Probācija ir kriminālsoda “piespiedu darbs” un audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa “sabiedriskais darbs” izpildes, kā arī probācijas klientu uzraudzības un sociālās uzvedības korekcijas pasākumu sistēma, kas izveidota, lai novērstu atkārtota noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
FOTO: Freepik
Atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumam, kas stājās spēkā 2020. gada 10. jūnijā, pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas uz laiku var tikt ierobežotas likumā noteiktās probācijas klientu tiesības, tostarp tiesības izbraukt no valsts. Vienlaikus var tikt apturēta vai ierobežota atsevišķu Valsts probācijas dienesta funkciju īstenošana noteiktā vai visā valsts teritorijā.
Atbilstoši Valsts probācijas dienesta likumam probācija ir kriminālsoda “piespiedu darbs” un audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa “sabiedriskais darbs” izpildes, kā arī probācijas klientu uzraudzības un sociālās uzvedības korekcijas pasākumu sistēma.
Tā ir izveidota, lai novērstu atkārtota noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. Savukārt probācijas klients ir:
Valsts probācijas dienests (VPD) ir tieslietu ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kas īsteno valsts politiku sabiedrības drošības jomā atbilstoši Valsts probācijas dienesta likuma 6. pantā minēto funkciju ietvaros, proti, VPD:
LV portāls jau rakstīja: likums “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” paredz, ka visi lēmumi un rīkojumi, kas pieņemti ārkārtējās situācijas nodrošināšanai, zaudē spēku vienlaikus ar ārkārtējās situācijas atcelšanu vai šī īpašā tiesiskā režīma noteiktā termiņa beigām.
Ārkārtējā situācija, kas valstī tika izsludināta saistībā ar Covid-19 izplatību, noslēdzās 9. jūnijā. Tā kā visus ar Covid-19 izplatību saistītos ierobežojumus nav iespējams atcelt uzreiz un atsevišķi ierobežojumi ir jāsaglabā, arī tie, kas skar VPD klientus, Saeima pieņēma Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu (turpmāk tekstā – likums), kas stājās spēkā 10. jūnijā.
Atbilstoši jaunā likuma 38. panta otrajai daļai un par spīti tam, ka ārkārtējā situācija valstī ir atcelta, epidemioloģiskās drošības nodrošināšanai ar VPD vadītāja rīkojumu uz laiku var tikt ierobežotas likumā noteiktās probācijas klientu tiesības, arī tiesības izbraukt no valsts. Tāpat var tikt apturēta vai ierobežota atsevišķu VPD funkciju īstenošana noteiktā teritorijā vai visā valsts teritorijā.
Kā skaidrots likuma anotācijā, uz laiku var tikt turpināta VPD klientu tiesību ierobežošana, jo VPD specifiskais darbs ar probācijas klientiem, piemēram, dzīvesvietas apmeklēšana un izvērtēšana, nakts vizītes pie klienta dzīvesvietā, klientu pieņemšana klātienē, ilgstoša probācijas programmu vadīšana klātienē, klientu dzīvesveids, piemēram, darbs vai mācības ārzemēs ar VPD amatpersonas atļauju, rada nepieciešamību VPD vadītajam piešķirt iepriekš minētās tiesības, lai novērstu masveidīgu inficēšanās izplatību.
Minētie apstākļi palielina arī VPD darbinieku inficēšanās risku. Turklāt arī pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas iespējamas situācijas, kad VPD vadītājam jāpieņem šādi probācijas klientus ierobežojoši lēmumi, jo infekcijas slimība var izplatīties starp probācijas klientiem, bet sabiedrībā kopumā būt zema, teikts likuma anotācijā. Līdz ar to VPD vadītājam jābūt iespējai rīkoties nekavējoties.
Likuma 43. pants paredz, ka VPD ar probācijas klientu var sazināties attālināti. Savukārt VPD vadītāja lēmumi, kas pieņemti, pamatojoties uz šā gada 10. jūnijā spēku zaudējošā likuma “Par valsts institūciju darbību ārkārtējās situācijas laikā saistībā ar Covid-19 izplatību” 14. panta pirmo daļu, ir spēkā līdz attiecīgajā lēmumā noteiktā termiņa beigām.
Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 7. punktu VPD viena mēneša laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas:
Kā skaidrots likuma anotācijā, lai atsāktu VPD klientu tiesību īstenošanu pilnā apjomā, nepieciešams pārejas posms, kura laikā VPD varēs sagatavoties iepriekš noteikto VPD klientu tiesību atjaunošanai.
Atbilstoši Valsts probācijas dienesta likuma 8. pantam parastos apstākļos VPD klientam ir tiesības: