FOTO: Freepik
Jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt likumīgai, godprātīgai un pārredzamai. Ko nozīmē datu apstrāde Vispārīgās datu aizsardzības regulas izpratnē, plašāks izklāsts pieejams LV portāla skaidrojumā “Personas datu apstrāde. Vispārīgā datu aizsardzības regula II”. Šoreiz ieskats tēmā – kādi ir regulā noteiktie pamatprincipi, kas jāievēro personas datu apstrādē.
Kopumā Vispārīgā datu aizsardzības regula1 (turpmāk – regula) būtiski nemaina līdzšinējos personas datu apstrādes pamatprincipus, kuri jau daudzus gadus nostiprināti Fizisko personu datu aizsardzības likumā (FPDAL). Piemēram, FPDAL 10. panta pirmās daļas pirmajā punktā un tāpat arī regulas 5. panta pirmās daļas a) punktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips. Proti, jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Savukārt pārzinis, veicot personas datu apstrādi, nodrošina godprātīgu attieksmi pret personas datiem. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus, jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti.
Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. pantā ir noteikti seši vispārīgi tiesiskie pamati. Tātad, lai personas datu apstrāde būtu likumīga pēc 25. maija, kad visā Eiropas Savienībā sāks tieši piemērot regulas prasības, tai jāatbilst vismaz vienam no tiem:
Piemēram, veikalā tiek piedāvāts noformēt klienta karti, kurā norādāt savu e-pasta adresi un dzimšanas datus, piekrītot, ka Jums tiks sagatavoti un nosūtīti personalizēti pakalpojumu piedāvājumi, īpašas atlaides dzimšanas dienā u. tml.
Piemēram, persona vēlas iegādāties mājokli un noslēgt hipotekārā kredīta līgumu ar banku. Pirms līguma noslēgšanas kredītdevējs ar personas piekrišanu apstrādā noteiktus personas datus, lai novērtētu klienta materiālo stāvokli un maksātspēju.
Pieņemot darbā cilvēkus, darba devējam ir jāievēro vairākos normatīvajos aktos noteiktās prasības. Piemēram, lai darbiniekiem tiktu nodrošinātas sociālās garantijas, darba devējam ir jāsniedz personas dati Valsts ieņēmumu dienestam.
Ja pircējs vēlas saņemt rēķinu par preces iegādi interneta veikalā, atbilstoši likuma “Par grāmatvedību” prasībām pārdevējam nepieciešams apstrādāt ne tikai pircēja vārdu, uzvārdu, piegādes adresi, kontaktinformāciju, bet arī personas kodu.
Piemēram, Latvijas Zvērinātu advokātu kolēģijai ir Latvijas Republikas Advokatūras likumā noteiktas pilnvaras veikt disciplināras procedūras pret kolēģijas locekļiem.
Piemēram, ja pēc satiksmes negadījuma slimnīcā tiek nogādāta persona bezsamaņā, ārstam nav nepieciešama piekrišana, lai uzmeklētu pacienta dokumentus, lai pārbaudītu personas identitāti un datubāzē pieejamās ziņas par tās slimību vēsturi, kā arī lai sazinātos ar cietušā tuviniekiem.
Piemēram, uzņēmums/organizācija uzrauga, kā tās darbinieki lieto informācijas tehnoloģiju ierīces, lai nodrošinātu iekšējā tīkla drošību.
Kā norādīts Eiropas Komisijas skaidrojumā2, novērtējums, vai uzņēmuma/organizācijas leģitīmās intereses ir svarīgākas par attiecīgās personas, kuras dati tiek apstrādāti, interesēm, ir atkarīgs no situācijas apstākļiem. Piemērā minētajā gadījumā personas datu apstrāde būtu pieļaujama tikai tad, ja tiek izvēlēta vismazāk ierobežojošā metode attiecībā uz darbinieku privātumu, piemēram, ierobežojot piekļuvi noteiktām tīmekļvietnēm.
Ar trešajām personām būtu jāsaprot ne tikai konkrētas un identificējamas trešās personas, bet arī personu loks vai sabiedrība kopumā. Piemēram, publicējot informāciju (fotogrāfiju) par bīstamu noziedznieku, kurš ir izsludināts meklēšanā.3
Tiesiskais pamats (likumība) un godprātība ir tikai divi no pamatprincipiem, kas jāievēro, apstrādājot personas datus. Vispārīgās datu apstrādes regulas 5. pants definē vēl virkni citu. Tādējādi, lai aizsargātu personas, kuras dati tiek apstrādāti, intereses, pārzinim ir jānodrošina:
Piemēram, ja, iegādājoties preci veikalā, noslēdzot līgumu par preces piegādi, esam nodevuši pārdevējam informāciju par savu vārdu un uzvārdu, adresi un tālruņa numuru, šo informāciju bez papildu piekrišanas ir aizliegts izmantot, lai personai vēlāk nosūtītu reklāmas bukletus vai īsziņas.
Piemēram, lai nodrošinātu komunikāciju ar klientu, sniedzot pakalpojumu, ir nepieciešama kontaktinformācija: e-pasta adrese vai tālruņa numurs. Taču no datu aizsardzības viedokļa būtu pārmērīgi prasīt gan e-pastu, gan tālruņa numuru, ģimenes locekļa tālruņa numuru u. c. kontaktinformāciju.
Ja pakalpojuma līgums ar klientu tiek izbeigts un pamatnolūks – sniegt pakalpojumu klientam – ir sasniegts, dati šim nolūkam vairs nav nepieciešami un apstrādājami. Vienlaikus ir iespējams, ka datus nepieciešams apstrādāt papildu nolūkiem, lai izpildītu likumā noteiktās grāmatvedības prasības vai aizstāvētu uzņēmuma leģitīmās intereses. Piemēram, pēc interneta veikalā iegādātās preces piegādes pakalpojuma sniedzējs klienta personas datus var glabāt tik ilgu laiku, kas ir nepieciešams, lai risinātu noteikta veida civiltiesiskus strīdus (ja prece nav piegādāta, tā nav bijusi kvalitatīva u. tml.).
Bieži uzņēmumi gadiem ilgi uzkrāj dažādus klientu datus. Liela daļa no tiem vairs nav aktuāla – personas maina tālruņa numuru, dzīvesvietu, darbavietu, uzvārdu, nomirst. Šādu neaktuālu personas datu glabāšana neatbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas noteikumiem.
Latvijā arī līdz šim ir bijuši spēkā Ministru kabineta noteikumi4, kuri nosaka organizatoriskus un tehniskus pasākumus, kādi pārziņiem ir jāievēro, apstrādājot datus. Tā ir virkne drošības pasākumu, kas nodrošina, ka pārziņa rīcībā esošais datu kopums nav pieejams citām personām, tai skaitā uzņēmuma darbiniekiem, kuru darba pienākumi neparedz konkrēto personas datu apstrādi.
Datu apstrāde nav aizliegta. Taču, tāpat kā līdz šim, lai būtu drošība, ka personu datu apstrāde ir likumīga, katram pārzinim ir godīgi jāatbild uz trim jautājumiem:
Nākamajā skaidrojumā lasiet par vienu no izplatītākajiem personas datu apstrādes tiesiskajiem pamatiem – piekrišanu. Kādos gadījumos tā ir nepieciešama, un kā to pareizi noformēt?
Publikācijā izmantoti Datu valsts inspekcijas un Eiropas Komisijas sagatavotie materiāli.
1 Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti, ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula).
2 Eiropas Komisija. 2018. gada ES datu aizsardzības noteikumu reforma.
3 Plašāk: Ivo Krievs. Pārziņa vai trešās personas leģitīmās intereses kā personas datu apstrādes tiesiskais pamats. Jurista Vārds. 14. novembris, 2017/Nr. 47 (1001).
4 Ministru kabineta noteikumi Nr. 40 "Personas datu aizsardzības obligātās tehniskās un organizatoriskās prasības".