Stājas spēkā 10.07.2021.
Publicēts pirms 2 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

FOTO: Ivars Soikāns, LETA

Pirmo reizi Latvijā rudens sākumā plānots ieviest bezmaksas reisus aptuveni 20 reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu. Visvairāk šādu maršrutu būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kurās iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim būs skaidri konkrēti reisi.

īsumā
  • 2018. gadā Latvijā bija 65 pagasti ar iedzīvotāju blīvumu četri un mazāk iedzīvotāju uz kvadrātkilometru.
  • Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi bez maksas tiks ieviesti aptuveni 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu.
  • Visvairāk bezmaksas maršrutu būs pierobežā.
  • Pasažierim tiks izsniegta nulles vērtības biļete.

“Teritorijās ar zemu apdzīvotības blīvumu ieņēmumi no sabiedriskajā transportā pārdotajām biļetēm ir zemi un sabiedriskais transports galvenokārt pilda sociālu funkciju. Lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību un veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar reģionālo maršrutu autobusiem, šādās teritorijās plānots ieviest bezmaksas sabiedrisko transportu,” skaidro satiksmes ministrs Tālis Linkaits. “Mazapdzīvotās teritorijās, kurās tiks ieviesti šie bezmaksas reisi, iespēja braukt ar sabiedrisko autobusu būs ikvienam neatkarīgi no dzīvesvietas.”

65 mazapdzīvoti pagasti

Bezmaksas sabiedrisko transportu mazapdzīvotās teritorijās paredz “Sabiedriskā transporta koncepcija 2021.–2030. gadam”, kuras galvenais mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātajiem automobiļiem uz konkurētspējīgu, integrētu un ērtu sabiedrisko transportu un kuru 2019. gadā valdība pieņēma konceptuālajā ziņojumā. Sabiedriskā transporta koncepcija paredz, ka sabiedriskā transporta sistēmas mugurkauls ir dzelzceļš, bet autobusi papildina vilcienu pārvadājumus.

Informatīvajā ziņojumā “Par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.–2030. gadam” skaidrots, ka 2018. gadā Latvijā bija 65 pagasti ar iedzīvotāju blīvumu četri un mazāk iedzīvotāju uz kvadrātkilometru.

Sabiedriskais transports šajās vietās pilda sociālo funkciju, ieņēmumi no pārdotajām biļetēm ir samērā zemi.

Valsts dotāciju segums pār izdevumiem šādos maršrutos nereti pārsniedz 85%, tomēr šie maršruti tiek saglabāti, nodrošinot piekļuvi sabiedriskajam transportam mazapdzīvotajās teritorijās. Ņemot vērā maršrutu rentabilitātes rādītājus, reisu skaits attiecīgajos maršrutos ir minimāls.

Kārtība, kādā izstrādā maršrutus

Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 634 “Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā” izstrādāti, lai ieviestu Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14. panta 2.1 daļu attiecībā uz pasūtītāja tiesībām ieviest bezmaksas sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos. Valdības pieņemtās izmaiņas stājas spēkā 10. jūlijā.

Noteikumi nosaka:

  • maršrutu tīkla izstrādāšanas kārtību;
  • kārtību, kādā nosaka pieprasījumu pēc sabiedriskā transporta pakalpojumiem un nepieciešamo maršrutu tīkla apjomu, kā arī kārtību, kādā organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā;
  • kritēriju kvantitatīvos rādītājus un kritēriju noteikšanas metodiku to reģionālās nozīmes maršrutu (reisu) noteikšanai, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumus sniedz bez maksas.

Ieviesīs aptuveni 20 maršrutos

Plānots, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi bez maksas tiks ieviesti aptuveni 20 maršrutos visos reģionos, izņemot Rīgas reģionu, norādīts noteikumu projekta anotācijā.

Valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD) ir identificējusi potenciālos bezmaksas maršrutus, tomēr to daudzums varētu mainīties, ņemot vērā aktuālos datus un izvērtējot kritēriju kvantitatīvos rādītājus. Lai izvērtētu, kurās teritorijās ieviešams bezmaksas sabiedriskais transports, tiks izmantoti 2019. gada dati.

ATD patlaban analizē reģionālo maršrutu tīklu, atlasot visus maršrutus, kas atbilst noteiktajiem kritērijiem, informēja sabiedrības sabiedrisko attiecību vadītāja Zane Plone. ATD prognozē, ka visvairāk šādu maršrutu, kuros visiem pasažieriem braucienu apmaksās valsts, būs pierobežā – tajās apdzīvotajās vietās, kurās iedzīvotāju ir vismazāk. Līdz 1. septembrim visi maršruti jau būs zināmi.

Informatīvajā ziņojumā “Par reģionālās nozīmes sabiedriskā transporta pakalpojumu attīstību 2021.–2030. gadam” kā piemēri minēti maršruti Viļaka–Žīguri–Katleši (Latgales plānošanas reģions), Skujene–Kaive–Skujene (Vidzemes plānošanas reģions), Kuldīga–Kabile (Kurzemes plānošanas reģions), Pilskalne–Sproģi (Zemgales plānošanas reģions).

Kādi ir kritēriji

Noteikumi papildināti ar V.2 nodaļu, kas nosaka kritērijus, pēc kādiem sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos sniedz bez maksas. Tie ir:

  • apdzīvotības blīvums (iedzīvotāju skaits uz kvadrātkilometru) pagastā, kurā atrodas reģionālās nozīmes maršruta galapunkts, ir mazāks par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru. Apļveida maršrutos tiek vērtēta pietura, kura atrodas pagastā ar zemāko apdzīvotības blīvumu;
  • ieņēmumi no pārdotajām biļetēm un nesaņemtie ieņēmumi no pasažieriem, kuriem pienākas braukšanas maksas atvieglojumi, ko sedz valsts saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem sabiedriskā transporta pakalpojumu jomā, reģionālās nozīmes maršrutā nepārsniedz 15%;
  • reisu skaits reģionālās nozīmes maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā, un nav pieejami citi sabiedriskā transporta pakalpojumi uz pagastu, kurā atrodas maršruta galapunkts vai apļveida maršrutos uz pagastu, kurā pietura atrodas pagastā ar zemāko apdzīvotības blīvumu;
  • sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai nepieciešamais valsts finansējuma apmērs ir vismaz 85% no kopējām reģionālās nozīmes maršruta (reisa) izmaksām.

Maršrutus pārskatīs reizi gadā

Plānots, ka maršruti, kuros tiks nodrošināti bezmaksas pasažieru pārvadājumi, tiks pārskatīti vismaz reizi gadā.

Savukārt Sabiedriskā transporta padome šos maršrutu reisus apstiprinās uz diviem gadiem ar nosacījumu, ka pēc sešiem mēnešiem no lēmuma pieņemšanas dienas padomei lēmums jāpārskata, lai pārliecinātos, ka tajos tiek izpildīti visi kvantitatīvie rādītāji. Ja kritēriji netiks izpildīti, tad bezmaksas maršruta statuss tiks atcelts.

ATD sekos līdzi pieprasījumam gan pašreizējos bezmaksas reisos, gan vērtēs reģionālo maršrutu tīklu, pārbaudot, vai nav parādījušies jauni maršruti.

ATD pēc gada (2022. gada septembrī) veiks kritēriju kvantitatīvo rādītāju analīzi un nepieciešamības gadījumā tos pārskatīs, ņemot vērā risinājuma virzību un attīstību, kā arī izvērtējot apstiprināto bezmaksas maršrutu funkcionalitāti un pieprasījumu.

Konkurss netiks rīkots

Atsevišķs konkurss, lai noskaidrotu, kurš pārvadātājs apkalpos maršrutos, kuros tiks ieviests bezmaksas sabiedriskais transports, netiks rīkots, jo tie ir šobrīd eksistējoši maršruti, kuros pakalpojumu nodrošinātājs jau tika izraudzīts atklāta konkursa kārtībā, informē Z. Plone.

Arī kārtība, kā saņemt pakalpojumu, paliks tāda pati. Vienīgās izmaiņas būs tādas, ka tā vietā, lai nopirktu biļeti, pasažierim tiks izsniegta nulles vērtības biļete. Tādējādi ATD rīcībā būs informācija par katra reisa pieprasījumu.

Valsts dotācijas nepalielināsies

Plānots, ka, ieviešot bezmaksas sabiedrisko transportu, valsts dotācijas būtiski nepalielināsies, jo papildus jākompensē būs tikai nelielā ieņēmumu daļa, kas šobrīd tiek iegūta, pārvadājot pasažierus, kuri maksā pilnu vai daļēju biļetes cenu, norāda ATD.

Negūto ieņēmumu daļa, kas netiks iekasēta šajos maršrutos, pārvadājot pasažierus, 2021. gadā (četri mēneši) lēšama 12 100 eiro apmērā, rakstīts likumprojekta anotācijā. Turpmākos trīs gadus būs vajadzīgi ap 36 300 eiro gadā, kas tiks segti no pašreizējā valsts budžeta.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI