FOTO: Aiga Dambe, LV portāls
Pērn Saeima pieņēma Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likumu un grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības likumā, kas paredz ātrāku un mazāk formālu domstarpību izskatīšanas kārtību starp patērētāju un komersantu. Martā darbu sāka PTAC Patērētāju strīdu risināšanas komisija, taču tā neskata jautājumus, kas skar apdrošināšanu un banku darbību – tos risina LKA un LAA ombudi.
LKA ombuds gadā izskata desmit sūdzības
Latvijas Komercbanku asociācijas ombuds ir nodibināts ar LKA Padomes 2002. gada 27. novembra lēmumu un darbojas no 2003. gada. To vada Aivars Graudiņš. Līdz 2016. gadam ombuds skatīja ļoti ierobežotus sūdzību veidus – tikai domstarpības par bezskaidras naudas pārvedumiem un darījumiem ar elektroniskiem maksāšanas līdzekļiem (norēķinu kartes un internetbanka).
Kopš ombuda darbības sākuma vidēji gadā tiek iesniegtas aptuveni desmit sūdzības. “Kāpēc tik maz? Bankās ir sava sūdzību izskatīšanas kārtība, tādēļ liela daļa domstarpību līdz ombudam nemaz nenonāk – tās tiek atrisinātas bankās. Visbiežāk izskatāmie jautājumi ir par skaidras naudas izņemšanu no bankomātiem,” atklāja LKA pārstāve Baiba Melnace.
Kopš šī gada sakarā ar jauno ārpustiesas strīdu risināšanas kārtību LKA ombuds izskata visas sūdzības par banku darbību. Sīkāk ar ombuda reglamentu var iepazīties šeit.
Kādus strīdus risina LKA ombuds
Vispirms noteikti jāvēršas bankā
Pirms sūdzības iesniegšanas klientam ir jāvēršas bankā, pret kuru ir vērsta sūdzība. Ja banka neatbild vai saņemtā atbilde klientu neapmierina, tad viņš var iesniegt sūdzību LKA ombudam.
Sūdzībā jānorāda:
Sūdzībā iekļauj:
Izskatot sūdzības, LKA ombuds vadās pēc noteiktas kārtības, kādā izskata kredītiestāžu klientu sūdzības. Strīda izskatīšana pēc iesniedzēja izvēles notiek vai nu mutvārdu, vai rakstveida procesā. Konflikta risinājumam ir ieteikuma raksturs, un lēmums pusēm ir saistošs tikai tad, ja puses ir rakstiski tam piekritušas.
"PTAC mudina LAA ombudu izskatīt arī veselības apdrošināšanas strīdus, taču tās ir piņķerīgas, specifiskas lietas, ir vajadzīgas medicīniskas zināšanas."
Strīdu izskatīšana ir bez maksas, taču, iesniedzot sūdzību, iesniedzējam jāiemaksā LKA šķīrējtiesas un ombuda attīstības biedrības kontā drošības nauda 20 eiro par sūdzības izskatīšanu. Ja ombuds sūdzību atstāj bez izskatīšanas, kā arī ja pilnīgi vai daļēji apmierina, drošības naudu atmaksā sūdzības iesniedzējam.
Ja ombuds sūdzības pārbaudes lietu izbeidz vai sūdzību noraida pilnā apmērā, drošības naudu neatmaksā.
Strīdu izskata divu mēnešu laikā.
Svarīgi ir zināt, kādus strīdus LKA ombuds nerisina:
LAA ombuds saņēmis 95 sūdzības
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds darbojas kopš 2004. gada. Tā darbības mērķis ir panākt, lai apdrošināšanas sabiedrību klientu – fizisku personu – sūdzības par atlīdzību izmaksām tiktu efektīvi izskatītas ārpustiesas procedūrā. Kopš 2004. gada LAA ombuda pienākumus pilda zvērināta advokāte Kristīna Pētersone. Pirmās sūdzības bija par ārzemju ceļojumu apdrošināšanu, atceras K. Pētersone.
Vairāk nekā desmit gadu laikā LAA ombuds ir saņēmis 95 sūdzības. Visvairāk – 57 - to bijušas par sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanu (KASKO). Apmēram divas trešdaļas izskatīto sūdzību ir noraidītas kā nepamatotas. Savukārt tikai deviņas sūdzības, kas iesniegtas kopš 2004. gada, ir pārsūdzētas tiesā. Trijās no tām tiesa klienta prasību apmierināja, bet piecās – noraidīja, un vēl vienā lietā panākts izlīgums.
Pieci apdrošināšanas veidi
LAA ombuds izskata klientu – tikai fizisku personu – sūdzības par apdrošinātāja pieņemto lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksāšanu vai atteikumu to izmaksāt.
Apdrošināšanas veidi un maksimālās summas, kuros gadījumos LAA ombuds izskata sūdzības:
LAA ombuds izskata tikai tās sūdzības, kuras neskar jautājumus par dokumentu viltojumiem, apdrošināšanas prēmijas lielumu pamatotību, apdrošināšanas prēmiju tarifiem, ar apdrošināšanas līguma noslēgšanu saistīto apdrošinātāja izdevumu apmēru, riska parakstīšanu un citus līdzīgus jautājumus.
Iesniegto sūdzību galvenie iemesli:
Vispirms jāvēršas pie apdrošinātāja
Iesniedzot sūdzību, tās iesniedzējam jāaizpilda LAA izveidotā sūdzības pieteikuma forma un jāiemaksā LAA kontā drošības nauda, kura ir atkarīga no pieprasītās apdrošināšanas atlīdzības apmēra.
Sūdzības pieteikumā, kas ir pieejams LAA mājaslapā, ir jānorāda vārds, uzvārds; apdrošināšanas sabiedrības nosaukums, polises numurs un apdrošināšanas gadījuma datums; sūdzības būtības izklāsts, apdrošināšanas gadījuma vispārīgs apraksts un citas konflikta detaļas.
LAA ombuds ir tiesīgs izskatīt sūdzību, ja:
Laikā, kad LAA ombuds izskata strīdu, sūdzības iesniedzējs var iesniegt papildus dokumentus, jaunas ekspertīzes, jo ombuds papildus ekspertīzes neveic.
Jāiemaksā drošības nauda
Atlīdzības apmērs un drošības naudas lielums fiziskām personām (eiro)
Visvairāk sūdzību ir ar prasījumu līdz 3000 eiro, stāsta K. Pētersone. Summas ir izvēlētas ar domu, lai varētu aptvert gandrīz visu prasījumu apmēru – apmēram 90%. Iespējams, ar laiku to apmēri tiks paaugstināti.
Ja ombuds sūdzību atstāj bez izskatīšanas, pilnīgi vai daļēji apmierina, drošības naudu atmaksā sūdzības iesniedzējam. Ja ombuds sūdzības pārbaudes lietu izbeidz vai sūdzību noraida pilnā apmērā, drošības naudu neatmaksā, skaidro LAA prezidents Jānis Abāšins.
Savukārt apdrošinātājam par ikvienas lietas izskatīšanu, neatkarīgi no prasījuma summas un lietas iznākuma, ir jāmaksā 250 eiro.
Sūdzības izskatīšanas vidējais laiks ir apmēram divi mēneši. Ombuda lēmumiem ir ieteikuma raksturs, tomēr vairāk nekā 90% gadījumu, kad ombuds ir pieņēmis lēmumu apmierināt klientu iesniegtās sūdzības, apdrošinātāji ir izpildījuši ombuda lēmumus un saskaņā ar ombuda darbības reglamentu par to ir paziņojuši sūdzības iesniedzējam.
Detalizētāka informācija, kādā LAA ombuds izskata apdrošinātāju klientu sūdzības, pieejama šeit.
Varētu izskatīt arī veselības apdrošināšanas jautājumus
LAA prezidents J. Abāšins stāsta, ka PTAC mudina apdrošināšanas ombudu izskatīt arī veselības apdrošināšanas strīdus, taču “tās ir piņķerīgas, specifiskas lietas, ir vajadzīgas medicīniskas zināšanas, ārsts eksperts vai vairāki, bet tas prasījuma lietas noteikti sadārdzinās. Problēma ir ļoti plašais medicīniskais spektrs”.
LAA vadība sola šo jautājumu nopietni pārdomāt, lai rastu labāko strīdu risināšanas kārtību.
Lētāk un ātrāk nekā tiesā
Kāpēc privātpersonai būtu jāvēršas LAA ombudā? Tāpēc, ka strīda
risināšanas procedūra ombudā ir lētāka un ātrāka nekā tiesā, saka J.
Abāšins. Turklāt Finanšu un kapitāla tirgus komisija neskata
civiltiesiskus strīdus.
LAA ombuda ieguvumi: